Po dlouhé době jsem opět neco dělal v garáži, a řešil jsem problém jak s nejmenší pracností zatahnou matky na výfukových kolenách.
Klíče co jsou k dostání, se mi zdáli dosti nepraktické, a po zkušenosti při posledním zatahování kdy jsem si udělal úraz na ruce i dosti nebezpečné. Rasit chomované matky blickama a nebo hasákem se mi hnusí absolutně.
Tady dávám do pozornosti, můj klíč na výfukové matice, co jsem vytvořil...
Taky bych přispěl s trochou poznatků i když se netýkají zrovna klíče. Zásadně používám těsnící kroužky s azbestovou vložkou (Kostíci). Když jesm používal pouze čistě hliníkové, povolovalo se to. Pro utažení používán takovou cca 30 cm dlouhou tyčku ze 6 mm hlazenky na konci trohu upravenou a spomocí této a kladívka matky doklepu bez sundání chlazení a věřte nebo né, drží to jak kristova víra
Pepo a bylo by teda možné, kdyby se tenhle klíč osvědčil, uvažovat o nějaké několikakusové až malosériové výrobě? A nebyla by vhodnější trochu delší rukojeť, ať je větší páka?
Na dotahování matic kolen používám už dlouho hákový klíč od fy TONA rozměr 50-55 mm. Masivní neožvýká se a cenově dostupný.
Doufám že kvůli tomuto odkazu nebudeš mazat celý článek, je to první odkaz který jsem našel s fotkou klíče.
http://www.landsmann.cz/tona-730-050-055-klic-hakovy-jednostranny-50-55mm-typ730-tona_d1535.html
Já si totiž u toho tvého vyrobeného klíče nedokážu představit jak se přenáší ta páka (síla) z rukojeti na zarážky když ta rukojeť je kolmo na směr dotahování. protože u ostatních klíčů působíš ve směru ubíhání závitu.
K povolování kolen dochází také proto že spojení kolene a doutníku není přesně rovnobežné, a při jízdě když se motor nepatrně pohybuje vpřed a vzad tak se to v tom spojení kříží a páčí a koleno má tendenci se "pootáčet" i u válce a tím dochází k povolení nedostatečně dotažené matice Proto je při montáži doutníků důležité zkontrolovat tuto rovnoběžnost popřípadě přiohnout zadní držáky doutníků na rámu.
A samozřejmě mít dobré silentbloky motoru.
clanek mazat urcite nebudu.
Klic o kterem tady pises znam, a mam ho take, ale stava se mi ze se mi vysmekne a vyleti z ruky, hlavne pri silnejsim dotahovani, a posledne jsem si rozrezal ruku prave kdyz se mi vysmekl. Velorex je samo sebou krasny stroj, zel vznikal v dobe kdy doba moc neprala jeho konstrukterum a je to na nem videt.
Takze kazdy kto vymysli nejakej zlepsovacek posune vyvoj cehokoliv na velorexu dopredu, a tak aj ja minim muj prispevek. Uvidime co cas ukaze a jak se muj klic osvedci, bud upadne casem v zapomneni nebo ho budeme videt v nasich dilnach ve vice exemlarich.
za ta léta jsem si už užil sakrování a šrámů, hlavně v počátcích jsem si s tím nevěděl rady. Tehdy mi sloužil jeden starý oboustranný klíč, který měl otec u JAWY ČZ, nebo normální bouchací šroubovák, do kterého jsem mnohdy klepal kladívkem za jízdy, kdy ještě ani motor nevychladl. Jenže s tou budkou to hold není ono. Snažím se to eliminovat tím, že stejně jako u hlav používám dotažení a zahřátí bez nasazené budky, kdy motor krapet zažhavím a poté teprve zahorka dotáhnu jak hlavy, tak matky ke kolenům. Tím se aspoň částečně daří oddalovat či zamezit opětovnému dotahování. Jak psal Míla, silentbloky pomohou, výrazně jsem si pomohl výměnou toho předního. A také je třeba mít zabezpečená kolena v doutnících, aby nevyklaly /pomocí prodávaných těsnících gum/. Ty se časem mlátí ven a potom se to přenáší i dopředu. Teda podle mne.
