Rok se sešel s rokem a konečně je vše přichystáno na renovaci mého oskárka. Kdyby se někomu něco nezdálo, rád se s ním o tom pobavím, budu rád za každou radu nebo připomínku.
Tak hurá na to! :-)
10. 11. 2007
koupě
10. 10. 2008
chystání trubek na vaření
11.10-25.10.2008
Řádné rozměření trubek, a zapsání všech potřebných mír
26.10.2008
Nabodován základní spodní rám
27.10.2008
Kostra konečně přenesena do dílničky. Uvnitř teprve vyniklo,jak je celý rám nakloněn na levou stranu. ale vyrovnáme:-)
28.10-2.11.2008
Vzhledem k tomu,že se stále čeká na svářecí aparát,vrhl jsem se na nějaké drobnější díly. Jako první se mi dostaly pod ruku ramena a zadní kyvka. Čepy samozřejmě ven jít nechtěly,takže bylo za potřebí použít tvrdší techniku ve formě flexy.
3.11.2008
Obě ramena a kyvka obroušena, vyraženy pertinaxové pouzdra a odstraněny všechny panelkářské úpravy. Dokonce jsem i našel stopy po sváru,kterým byl zavařen otvor pro lanka vedoucí ramenem. Jediné co jsem nenašel je dírky na maznice. Buď jsou skvěle zavařeny,nebo tam prostě nebyly...
4.11-27.12.2008
Po "menčí" pauzičce, se renovace dala opět kupředu. Kvůli již dříve zmíněné naklonění kostry na levou stranu, bylo zapotřebí ověřit si jisté míry. Nejlépe se hodil Zdendův oskar, kdy Zdenda opět nezklamal, a ochotně mi zase pomohl--> Děkuju Zdendo! Nebylo to nic lehkého, ale po urputném boji, kdy oskar měl jednoznačně navrch, se mi ho podařilo pomocí truhláských stužidel navrátit na své původní hodnoty.
Poté se začalo s odbrušovánm starých trubek na podvozku, a vložením již připraveného spodního rámu. Práce to nebyla jednoduchá, ale všechny trubky si sedly jak mají, a vše se vzorově zavařilo již natvrdo.
1.1-25.5.2009
Uplnynulo pomalu půl roku, a opět se dílo hnulo konečně kupředu. Nová svářečka je konečně doma, a v osobním vlastnictví, takže je radost pracovat.
Moc času nemám, ale doháním to každodenní prací do 10. hodiny večerní, i když ráno vstávám v 5 hodin do práce.
Do dnešního dne, jsem se pustil do srovnání okenního rámu- byl totálně předrbaný- rozměry neseděly, okenní rám byl moc příkrý, a navíc celý do vrtule. Dalo to práce, ale povedlo se to hubcukem navrátit zpět. Ted to sedí přesně na milimetr jak jsem si přál. Plechový rám jsem odřezal a dal bokem, dojde na něj řada již brzy.
Co se týče podovzku, Dovařil jsem všechny pásoviny co drží podlahu, a taky trubkové vinkle za sedačkou, na uložení baterky.
Ještě z podlahy chybí pár věciček( navrtání dírek a pod), ale to si nechám na později.
Další na řadu přišla střecha. Podle inspirace Vildu, jsem si vytvořil domácí ohýbačku trubek, kdy podstatnou roli hraje kolečko z kočárku- no, po 3 pokusu se osvětčilo litinové kolečko. Při použití špicového, se doslova rozsypalo na kousky. obrovská výhoda byla v tom, že trubka si přesně sedla do drážky v ráfku, a trubka se nijak nedeformovala. Ani litinové však nevydrželo věčnost, a tak jsem nasadil poslední možnost- masivní ocelové kolo, potažené malou vrstvou gumy. Všechny trubky jsem nádherně pozohýbal jak mají být, a začal pomalu skládat střechu. Ta původní moc hezká nebyla, tak se musela hold vyříznout a nahradit novými. Avšak i nějaké původní trubky po narovnání zůstali. Nyní je celá střecha složená, nabodovaná, a čeká na finální zavaření
26.5-12-7.2009
Zase jsem se pohnul kus dopředu, a už to začíná vypadat pomalu jako kostra oskara.
