Každý, kdo se zajímá o historii nebo jede v dnešní módní retro vlně, jistě slyšel o Československých skládacích kolech Eska. Možná ale leckoho překvapí informace, že nebyla jen jedna skládačka, ale že základní typy ,v sérii vyráběných skládaček, byly čtyři. Nejmodernější typ ESKA Folder se sníženou a prodlouženou rámovou trubkou si představíme někdy příště. O nejznámějším typu klasické skládačky s rovnou rámovou trubkou a otočným čepem si můžete přečíst na jiném místě mé garáže. Skládací kolo E 622, které v době svého vzniku překvapilo svým odvážným vzhledem připomenu v souvislosti s činností designéra Josefa Cupáka v chebské Esce. Dnes si ale představíme úplně první typ skládacích kol vyráběných v poválečném Československu typ 612.
Požadavek na kolo, které by bylo dostatečně pevné a pohodlné na jízdu a zároveň se dalo složit tak, aby je bylo možno přepravovat v prostředcích hromadné dopravy, v zavazadlovém prostoru automobilů nebo aby zabíralo méně místa při parkování třeba doma ve skříni, vedl pracovníky chebské Esky k projektu nikoli zprvu kola skládacího, ale doslova rozložitelného.
Kolo tvořila masivní rámová trubka, která byla uchycena k sedlové trubce za dva pevnostní šrouby s křídlatými maticemi. Po jejich uvolnění šlo kolo rozložit na dva samostatné díly. Shodný rám sloužil dvěma výrobním řadám. U staršího a obyčejnějšího „Universalu“ přecházela přední vidlice v delší trubku se závitem, na jehož konci byla aretace s křídlatou matkou. Rovná řídítka byla uchycena v krátkém představci Favorit. Zbytek závitu vyčnívající z hlavového složení kryla chromovaná tenkostěnná trubka. Toto nezvyklé řešení, které na první pohled může vést k domněnce, že jde o nějaké domácí vylepšení, umožňovalo otočení řídítek kolmo na směr jízdy při rozložení kola, aby se tak ušetřilo místo. Další křídlatá matice umožnila zasunutí sedlovky do sedlové trubky. Kolo tak bylo možno rozložit na rozdíl od pozdějšího typu zcela bez použití nářadí. Kolo disponovalo pouze předním reflektorem. Na zadním blatníku byla jen odrazka z polystyrenu. U lepší verze „Special“ bylo montováno osvětlení i na zadní blatník. „Speciál“ již měl normální byť zvýšená řídítka, která se dala sklopit po uvolnění delší páčky, která byla pevnou, byť pro jezdce poněkud nebezpečnou, součástí mechanismu. Pozdější kusy Speciálů již pouze s názvem ESKA měly kratší řídítka známá z pozdějšího typu s otočným čepem.
Modrý ve vzácně původním stavu zachovalý „Universal“ pochází z roku 1966 a je vybaven ještě koženým turistickým sedlem. Přední světlo bylo montováno přímo na hliníkový přední blatník. U prvních kusů byl blatník uchycen na dvou vzpěrách, později se, v důsledku materiálových úspor, montovala pouze zadní. Reflektor ale zůstal na původním místě a způsoboval pak praskliny a mnohdy odlomení celé přední části blatníku. Obě řady byly vybaveny přední čelisťovou brzdou Favorit a zadním „torpédem“. V sedlové trubce byla samozřejmě ukryta hustilka. Ve shodné barvě rámu kol byl lakován i nosič a kryt řetězu. Stojánek prvního provedení byl zhotoven ze silného drátu.
Modrý „Universal“ byl pouze rozebrán vyčištěn a promazán, Červený „Speciál“ z roku 1967 je reexportem z Německa a zatím čeká na dárce orgánů.
Rozložitelná kola ESKA 612 „Universal“ a „Special“ položila základy pro výrobu sofistikovanějších typů skládacích kol, která na rozdíl od skládaček z NDR a Polska vynikala svou robustností, užitnou hodnotou a kvalitním zpracováním. Nelze se proto divit, že skládačky od tehdy renomovaného výrobce dopravních prostředků národního podniku Eska Cheb jezdily v desítkách zemí po celém světě.