V prvé polovině sedmdesátých let minulého století jsme občas mohli vidět své spolužáky, jejichž rodiče pracovali v zahraničí, či disponovali tuzexovým kontem, jak se prohánějí na exoticky vypadajících jízdních kolech. Na kole se sedělo poněkud vzadu a také řídítka byla posunuta více vzad. Stavba kola byla nezvykle nízká. Stroj byl posazen na poměrně malých kolech a disponoval měničem převodů Sachs ovládaným masivní pákou. Dnes bychom řekli, že kolo vypadalo jako takový zmenšený šlapací chopper. Na rámu byl nápis „Bonanza“.
Málokoho by tehdy napadlo, že i v konstrukci jízdních kol v tehdejším Československu byly sledovány módní trendy vývoje na západ od našich hranic a bylo na ně reagováno výrobou funkčních vzorků.
V reakci na zahraniční trhy tak vznikl v n.p. Eska Cheb projekt jízdního kola „Nevada“. Základem „Nevady“ je rám, použitý později na první modely chebských skládaček, ovšem hlavové složení otáčí neodpruženou vidlicí motocyklového typu s nezvykle vysokými a širokými řídítky. Protažené sedlo je uchyceno ve dvou bodech a zasahuje prakticky až nad zadní kolo a nosič. Jezdec tak sedí nad zadní osou. Prototyp byl osazen ráfky a pneumatikami shodnými se skládačkou. Zadní brzda byla součástí středu zadního kola. Jezdec brzdil osvědčeným způsobem tlakem na pedály v reverzním směru. Přední brzda jakož i osvětlení nebylo funkční neboť konstrukce těchto komponentů nebyla ještě spolehlivě vyřešena. Do budoucna se počítalo i s montáží měniče převodů v náboji zadního kola zn. Sturmey Archer. Vyobrazený stroj měl být vyroben v jediném exempláři a vystaven na Brněnském strojírenském veletrhu v roce 1969. Tehdy však našlápnuté uvolnění politických a ekonomických poměrů v Československu zastavila normalizace, ve které stylový stroj s „americkým“ názvem neměl naději na další vývoj. Stroj se dochoval v původním stavu do dnešních dní. Nutné byly jen drobné retuše, vyčištění a vyleštění.
čumim na to, ale protože neco taky už pamatuju, tak mi to přijde, že jsem za mladých let neco aspoň podobnýho /díky sedadlu/ viděl. Zajímavý by to myslím bylo, kdyby tomu dali vzadu ideu mít tam dvě kola . Jakpak se na tom tak jezdí? pro pívo a chleba do kvelbu myslim dobrý ). Sám mám ještě v úctě svou Esku Premier, ale když jsem po pár letech zkusil přesedlat z crossového Madisona na tu pologalusku, už mě ten posaz vůbec nenadchnul a neměnil bych....ale hold doba se posunula a je jen škoda, že u nás se už jen montuje a dováží, nikoli vyrábí do celého světa ve velkém. Další odvětví, které jsme "pustili" světu.
Hodně zajímavá konstrukce... Vzpomínám si ale naprosto určitě, že se něco podobného vyrábělo - pamatuju si to podlouhlé sedlo se zadními vzpěrami, na kterém se dalo jezdit ve dvou. Nemělo tento elegantní tvar, myslím, že bylo černé a oválnější, ale princip byl stejný...