Tour de Suiss 2003 - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Tour de Suiss 2003

autor: katka3. 9. 2003Expedicekomentářů: 3přečteno: 67188 xfoto: 102známka: -

Untitled Document Rok s rokem se sešel a my vyrážíme na další expedici v řadě, tentokrát nazvanou Tour de Suiss. Tři posádky Velorex týmu Praha – Lysice a tři posádky Velorex týmu Orlík jsou připraveny pokořit i letos část Evropy – Švýcarsko.

Posádky jednotlivých strojů tvoří:
1. Tomáš Jaroň
2. Tomáš Erykson Hanuš
3. Ivan a Lenka Kotačkovi
4. Luděk Brož
5. Jindra Kynzl a Vlaďka Nováková
6. Vlasta Vávrů a Katka Fialová

Den 1. – PÁTEK 15.8.

Již tradičním startovním bodem celé expedice je Jižná. Sem se sjelo 9 velorexích nadšenců, aby strávilo příštích 9 dnů společně na cestách po krajích neznámých. I letos budeme zdolávat alpské průsmyky a kochat se přírodními krásami (a budeme fotit a fotit a fotit).

I letos jsme zašli na předexpediční pivečko do hospody, kam za námi postupně docházeli opozdilci...

Den 2. – SOBOTA 16.8.

Je 9,15 a všichni účastníci jsou připraveni zahájit naše putování. V nádrži máme 16 l benzínu a počáteční stav tachometru 932 km. Jedeme po trase: Kardašova Řečice, Dráchov, Komárov, Týn nad Vltavou – tady necháváme Kláru, která letos na expedici nejede, Číčenice, Vodňany, Bavorov, Prachatice, Volary. Kousek na Volarama předjíždíme cizí Velorex z Jičína, který jede také do zahraničí (na rozdíl od nás s doprovodným vozidlem). Projíždíme Lenorou a ve Strážném hledáme vhodnou restauraci, abychom se naobědvali. V 14,00 odjíždíme z restaurace Na Kušvardě na hraniční přechod, kde stojíme v koloně. Naštěstí je to z kopečka. Celníci chtějí vidět technické průkazy a jak se později dozvídáme, jičínský Velouš techničák neměl, takže přes hranice nebyl puštěn. Kousek za hranicemi čekáme, než všichni projedou celnicí, a v tom se z Luďkova hadráka vyvalil vyvalil šedý dým. Hoří relé. Rychle vyházet z čumáku naskládané věci, aby se odpojila baterka. Jindra stojí opodál s hasičákem v ruce. Relé je úplně spálené, stejně tak i jeden drát, který k němu vede. První oprava je u konce – relé je vyměněno a ve čtyři hodiny vydáváme dál. Linden, Freyung, Hohenau (národní park), Saldenau, Kapfham, Neudorf, Lichteneck, okolo Muntzenwinkelu, Freundorf. Náš Veloušek jede jen na jeden válec. Je to kondenzátorem, Vlasta mění nový kondenzátor, který tam dal při renovaci, za původní a problém je vyřešen. Můžeme opět vyrazit... je 18,15. Erda konečně zprovoznil svou vysílačku, která mu od hranic nefungovala. Auerbach, Hengersberg, Seebach, Deggendorf, Michaelsbuch, okolo Saufornu. Moc jsme toho neujeli... je 18,45 a Luděk právě přidřel motor a asi si něco udělal se spojkovým lankem. Už víme v čem to vězí, je to spojkovou pružinou. Ivan má něco s tlumičem. Jedeme podél dálnice na Mnichov. Arndorf, Wallersdorf, Altenbuch, vracíme se do Wallersdorfu, Haidlfing, objížďkou na Haidenkofen, Ganacker, Pilsting. Luďa má dnes smůlu – právě ho štípla za jízdy vosa. Jedeme směr Landshut. Stavíme, abychom natankovali. Je 20,08 a teplota je 28 °C. Vlasta zapomněl na minulé benzínce olej – ještě máme 3 l, tak nám to snad vydrží. Wörth a. d. Isar, Oberahrain, Ohu, Landshut, Moosburg, Freising, nemůžeme najít odbočku na Dachau, Massenhausen, Fürholzen, Günzenhausen, Haimhausen, Ampermoching, Hebertshausen, Dachau, Udiding, Grafrath, Inning, Greinfenberg. Přesně o půlnoci jsme si našli místo na nocleh.

