Postrádaný štítek mého stroje jsem konečně objevil na chalupě, připlácnutý na magnetu z gramofonového motorku. Asi jsem se kdysi bál ztráty při uložení s ostatními díly, ale hlavně, že je na světě.
Nemá pro mě už sice význam legislativní, protože kostra mého hadráka , patřící k tomuto původnímu štítku, je formou „výměny rámu“ zapsaná v TP pod novým úředně přiděleným číslem, ale má význam historický, protože nám poskytuje střípek do mozaiky či “databáze“ informací o vývoji hadráků, pokud se tedy soustředěním těchto údajů ještě stále někdo aktivně zabývá.
S těmi výměnami rámů v mém TP je to docela zajímavé: Velorex 16/250 v tomto TP má původní rok výroby 1961 a tento byl později s výměnou rámu změněn na 1963. Úřední záznam však není datován, takže se dobu a důvod této změny už nedozvíme. Majitel, od kterého jsem hadráka koupil já, však provedl v roce 1990 další výměnu rámu (říkal, že po kotrmelci, při kterém ho dost rozbil) a to za ten, který mám teď už já. Je to sice rám s nově přiděleným číslem, ale podle svého štítku je to Oskar 16 z r. 1956. Takže de facto vznikl Oskar 16 provozovaný na papírech Velorex 16/250. A ačkoli je dost předělávaný, pořád skýtá dost původních prvků, vypovídajících o strojích tohoto data.
Celkově lze říct, že se jeho konstrukce shoduje s tím, co je uváděno v pojednáních o vývoji na VT Praha – Lysice. Akorát přední brzdy nemají kladku, ale takové táhlo ve tvaru „T“, otočné na nýtu uprostřed, původ tohoto uspořádání však neznám. V případě zájmu mohu nějaké detaily stroje nafotit a popsat podrobně. Co ale nevím je to, jak se na něj dostal odklopný koš, resp. kdo to udělal. Nedávno jsem totiž četl někde na webu (a zaboha teď nevím kde), že tyto úpravy snad dělala i Solnice v rámci různých oprav a modernizací. Tuhle možnost připouštím z toho důvodu, že většina svárů, které evidentně přibyly v rámci amatérských oprav, je hnusných (nejsem svářeč, ale prostě je to kostrbaté), kdežto tenhle dodělávaný koš je svařen i připevněn čistě. A že je dodělávaný, je patrné z toho, že jsou na rámu zřetelné zbytky uřezaných trubek původní pevné střechy. Nebo je to nějaký orig. velorexí koš, ale z jiného typu, upravený a dopasovaný…
Ke štítku samotnému:
- je ocelový (tj. nikoli hliník), rozměrově však shodný s obvyklými včetně dírek (průměr cca 2,2 mm)
- potisky, pokud tam nějaké byly, se nedochovaly
- vyražené údaje:
P.S.: ta historie a vzhled původních 250 mě začíná nějak chytat, snad neonemocním… :-) Každopádně teď se nebudu pouštět do žádných větších akcí, chci ho zprovoznit, ale uvidím, jaká bude situace pak…
Zdar Pavle, koukám na čtení o tvé dvěstěpadině... Máš každopádně zajímavý kousek, třímístné výrobní číslo už značí, že tento 16/250 vyjel ze Solnice do října 1956. Na fotkách zezadu je vidět, že měl původně originál solnický výfuk - tzv. "turbínku", je tam vlevo dole ten kroužek .
Bylo běžný, že solnická opravna během provozu strojů předělávala pevné střechy na odklopné koše, měnila péra za tlumiče a půlbubny ta bubny... Tento rám už prošel mnoha změnami - má koš na velký okno, pryč je rampa se světly a přední péra apod - a nemělo by smysl, to celé nějak znásilňovat. Pokud máš chuť z toho věrně postavit něco historicky jakžtakž správně, přiznej klidně tyto dobové zásahy a nech to takto, ale vše ostatní bys musel udělat tak nějak čistě historicky věrně - tj., že by např. neobstály ty panelkový kola a ty barevné experimenty . Když jsi to barvil, to jsi pil toho myslivce, jako cestou do Plumlova ne??
Každopádně přeju hodně zdaru při rozběhu stroje!
PS: Píšeš o OSKARU 16 a Velorexu 16/250... Velorex 16/250 je každý kus od roku 1956, ale na štítku zůstalo raženo OS-KAR 16 i v r.1962 . Tekdy to ale názvem už dávno nebyl Oskar
Nazdar Tome, díky za postřehy technické i nomenklaturní! Ano, vlevo dole skutečně takový šroub - držák na výfuk je. Dokonce jsem tam i výfuk - bubínek měl, ne však originální, ale už nově vyrobený některým majitelem. O ten jsem však přišel po povodních - byl ve sklepě, co mi tech. služby vyklidily...
Jak píšeš - dobové (i další ) změny chci ponechat přiznané a věci jako panelková kola a velká světla prostě beru tak, že je teď mám, tak je použiji.
Co se týče té barvy, je to trošku jinak - ne že bych v garáži trávil večery a noci vždy zcela nasucho, to ne - ale nechal jsem se v obchodě unést pestrou škálou malých plechovek barev, tak jsem v jakémsi návalu zkusil tou světlečervenou natřít pár malých dílů, abych hned zase zjistil, že tudy cesta nevede. Nicméně jak to teď dávám zkušebně dokupy, některé jsem ještě nestačil přetřít, tak to dočasně odlaďuji v téhle pestré barevné skladbě.... Ale ta tmavě zelená už se mi líbí, za tou si stojím!