Dokoupil jsem druhý brzdový buben a štít z Péráka 160mm. K tomu mám nachystané původní půlbubnové ráfky. Opískuju si to, nastříkám stříbřenkou a kola můžeme pomaličku začít kompletovat. Dráty kol už mám objednány, ale ještě nedorazily.
Sehnal jsem i chybějící přepínač na přístrojovku a tlačítko klaksonu z Aera 30/Tatry 57 v barvě slonové kosti. Je to fajn, protože volant v Pepíkovi byl původně bílý. Bude to pěkně ladit.
Na aukru jsem koupil za pár korun původní pružiny sedačky. Jedinou vadou na kráse je lehká povrchová liška. Nic, co by nevyřešila kyselinová lázeň.
A jako bonus jsem si nechal vypálit z hliníku nápis Velorex na čumák. Trochu s předstihem, ale znáte to.. Co je doma, to se počítá :)
Štít Pérák 160mm (napadeno kutilem)
Buben 160mm
Přepínač
Tlačítko volantu Aero/Tatra
Hliníkové nápisy
Půlbubnové origo ráfky
Původní pružiny
Už jsou naloženy v kyselině
11.06.2016
Včera konečně dorazily dráty a nyple do kol. Nachystal jsem si kola na tryskání. Dnes dopoledne jsem je přetryskal a nazákladoval epoxidovým zinkofosfátem.
Během příštího týdne bych rád nechal přední bubny přepouzdřit na ložiska. Při té příležitosti nechám přelíznout třecí plochy, aby nežraly brzdové obložení.
Na zadním středu se objevila u jednoho otvoru na drát prasklina. Je to u těchto kol klasická závada. Nechám to zakápnout tigem a bude po ptákách.
Ještě jsem zkušebně namontoval tlačítko klaksonu na volant a zadní světla na novou hrazdu, abych měl jistot, že vše pasuje. vypadá to dobře.
Kola nachystaná na pískování
Opískováno
epoxidový zinkofosfát
Dráty a nyple
Tlačítko tlačítkuje
Světla pasují
14.06.2016
Využil jsem toho, že mám ve 3D zkreslenou celou půlbubnovou kývačku. Než tak vůbec začnu bastlit kola, mohl jsem si celou sestavu namodelovat v počítači.
Původní půlbubny na předních kolech pochází z Kývačky (Péráka). Středy mají vytočené otvory 37mm na ložiska s vnitřním průměrem 12mm. Oskar má však čepy 15mm, proto se musí použít jiná ložiska. A v tom je hlavní problém. Ložiska s malým průměrem 15 a velkým 37 se prostě nedělají. Středy je proto nutné přepouzdřit na 35mm.
Motocykl se do zatáčky naklání, proto veškeré zatížení na motocykl (resp. na kolo) působí v zatáčce pouze v radiálním směru. Na to jsou ložiska stavěná a není s tím problém. U tříkolky se však kola nenaklápí a kola musí snášet zatížení i v axiálním směru. Z toho důvodu jsem se rozhodl použít místo běžných jednořadých ložisek dvouřadá s kosoúhlým stykem, která dobře zvládají právě i radiální zatížení.
Pro delší životnost použiju z vnější strany ložisek gufera. Z vnitřní strany je ponechám otevřená a zachovám systém mazání přes středovou maznici.
Použitím větších os a jiných ložisek jsem samozřejmě nucený vyrobit i nové, atypické rozpěrky mezi ložiska.
Stočený brzdový štít
Stočený brzdový štít
Stočený brzdový štít
Zvenku nebude nic poznat, jen gufera zvenku budou naznačovat, že je něco jinak
Zvenku nebude nic poznat, jen gufera zvenku budou naznačovat, že je něco jinak
Sestava uložení kola
Kompletní sestava kola a ramena s čepem 15mm
Kompletní sestava kola a ramena s čepem 15mm
10.07.2016
Týdenní dovolenou jsem náležitě využil.
V prvé řadě jsem chtěl dodělat brzdové štíty. Měl jsem je stočené, ale chybělo je ještě navrtat. Abych vrtal ve správné poloze a rozteči, nechal jsem si vypálit z nerezového plechu vrtací šablonu s vymezovacími podložkami. Správné natočení aretuje brzdový klíč, správnou rozteč výpalek a správnou polohu vůči středu pak právě ony distanční podložky. Povedlo se a vše pasuje tak, jak má.
Potom jsem se pustil přímo do Veloucha samotného. Celého jsem rozebral. Postupnou demontáž jsem nafotil a obrázky přikládám.
Podařilo se mi koupit dobovou zahrádku na zavazadla. Pokusně jsem ji namontoval. Dle mého vkusu vychází hrozně vysoko, takže držáky uřežu a celé to posadím níž.
Všechno železo budu pískovat. Nechci ale vypískovat VINko na rámu. Proto jsem ho vzal jen ocelovým kartáčem a všechnu zateklou barvu jsem důkladně vyšťáral jehlou. Je až s podivem, jak je VINko krásně hluboké, protože původně nebylo skoro ani poznat, že tam nějaké bylo.
