Už jsem kompletně rozebral celého Velouše.(Kromě motoru,ten výbrus nepotřebuje).Každý den jsem na něm dělal chvíli a vyšlo mi to asi na tři neděle.Je to sice dost,ale nechci úplně flákat školu.Klempíře mám domluveného asi za 14 dnů.Takže mi vymění ty 2 části nosných trubek,vyvaří blatníky a vysadí dno od pávíka.Už mám objednané čepy,pouzdra a spoustu dalších náhradních dílů od pánů Kostíka a Němce.Takže jsem si určil poslední termín dodělávek 21.5.2005 A doufám,že to skoro novoroční předsevzetí splním.Dal jsem sem málo fotek kostry(tedy skoro žádné)skoro jenom fota motoru,ikdyž ten k vánocům dostane jenom kosmetické úpravy.Pokusím se to napravit a příště sem pověsím víc fotek.
Vážení kolegové. Lehce jsem si pročetl zdejší komentáře a rozhodl jsem se v tom udělat trochu jasno a nějak to sesumírovat.
Né, že by bylo vše co napíšu na sto procent jasné, ale jde většinou o podložené znalosti a ověřené z více zdrojů.
1. velorexy se opravdu vyvážely do zemí bývalého RVHP (Polsko, Máďarsko, Rumunsko........) a vzhledem k poválečnému datu výroby je tedy zřejmé a potvrzené, že pravostrané řízení bylo dodávané na zakázku a to z důvodu tělesného postižení řidiče.(nedosažitelnost řazení pravou rukou). Nenechte se zmást přezdívkou "anglán" či dokonce tachometrem v MPH viz Tomáš Jaroň.
2. ruční ovládání:
dva základní druhy:
a) Stránského patent ( viz foto č.1) či Jiří Pilař(valník), Roman Olexa-renovace roku-Lip.03, a spousta jiných kolegů.
- varianta - brzda, spojka
- varianta - brzda, spojka, plyn
k tomu jsou určené ony nepřijemné pacle, či pásoviny pod volantem, o které si už většina z nás zničila kolena
b) systém montován již od Oskarů (krátkých střech) a to jako páky vlevo od volantu pod palubní deskou, propojené táhly k prodlouženým pedálům brzdy, spojky či obou.
(kostra250/1959-Tomáš Jaroň a spousta jiných kolegů.)
K tomuto systému se montoval, ale né vždy, ruční plyn a to jako páčka na palubní desce vpravo od volantu. (Tomáš Jaroň-valník, Jindřich Kynzl-1953 a spousta jiných kolegů.)
čistě můj názor: vzácnější, či lépe méně častý je asi případ s plynovým ovládáním.
1. menší počet invalidů vlastnících takovýto stroj s omezením ovládat alespoň jednou nohou, jeden pedál
2. ve velorexu jsem tento typ vyděl pouze jednou a to u p.Kitlera z Jihlavy ve čtyřkoláku.
Asi budou na rucni ovladani pro invalidy...
Ale proc existujou pravostranny modely velorexe, to opravdu nechapu, myslim nejsi sam kdo takovej vlastni...
Ze by ambice dobyt Britsky trh?
Možná máš pravdu...
A podle mě jsou angláni kvůli tomu že jejich majitel měl hůř pohyblivější pravou část těla(to je moje domněnka).
Ale ty trubičky mě fakt zajímají musím se toho dozvědět víc.
co jsem tak slyšel tak velorexy s volantem na pravé straně byli právě kvůli tomu vývozu do ciziny, co šlo na export a ještě mimochodem, u nás se za první republiky jezdilo vlevo, ježdění po pravé straně u nás zavedl až Hitler za 2. s.v. , proto i starý veteráni z dob první republiky mají řízení v pravo
Myslím s, že trubičky jsou pozůstatkem ručního ovládání pedálů a volant vpravo pro řidiče, který nemůže řadit pravou rukou. Jednou jsem viděl Škodu 1000MB s ručním ovládáním a s volantem vpravo, dnes je zřejmě jednoduší opatřit si vůz s automatickou převodovkou než s volantem vpravo.
A mám takovej pocit,že se Velorexy vyváželi jen do států RVHP a taky kdo by je sem vozil z Anglie zpátky?
Děkuju za příspěvky.A už ste se nekdy setkali s ručním ovládáním pedálů u velouše,nebo jestli víte o někom kdo má,rád bych to vyděl a možná bych to mohl znovu sprovoznit,pokud by to ovšem bylo použitelné. Dík
no pro zdravýho člověka je ruční ovládání zbytečný, protože si myslím že taky zabírá místo v kokpitu vozu a hůř by se do něho nastupovalo a ještě se tam mačkat i s dalšíma pákama, mě třeba dělá problém, když nastupuji, že si narazím koleno o pásovinu, která držela ruční ovládání plynu
Ten plocháč jsem uříznul, protože než jsem Velorex vybavil spouštěčem, skoro vždy jsem si o něj při naskakování při roztlačování pekně nandal do kolena.
Ruční ovládání brzd jsem si vyzkoušel cestou ze Sušice poté, co se mi ulomil brzdový pedál. I v práci se občas naskytne auto s ručním ovládáním, je to celkem zajímaví se s tím svézt.
Velorexum zdar
Nepřesně jsem se vyjádřil, nemám ruční ovládání, ale brzdil jsem ruční brzdou. Doufám, že se někdo kdo ovládání má ozve a předvede ti jej. Myslím, že jsem něco zahlíd v Boskovicích.
Velorexum zdar
Takhle se mi ten pedál ulomil:
Sám jsem se ptal pana Stránského na pravostranné řízení.
Říkal, že v té době se ještě nevědělo na jaké straně bude volant a že když to někdo chtěl, tak mu to udělali takhle. prý to pro ně nebyl žádný problém.
Myslím že máš univerzálního velorexe, na ruční ovládání pod volantem i nad ním... ozývám se že mám ruční ovládání, to do těch trubiček......
Díky za informace.Já tam ty trubičky a tu páskovinu zatím nechám.Uříznout to mohu kdykoliv.Ještě že jsem menšího vzrůstu,takže se o tu pásovinu nemlátim.