Provedl jsem vyřezání dvou ohnutých čumákových trubek, naohýbal a navařil nové, hezké:-)
Podle předlohy Martinového oskara, jsem vytvořil nový okenní plechový rám. Moc jsi mi tím pomohl Martine, díky!!!!
Doplnil všechny chybějící opěradlové trubky, a také se mi podařilo sploštit podsedadlovou příčnou trubku, z čehož jsem měl trošku obavčičky
Celá štřecha zkompletovaná, a hotová, konečně je pěkně vidět celá 250ková páteř- juhů.
Na zádi byl dovařen chybějící chyt výfuku, držák krytu řetězu, rampa pro zadní světla, plíšek na uchycení blatníku na koši a v neposlední řadě doplněny obě vypínací zadní boční trubky. I když jsem je ohýbal přesně podle původních, stále se mi zdají být moc velké (široké) Pokud to máte někdo v oku, jak mají vypadat, napište mi to prosím do komentáře, je to jediná vec která mi vrtá hlavou. Moc mi tím pomůžete- děkuju.
Stále však kostra nemůže jít do barvy, na kostře chybí vyvrtat milion osdesát dírek různých průměrů, ty co tam zbyli překontrolovat, a také chybý navařit ješte pouzdra svislých čepů, které mě čekají v blízké době.
Do blízké budoucnosti také plánuji vytvořit celý držák pod motorem, vytvořit invalidní páky, dopasovat dveře, které jsem aktivně vyrobil již dříve na křivou kostru, tak to musím teď doupravovat.
A také pokud se mi nepodaří sehnat originální nádrž, si ji vytvořit novou, z 350 kové nádrže. Upravení chytů nádrže se nebojím, ale kdyby byla origo, nezlobil bych se.
13.7-24.8.2009
Vytvořil jsem invalidní úpravu- v podobě ruční spojky, doladil výrobu pedálů, také jsem po dlouhém boji dopasoval předudělané dveře- musely se znovu nařezat, a dát dokupy do finálního tvaru. Jako bombónek bylo navaření dvou tykadýlek na rám okna pro střechu. Vytvořen držák pro kryt řetězu. Přišla také řada na dost obávaná pouzdra pro svislé čepy. Nakonec se zadařilo, a ještě zůstaly ponechány původní čepy s původními sváry.
Všechny dírky co jsou na kostře byli zaveřeny a znovu vyvrtány, a vše překontrolováno.
Také nádrž prožila své. Obětovala se 250ková, jen s ůpravou pro oskara, origo oskaráckou nádrž jsem bohužel nesehnal.
Tak to vypadá, že kostra je asi už ve stavu poslední kontroly, před obroušením a následným nátěrem.
Pomalu se začínám pouštět do kyvek. No, to si užiju. Začal jsem zadní, vypadá že se na ní nedá nic pokazit.
Zítra jedu na poslední návštěvu do ferony, kde konečně seženu zbytek trubek na držák motoru a rámu oken, a taky pásovinu pro podlahu- která už je také ve stavu polotovaru.
3.8-21.9.2009
Zadní kyvka je konečně celá po go. Vytvořil jsem chyt motoru- neskutečná práce 100x nasazovat a vysazovat motor. Také řadící, startovací páku, čep pro tyto páky a také přípravek ve tvaru L vedle těchto pák pro tahýlko na cupování.
Nasadil jsem zkušebně motor, a zrobil podpodlahové táhla od pák k motoru, a vyzoušel jejich funkčnost. Jako drobnost spatřila světlo světa zarážka před pedálama pro ruční plyn.
Dveře byly stále bez okýnek, proto jsem se na ně vrhnul, a vykouzlil krásné nové, lícující.
A jako zatím poslední věcí bylo dnes zrození na svět předních svislých čepů. Není to žádná sranda vytvářet ohnuté konce trubek. Sice to vypadá hezky, ale práce nadhlavu, naštěstí pro to mám už vlastní fintu:-)
22.9-12.10.2009
Proběhla výroba podlahy, která pro mě jako povolání truhláře byla brnkačka. Jedna malá fušovka po práci a bylo hotovo:-) Jen splašit správné nýtky je už docela problém:-)
Jaký materiál zvolit byla jasná volba- jak má být, smrk. Jako truhlář vím, co dřevo vydrží. A když se podívám na své tříkolové stroje, co jsou 40 let staré, a v jaké kondici je jejich podlaha, a kolik jestě vydží, nemám důvod volit jinak. Už kvůli zbytečné váze navíc nemá cenu rvát desky bukové, nebo dubové, a to samé platí i o vodovzdorné překližce.
