Velorexe jsem zdědil po tchánovi, který ho koupil své dceři ale už ho nikdy nesložil. Dovezli ho v né moc hezkém stavu ale prý přijel po svých třech. Foto se bohužel žádné nedochovalo. Pak ho rozmotnoval za účelem "renovace", která spočívala hutném nátěru šedo stříbrnou barvou, která se hojně používala v ČSSR na elektro rozváděče apod.. Pak už jen stál v garáži, posléze několik let venku, kde v kopřivách nebylo chudáka skoro ani vidět. Nakonec našel azyl ve stodole v délce 5ti let.
Původní SPZ FM 2-44-69.
Na jaře léta Páně 2011 jsem se pustil do díla, nejdříve bylo třeba nastudovat co a jak. Spousta času zabrala četba na internetu + dostupná literatura s tématikou Velorex.
13.07.2011 1/2 roku uplynulo od doby, kdy se podařilo sehnat 2 originální motory 350ky hydrauliky (pro jeden se jelo k Brnu, druhý se podařilo sehnat od velmi šikovného dědy z Mošnova na místní autoburze), první posloužil jako náhrada za původní neorginální 250ku. Motor prodělal GO, repas kliky, všechny ložiska, nové válce, výbrus, dynamostartér jsem použil z druhého motoru (ten byl v luxusním stavu :-). Jelikož byl motor původně použit v traktůrku, tak byl docela hodně namáhán. Nejvíce to odnesla hlavní hřídel v motoru a vnitřní spojkový koš. Sehnat hlavní hřídel na hydrauliku dalo celkem fušku ale podařilo se. Chybějící chlazení, to se taky podařilo sehnat a to ve 2 kusech. Nové ráfky, výplety kol (provedli chlapi z Bike & Snow na Příborské v Místku, opravdu kvalitně odvedená práce, díky), plexi, potahy, hydraulika, + spousta nových věcí od Robeta Němce a Tomáše Kostíka - díky Vám chlapi za pomoc. Vzhledem k rozpočtu jsem potahy koupil od Stanislawa Cholajczyka (známý jako Stan Lublin). Komplet všechny potahy včetně sedačky + veškeré plexi + druky vyšly na 11.800,- Co se týče kvality materiálu tak za ty peníze nelze čekat zázraky, proti originálu nejsou tak pevné a je nutno zacházet s nimi opratrně. Vzhledek k tomu, že se jednalo o "konfekci" tak to sedlo jako pásek na ř.. jen tu koženku by to chtělo pevnější, hrubší. S potažením mi byla nápomocna čalounice paní Lenka Vrublová z Kaňovic, za což ji patří velké díky. Ono přeci jen už má nějakou tu praxi (její druhý hadrák), takže nabíjení ok do plachet a ruční šicí dodělávky udělala velmi pěkně.
14.6.2011 jsem provizorně zapojil elektriku, 1/2 dne ladění a první start motoru. Radost byla veliká a byla i slyšet široko daleko - výfuky zatím nenamontovány.
Další fází bylo nechat opískovat rám ale toto se žvýklo a hodně opozdilo. Měl jsem od známého přislíbenou mobilní pískovačku přímo na náklaďáku (stímto vehiklem pískujou roury). Jenže jak mělo dojít na věc tak z tohoto nakonec sešlo. Alias: "sliby chyby, aneb co si sám nezařídíš to nemáš".
1.8.2011 Mám opískováno, po základním nátěru i svrchním lakováním (chybí dolakovat blatníky + nádrž) a skládám.
20.9.2011 Čekám na zinkování drobných dílů. Jakmile bude pozinkováno, skládá se dál. Pak bude následovat potahování. S čalounicí je už domluveno. Pak už jen STK a hurá pro papíry do depozitu.
13.10.2011 Díly jsou pozinkovány, můžu skládat ale počasí nepřeje. V garaži je stejná zima jako venku. Tak letos to už asi nestihnu. Čalounice stačila udělat jemom dveře, zbytek díky zinkování (podložky pod oka turniketů) se nestihlo.
26.11.2011 Namontována nádrž + držák baterky. Letos už asi definitivní konec.
7.7.2012 Vzhledem ke stěhování do většího bytu jsem během totoho roku na Velorex nešáhl, ale už je dostěhováno a můžu pokračovat v dokončovacích pracích - dočalounění + natažené nové elektriky.
srpen 2012 dodělávám elektriku po odpolednech
1.9 - 7.9.2012 čalounice dokončila čistou montáž (nabíjení ok do plachet, sešití na prazích)
8.9.2012 nasazení čelního skla a první vyjížďka v potaženém velorexu skončila fiaskem a ani se nekonala. Zkrat na kontaktu dymamostartéru a čoud z něho se linoucí po okolí nevěstil nic dobrého. Naštěstí se neodpálilo vinutí ale jen kontaktnice, v neděli byl velorex opět zprovozněn a uveden do chodu. Doufejme že špatný začátek bude věstit dobrý konec.