Ujeto: 421 km
Doba jízdy: 7 hod 51 min
Maximální rychlost: 101,2 km/h

Den 3. – NEDĚLE 17.8.

Spala jsem ve Velorexu, i když po renovaci už to není tak pohodlné, protože teď máme velký volant, který v noci docela překážel. Vstávám v půl osmé, ostatní zatím spí. V dálce je pěkný kostel, ale je dost šedivo a z fotky asi nic nebude. Postupně se všichni probouzejí a po půl deváté vyrážíme k nejbližší benzínce. Okolo Swiftingu, Landsberg. V Landsbergu byl pěkný hrádek, ale Velorex je příliš rychlý na to, abych ho stihla vyfotit. Benzínka na dohled... stavíme, ale záchody jsou „defect“, startujeme k další pumpě, kde natankujeme a provedeme ranní hygienu. Pürgen, Lengenfeld, Pflugdorf, Mundraching, Lechmühlen. Za Lechmühlenem stavíme na benzínce. Záchody jsou tu v pořádku. Hlídám Vlastu, aby tu při tankování nezapomněl olej. Za pumpou jsou koně a oslík, který střihá ušima jak o život. Hohenfurch, Schongau, Bertoldshofen, Marktoberdorf. Nedrží nám volnoběh, Vlasta se jde podívat na karburátor. Je povolené víčko plovákovky. Kempten (potkáváme modrou Felicii z Chomutova), Waltenhofen, Oberdorf, Stein, Immenstadt. Koupeme se v Großer Alpsee v městečku Bühl am Alpsee. Ve 13,20 sedáme do našich pekelných strojů a uháníme dál, abychom hledali vhodnější místo k vaření oběda. Oberstaufen, Weißbach, Aach, Krumbach, Langenegg, Lingenau, Alberschwende, Müselbach, Dornbirn, Hohenems, Götzis, Koblach, Feldkirch. V 15,10 vjíždíme do Lichtenštejnska a o pět minut později už stavíme na parkovišti, abychom se naobědvali. Jsou tu stoly i lavice... ideální místo na vaření. Je těsně po půl páté, my jsme nasyceni dobrým obědem a pojede se dál. Teď jsme v místech, kam jsme měli dorazit včera večer. Zatím máme ujeto 214,5 km. Shaan, Triesen, Balzers. V 17,08 přijíždíme ke švýcarským hranicím. Žádná kontrola, protože Švýcarsko má s Lichtenštejnskem celní unii. St. Luzisteig, Maienfeld. V Landquartu chceme natankovat, ale jsou tu samé samoobslužné benzínky na kartu. Vlasta se ptá „domorodců“ na benzínku s obsluhou. Ta se tu opravdu vyskytuje, odbočujeme asi 1,5 km od trasy a tankujeme u „normální“ benzínky. Ivanovi se něco nezdá. Přejíždíme na druhou stranu silnice – k prodejně motorek. Kluci vyndávají válce. Jsou prasklé pístní kroužky. Je něco málo před sedmou a kluci se právě rozhodli, že se bude půlit motor. Vlasta jde seřídit odtrh a zjišťuje, že máme špatné ložisko na zadním kole. Nevíme, jestli vyměnit kolo nebo jet s vyčvachtaných ložiskem... Erda nám nejspíš půjčí rezervu a Vlasta ji přece jen vymění. Mezitím se chladí pivo v kbelíku se studenou vodou z potoka, který okolo nás teče. Luděk šel také zkontrolovat odtrh a zjistil, že se mu celý dynamostartér povolil na karterech motoru. Vlasta nakonec kolo měnit nebude. Začíná se blýskat. Jsem unavená, takže jdu spát, kluci mají rozebraný motor.

Ujeto: 247 km
Doba jízdy: 4 hod 54 min
Maximální rychlost: 98,8 km/h

Den 4. – PONDĚLÍ 18.8.