A když už byl Oskar demontovaný, pustil jsem se do předělávek. To znamená vrátit do původního stavu zadní stranu páteře a vrácení zpátky kostry opěráku sedačky. Ze zbývajících drobností to pak byl držák brzdových kladek v čumáku, odřezání ok na tlumiče u předních ramen a hrazda zadních světel...
23.07.2016
Dorazil dekl motoru místo toho, kterým jde hřídel chlazení. Mám doma i silentbloky pro upevnění motoru a čtyřpolohovou spínačku. Do vyrobeného stříkacího přípravku jsem upevnil dráty kol. Pořád si hraju s myšlenkou nechat dráty v pozinku a nalakovat jen ráfky a středy. Pozinkovaný výplet se totiž také dodával, takže by to nebylo nic proti ničemu vzhlede k originalitě...
K všemu tomu jsem pořídil ještě nový zámek do dveří, protože k tomu původnímu nebyly klíče a musel jsem ho odvrtat. Pro velorex se však musí upravit. Proto jsem ho upnul do soustruhu a vyříznul jsem do něj závit M4, aby bylo možné upevnit zarážku, zamezující vypadnutí ze dveří...
Nový napínák řetězu
Silenbloky a spínačka
Dráty ve stříkacím přípravku
nový zámek
vyzávitováno
namontováno
Jinak jsem dneska odvezl Veloucha do práce a všechno jsem si přetryskal. Zabralo to všechno slabé tři hodinky práce. K tomu ale musím připočíst asi pět hodin přípravy na tryskání, tj zaslepení všech choulostivých otvorů. Jak jsem očekával, vylezlo po otryskání ještě pár věcí, které se musí před první vrstvou základu poladit.
A jedeme do tryskárny
Jdeme na to
Hotovo
Jinak se musím pochválit.. Haluz, jak kráva... Já na inzerátech normálně našel originál motor. Sice nekompletní, ale číslo motoru souhlasí se štítkem... To prostě nepochopím... Někdo ho půlil šroubovákem a ulomil zadní držák. Tenhle motor ale zachráním za každou cenu
Původní motor
Poškození originálního motoru
24.07.2016
Včerejší otryskané díly jsem ještě zkontroloval a vše, co bylo potřeba jsem ještě přebrousil. Pak jsem to ještě jedno lehce přefoukl, aby na tom dobře držela barva.
Následně jsem nastříkal první vrstvu základu. Použil jsem vysokosušinový zinkofosfátový epoxid v červeném odstínu, To proto, že je na otryskaném povrchu nejlépe vidět. Odpoledne jsem nanesl druhou vrstvu. Tím bych tento víkend uzavřel. Do konce týdne bych chtěl nanést poslední třetí vrstvu, tentokrát v šedém odstínu, aby to pak neměnilo odstín vrchního hnědého emailu.
Přebroušeno a přetryskáno
Po druhé vrstvě základu
Po druhé vrstvě základu
Po druhé vrstvě základu
Po druhé vrstvě základu
27.07.2016
Právě je devět hodin večer a já se vrátil domů. Třetí vrstva základu je hotová. Ale přiznávám, že raději budu lakovat pět motorek, než jeden rám na Velorexa. Je to hrozná práce...
Konečně ale můžeme dát vrchní hnědý email
Třetí vrstva základu
29.07.2016
Včera jsme ve zdraví vítězoslavně dojeli domů. Jen lehce nám po cestě sprchlo, takže nic hrozného. Hnědý lak nanesu až v klidu v garáži. Nepoškrábe se transportem. Jako bonus už mám vyrobené i držáky pružin z hliníku - dle originálu. Repliky jsou bohužel silonové.
A zase doma..
"pár" drobností
nově vyrobené hliníkové držáky předních pružin
01.08.2016
Od Rixe mám vyrobenou novou vrtuli chlazení. Doma je i mechanismus pro přeplavování karburátoru. Rix mi půjčil brzdové kladky a konzolu, abych si mohl vyrobit repliky. Vše jsem překreslil. Teď to jen vyrobit :)
Nová vrtule chlazení
Nová vrtule chlazení
přeplavování karburátoru
Vypůjčené rolny a torzo konzoly
zkresleno
12.08.2016
Rolny mám hotové, stejně, jako konzoli. Protože jsou to přeci jen brzdy, nechal jsem to svařit TIGem. Do rolen jsem stočil rozpěrné válečky z nerezu, takže se budou volně otáčet i při stažení šroubem. Rolen mám více sad, tak když bude někdo potřebovat, dejte vědět. Další záležitost, kterou musím vyrobit je řadicí táhlo. Vačku poloautomatu mám a výpalek táhélka mi už leží na stole, takže ho svařím v příštím týdnu.
půjčené rolny
nově vyrobené repliky
Bude jich pár navíc
Naohýbané polotovary konzoly
Svařeno. Vedle jsou distanční válečky
sestaveno
V rámu to sedí
Ještě musím navrtat upevňovací otvory
Další věc, co se musí vyrobt..
