Zapalovacím svíčkám jsem nikdy moc pozornosti nevěnoval. Ono v podstatě od chvíle co jsem své velorexi nejprve osadil zapalováním alá Trabant a postupem času soupravou Vape s pak už s nějakou peckou či jiným problémem se svíčkami nebyl.
Bezkontaktní elektronika v podstatě odstranila sekundárně i jiné problémy než jen s pravidelnou a přesnou jiskrou, například utržení destičky kladívek od dynamostartéru. Šlo mi hlavně o to, abych se nemusel stále zatěžovat s nějakým problémem zapalovací soustavy. Spoustu problémů se vyřešilo i opravou křížového přepínače a jeho úpravou popisovanou zde : http://www.velorexy.cz/garaz/beton/velorex-175-takove-mouto-/krizovy-prepinac
Zpět k svíčkám - Onehdá se mi dostala do rukou použitá svíčka opatřená třemi kontakty.
Svíčka sama osobě jen tak použít do velorexu moc nešla. Měla totiž delší závit. Problém s delším závitem jsem vyřešil podložkou o síle 6mm.
Jelikož tam zprvu pár dní po koupi a oživení květované 175 byla kladívka. http://www.velorexy.cz/garaz/beton/velorex-175-takove-mouto-/az-na-doraz
Opotřebenej motor , těžko seřiditelnej předstih pro chod motoru vpřed i vzad za pomocí kladívek měl na svědomí mnoho pecek na normální svíčce. Z tohoto důvodu jsem začal tříbodovou svíčku využívat na květovaném velorexu 175. Motor měl najednou jinej chod a to k lepšímu, problém s peckami ustal. Svíčka už v motoru zůstala i po jeho go a osazení zapalováním vape.
Jenže jak jde vývoj těchto komponentů dál. Při prohlížení stránek firmy BRISK (výrobce zapalovacích svíček ) jsem narazil na svíčku co nemá kontakt jako takovej, ale jiskřiště po celém obvodu. Samotná konstrukce jiskřiště prodlouží jiskru na trojnásobek.
Výrobce ze zmiňuje mimo jiné o:
- vyšším výkonu
- lepší akceleraci
- dokonalejší využití energie paliva
- lepší start
Tyto srandy mě vedli k jejich zakoupení, ač cena za kus je o mnoho víc jak u normální svíčky.
Svíčky s použitelnou délkou závitu v takovém to provedení nejsou bylo potřeba zas upravit jeho délku v hodnou vymezovací podložkou. Výroba vymezovacího kroužku nebyla potřeba ty jsem si už vyrobil před časem do zásoby. Instalace do stroje nezabrala pomalu ani minutu.
Následoval start. Motor na převalení chytil bez problému na každý pokus. Viz video:
Po stokilometrové projížďce jsem mohl konstatovat lepší chod. Po změření paliva co zůstalo v nádrži jsem zjistil i menší spotřebu. Prostě nebylo potřeba tolik šlapat na plyn.
Časem se ukáže, jestli to byl dobrý směr začít se věnovat po letech provozování velorexu i svíčkám.
Pro přehled přidávám porovnávací tablku značení svíček.
DR15ZC je typ svíčky které mám v hadracich 350 a
ještě dva ks DR12ZC ty mám v 175kach
Rozdíl mezi v teplotním rozsahu 12 a 15 jsem nezaznamnal. Možná je to ještě málo km co se s nima ujelo aby se někde něco projevilo.
Ten web BRISK jsem si začal procházet a mile mne překvapil množstvím užitečných informací. Velmi doporučuji se v údajích o svíčkách (a to nejen na BRISKu) zorientovat, protože se tak lze vyvarovat spousty zbytečného experimentování naslepo a případným škodám.
Ač je toho na první pohled moc, dá se to dobře pochopit, protože to má svou logiku a "naše" oblast zájmu se tak rychle v té široké nabídce zúží na podstatně přehlednější výřez...
Hezké letní dny všem!
našel jsem náhodou pěkný odkaz na svíčky kde popisujou co jaké zbarvení pří používaní svíček znamená
http://aa.bosch.cz/download/formule/plakat-2009-01.pdf
S kladívky a klasickým zapalováním vyšších výkonů, menší spotřeby a kvality jiskry asi člověk nikdy nedosáhne. Na internetu jsem nalezl k porovnání dvě fotografie. Jedna klasika kladivko, kondík, civka. Druhá elektronika typu Vape (CDI). Rozdil v jiskře je jasne viditelný. K tomu ještě použitá popisovaná svíčka a není co řešit.
To jsou dobré tipy na tahle netradiční jiskřiště, proč nezapalovat lépe, když je ta možnost...
Jenom pozor na ty dlouhé závity - viděl jsem už pár fotek propálených pístů, když je někdo používal v Jawě...
S propáleným pístem jsem se už také setkal popisoval jsem to zde:
http://www.velorexy.cz/clanek/vadi-zima-nasim-velousum
Dokonce propálenej píst na padesátce přesněji Pionýru Jawa 50 Mustang. Tam to bylo opravdu a prokazatelně špatným palivem tankovaným jako SPECIAL MIX přímo u čerpadla na pumpě Benzina v roce 1987
Pokud se člověk chce něčemu novému dozvětět nemůže sledovat jen hlavní stránku.
Už před časem jsem si všiml že Beton přišel o zobrazovaní přízpěvků na první stránce vlivem vyšší moci.......
Nemám už delší dobu potřebu řešit pecky na svíčkách. Důvod jednoduchý - elektronika místo kladívek. Svíčkam jsem také moc nevěnoval . Buď dává jeskru nebo ne. Jsem jen zvědav jaké poznatky by měl člověk co používá normální kladívkové zapalování a má problém s peckama na svíčkách s takovou to popisovanou svíčkou.