Ve 3 hodiny ráno si Vlasta přišel do Velorexu pro spacák. Kluci dokončili půlení motoru. Okolo šesté začíná pršet, Vlasta si vlezl ke mně do hadráku. Když pršet přestalo, šel spát zase ven. Probouzím se v osm. Ostatní, kromě Vlasty, jsou už vzhůru. Na cestu se vydáváme v 9 hodin. Zizers, Trimmis, Chur, Domat/Ems, Reichenau. V deset stavíme na snídani v rafting-tábořišti. Před půl jedenáctou valíme dál. Ze mě se stává pro tuto část cesty hlavní kameraman. Přicházejí první zatáčky. Versam. Na mostě musí Tomáš couvat, protože jede proti němu náklaďák. Carrera, Valendas, Castrisch, Ilanz, Reuen. Stavíme, abychom na benzínce nasadili střechy, protože začalo krápat a kdyby nás při stoupání na pas chytil slejvák, nebylo by to nic příjemného. Místní domorodka-pumpařka nám sdělila, že to vypadá dál na déšť. Lumneins, Trun, Rabius, Sumvitg, Disentis Muster (17 °C ve 12,11). Míříme k Oberalppaßu. Jedeme tunelem Crestas (měří jen 180 m), Rueras. Jedeme za autobusem, začalo lít jak z konve. Škoda, že se teď nedá filmovat, přes mokré sklo není skoro vidět, chtělo by to mít stěrač i u spolujezdce. Projíždíme okolo zubačky a nádherných mostů. Autobus nás vidí ve zpětném zrcátku a po uvážení, že by nás do kopce brzdil, nás pouští. Chybí nám Ivan, ten je odkázán jet za autobusem, protože před ním jelo auto a to už autobusák před sebe nepustil. Vidíme první vrcholek se sněhem. Tschamut. Zdoláváme Oberalppaß – 2 046 m.n.m. Pokochali jsme se panoramaty, vyfotili a v 13,20 jedeme dál. Pod kopcem přece jen vyměňujeme zadní kolo, protože ložisko odešlo ani neřeklo sbohem. Dáváme Erdovu rezervu. Mezitím jsme využili čas a vaříme. Opět začíná pršet. Všichni jsou zalezlí v hadrácích a dojídají oběd. Ať už vysvitne konečně sluníčko!!! Projíždíme skrz Zumdorf. Začínáme stoupat na Furkapaß. Sice stoupáme, ale nic nevidíme. Prší, je hrozná mlha, je vidět tak na 3 metry. Jedeme za Jindrou a pátráme, kde je silnice... Stojíme na parkovišti – právě jsme zdolali Furkapaß – 2 436 m.n.m. Zima jak v ruském filmu, hrozný vichr, hadrákem to cloumá, vůbec nic není vidět. Sjíždíme o kousek níž do Belvédere. Potkáváme Čechy s Octávií. Prý je tu při jasném počasí krásný výhled na Mt. Blanc. Když už jsme nic neviděli, kupujeme si alespoň pohled. Dohodli jsme se, že vynecháme jeden paß, protože v tomhle počasí bychom z toho stejně nic neměli a doženeme tím i ztráty. Cílem je co největší přiblížení k jezeru Lac Leman. Oberwald. Stavíme, aby Kotačkovi dotankovali benzín, Luděk mezitím vyměňuje uhlíky. Místní jeptišky si prohlížejí Velouše. Obergesteln, Ulrichen, Geschinen. Utáhla se nám spojka, ostatní jedou napřed. Projíždí okolo nás Octavie z Pardubic. Münster, Reckingen, Gluringen, Ritzingen, Biel, Selkingen, Blitzingen, Niderwald – bereme benzín, Fiesch. Konečně zase vysvitlo sluníčko. Lach (19 °C v 18,13), Deisch, Filet, Bitsch, Brig, Eyholz, Visp, Turtmann, Susten. Před Sionem stavíme, abychom si odskočili a kluci našli dětské kolo, které hned museli projet. St. Leónard, Sion, Vex, Hérémence, Prolin, Mâche.

Ujeto: 265,5 km
Doba jízdy: 6 hod 02 min
Max. rychlost: 91,6 km/h

Den 5. – ÚTERÝ 19.8.