Odměřil jsem to z fotky a pro jistotu i namodeloval, aby to pasovalo..
Polotovary jsou, teď to povařit..
02.08.2017
Po delší přestávce to zase rozjíždím. Celý den natírám na finále kostru a ostatní příslušenství. Končím někdy v deset večer, ale v tu chvíli už mám napasovanou novou podlahu od Jardy a konzoli s brzdovými kladkami.
Nově vyrobené podlahy dle originálu. Desky na pero a drážku. Díky za to Jardo
Nově vyrobená konzole s brzdovými kladkami
03.08.2017
Konečně začíná montáž, na kterou jsem se tak moc těšil :) Do večera stíhám Oskara postavit na kola, byť zatím stále na ta původní, namontovat motor, baterii, nádrž, dveře a pár dalších věcí..
Namontovaná ramena a půlbubnové štíty
Motor. zatím je holý
Baterie a kastlík na drobnou výstroj
Zámeček :)
13.08.2017
Na řadu přišel volant. Byl silně popraskaný, takže vykytovat a vybrousit, to několikrát zopakovat a vrchní lak. Během odpoledne je na svém místě a díky tomu už můžu řídit kola..
20.8.2017
Jsou nalakovány ráfky, středy a ostatní příslušenství kol.
22.8. Středy předních kol jsou vypouzdřené pro dvouřadá ložiska a dokompletované. Na soustruhu si vytáčím rozpěrku mezi rozetu a střed zadního kola.
23.8.2017
vyplétám..
V září si vyrábím jednoduchou centrovačku, abych srovnal kola a do konce října jsou kola hotová.
vypouzdřené středy
dvouřadá ložiska
nová rozpěrka
vypleteno
Jednoduchá centrovačka
Hned je to veselejší
18.11.2017
Od poloviny listopadu až někdy do konce ledna si průběžně hraju s elektrikou a se zapojením. Natáhnout samotné dráty až takový problém nebyl, spíš šlo o to vymyslet schéma, do kterého jsem musel zakomponovat VAPE a 2 relátka. Nejvíc času sebralo připojování konektorů, koncovek, natahování bužírek a narovnávání drátů na rám.. Však ten, kdo to někdy dělal, to zná..
21.12.2017
Díky Rixovi jsem sehnal rozměry originálního stěrače, který mi chyběl. Jal jsem se proto vyrábět jeho repliku. Jako základ posloužil nerezový plech tl. 0,5mm.
3D model stěrače
29.-30.12.2017
Rozebral jsem tachometr a klakson, abych je vyčistil a seřídil. u tachometru bylo potřeba barvou vyretušovat odlouplá místa na stupnici.
02.01.2018
Dokompletoval jsem přední světlomety. Paraboly jsou nově pokovené.
05.-08.01.2018
Dokončil jsem výfukový svod dva do jednoho a navrtal jsem zadní žebro válce.
Pasování polotovarů
svařeno
zadní žebro je odvrtané
18.02.2018
Dokompletovaný je motor, tj. dopojená elektrika k zapalování, namontovaný lodní šroub.
10.03.2018
Vyrobil jsem si do motorového prostoru plechovou bedničku na drobné věci. Doma je kulička na řadicí páku a ruční plyn.
Během května se dokončila klempířina na blatnících..
29.5.2018
Udála se velká věc. Oskar má konečně ušitý kabátek na míru. A sluší mu :)
11.6.2018
Montuju světla a blinkry. Zkusmo jsem nasadil blatníky, které dorazily od klempíře, abych zkontroloval, že pasují. Namotnoval jsem zpětné zrcátko.
26.6.2018
Vyrobil jsem kryt akumulátoru, dolakoval blatníky a dokompletoval stěrač.
Nadešl den D. Renovace je zdárně zakončená úspěšným protokolem z STK a vyzvednutím SPZ z depozitu. Děkuji všem za pomoc. :)
na tohle stačí citronovka. Neutralizace spočívá pouze v průplachu proudem čistí vody a aplikací bezoplachého odrezovače pro konzervaci.
Před osmi lety jsem o tom napsal článek
http://jawarmaniak.wz.cz/technika/jak_na_to/nadrz.html
Ahoj jsem rád jak postupuješ v renovaci a že se snažíš o to nejlepší.
Já před časem dělal také hadráka. Bylo to v době kdy zrovna začaly být garážové články na první straně. Postup renovace mi šel tak rychle že to některým tolik vadilo až to dospělo k tomu že jako jedinemu na tomto webu zamezili zobrazovani na prvni stránce. Prý furt beton beton až cituji bylo "přebetonováno" . Tak pozor nato aby tě taky nevyšoupli, když na první straně jsou vesmes jen tvoje postupy . Teda pokud to nebylo určeno jen mě a nebylo to zaměřeno jen a pouze na mou osobu
už se to ve sněti článků hůře hledá případně to padlo v zapomění viz odkaz http://www.velorexy.cz/garaz/velorexmaniak/anglan/patek-2011
Ono je lepší každé tvrzení hned doložit