17.9.2011
Měřením jsem zjistil, že favoriťácký alternátor dával tak 12,6-13V, což se mi zdá málo. Nehledal jsem nikde, kolik otáček tak hadrácký motor při jízdě a volnoběhu dá, ani jaké volty by při jakých otáčkách z alternátoru jdou. Vyměnil jsem relé za nějakou repliku, ale nějakých dobrých výsledků jsem se nedobral. Baterku jsem zatím nenechal zátěžově testovat, tak bych byl rád za zkušenosti kolegů s alternátory, co od toho spojení vlastně čekat, aby baterka netrpěla.
Mám tam cca 3 roky starou Vartu silver 44AH, přičemž rok byla používána ve Fiatu Brava, kam jsem pořídil silnější.
díky za rady a názory!
-------------------------------------------------------------
Tento velorex byl již zakoupen s alternátorem, asi z důvodu, že jeho dynamo je nefunkční. Protože se všeobecně říká, že alternátor sice vezme výkon, ale více dobije, tak jsem to víceméně přivítal.
Když se ale zpětně ohlédnu, tak asi až zarážejícím faktem je, že za tu dobu co s Rudolfem jezdím (8let), jsem prostřídal již 3 postarší-zánovní baterie a nesčetněkrát jsem musel dobíjet nabíječkou, laboroval s relátky a 2x nechal jen prohlédnout altík. O problémech se slábnoucí baterií, když jsem si při práci v garáži někdy chvíli pustil rádio, raději moc nemluvím.
Také kvůli tomu jsem si nakonec koupil i odpojovač baterie.
Letos zjara jsem zjistil podle věrné kopie mého altíku, že ten můj neoštítkovaný škodovácký by měl mít zřejmě jen 35A.
Tento problém mne začal čímdál víc štvát hlavně po zavedení celodenního svícení.
Letošní sezónu jsem chtěl proto zahájit s lepším agregátem, tak jsem se vydal na vrakoviště a opatřil altík z favoritu (typ s úzkou řemeničkou), za 500Kč, se zabudovaným relé.
Dolní chyt je jiný, mírně širší, takže jsem musel improvizovat, ale už je ve stroji. Alternátor musím mít v určitém úhlu, aby mi šel zavřít koš, a horní úchyt jsem oproti dřívější instalaci dal na pružné uchycení pomocí škodovácké sedadlové pružiny, kterou jsem natáhl do úchytu na rámu v zadní části tříkolky. Pro jistotu jsem ponechal zajištění pásovinou, ale nikoliv pevně, ale s možností chodu v rozšířeném otvoru se zajištěním pomocí šroubu. Takto zůstává zadní chyt motoru, na kterém je alternátor uchycen, "natvrdo nespojen s rámem" a všechny 3 silentbloky snad plní svou funkci.
jednou jsem rešil problém s altíkem v aute a to ten :pokud se jezdilo kazdej den cice jen pár km tak broblém se sarsi baterii nebyl. ale odsaveni vozu na dva ci tri tydny baterka byla mrtva. Nepomohla ani výměna za jinou..Prostě opakovalo se to v podstatě stejně. Usoudil jsem že mi baterku vybil alarm a radio. Toto vse jsem odpojil. ani to se neukázalo jako zdroj tohoto problému. Když jsem odpojil na tu dobu baterii problem nebyl. vzal jsem multimetr a pripojil jako ampermetr mezi plusovej kontakt baterie a kontakt vodice plusu . Nameřil jsem malej nepatrnej odběr. Postupně jsem vyndal všechny pojistky a tím odpojil spotřebiče a odběr byl stále. odpojil jsem nakonec i startér stale byl odber. nakonec se odpojil alternátor. Tim bylo odpojeno vse a odber nebyl. Připojil jsem zas vse krom altiku, radia a alarmu a odber stale nebyl. Vyměnil jsem altík a bylo po problému. Altik než jsem vyndal jsem pruboval jestli dává proud . S polovybitou baterí když jsem přidal plyn a motor se roztočil světla byla jasnější. z toho jsem usuzoval že dobíjí i měření na baterii se zvyšovalo napětí. zašel jsem do opravny altíků a tam mi pán po popsání závady hned řekl . Že jedna z devíti diod co je v altíku je zkratovaná . sice to dobíjí tak max do 13,5v ale po čase nepoužívani vozui se přes altík baterie vybije.
Já už delší dobu i z bezpečnostních důvodů používám odpojovač na kostru. Ten mi dokonce maže paměť u starého autorádia, protože nezůstane napájeno. Vybíjení by tak snad mělo být eliminované. Dřív jsem měl jiný altík, ale ten taky dával málo. Já mám matný pocit, že když jsem tento z favorita pořídil, tak dával ke 14V. jenže teď je to méně, tak si lámu hlavu tím, zda to je zase baterkou, že když odchází, brání třeba dobíjení tím, že se chová jako nabitá a málo si bere, přitom nemá "výkon".asi ji budu muset někde nechat zkontrolovat přes zátěžák. Altík bych musel někomu také hodit, aby se mi do něj koukl. Dík za reakci, bude to zase lehčí alchymie. Hlavně, že to nějak jede a stačí se to držet nad 12V. jen rádio se nedá nechat pustěné, nevrčí-li motor a někdy to hůře startuje na páku, zatlačením chytá na drc....
k altíku 55A z favorita s regulatorem umistěným na těle altiku. Měl jsem ho provizorně ve veloušoj. všechno dobrý ale když byla krapet vybitá baterie a k tomu se rosvitila hlavni svetla uplne to zbrzdilo motor a muselo se seridit volnobeh aby motor nechcipal.
U altiku 35 a 42A ten problem nebyl. Třeba jsem mel špatnej ten favoritackej. Myslím, si že altík menšího výkonu bohate pokreje potřebu velorexu..Neni tam klimatizace topeni a podobne věci