Včera jsme skončili u Dixence, kousek pod přehradou Dix. Cestou byl vidět Matterhorn, který si chceme vyfotit, až pojedeme zpátky do Sionu. Večer jsme si ještě uvařili svařák, aby se nám lépe spalo. Vstávám v půl osmé, ostatní se pomalu také probouzejí. V devět už jsme všichni nasnídaní a pojedeme k přehradě. Začalo svítit sluníčko, v potůčku je mrtvá žába. Projíždíme městečkem Pralong. Dojeli jsme na parkoviště pod přehradou. Vlaďka s Jindrou jdou nahoru pěšky. My ostatní se necháváme (za 6 CHFR na osobu) vyvést lanovkou. Přehrada Dix je nejvýše položenou přehradou ve Švýcarsku, výroba elektřiny zdejší elektrárny pokrývá 1/5 celkové spotřeby Švýcarska. Na přehradu bylo použito 6 mil. m3 betonu. Ve 12,15 jsme sešli pěšky na parkoviště a sjíždíme zpět do Sionu. V Sionu Vlasta povoluje spojku, já jsem zmerčila díru v plůtku u vinice. V tu ránu jsem u keříků a kradu víno. Naneštěstí nejde moc dobře trhat. Vlasta má hotovo, nasedáme, abychom dohonili ostatní. Mezitím porcuju hrozny. Postupně předjíždíme všechny Velouše a já rozdávám víno. Kam se hrabe víno prodávané v Čechách a na Moravě (nesmíme opomenout moravské přátele). Tohle víno je sladké jak cumel a jsem od něj patřičně ulepená. Vétroz, Ardon, Martigny, St. Maurice, Bex, Roche – bereme benzín, Villenueve, Veytaux, Montreaux. Koupeme se v Lac Leman, vaříme oběd. Pánovi, který nám přišel říct, že tam nemůžeme stavět stany, se rukama nohama vysvětlilo, že je jen sušíme. V 17,15 startujeme dál. Teď už se budeme stáčet zpátky. Vevey (30 °C v 17,28). Projíždíme oblastí Chardonay. V Chatel St. Denis stavíme na nákup. Semsales, Vaulruz (23 °C v 18,40), Vuadenz, okolo Bulle. Podél silnice se pasou ovce, jedna je jak plyšová – celá bílá, jen čumák a monokly má černé. Jezdíme na kruhovém objezdu – hledáme správný směr, auta stojí, koukají na nás a nestačí se divit. Vracíme se kousek zpátky a jedeme zákazem vjezdu. Broc, Charmey (23 °C v 19,15), Jaun. Ivanovi se utrhlo koleno výfuku. Asi 20 m od místa, kde stojíme, bydlí chlap, který svařuje. Kluci nechávají koleno svařit, Kotačkovi jsou o 10 CHFR lehčí. Oprava je hotova během 20 minut. Vyjíždíme Jaunpaß, ale nestojí to za řeč. Pomalu jsme ani nepostřehli, že vyjíždíme pas. Reidenbach, Boltigen. Dnes končíme a táboříme u pily. Ještě nepostradatelný svařák a jde se spát.

Ujeto: 187 km
Doba jízdy: 4 hod 14 min
Maximální rychlost: 84,8 km/h

Den 6. – STŘEDA 20.8.

