1.Demontáž.
Emil rozebrán do šroubku.
Většina dílů je zralá na opravu či výměnu. Rám je ze spodní strany docela hodně zkorodován, spodní část kolem okna také - budu vyvařovat.
2. Renovace rámu
Větší díly jsem nechal opískovat.
Zkorodované trubky jsem vyřezal rozbrušovačkou, nové trubky vytvaroval na ohýbačce dle původních a postupně přivařoval na původní místa. Takto jsem vyměnil většinu spodní části kostry.
Po nekonečné úvaze jsem se rozhodl pro renovaci co možná nejvíc do originálu vyjma barev. Pro základní i vrchní nátěr jsem použil vodou ředitelné ( pro základ také antikorozní) barvy. Nesmrdí, brzo zasychají a vypadá to jako nastříkané.
3. Kompletace
Hotová podlaha z palubek a ocelových pásků snýtovaných ocelovými nýty. Nová kompletní elektrika, přístrojovka a další díly renovované s výměnou mnoha součástí za nové.
4. GO motoru
Motor nebyl kompletní a celkově byl ve špatném stavu. Provedena kompletní GO - na kliku použita kuličková ložiska. Sahara vyvařena, vytmelena a natřena spolu s řemenicí a víkem vzduchového filtru zelenou kladívkovou barvou.
5. Obleček
Pro potah jsem zvolil firmu Červinka. Používá původní střih, do oken jsou všitá plexi. Sedačka je perfektní, tvrdá, ručně vycpávaná. Přiobjednal jsem všechny doplňky - zástěru před pedály, potah na okna, gumový koberec, přední koš pod kapotu i dvě pouzdra na nářadí.
6. První porenovační závady
- drhnutí volantové tyče v místě uložení, docela nepříjemný pocit a chování při jízdě. Volantová tyč byla elipsovitá, srovnáno osoustružením.
- odešel nový přední tlumič pérování, vyměněn.
- levý výfuk drhnul v zatáčkách o pružinu pérování. Úprava vyhnutím výfukového kolena.
- problém těsnosti náražecích výfuků. Místo O kroužků jsem použil manžety o rozměrech 40 x 50.
- zkrat ve statoru dynamostartéru. Oprava, přeměření a zvětšení průřezů přívodních kabelů.
- napojení čističe vzduchu ke karburátoru. Neoriginální gumové motocyklové napojení nahrazeno přírubou (vysoustruženo).
- únik oleje z převodovky kolem vypínací tyčky spojky. Použity 2 silonové těsnící válečky mezi kterými je gumový O kroužek.
- klasický olej M2T nahrazen polosyntetikou Valvoline (200 Kč/l).
Kostru jsem natíral vodouředitelnou základovkou BALAKRYL SPECIAL ANTIKOR NA KOVY- 125,- Kč plechovka, vrchní nátěr také BALAKRYL UNI LESK na kovy a dřevo za 155,- Kč plechovka. Na celého Velouše jsem spotřeboval asi polovinu z každé plechovky tj asi 0,5 litru. Některé díly jsem stříkal barvou ve spreji na kov, dřevo i plasty PRIMA RAL, a to základní za 99,- Kč , vrchní za 135,- Kč. Touto barvou jsem nastříkal i přístrojovku. Na saharu jsem použil kladívkovou barvu ALKYTON světle zelenou za 254,-/plechovka. Spotřeba byla minimální. Vrtule chlazení, kloboučky svislých čepů jsem zkrášlil barvou ve spreji BELTON SPECIAL CHROM EFEKT za 178,- Kč. Válce jsou nasříkány sprejem RACING - žáruvzdorná barva vypalovací. Barvy se dají koupit ve specializovaných prodejnách Drogerie-Barvy- Laky. Lakování blatníků jsem svěřil odborníkům - lakovna aut.
Z mého pohledu opravdu luxusní renovace i použití moderních barev, vodou ředitelná barva je snad i na Škodě Octavii II.
Ale co ty barvené válce? Někde jsem slyšel, že je pak horší odvod tepla, což u Velorexu není přiliš dobrý nebo to nemá až tak velký vliv? Jako i třeba leštěné materiály.
Nejlepší pro odvod tepla jsou řekl bych zdrsnělá (např opískovaná) žebra bez jakéhokoliv nátěru. Bohuže litina rezne a vrstvy oxidu, které na ní vznikají podle mého názoru mají mnohem větší tepelný odpor než vrstvička barvy.
Jsem z Olomoucka. K renovaci jsem přistoupil bez kompromisů - renovovat či vyměnit vše hnusné. Největší položky jsou již obecně známé: kola, pneu, výfuky, kolena, oblečení včetně sedačky, díly motoru. Nechtěl jsem jen renovovat štětcem. Náklady renovace kolem 65.000,-Kč bez pořízení stroje.