19. července jsem podnikl první větší testovací jízdu. Jednak jsem se nemohl dočkat projížďky letní krajinou a jednak bylo nutno odzkoušet jízdní vlastnosti na delší trase, co kde upadne, povolí se, začne drnčet a také rychlost, řazení, spojku, spotřebu, nastavení karburátoru, svíčku, chlazení a řadu dalších věcí. Po připevnění digitálního cyklotachometru jsem ještě musel namontovat odrušenou fajfku (koupil jsem si krásnou černou s bílými písmeny NGK), protože s neodrušenou „cyklokompjůtr“ naprosto nefungoval. Jen na okraj – pro toto moderní zařízení jsem se nakonec rozhodl vzhledem k jeho nespornému informačnímu přínosu a přesnosti a také proto, že jsem ho měl doma nevyužitý z dávných dob. Je navíc naprosto decentní, malý, kulatý, černý a připevnil jsem ho reverzibilně a nenápadně oboustrannou lepicí páskou pod motorek stěrače.
Spotřeba a karburace: ke zbytku v nádrži jsem dotankoval ještě 10 litrů smíchaných s 250 ml oleje OMV 2T na poměr 1:40, který je pro panelku 250 doporučovaný, navíc motor je dávno zajetý, generálku jsem si zatím ušetřil, tu udělám nejprve na záložním motoru, co mám v dílně. Hladinu v nádrži jsem vizuálně zkontroloval pro pozdější odhad spotřeby. Pohledem do nádrže odhaduji spotřebu mezi 3 – 4 litry na trase 82 km. Přesně to změřím příště buď vypuštěním zbytku z nádrže, nebo dotankováním po hrdlo.
Po nekonečné laboraci s karburátorem mám teď vzdušník na ½ - ¾ otáčky a jehlu 4. zářezu shora, tj. skoro nejvíc zvednutou. Takto zmizely ty nepříjemné propady po přidání plynu a musím říct, že kouří zcela nepatrně, na rovině téměř neznatelně a trochu do kopce pod plynem.
Dal jsem si okruh z Olomouce přes Černovír, Křelov, Topolany, Hněvotín, Lutín, Luběnice, Lhotu pod Kosířem, Čechy pod Kosířem, Služín, Kostelec na Hané (kde jsme se s Jardou těsně minuli), Smržice, Prostějov a zpět přes Blatec, Grygov, Velký Týnec a Velkou Bystřici. Celkem 82 km.
Rychlost: po zvlněné rovině pořád na čtyřku 60 – 65 km/h, nejvíc jsem zkusil cca 72 km/h, ale tam už začal problém s vůlí řízení (nebo mám už menší odvahu, než v dobách kdy mi bylo polovic). Pořád ale ještě mohl dál, i podle slucho-otáčkoměru nebyl na maximu.
Převody: 1-2-3 je tam hned a na 4 se dá jet bez trápení tak od 40 km/h. Většina kopců na 3 s tím, že je ochoten zrychlovat. Mám tam ale „horský převod“ – tj. rozetu 52z. místo obvyklých 46 zubů. Vzhledem k mému bydlišti v kopci je to však účelné a taky na křižovatkách se rozjíždím svižně. Časem uvidím, zda nedat o zub až dva větší sekundární kolečko a o chlup tím zrychlit převod.
Brzdy: provedl jsem opilování úběžných paken o cca ¼ - 1/3, jak se lze dočíst v jawácké literatuře a musím říct, že to brzdí nádherně, alespoň v porovnání s tím, co jsem čekal.
Starty: teplý startuje bez plynu na drc a drží volnoběh. Studený taky ochotně chytne, ale pak musím chvíli přeplavovat a tůrovat, než se trochu ohřeje a nezhasíná.
Teplota: myslím, že se v pohodě uchladil, nic nesmrdělo a nezadíral se. Hlava je otočená o 90°, černě natřená, s větším žebrováním, chlazení lodní šroub. Horko bylo mě, to ale počasím.
Svíčka: dal jsem teď studenější Brisk N14 a po ujetí trasy má izolátor s elektrodama barvu světle hnědo-okrovou, takže myslím, že tepelná hodnota i bohatost směsi je OK.
Řízení: zkusím 2. sadu pastorku s hřebenem, co mám. Ta vůle je nad můj vkus a zvyšuje námahu při pilotáži.
Drnčení a upadávání: uvolňování šroubů, kterými mám připevněný výfuk, ustalo už dříve po podložení spojů gumou a zakontrování dvěma matičkami. Spoje válec – kolena – tlumiče OK. Je tam červený silikon spolu se skelnou šňůrou. Zakontrovaných a podložených gumou mám víc spojů a celkově to téměř nedrnčí.
PROBLÉMY:
- vůle řízení (viz výše), zkusím zkombinovat jiné díly
- po ohřátí začal zpod víka spojky ukapávat olej, nutno teď zjistit, kolik uniklo, ke konci už to hůř řadilo, tak jsem dojížděl opatrně. Asi jsem po výměně spojky blbě očistil dosedací plochy. Udělám znovu pečlivěji.
- z levého předního tlumiče pérování stříká olej, vyměním celý nebo jen těsnění.
- chce to tmavé brýle, jízda na kabrio je namáhavá na oči, moc světla, sem tam muška.
HODNOCENÍ:
Celkově jsem byl nadmíru spokojen a příjemně unaven. Navíc naše vyrachtaná 12 let stará oktávka s 330 tis. km se po cestě hadrákem jeví jako naprosto luxusní vůz. Ještě se těším, až se potkám s jiným majitelem hadráka, nejlépe 250, a nechám ho můj stroj projet, čímž získám ještě ohodnocení jízdních vlastností podložené zkušenostmi někoho erudovanějšího.