Je 7,40. Před chvilkou přijelo auto, vylezl chlap, že je to privátní pozemek. Tomáš mu vysvětlil, že jsme sjeli pas pozdě a měli malý technický problém a že brzo odjedeme. Švýcar se s takovou odpovědí spokojil, usmál se Velorexům a odjel. Snídat budeme jinde, na pile už se pracuje. Teče tady řeka Sime. V osm vyjíždíme. Enge-Steini, Obervil, Weissenburg, Därstetten, Ringolding, Erlenbach, Latterbach, Wimmis, Spiezviler, Spiez, okolo jezera Faulensee, Leissingen. Jedeme 2 km dlouhým tunelem. Na parkovišti stavíme na snídani. Před desátou startujeme směr Interlaken, ten je asi 3 km před námi. Wilderswill, Zweilütschinen, Gündlischwand, Lütschental, Burglauenen, Grindelwald. Vjíždíme na placené parkoviště pod Jungfrau. Na ledovec by to byla procházka prý tak na 3 hodiny. Rádi bychom do Ledovcového paláce, ale nevíme, kolik to stojí. Už moc franků nemáme. Cestou dolů se stavíme v info centru a zeptáme se. Stavíme opět na placeném parkovišti. Erda zjistil, že do Ledovcového paláce je vstup 150 CHFR (v ceně jsou zahrnuty 2 dopravní prostředky a prohlídka). Cena rozhodla za nás a my jedeme k vodopádům. Burglauenen (projížděli jsme jím už nahoru), Trümmelbach. Dojeli jsem až na poslední parkoviště, vyfotili si hory a vracíme se k jednomu z vodopádů – vodopádu Trümmel. Vstup je 10 CHFR na osobu. Lenka, Ivan, Tomáš, Vlasta a já jsme se rozhodli nejít a pomalu se vracíme k hadrákům. V 13,45 jedeme zpět na Interlakem a ještě bychom dnes měli zdolat 3 pasy. Lauterbrunnen, Goldswill, Niederried, okolo krásně azurového jezera, Oberried, Ebligen, Brienz – tankujeme, Brienzwiler. Obědváme za Brienzem u jezera. Začíná poprchávat. Dochází k pravidelnému přídělu slivovice, ať je veselo. Odjíždíme, začíná pršet, nandáváme střechu a okénka. Innertkirchen, Wyler, Nessental, Fuhren, Gadmen, Obermaad – potkáváme bílou Felicii ze Zlína. Zdoláváme Sustenpaß – 2 224 m.n.m. Je 18 hodin a zima. Není tu záchod. Zastavil tu autobus plný Židů, ti se modlí u Velorexů. Meien, Wassen, Gurtnellen, Intschi, Amsteg, Silenen, Erstfeld, Schattdorf, Altdorf, Bürglen – rodné město Vildy Tella, Unterschächen. Pozor – kráva přes cestu. Naštěstí to bylo ještě tele a přešlo chviličku před námi. Vyjeli jsme na Klausenpaß – 1952 m.n.m. Je osm hodin, začíná poprchávat. Konečně je tu záchod... a otevřený. Urnerboden, Linthal, Ruti, Betschwanden, Diesbach, Hätzingen, Luchsingen, Leuggelbach, Nidfurn. Je čtvrt na deset, projíždíme okolo hřiště, kde hrají fotbal. Mitlödi, Glarus, Netstal, Näfels, Mollis, Filzbach. Vjeli jsme na dálnici, někde za sebou jsme ztratili Erdu a Jindru s Vlaďkou. Na nejbližším výjezdu (byl docela daleko) sjíždíme na Wallersdorf a čekáme na ně. Chvíli to jiskřilo kvůli hledání noclehu. Našli jsme na spaní plácek kousek od dálnice.

Ujeto: 319,5 km
Doba jízdy: 7 hod
Maximální rychlost: 95,6 km/h

Den 7. – ČTVRTEK 21.8.

Je půl deváté, zatím jsem vzhůru jen já a Luděk. Na cestu se vydáváme v 10 hodin. Mels, Sargan. Bereme benzín, utrácíme poslední drobné franky, po jedenácté jedeme dál. Trübbach, Weite, Plattis, Sevelen, Oberräfis, Buchs, Shann (LICHT.), Nendeln, Feldkirch, Frastanz, Nenzing (Heimat), Bludenz, Bings, Radin, Braz. Chvíli to byla dámská jízda, já a Lenka jsme řídily. Dalaas, Wald a. Arlberg, Klösterle Danöfen, Klösterle, Langen am Arlberg, Stuben am Arlberg. Stavíme, protože nám vzadu u motoru něco dře. Máme špatné ložisko v rozetě, suchý řetěz a na řetězu odřená kolečka. Vlasta maže řetěz. St. Christoph – už jsme na pase, ale byl jak kopeček. St. Anton, Vadiesen, Pettneu, Flirsch. Jsou tři hodiny a stavíme na oběd. Strengen, Steigziedlung – míjí nás Češi se zelenou Octavií, Landeck, Zams, Mils, Imst, Haiming. Stavíme na oběd na parkovišti u řeky, ve čtvrt na sedm pokračujeme. Ambach, Oetz, Ötzerau, Taxnegg, Mühlau, Ochsengarten. Kráva na silnici. Pán jde s teletem jak s pejskem. Vyjíždíme do městečka Kühtai – 2 020 m.n.m. Při sjezdu projíždíme okolo krav v tunelu. Ivan stojí kvůli krávě, přešla mu přes cestu a Ivan to komentoval slovy: „Ty krávo!“ Haggen, St. Sigmund, Alt-Peida, Kreuzlehn, Gries, Sellrain, Kemafen. Erda se nám ztrácí, sjel špatně, ale jede po druhé straně řeky a na nejbližším mostě přejíždí na správnou stranu a připojuje se opět k nám na silnici č. 171. Je to v pohodě, našli jsme se. Innsbruck (18 °C ve 20,39), Rum, Hall im Tirol, Mils, Volders, Wattens, Kolsass, Weer, Pill, Schwaz (17 °C ve 21,33), Brixlegg, Kundl, Wörgl, Bruggermühle (málem jsme přejeli ježka), okolo Goingu – na parkovišti tu jsou Češi s Octavií. Nedaří se nám najít nocleh. St. Johann, směřujeme k Loferu. Jsme unavení. Odbočujeme na parkoviště u lanovky. Děláme taras z hadráků a přespíme tady. Je 0,11 hodin, takže vlastně už pátek.