Konečne nastal ten zlomový okamžik, a po konečné kontrole se rozhodlo, že se může jít do barvy. Kostru už jsem měl dost obroušenou, a tak se ani nemusela nechat pískovat. Pořádně jsem ji celou zkontroloval, vybrousil zbytky rzi v koutech, kde jsem se kartáčem nedostal, a mohlo se jít na to. S poslední fází odmašťování před samotným natíráním mi už pomohla moje Helenka.
O základní byrvu se mi postaral můj tata, sehnal mi hoooodně kvalitní silikon-akrylátovou zinkovou základní barvu, do extrémních podmínek, i pod vodu:-)
Natírání proběhlo v poklidu, průměrná doba natření samotné kostry 1 vrstvy ze 4 (2 základ,2 vrch) travala při dvou lidech asi 4 hodiny. Zvláštnost této barvy: smrdí divně po houbách:-)
Po dvou základech přišel na řadu vrch. Barvu jsem zvolil krásnou, černou jako boty:-)
Ne, delám si srandu, v poradně na tomto serveru jsem našel různé odstíny barev, avšak pro jistotu jsem si nechal přeměřit odstín na starém původním dílu, a výsledek vyšel v RAL na 8011. Barva je od firmy Johnstones, lesklá, syntetická. Měla by to být taky kvalitka tak uvidíme co vydrží.
První vrstva vrchu je už za náma, na další se s Helenkou chystáme následující víkend. Schne celkem rychle, na druhý den, už nelepí
V mezičase taky natíráme všelijaké možné díly, a taky chodíme po burzách a pátráme co by se nám tak ještě mohlo hodit:-)
13.10-25.10.2009
Natřeny zbylé malé dílce základem a 1 vrstvou vrchu. Také nádrž se foukla:-)
Zatím poslední prací bylo chystání blatníků, odnýtování vzpěr, a taky chystání zadního blatníku. Ten byl bohužel svařenej, tak mi nezbylo nic jinýho, než rozřezat, a stvořit repliku zadního pantíku na otvírání. Výrobní náklady jsou 10 korun za pant a 2 hodiny práce:-)
25.10-18.11.2009
Konečně se našel po dlouhé době čas na aktualizaci. Utekl další měsíc, a za náma práce jako na kostele:-) Vyrazil jsem všechny výrobní čísla kde se dalo, natřela se kostra podruhé, i se všema dílkama (celkem nevděčná práce, když není vidět co je podruhé a co né), nanýtoval výrobní štítek (chabá replika, ale co se dá dělat:-(), upravil jsem stěrač- je v hezkém stavu, ale byl moc dlouhý:-) ( původně stíral asi na nějakém auťáku), a taky jsem nějak zfušoval capku, která s ním otáčí. Zrcátko taky vzalo za své-stálo sice 50 korun na burze, ale nemělo nožku-až donedávna:-) Parabolické sklíčko se naštěstí zachovalo v dokonalém stavu, i s těsnící gumičkou. Porval jsem se s tlumičem, kterého mám od Davida-díky Davide!!!, napřed se mu moc nechtělo, ale trocha špekulování, a tlumí si jak mistr světa:-)
Minulý týden jsme už s Helenkou začali pozvolna kompletovat. Zatím jen část řízení, nádrž-i s kohoutkem, ruční brzdu, volant, a dnes za čerstva podlahu. Velkou radost mě udělal stréc Mila, které mě daroval 8ky šrouby s matkama na 14 klíč, což se velice hodí, protože když jsem se na ně zeptal v železářství, paní na mě vykulila oči:-) co blbnu, že jsou jen na 13ku klíč.
V blízké době se taky plánuje natáhnout elektrika, na což se vůbec netěším. Opět další poděkování strécovi Milovi, které mě sehnal starý komančský bužírky na drátky. Díky stréco!:-)
No a jinak se můžu ještě pochlubit čerstvými rybinami, i s kolenama. Jsou původní, české, v perfektním stavu, nepobouchané, voní ještě spáleným benzínem a nespáleným olejem,jsou vhodné i na chrom, ale stříbřenka je stříbřenka...
