1. Demontáž
Ruda rozebrán do šroubku, mnoho dílů chybí. Kostra je důkladně obvařena "pancéřovým" plechem, na mnoha místech dokřivena. Plech kolem okenního rámu je odstřižený - guma skla byla nasazena obráceně. Práce s rozbrušovačkou a autogenem tady budu mít docela dost.
2. Rovnání a vyvaření rámu, nátěry
Nejprve bylo nutno odřezat oplechování a všechny navařené paskvily, pak přišlo na řadu pískování. Střecha byla docela dost deformovaná, musel jsem ji odřezat a rovnat po jednotlivých trubkách. Také některé čumákové trubky jsem vyřízl, vyrovnal a nadvařil. Z okenního rámu se dala použít pouze horní část, boky a spodek jsem musel udělat nové. Spodní část kostky byla zkorodovaná, trubky jsem postupně vyřezával, nové naohýbal na topenářské ohýbačce a přivařoval na původní místa. Zadní rampu jsem vyráběl podle obrázků z www stránek. Všechny staré díry na rámu - po šroubcích jsem zakápl mosazí a přebrousil.
Snad nejtěžší pro mne byla oprava všech čtyř držáků svislých čepů, ty se již kdosi kdysi snažil opravit – na kus kulatiny elektrikou navařil pouzdra a kulatinu narazil do uřezaných trubek. Nechal jsem vysoustružil nová pouzdra, ty jsem navařil na části trubek, avšak kvůli kořene svaru bylo pak nutné nechat pouzdra vystružit. Dále následovalo pracné obřezání trubek a vyřezání původních pouzder řezy za naraženou kulatinou, osové vyrovnání, usazení a zavaření nových pouzder při dodržení souososti, rozteče pouzder, odklonu a záklonu kol. Nakonec jsem nově vyrazil číslo rámu.
Pro základní i vrchní nátěr jsem použil opět vodou ředitelné (pro základ antikorozní) barvy, tentokrát Primalex. Vrchní hnědá má být odstín 2430, ale jeví se mi jako něco mezi 2320 a 2430.
3. Kompletace
Do rámu navrtány díry a vystříkán spreji na dutiny.Hotová podlaha, zkompletováno řízení a systém brzd. Pedály byly totálně zarezlé, musel jsme je rozebrat-odbrousit, osmirkovat a zpět svařit. Čelní sklo si sedlo v pohodě do nového rámu, zavařena nádrž, nasazeny pružiny sedadla a koše, usazená kyvná vidlice a napasováno zadní kolo. Přední kola byla přepouzdřena na 15 osu, upravené pérácké brzdové štíty potřebovaly ještě srovnat dosedací plochu osoustružením.Renovované díly měly po opískování od koroze „vyžrané“prohlubně, které jsem přebrousil a některé i vytmelil, abych docílil relativně hladký povrch. Přístrojová deska zhotovena z pertinaxu, do předních světlometů jsem dal nové paraboly, ale ponechal původní skla. Dveře a rámy dveřních oken jsem musel z větší části vyvařit.
Hotova kompletní elektroinstalace, zvolil jsem variantu se spínačem pro zpětný chod. Naskytla se mi možnost koupě ručního ovládání spojky, které jsem po nadvaření spojkového pedálu namontoval.
4. GO motoru
Při koupi Rudy jsem k němu dostal několik rozbitých-nepoužitelných ČZ motorů. Podařilo se mi však koupit docela kompletní 250 motor z Velorexu . Sehnal jsem chybějící díly a provedl kompletní GO. Motor naskočil napoprvé.
5. Obleček
Prvotní myšlenka koupit koženku od Reků a nechat potah a sedačku ušít u Červinků se projevila jako velmi drahá varianta. P. Rek by koženku i prodal, ale příšerně draho. Nechal jsem tedy vše ušít u Červinků z jejich materiálů - správnou sedačku, dělené boční okna apod. Rovněž jsem přiobjednal i všechny doplňky.
6. První porenovační závady
Stroj měl velké vibrace – ty se přenášely z motoru do celého rámu, proto jsem vyměnil staré silentbloky motoru za nové – ty jsem za celou zimu nesehnal. Dále jsem musel vložit mezi některé šroubové spoje gumové podložky kvůli odhlučnění. Vibrovalo tu snad všechno. Praskl držák uchycení na nádrži a měl jsem problémy s dobíjením, které vyřešila výměna celého dynama i s regulátorem. Při nešetrném startování jsem zničil segment i se startovací hřídelí. Při prudkém zabrzdění jsem málem havaroval – originální zadní vidlice nevydržela, celá se zkroutila, a tím zablokovala zadní kolo - Velorex šel ihned do smyku. Vyřešil jsem to namontováním 350 vidlice, upravené o napínák řetězu.. Stroj se dost přehříval, chyba byla ve špatně tvarovaných lopatkách chladící (šestilisté) vrtule.
Koukám že Rudolf má 250-kového kamaráda-jmenovce..... taky s podobným osudem, též byl předek oplechovaný - místy vařeno, místy nýtováno hliníkovými nýtky. Pěkná práce, tak ať se zdárně dokončí a Ruda frčí