Doufám, že nedostanu kýblem vody /venku je jí dost/, že jsem se osmělil k poznámce..... ) :D
za ta léta jsem si už užil sakrování a šrámů, hlavně v počátcích jsem si s tím nevěděl rady. Tehdy mi sloužil jeden starý oboustranný klíč, který měl otec u JAWY ČZ, nebo normální bouchací šroubovák, do kterého jsem mnohdy klepal kladívkem za jízdy, kdy ještě ani motor nevychladl. Jenže s tou budkou to hold není ono. Snažím se to eliminovat tím, že stejně jako u hlav používám dotažení a zahřátí bez nasazené budky, kdy motor krapet zažhavím a poté teprve zahorka dotáhnu jak hlavy, tak matky ke kolenům. Tím se aspoň částečně daří oddalovat či zamezit opětovnému dotahování. Jak psal Míla, silentbloky pomohou, výrazně jsem si pomohl výměnou toho předního. A také je třeba mít zabezpečená kolena v doutnících, aby nevyklaly /pomocí prodávaných těsnících gum/. Ty se časem mlátí ven a potom se to přenáší i dopředu. Teda podle mne.
Doufám, že nedostanu kýblem vody /venku je jí dost/, že jsem se osmělil k poznámce..... ) :D
Ať ti klíč dobře slouží, pokud se osvědčí, rád si jej u Tebe objednám a zakoupím )
Já mám zkušenosti takové, hlavně na 250, že to chce utáhnout opravdu hodně. Měl jsme na to klíč ještě komunistický, takže žádné dnešní blát a fest jsem to utahoval kladivem opravdu co to šlo - ve finále jsem v podstatě všechnu zoubky (matice byly hliníkové) orval a časem se to stejně vždy povolilo. Proto jsem si sehnal matice kovové a natvrdo jsem to vzal hasákem totoálně na krev a teprve pak to vydrželo.
Ten samý postup jsme aplikoval později i na 350 Plecháčka. To že se matice malinko podrálou mi nijak nevadí, stejně pod chlazením nejsou vidět a mám na na vždy klid.
Klíčem se to tak jako hasákem nikdy neutáhne a když je nasazené chlazení tak už vůbec ne, takže to je věčná práce a to nemluvím o tom že se pokaždé musí chlaďák sundat.
Ty si to dělej jak chce, nebo spíše Ty si to nech udělat jak chceš!
Mě ale prosímtě neraď jak to mám dělat! Kdyby nebylo internetu tak tě z velorexářů nikdo nezná.
Nevím kde bereš ty svá super chytrá moudra a rady co se kde a jak nelíp udělá, ale z vlastních zkušeností asi těžko.
...to jako mají, to chápu, ale jde právě o to, co píše níže Beton nebo nepřímo autor příspěvku - jestli je ten plocháč tvarově to pravé a jestli to není z hrncové oceli a nebude to mít po několika použitích kulaté hrany. Mám husí kůži při vzpomínce na ruce černé od šmíru, jak na kolínku prstu plandá centimetr stržené kůže, když ujede klíč a jak se to pak blbě hojí... A právě zde prezentovaný klíč vypadá tvarově slibněji. Samozřejmě u 250 je ta matice na rozdíl od 350 víc "utopená" ve válci, takže by ta objímka nemohla být takhle široká, ale i tak by to mohlo být lepší než úplný plocháč...
Tady je hnedle poznat, že člověk který to vytvořil u práce myslel.
Různých klíčů, přípravků a udělátek se dá dnes třeba i pomocí internetu sehnat mraky. Ovšem funkčnost a použití nemusí vždy splňovat požadavky, které zrovna chcem. Né že by podobný klíč nebyl na trhu, ale má jednu chybu je jen vystřižený ze silnějšího plechu. Je to asi jen v rámci výrobní náročnosti. Právě takovej klíč placatej jsem si před lety na nějaké burze zakoupil. Jelikož byl s největší pravděpodobností vyroben z nějakého plechovkového materiálu po pár dotažení se ožvejkal a pak se spíše smekal po zubech matice. Tady se takovému žvejknutí předejde už tím že klíč má oblouček, který kopíruje matici a drží se jejího tvaru. JProtože se mi tato úprava klíče jeví jako velice zdařilá pořídím jiny klíč a na soustruhu vyrobím onen oblouček a přivařim ho ke klíči. Ten pak bude sloužit jako vodítko samotného klíče.
Posláno 20.09.2011 v 07:36
Re: Klíč na dotažení matice výfukového kolena k válci