Zatím je to snad všechno, víc v blízké době...
18.11-17.12.2009
Uplynul další měsíc, a já si uvědomil, že je to už něco málo přes rok, co si v poklidu renovuju. Za ten rok, jsem stihl sice jen udělat kostru, ale i to mi stačí. Sehnal nějaké další náhradní díly, a hlavně jsem o něco chytřejší.
Za poslední měsíc jsem toho moc neporval, jen co je pravda. Nějaké akce v podobě pořádání srazů a pod:-) Ale snažím se ho co nejdřív postavit na kola, tak se činím z předníma nápravama. Totálně zavařeným čepům a oskám se moc nechtělo ven, ale musely. Ač sem dlouho čekal na nové přední vodorovné čepy a osky, nedočkal sem se, proto si je vzal na starosti můj tata, a hle...osky jsou po 2 dnech již téměř hotové, jen na čepech je menčí problém s jemným stoupáním závitu. Ale po novém roku jisto jistě už problém vymizí.
Jinak čerstvá věc je složení motoru. Podle zkušeností, a hlavně rad, motor zůstal ve starém složení. Pouze jsem nahlédl na spojku- OK. Sundal válec a zkontroloval, zkontrolaval vůli na klice- OK, nasadil nové závlačky na zajištění pístního čepu. Na Davidovu radu, sem dal nové pístní kroužky, gufera, a taky přetěsnil motor.
Ten je ješte výbrus A, tak doufám že se mnou něco najezdí...
Ostatní věci, jako natírání válce, čištění, a leštění tady moc popisovat nebudu:-) Co jen můžu říct, že to není žádná leštěnka:-) vyleštěné je to tak akorát, snad..:-)
A protože je to poslední aktualizace v tomto roce, přeji všem krásné svátky, bohatého ježíška, šťastný Nový rok, a vyjeďte do něj správným kolem....
18.12-5.1.2010
Další fáze kterou jsem zdárně prošel, je klempířina. Kamarád David mi vyklepal vše co šlo, i původní prolisy ze šavlí mi srovnal, a udělal kus práce. Díky Davide!
Na mě už jen vyšlo jen vše zavařit. Se zadním blatníkem byla větší práce, opět zavařit vela dírek, ale hlavně ho dopasovat na kostru, udělat celý kus lemu, protože tam prostě nebyl, a taky tam nějak našolichat pantík. Nakonec se ukázalo, že ze zadního dílu blatníčka chyběly 3,5 cm, a proto to jaksi nesedelo. Nadstavení se ale povedlo, a tak už krásně pasuje.
Omlouvám se za nehezké haldy kitu, blatníky používám na nanesení přebytečného tmelu co kde zbyde...
6.1-14.3.2010
Únor byl čas, kdy můj hadroš měl půl roku dopředu sjednané rande s Láďou Kostíkem. A protože jsem byl ve značném skluzu, nasadil jsem provizorně kyvky, a 16kové kola, zavázal šlajfku pod čumák a hurá do světa. No, možná je divné, že jsem napřed nechal potáhnout, a pak budu kompletovat, ale doufám, že to nebude nijak zvlášť zásadní problém.
Hadroša už mám doma,od tohoto pátku. jsem spokojen, šťastnej jak blecha, a pomalu se do toho můžu s Helenkou obout.
Velké poděkování Láďovi kostíkovi, perfektní přístup, domluva, líbí se mi to! Díky ti!
V mezičase jsem si dohledal těsnící gumu do skla. Není stejná jako u 350ky, takže byl problém hledat. Další poděkování patří Zdendu Kešnerovi, od kterého mám jistý originální profil gumy, a také panu Robertu Němcovi, za informaci, kde by se dala zmiňovaná guma koupit. Nakonec jsem ji podle rady našel v prodejně pro zemědělské stroje- z tratkoru. Sklo bude nějak v blízké době, hned jak udělám šablonu.