Ujeto: 335 km
Doba jízdy: 7 hod 13 min
Maximální rychlost: 88,7 km/h

Den 8. – PÁTEK 22.8.

Jsme v horském středisku Winterwald u Waidringu (asi 8 km před Loferem). Vlasta spal v noci ve spacáku se slimákem. Chvíli si povídáme s krajany, kteří sem přijeli na dovolenou. V půl dvanácté vyrážíme směr Lofer – benzínka. Tankujeme, potkáváme Felicii z Příbrami. Za Unkenem jedeme dlouhým tunelem (Achbertunnel – 1 498 m). Bad Reichenhall, Walserberg, Wals, Himmelreich, Salzburg (28 °C ve 13,16), Mayrwies, Esch, Eugendorf, Henndorf, Hankham, Matzing. Stavíme u jezera Wallensee. Jdeme se koupat, jsou tu škeble – o jednu jsem si rozřízla nohu, Luděk má škrábanec na ruce a Ivan taky na noze. Vaříme si oběd. Ivan má přednášku, kterou si měl podle itineráře expedice připravit na téma K.H.Borovský – jeho doba, dílo a význam. Opravdu se dozvídáme mnoho zajímavého hlavně ze života K.H.B. Těsně před čtvrtou odjíždíme od jezera. Steindorf, Straßwalchen, Brunn, Obermühlham – stavíme u benzínky, kde byl loni sraz veterán klubu Pöndorf. Untermühlham, Frankenmarkt, Bierbaum, Vöklabruck, Attnang, Schwanenstadt, Oberharrern, Lambach, Edt bei Lambach, Wels, Schleisheim, Marchfrenk. U obchodu Luďa spravuje, protože mu to jelo jen na jeden válec. Niederfeld, Thening, Kirchberg, Straßham, Unterhöf, Wilhering, Linz, Glasau, Zwetl an der Rodl, Bad Leonfelden. Přejíždíme hraniční přechod Studánky a směřujeme do Vyššího Brodu. Jedeme se ubytovat do kempu „Pod hrází“. Jdeme si sednou do hospůdky, ale na pivo se tu stojí příšerná fronta.

Ujeto: 247 km
Doba jízdy: 5 hod 3 min
Maximální rychlost: 99,3 km/h

Den 9. – SOBOTA 23.8.

Ráno jedou kluci do Rožmberka a do Českého Krumlova, aby přivezli zpátky kluky, kteří tam jeli dát auta a pojedou vodu. Já s Lenkou a Vlaďkou se mezitím jdeme podívat na náměstí, kde je pouť. Jindra s Vlaďkou pak odjíždějí, mají ještě týden dovolené, tak jedou dál. Lenka, Ivan, Luděk, Vlasta a já se přesouváme do Rožmberku, kde se stavujeme na oběd v restauraci. Personál není příliš vstřícný. Pak už jedeme do kempu, kde čekáme na ostatní, koupeme se ve Vltavě, odpočíváme. I zdejší hospodu jdeme večer vyzkoušet.

Ujeto: 32 km
Maximální rychlost: 85,2 km/h

Den 10. – NEDĚLE 24.8.