10.9.2012 montáž motorku stěrače
5.10.2012 Velorex úspěšně prošel STK
8.10.2012 SPZ vyzvednuta z depozitu
12.1.2013 Vloženy fotografie celého průběhu renovace
14.4.2013 První letošní vyjížďka
15.11.2013 bilancuju letošní rok, Velorex bez problému odjel přes 700 km, což sice není mnoho ale když neprší alespoň .... Doufám že příští sezóna bude lepší a já se Kájou podívám dále než za hranice okresu Frýdek-Místek.
8.6.2014 postupně ještě dolaďuju detaily a měním neoriginální díly za původní. Kájouš dostal nový volant (nepopraskaný) s původním středovým tlačítkem. Nedávno jsem sehnal původní radičku, tak už jen čeká na lak a šup tam s ní. Poslední věc co mi chybí je zpětné origo zrcátko a nalakovat palubku + plastové poklice u kol. Jelikož se mi před měsícem narodilo druhé dítko, tak není čas na nic. Zřejmě to bude projekt na letní večery.
Ač jsem trochu mladší ročník, musím uznat že soudruhům se tato hra vydařila. Škoda že se něco takého nevyrabí i dnes. Poučné a přitom zábavné. V dnešním přetechnizovaném světě už hold děti trénujou na tabletech :-( Smutné ...
28.8.2016 jsem se poprvé zúčastnil Blanenského srazu. Vyrážel jsem již v 4:45 ráno, abych s časovou rezervou dorazil do cíle. Trasu, kterou jsem chtěl původně jet jen podle tištěných mapových podkladů, čili FM-Mošnov-Fulnek-Odry-Potštát-Blatec-Ohrozim-Protivanov-Rájec-Blansko se mi u Olomouce zvrhla, jelikož jsem nechtěně najel na dálnici. Protože mě již tlačil čas, zastavil js...
Tak jako každý rok, naděluji i v garáži. Loni dostal Kajá nově pochromované vnitřní zpětné zrcátko, předloni to byl zase nápis na rámeček SPZ s údaji o Kájovi a letos to jsou páky pro ovládání spojky a brzdy. Po opískování prodloužených pedálů, které jsem pro tento učel měl na skladu více jak rok, šly páky i pedály do velorexí hnědé. Páky jsem musel na koncích drobátko prodlouž...
Už se to tady několikráte řešilo, přidávám také vlastní zkušenost. Dosud jsem také řešil denní svícení jen na parkovačky s 4W žárovkama ale moc to nesvítilo. Místo nich jsem koupil halogenky NARVA H10W BA9s a ty svítí super. Nejde ani poznat, že nejedu na potkávačky. Viz foto
Jinak řešeno již zde:
http://www.velorexy.cz/poradna/elektro-predstih-dynamostarter-rele-kabely/771...
Trošku rekapituluji uplynulý loňský rok, najeto cca 500 km, doplnil jsem Karlíka o origo vnější zpětné zrcátko a původní řadící páku. Závady nebyly žádné. Najeto prvních 1000km. V říjnu prošel STK, vše proběhlo standartně, čili zatrub, zablikej a padej. Rád bych ještě v budoucnu doplnil ruční ovládání spojky a brzdy. Pokud víte o něčem na prodej, dejte prosím věděti. Podařilo s...
Nedávno jsem se prohnal kolem fabriky na Šundaje a kluci korejští na to koukali jako na raketu Sojuz. What is it? No rykša z bambusových tyček to není! This is three-wheeled vehicle Velorex my friend!
Zdravím kolegové a kolegyně, nedávno jsem na poradně prosil o rozměry a nafocení startovací páčky ale bohužel dostalo se mi odpovědi jen od Betona, za což mu patří díky ale nakonec se mi podařilo koupit nový originální díl, takže jsem ho nafotil i šuplerou. Snad se to bude někomu hodit při úpravě startovací páky z Jawky....
Nedávno mě napadlo, že by bylo dobré přestat válet své osobní drobné věci jako peněženka, doklady a mobil po podlaze Velorexu. Ihned mi přišla na mysl firma ZITEX jenže v nabídce jsem žádnou otevřenou kapsu pod palubní desku nenašel. Tak jsem tam zkusil napsat mail zda něco takového není na skladě. Nebylo. Paní Kučerová ze ZITEXU však odepsala, ať něco navrhnu a že se pokusí n...
Dne 22.6.2013 jsem se zůčastnil Memoriálu Leoše Kořínka, kterou pořádál občanské sdružení Old Fiat Club . Původně jsem zamýšlel absolvovat celou trasu, tj. Třinec - Frýdek-Místek - Kopřivnice ale z důvodu "záběhu motoru" a stálého dolaďování a vychytávání much bylo rozhodnuto, že se akce zůčastním alespoň jako nepříhlášený divák. Počasí nadmíru přálo tak jsem se vydal po 12. ho...