Také klakson je už "po". Náhodně jsem ho našel v inzerci, tak jsem ho zkoupil:-)
15.3-8.4.2010
Pomaličku bez násilí začínám skládat-kliky na hotovo, pedále (i když jestě půjde pod nima elektrika), ruční brzda, páky startu a řazení. Nádrž jsem dělal jestě jednou, aby se aspoň trochu podobala víc oskarácké-pás sváru podél celé nádrže. Nijak se ale nerozvášňuju, vím že napřed musím natáhat elektriku. S ní zatím vyčkávám, a sháním potřebné informace pro správné natažení. Počítám, že ale do měsíce tam už bude. Motor ten zase čeká, než dopasuju komplet celé chlazení-taky si dávám přecevzetí do měsíce:-)
Okno už je také doma. je přesně dělané na míru podle šablony domácí tvorby, jestli bude pasovat, se dozvím časem až na něj přijde řada.
Poslední úlovek je burzy z Mohelnice-originál výfuky na péroša. Jsou dost orezlé, ale nikde žádný ťukánek. A myslím, že stříbřenka hodně schová. Dnes jsem si je rozložil, a za svítících nočních hvezdiček vypálil. Jsem rád že je to orginál československá výroba, a né turci. Snad budou mít i ten správný "pleskací" zvouček
8.4-4.6.2010
Není jaksi čas, a celkem mě to štve.
Zatím jsem stihl jen dopasovat spodní řemeničku, a celé komplet chazlení. Ještě klíňák, a mělo by to fungovat. Motor už je celý v hadráku, elektrika taky roztahaná, jen ji upevnit. Zkouška funkčnosti elektriky taky v pořádku, snad to poteče tam, kam má. Pak ještě nějaké grcky, ale ty nejsou zatím nafocené, snad příště, spolu s natežením elektriky.
Hlavní důvod dnešní aktualizace je čerstvé přivezení sedačky od Laďu. Musím se s ní pochlubit, je fakt pěkná, a troufl bych si i tvrdit, že lepší než od Červinků. Takže mu rovnou posílám i velke poděkování!!!Celkově je sedačka ještě o odstín tmavší než můj potah, tak jsem zvědavej jak bude vypadat nasazená.
Dnes sedačka provizorně nasazená, bez pružinek pod ní.
5.6-23.9.2010
Stále nezbývá moc času, a už si ani nepamatuju, co jsme od doby poslední aktualizace dodělali. Asi viditelné oku je čelní sklo, kterému se tam moc nechtělo (ale muselo:-) Pak ruční stěrač, sedačka už připevněná drukama, zapalování už opraveno-díky Davide!!! Koupen správný klíňák pro chlazení. Dodělána palubní deska i se všema komponentama na ní. (stále však probíhá výběrové řízení na šroubky a podložky pod ně:-)
Cepovák vedený od karburátoru k pákám u sedačky taktéž je, sytič sytí jak má. prostě pohoda. Udělaná je i hrazda spz-ky.Na věšáku se ještě houpe kryt řetězu, a taky 2 držáky baterek co půjdou ke stranám za sedačku. Elektrika k motoru už je napojedná, jen indukční cívku a vyzkoušet jestli to něco dělá. Zapojen je i stopspínač pod sedačkou. Ještě jedna radost v podobě originální nádrže, co mi splašil David-opět díky ti! Zanedlouho do laku a šup tam s ní.
V blízké době kolena a výfuky, opískovaná kola hodit do černého laku a doufám že už ty péra, co mi brzdí sakum prdum všechny nápravy a nemůžu pokračovat kvůli tomu dál...
Poděkování za poslední úsek renovace patří Jindrovi, moc mi pomáhá vědomostma a fotkama a hodně to urychluje práci!!!
24.9.2010-18.1.2011
Něco málo se zase pokročilo, tak to sem hodím, ať mám zase na čas pokoj.
Výfuky a kolena dopasovány, motor taky už běžel (zážitek jako hrom, dala by se o tom napsat kniha), ale asi ze srachu se počůral, a pustil olej, takže v brzké době půjde ven, na generální opravu.
Všechny tři kola jsou již v barvě, a dnes konečně obuté. samozřejmě nová ložiska a vše nové brzdové obložní. Rozeta taky je nachystaná, a vlastně i celá zadní soustava prkotinek co je na zadní ose, jen smontovat. Díky tomu, že kola jsou obutá, a přední péra si už pérují, můžu konečně dodělat držáky předních blatníků, a vrhnout na přední kyvky. Jsou tam už nějaká další pokročení, ale už si za tu dobu stejně nevzpomenu jaká:-)
18.1.-10.2.2011
zase se to trošku hnulo. Konečně udělané komplet nápravy, jak přední, tak zadní.
