A je to tady. Pro někoho možná docela slušný pojízdný stav, ale letos už to překročilo mou pomyslnou hranici. Původně měl Tonda zvládnout ještě jednu sezonu, ale za tuhle renovaci bude patřit velké poděkování mému tatovi, protože ji celou dotuje. Taky už se nemohl asi dívat na tento stav Tondy.
Jsem docela rád, stará koženka rozervána, roztrhána, couvnout nemůžu, čalouník je už taky domluvený.
První odstrojení potvrdilo to, čeho jsem se docela bál...jak na tom budou prahové trubky, které se mi pod tou roztrhanou koženkou moc nepozdávaly.
Něco málo z pokračování, zatím se jen dopasovávají dveře, okna a blbůstky, chystá nová podlaha a jiné
zajímavost:
při odšroubování starých šroubků po kožence u svislé trubky přededveřmi, na mě vystříkl pramem čisté vody. Vysvětlení je nenápadná malá dírka vedle okna, kterou vesele zatéká. Proto kdo máte náhodou taky takovou malou dírku kdekoli na střeše, aby jste se nedivili:-)
Původně jsem aktualizovat nechtěl, ale mám tu další zajímavost. Tak trochu i štěstí...
Při sundávání zadního kola, a povolování matky rozety, mi zůstala rozeta i s půlkou oka ze zadní kyvky v ruce. Po následním prozkoumání bylo odhaleno, že vrchní část oka, již dlouho na kostře nedržela, byla orezlá, a celou váhu držel jen spodní díl. O vrchní se to jen opíralo. Navíc bylo vidět, že u vrchního kousku byl starý svár, tudíž už se tohle jednou opravovalo. A pak člověk přemýšlí, jestli s takovým hadrákem má ještě jezdit pár sezón, nebo ho dát dokupy.
Následné sundání celé zadní kyvky proběhlo až s překvapením lehce, zadní pověstné čepy, které nejdou vytahovat, jsem vyšoupl jen letmým todekem kladívka, a spolu s předníma svislýma čepama, se mi tak hadrák odměnil za pravidelné promazávání těchto soustav, které snad vedly k této lehké rozborce.
Konečně opískováno, a teď barva
A natřeno i už podruhé, Helenka se činila, natírání jí jde opravdu dobře a bez židů:-)
Překvapivě jsem zvolil zase naprosto "tuctovou" hnědou 8011. Jsem s ní spokojen.
jáká bude koženka už vím, ale zatím si to nechávám pro sebe.
Něco málo z pokračování,
složené řízení, nápravy, kola, podlaha, pedály a podobné prasečinky. Zabojoval jsem s elektrikou, relátkem a křížákem a pod.
Nyní se čeká na telefon a odvoz na potažení.
V mezičase se louskl motor a protože otvor na ložisko u výstupního kolečka byl načatý (ložisko se vyšouplo palcem ven z kárteru), mazal kárter s novým ložiskem hned na opravu.
Zajímavý byl pohled na písty které po 7 letech videli světlo světa. Kamarád tomu dal pracovní název cikáni:)
Protože na motoru prakticky nemůžu nic, v mezičase mezičasu jsem se pomaly vrhnul na blatníky. Je mi jich líto vyhodit, proto se pokusím kouzlit a uvidím co s toho vzejde...
přivezeno od Ládi z Boskovic, nyní se pomalým krokem může kompletovat a v mezičase složit motor a nejhorší doklepat tu plechařinu....
Nandáno okno. Po 5 minutách boje nasazování gumy na okno, jsem to vzdal, repliková guma je prostě moc dlouhá, jak se ukázalo na rámu okna, měl jsem pravdu. V místě slepení jsem to musel zkrátit a znovu slepit. nasazení pak proběhlo za pomocí taty za 10 minut.
16.10.2012
Nainstalovány světla, veškeré kompomenty včetně palubky.
nasazeny pružinky sedačky (zajímavé je že jsem v zádu dodělával 4 dírky, protože ve předu byly o 4 dírky víc), samotná sedačka, zapojená elektroinstalece, už to troubí, svítí a bliká jak má.
Už zbývá prakticky jen poskládat motor, a udělat blatníky.
12.11.2012
Konečně poskládán motor. Samostatná kapitola, dal jsem do něj vše co jsem mu mohl dát, snad se mi za to ovděčí.
Již 6tý výbrus, japonská ložiska, dvojbřitá gufera, spasovány kanály,vyleštěny, kalené vidličky a sposta dalšího nového.
Kupodivu mi nezbyla žádná rozpěrka, matička nebo podložka:)
Čištění louhem které prováděl Pavel L. mě natolik zaujalo, že jsem se rozhodl také pro malý testík. Počátešní investicice hydroxidu sodného je kolem 50ti korun, takže to není až taková rána.
Hlavní mé zaměření bylo na čišťení hliníkových částí, ve kterých je léty usazená špína. (i když to v návodu použití přímo zakazují). Vzal jsem nádobu, trochu hydroxidu, trochu vody, a mohlo se začít s pokusem. do nádoby jsem přidal nějaké zašlé hliníkové části z harampádí a nechal žíravinu pracovat.
Již po několika minutách začíná silná reakce kdy žíravina nečistoty zlikviduje. Výsledek je takový, že bohužel hliník není krásně světlý a lesklý, ale povrch je spíše načernalý, nicméně tenhle povrch do přírodního odstínu jde po namočení v nitro ředidlě celkem slušně vyčistit hadrou. Ale co je hlavní, stoletá špína mezi nepřístupnými žebry válce je pryč....