Vstáváme s Luďkem, Lenkou a Ivanem v půl osmé. V osm bychom chtěli vyjet. Loučíme se s ostatními. Cestou stavíme v Českém Krumlově na benzínce na snídani. Mezi Českými Budějovicemi a Jindřichovým Hradcem nám to začalo jet jen na jeden válec. Zastavujeme. Máme na svíčce pecku. V Jindřichově Hradci se loučíme. Kotačkovi se od Luďka oddělí až v Jarošově.

Ujeto: 123 km
Doba jízdy: 2 hod 5 min
Maximální rychlost: 99,3 km/h

Co říci na závěr? Na společné dovolené spřátelených Velorex týmů jsme zažili hezké chvíle a mnoho legrace. Těšíme se na další expedici, která zatím nemá určený cíl. A našim Velourexům děkujeme, že nás spolehlivě dovezli zpátky do naší vlasti. Kupodivu se letos ani nekumulovali opravy při návratu do Čech, jak to bylo u nás při minulých expedicích běžné.

Večer před expedicí v hospodě v Jižné.Chlapi debatují nad pivečkem. Každý si udržuje svou standardní rychlost pití.
Svítí sluníčko, sundat střechy a můžeme vyrazit.Strážný - zastávka na oběd v restauraci Na Kušvardě.
Výměna Luďkova shořelého relé těsně za hranicemi.Za Saufornem - Ivan opravuje tlumič.1. nocování v zahraničí - za Greifenbergem.
Zastávka na koupání v Großer Alpsee v městečku Bühl am Alpsee.Großer Alpsee
Bühl am AlpseeGroßer AlpseeLuděk a Vlasta v Großer Alpsee
Lichtenštejnsko - ShaanMaienfeldMaienfeld
MaienfeldLandquart - půlení Ivanova motoruLandquart - 2. nocování v zahraničí
Chur - budova poštyChur - výjezd z městaSnídaně za Reichenau.
VersamOberalppaß - 2046 m.n.m.
OberalppaßPod Oberalppaßem - Vlasta měnil zadní kolo.Oberwald
Hřbitov v Oberwaldu.GeschinenTom na chvíli vyměnil tříkolku za dvě kola.
Svařáček před 3. nocováním - u Dixence nedaleko přehrady.U Dixence.U Dixence.
Přehrada Lac des Dix - nejvýše položená přehrada s elektrárnou na světě. Hráz je vysoká 282 m.
Nahoru se necháváme vyvést lanovkouPohled na chroustíky z lanovky.Přehrada zadržuje cca 400 milionů m3; vody. Při stavbě bylo použito 5 960 000 m3; betonu. Elektrárna ročně vyrobí okolo 1600 milionů kWh el. energie.
Všichni členové expedice Tour de Suiss.Detail členů expedice :-)
Pohled z hrázeSice není skoro vidět, ale v pozadí je Matterhorn.
Sion - dominantou města jsou dva kopce. Na jednom je hrad, na druhém kostel.Pevnost na Lac Leman ve Veytauxu.
MontreuxOběd a koupání v Lac Leman v Montreux.Lac Leman
MontreuxChateau de Oex - poblíž městečka Bulle.Jaun
Jaunpaß - spolehlivé vozidlo se svým velitelem a za ním nějaký velký křáp.Jaunpaß4. nocování v zahraničí - u pily pod Jaunpaßem.
FaulenseeU Faulensee.Grindelwald
GrindelwaldVodopád v Laterbrunnenu
Cesta k vodopádu Trümmel.Trümmelbach
Jezero Niederried.Jezero Niederried.Pozdní oběd u Brienzu.
Gadmen - stoupání na Sustenpaß.Sustenpaß - 2224 m.n.m.Sustenpaß
Těsně pod Sustenpaßem.Těsně pod vrcholem Sustenpaßu.Pod vrcholem Sustenpaßu.
Kostelíček ve Wassenu.Kráva na Klausepaßu.
Týmový toreador a jeho oběť.5. nocování - před MelsemSargans - utrácíme poslední švýcarské franky.
Stuben - před výjezdem KlösterpaßuOetz (za Ambachem) -  tady někde se, tuším, našel ten zmrzlej Oetzi muž???6. nocování - u lanovky- horské středisko Winterwald