Za ty přední patří poděkování strécovi Zdenkovi, za perfektní vodorovné čepy
Po skompletování bylo od pohledu jasné, že levé kolo bylo podkoseno více než levé, a tak se muselo srovnat. Proto další poděkování patří Matesovi, za informaci, jak to spravit. A povedlo se! funguje to!
Proto si kyvku vzal do parády můj otec s dalším mým strécem Miló, a srovnali to na šupleru. Výsledek je perfektní. Taky jim patří poděkování. Ještě srovnat sbíhavost a je to. Po udělání těchto náprav jsem neváhal, v práci stočil pertinaxové třecí podložky do náprav, a nic mě již nebránilo se vrhnout na blatníky. Ty se také myslím podařily, fórichtuňg zafungoval, a blatníky jsou na obě strany symetrické.
Další na řadu přišlo zadní kolo, konečně se povedly skompletovat všechny dílky a podložky, a po dotažení se točíííí:-)
Vzhledem k tomu, že odjížním na čas do zahraničí na montáž, se asi do konce března renovace zastavuje.
11.2.-23.3.2011
Konečně se počasí trochu umoudřilo, takže není nač čekat, s Helenkou jsme natřeli přední kyvky, a v pondělí už složili. Dnes po dlouhé zimě se hadrák zase vyvezl na dvůr a hned se dělalo líp. Začal jsem tím, že jsem ho naučil brzdit. Po dvou hodinách práce bylo naučeno,brzdí. Další štelování nechám na zkušební jízdy které proběhnou doufám už na přelomu jara a léta.
23.3.-23.5.2011
Zase se to pohnulo trochu dál. Skončila další etapa pod názvem plechařina. Hodiny práce broušení a hlazení zůčtovány. Kamarád David mi pomohl "jak na to", zařídil kity, stříkací tmely, plniče, brusivo, potencionální tchán zase vrchní barvu.
Výsledek není 100% ale na né možnosti a na to že vše jsem si dělal sám, jsem spokojen, řekl bych tak 95% :-)
No a dnes dokončeny montážnícké práce.a Kdomě nějakých dolaďovacích akcí se čeká už jen na matice řízení, které se nacházejí momentálně v chromovně.
17.6.2011
HOTOVO
Už mám po klubové testaci a i po krajské. Vše proběhlo bez potíží, jen byla nutnost dodělat zadní blinkry, což je prý podle nového zákona nutností. Nastěstí se to vyřešilo dvojvláknovou žárovkou v zadních svítilnách, bez nutnosti páru externích blikačů.
Ač jsem se snažil sebe víc, papírování je sviňa, a velké množství podpisů a štemplů mi definitivně potvrdilo, že do vysněného srazu v Orlických horách, zelenou plechovou tabulku s SPZ mít nebudu:-( Navíc se k tomu přidaly svátky v přístím týdnu a ty tuto malou jiskřičku naděje definitivně uhasly. Takže bohužel, budu muset 350...
Koukám na Tondu i tohoto Oskara a upřímně závidím a přeju nejen tu zručnost a erudici, se kterou vše děláš, ale hlavně i tu podporu rodinného zázemí. To je polovina úspěchu.
Pokusil bych se shrnout postup nasazení čelního skla, jak vidím na fotkách a co jsem pochytil z dřívějších diskusí:
1) na sklo nasadím gumu,
2) do vnějšího okraje gumy omotám provázek, případně promáznu gumu jarem,
3) ZEVNITŘ nasazuji vše do rámu a provázkem postupně přehrnuji gumu přes plech rámu tím, že ho dokolečka vytahuju ven.
Je to tak správně? Nejde třeba napřed nasadit guma do rámu a provázkem ji přehrnovat přes sklo? Kolik lidí to musí držet?
Za případné odpovědi děkuju! Pavel
Ahoj, jestli napřed guma do rámu a pak sklo to nevím a upřímně tomu ani nvěřím že to tak jde.
Klasika přesně tak, jak popisuješ je ověřená, nejjednodušší.