Vzhledem k tomu, že ale neznám přesné působení hydroxidu na hliník, nedoporučuji používat!!!!! a když už, tak napřed vyzkoušet na bezceném vzorku, a i u něj stále sledovat průběh reakce, při delším působením žíraviny dojde k nenávratnému zničení předmětu
10.12.2012 S tatou jsme do motorového prostoru konečně zavěsili motor, a před týdnem se i konečně rozezpíval. Jediný problém je vadný křížový přepínač, takže čekám na opravnou sadu.
Dynamák točí suprově i se svíčkama v hlavách, doufám že mu to vydrží následující roky.
Konečně jsem se dočkal i chvíle, kdy budu moct do nového motoru nasadit i uloženkový nikdy nejetý karburátor, dost si od něj slibuju, tak snad nezradí. Nevydyndaný karbec by mít pravidelnějsí chod a v neposlední řadě i rozumnou spotřebu.
Konečně také namontovány výfuky. Chtěl jsem původní českou výrobu a nakonec se mi podařilo sehnat původní, již nově přechromované. jaké budou mít zvuk se nechám překvapit.
v následujícím víkendu snad na burze dokoupím poslední drobnosti, a pak už jen slavnostně lakování blatníků.
6.3.2013
Po dlouhé době vaření blatníků, kytování a broušení, se dostavil tížený výsledek.
Jako finální barvu blatníků jsem zvolil syntetiku, která se mi na hadráku zdá být vhodnější. Odstín 8011, od firmy alkyton.
O to větší radost mi dělá to, že jsem zachránil již prakticky nepoužitelné blatníky, a jako jedno z mála stříkání syntetiky mi krásně slila ale nestekla:)
Nasazení blatníků nechám až na poslední chvíli, než se budou konat zajížděcí jízdy až se rozjaří.
7.4.2013
Neděle, den D, kdy se zdá být všechno nachystáno a v pořádku a vyjíždíme s Helčou poprvé na silnic.
Stejné napětí jako první cesta v 250....jak to pojede, co se stane za závadu?
Jako první jsme zamířili na benzinku...jede slušne, kvalty řadí a nevyskakují. Všímám si pasivního tachometru...jak jsem mohl jen zapomenout nainstalovat náhon?:)
Další kilometry mířili směr Prostějov...na další benzince dofukování kol, odjezd a pak to přišlo...rána, a už jsme stáli...
kvůli povolenému řetězu který vyskočil na rozetu se roztrhl spojovací článek. Kdo by to na první jízdě čekal, to jsem u sebe opravu na první jízdě neměl.
Jako první mě napadl blízko bydlící Ota...nezklamal.
Zařídil nám odtah, náhradní díl, a opravu ve své dílně! MOC DÍKY OTO !!!
Následné kilometry už byly bez problémů, zjišťuju že motor opravdu pekně táhne, startování je jedna báseň.
Dnes proběhlo vychytávání všech much, doseřizování brzd a dolaďování posledních detailů a zítra další jarní kilometry....
Už jsem vykřikoval a chytal se za hlavu jako Z. Pohlreich v lidové vývařovně, než jsem dočetl Tvůj pokus do konce. Dobře, z chemického pokusničení Ti, Jardo, píšu za jedna. Ale pro ostatní přece jen zopakuji důrazné varování před rozpuštěním hliníku v louhu. Ono se to dá uhlídat, jak potvrzuje Tvá zkušenost, ale pokud to tam necháš déle, hliník se hloubkově naleptá a časem úplně rozpustí. Ve svém příspěvku v garáži proto raději píšu, že na hliník nepoužívat. Opravuji tedy - pokročilí experimentátoři s velkou dávkou opatrnosti mohou. Fakt je, že letité usazeniny šmíru jdou pryč vždy dřív a toho lze s výhodou využít.
Jojo, s tím Pavle souhlasím. Již to mám vyzkoušené a vím že za 3 minuty v lázni to není taková tragédie, ale podle toho jak se to v tom pralo nevím nevím jestli bych to tam našel i druhý den ráno
Já mám na polici v garáži na památku jednu 250/559 hlavu, kterou jsem v tom zapomněl asi čtvrt až půl hodiny, už přesně nevím. Když jsem přišel, tak to vřelo (pozor - uniká vodík ) a teď vypadá jako vykopávka z hrobu z doby bronzové...
Železo, měď a většinu ušlechtilých kovů hydroxid sodný nerozpouští, zato s amfoterními kovy reaguje za vývinu vodíku a tvorby solí. Např. kovový hliník se v koncentrovaném roztoku NaOH rozpouští za vzniku hlinitanu sodného:
2 Al + 6 NaOH → 3 H2 + 2 Na3AlO3
P.S. sprostě jsem to zkopíroval z Wikipedie, je to však v souladu s mými dosavadními poznatky...
Myslím že dobře poslouží jakékoliv lepší sekundové lepidlo. U mě v regále se nacházelo zrovna tohle: permabond 105. Smrdí to stejně jako klasický sekunďák a schne taky pěkně rychle
Gumu skla jsem tak i tak nechal kosek delší, takže spojené konce se stále tlačí k sobě.
Ahoj Jardo,
jak jsi mi naznačoval, tak jsi bohužel měl dobrý odhad. Rakovina spodku Tondy byla odhalena, ale v rukou zručných velolékařů je myslím včas podchycena a hlavně bude myslím zase rychle ne jen eliminována, ale zcela zlikvidována. Hodně zdaru a brzské vyjetí renovovaného Toncka. PS: když se ti syntetika nebude pozdávat, polyuretan Tě jistě nezklame, myslím, že mohu po létech na vyspravený a opískovaný rám s klidem doporučit :o)))
Neboj Zdendo, Tondovi se dostane té největší péče. Jaká bude barva (druh) ještě není rozhoduté, o pískování už ano, to proběhně, ale to si ještě chvilku počkáme.