Začátkem října 2010 jsem zahájil renovaci svého Ludvíka. Původně jsem chtěl udělat jen opravy, ale neoriginálních a špatných věcí na něm bylo tolik, že jsem se rozhodl pro kompletku. Oporu mám hlavně v kamarádovi Xpuppym (Jardovi Vinklerovi), který právě finišuje a má čerstvé zkušenosti s renovací OS-KARa 54 úplně od rezavé kostry. Tímto mu chci ještě jednou moc poděkovat. Rád také uvítám vaše postřehy a zkušenosti nejen s renovací těchto krásných strojů na 19kách kolech.
jak jsem již psal v popisu, Ludvík je napadený kutilem a letos se po cca 15 letech pořádně projel. Kostra po odstrojení nevypadá tak špatně, půjde celkem lehce dát zase do kondice. Bylo třeba udělat nové držáky startovací a řadící páky, rampu zadních světel, navařit original pásoviny podlahy, zavařit a obrousit kutilské zásahy a porovnat pár trubek, hlavně střechu a čumák.
1.11. jsem kostru spolu s dalšími věcmi naložil na vozík a tradá na opískování do Litovle. Za necelé 3 hodinky bylo hotovo. Kdo váhá, jestli brousit nebo pískovat, tak jednoznačně pískovat. Výsledem je nesrovnatelný a take to prověří stav kostry a odhalí i ty nejměnší praskliny a vady. Když se troche hledá, tak se dají najít firmy cenově dostupné.
Nyní pokračuji v opravě rámu. Byl u mě Jarda, dodělával mi novou přístrojovku a díky jeho zkušenostem a znaleckému oku jsme srovnali střechu a zadní trubky vypínající boční plachty. Při prohlídce demontovaných dílů došlo i na sedačku. Ta byla pošité neoriginální koženkou. Pod touto dodělanou koženkou jsme objevili originál hnědou sedačku. Je v horším stavu a bez zadního krytu motorového prostoru, ale odstín se určit dá.
Dnes už mám rám natřený základovkou a pokračuji v rovnání dveří a výrobě klik.
Renovaci jsem úspěšně dotáhl do konce. Z původního stroje zůstal jen rám a vše ostatní jsem dával nové.
Na přední nápravě jsou nové pouzdra, svisláky, osy kol i propojovací hřídel. Držáky blatníků a per mám od Jardy, ktarý je dělal podle svých. Přední i zadní pera jsou koupeny od Brťky. Blatníky jsou z Péráka, jen je bylo třeba vyklepat a nekonečně dlouho kytovat a brousit. Přední sklo jsem nechal dělat dle původního nové, kalené. Guma pasuje z traktoru.
Plachty jsem svěřil do ruk odborníka, na doporučení Jardy jsem je nechal dělat u Laďi Kostíka, což se ukázalo jako velmi dobrá volba - posuďte sami dle fotek.
Renovaci jsem plánoval v klidu dodělat do srazu v Dobrém, ale zpráva o smrti Mojmíra Stránského ji trochu urychlila. Vzdát osobně hold tomuto báječnému konstruktérovi a spolutvůrci našich úžasných strojů mě přiměla vzít si dovolenou a na dokončení zapracovat tak, abych to stihnul. Vše se zdárně podařilo a první jízda znovuzrozeného Ludvíka se uskutečnila na tuto smutnou událost.
Závěrem chci moc poděkovat Jardovi Vinklerovi, který nad renovací držel ochrannou ruku a po celou dobu mě zásoboval nejrůznějšími fotkami, výkresy, popisy, radami a hlavně zkušenostmi. Byl mi kdykoliv k dispozici i jeho renovovaný OS-KAR na poměření a nafocení nutných detailů. Bez něj by určitě nevypadal jak má.
Jardo, ještě jednou moc DÍKY.