Nevím jestli na to stačí jen jeden, ale ideálně jsou zapotřebí dva. První si sedí pěkně v hadráku a drží okno, druhý stojí z boku a z venu okna provázkuje. Případně oba stojí z boku a oba drží, ale provázek bych doporučil tahat jednoho člověka postupně kolem dokola. Pokud máš dobře namazáno, pak se to také dobře montuje
Koukám na Tondu i tohoto Oskara a upřímně závidím a přeju nejen tu zručnost a erudici, se kterou vše děláš, ale hlavně i tu podporu rodinného zázemí. To je polovina úspěchu.
Pokusil bych se shrnout postup nasazení čelního skla, jak vidím na fotkách a co jsem pochytil z dřívějších diskusí:
1) na sklo nasadím gumu,
2) do vnějšího okraje gumy omotám provázek, případně promáznu gumu jarem,
3) ZEVNITŘ nasazuji vše do rámu a provázkem postupně přehrnuji gumu přes plech rámu tím, že ho dokolečka vytahuju ven.
Je to tak správně? Nejde třeba napřed nasadit guma do rámu a provázkem ji přehrnovat přes sklo? Kolik lidí to musí držet?
Za případné odpovědi děkuju! Pavel
Ahoj Jardo, nejprve velká gratulace, tu a tam, a s velkým obdivem jsem sledoval, jak se rodí opravdový veterán. Máte lidi můj obdiv, který chovám obecně ke všem renovátorům a nadšencům vůbec, kteří z mnohdy hromady šrotu, za obrovského potu, vypětí a finančního krvácení s nezlomnou zarputilostí objíždějí burzy, obcházejí jednotlivé stánky, hltajíc ve volných chvílích a po nocích i soukromou inzerci a veškeré dostupné informace, jak to tehdy vypadalo, co kde sehnat, jak udělat to či ono. Právem můžete být hrdi na krásné kousky, se kterými doufám najezdíte bezpečně nespočet kilometrů a budete sklízet obdiv, kde se jen objevíte. A díky takovým se dočkáme krásných pohledů a setkání a i novější stroje budou jistě více renovovány do stavů původních.
Takže gratuluji, smekám a tiše, vlastně zcela veřejně závidím! )
krásné, pěkný kus práce něco podobného mě čeká taky, ale kdy? ..
Ten ventilátor na válec motoru byl dělaný podle vzoru nebo origo? Co vím, chybí mě taky..
No, jestli precizní a perfektní práce nevím, asi těžko, ale díky za pochvalu
Ohýbačku jsem si zrobil jednoduchou, a pro mě naprosto funkční, ohnul jsem na ní všechny trubky kromě prahové, ty se musely už nahřát autogenem. Základem je masivní kolečko(v mém případě pogumované) a nějaká opěrná patka, která musí být mimo osu kolečka. Patka by měla být v místě styku s trubkou měkčí, nebo do obloučku opracovaná, nedělá to tak žádné stopy a vrypy po ohybu (v mém případě správně nahnutý jekl, který má v ploše vybroušený malý oblouček.
roztěč mezi patkou a kolečkem je na rozměr nesilnější trubky jakou jsem plánoval ohýbat. správný rádius jsem dělal pomalým nahýbáním a posunováním trubky.
Kdybys chtěl nějaký výkres, můžu něco naškrtnout
PS: Nevhodné kolečka jsou ze všech druhů kočárků, jak vyplétané, tak litinové, všechny časem praskly
Díky. Neboj se, a jdi do toho taky, ať to jezdí! Ventilátor jsem si dělal sám, zatím to potvrzené nemám, ale měl by být funkční, to se dozvím zanedlouho při testu. Dělal jsem to podle fotek s rozměry v poradně myslím že od Honzu, Vrtuli jsem obměřil z originálu, a pajšl zase podle výkresu od kamaráda. Stejně tak i tak bylo hodně laborování, aby vrtule směřovala pěkně rovně na válec, a neškrtala o něj, aby klíňák neškrtal o rameno, aby vrtule byla pěkně v ose na ose a neházela, a hlavně aby vrchní řemenice byla v rovině se spodní. To jsem všechno splnil, tak snad mě odmění bezproblémovou funkčností
Díky Honzo. Snažím se chytat kde se dá. Hodně mi pomohl Zdenda Kešner, mám od něj všechny míry, a všechny fotky co potřebuju.
Jsou i jesté maličkosti, kde jsem tak trochu mimo, a nevím prostě, ale snad vše potřebné do budoucnosti pozjištuju.
A co ty? jak válčíš s 57kou? sháníš díly?