Na počátku bylo jen slovo Boží a hromádka želeného šrotu, který kdysi býval Puchem 200 z roku 1937, označovaným, jako Volkskraftrad ("lidový motocykl").
Moc z něj nezůstalo. V podstatě jen kola (a to ještě nekompletní), vyhnilá nádrž, ořezané a pobouchané blatníky, rám s převařeným celým zadkem.
Celý předek s řídítky byl nabastlený z ČZ 150C. Údajně byl v rámu i céčkový motor a samozřejmě i kola. Dvojsedlo z kývačky držel nabastlený kývačkový podsedlák. Použití zadního kola ze zetky si vynutilo přesunutí brzdového táhla na opačnou stranu, takže celý pedál i s držákem byl překopaný.
Motorku mám ho od jednoho kolegy z Čech. A kdysi na ní drandil jeho praděda. Prostě na první pohled šlo o takovej ten pravej domácí kočkolap
Motor Puch má patentovanou konstrukci. Jedná o jednoválcový, dvoupístový motor s rozvidlenou ojnicí, letmo uloženou klikou a osou otáčení klikové hřídele v podélném směru vozidla. Stejný princip rozvodu byl použitý i u ČS motocyklu Manet 90. Ojnice motoru je však u rakouské konstrukce rozvidlená do písmene Y. Manet má oproti tomu ojnici hlavní a k ní má přičepovanou ojnici vedlejší.
Směr otáčení hřídelí se v převodovce mění kuželovým soukolím o 90 stupňů. Díky této konstrukci bylo využito nesymetričnosti rozvodu a tím i lepšího plnění motoru. Lepší výkon a plnění motoru však kompenzovalo vyšší tření dvou pístů a kroužků a větší hmotnost klikového ústrojí. Takže jediným praktickým pozitivem je použití jednoduchých pístů bez deflektoru.
Motocyklů tohoto typu bylo vyrobeno asi jen 9585ks (tady se jednotlivé zdroje rozcházejí). Na první pohled se to může zdát, jako poměrně velké číslo, ale je potřeba poznamenat, že do tohoto množství je zahrnuta i maďarská licenční výroba Puch-Méray 200.
Jen pro představu - počet vyrobených předválečných ČZ 175 se pohybuje někde kolem 22 000ks a u Jawy 175 se celkový počet vyrobených strojů šplhá k číslu 28 000ks.
Právě z tohoto důvodu je problém koupit původní originální díly. Na internetu se dá najít obrovská spousta zrenovovaných motocyklů, ale ještě jsem neobjevil žádný v opravdu původním stavu. Obrovským problémem je u tohoto typu karburátor, který byl vyráběný z nekvalitní slitiny. Tělesa karburátorů léty degradují a rozpadají se. Takže sehnat originální karburátor je dnes nemožné. Další problémem je zadní světlo. 90% všech renovovaných motocyklů má namontované neoriginální zadní světýlko. Sehnat ho je téměř zázrak a stojí nekřesťanské peníze. Často také chybí nosič. Tady se to dá ale celkem pochopit. Jednalo se o doplňkovou výbavu.
Model Puch 200 Volkskraftrad se začal vyrábět v roce 1937 a poslední motocykl sjel z montážní linky v roce 1940. V roce 1937 stál 980 Šilinků. O rok později pak 575 Říšských marek.
- Motocykly do roku výroby 1938 měly stříbrně lakovanou nádrž s červeným pruhem a červeným znakem PUCH. Linkování bylo provedeno stříbrnou barvou jen na blatnících a ráfcích kol. Tlumič výfuku byl dlouhý, bez šroubovací příruby. Konec rybiny byl seříznutý šikmo.
- Během roku 1938 se začíná nádrž chromovat a horní strana je vyvedena v černém smaltu. Přechod chromu a laku kryla bílá linka. Motocykl se linkuje bílou barvou. Linky se začínají objevovat i na přední vidlici. Ve výrobě začíná pomalu nahrazovat světlomet BOSCH s kontrolkou dobíjení starší lampu firmy Siemens.
- V průběhu roku 1939 se začíná montovat kratší výfukový tlumič s přírubou na tři šrouby. Konec rybiny je zakončený svisle. Na tělese tlumiče je pak ražbou vyvedený emblém PUCH. Začíná se montovat druhé provedení zadního světla.
- Od roku 1940 bylo možné koupit Puch 200 i v provedení Khaki. Příliš mnoho takto lakovaných strojů vyrobeno nebylo, protože v polovině roku 1940 byla ukončena Wehrmachtem výroba ve prospěch výkonnějších typů.
I přes to spousta motocyklů Puch 200 sloužila u německých motospojek. Ve valné většině však šlo o zrekvírované, původně civilní stroje.
Jak jsem psal již v úvodu, dostal se ke mně tento motocykl v dosti zbídačelém stavu. Byla by škoda, kdyby měl skončit v hutích, proto jsem se rozhodl, ze mu vrátím zpátky život. Na renovaci nespěchám. Ono to ani totiž pořádně nejde. U osmdesát let starého stroje nemůžete zajít do první mototechny a nakoupit vše, co potřebujete
Každopádně renovace proběhne.
Průběh kompletace/renovace můžete sledovat tady:
http://jawarmaniak.wz.cz/motorky/puch/galerie_renovace/galerie.html |