Článek je nyní pozměněn o novou hřídelku chlazení. Původní provedení se ukázalo nedostatečné, přestože cca 7 tis.km vydrželo sloužit.
Majitelé Velorexů s motory 250ccm mi asi dají za pravdu, že původní dynamo 6V/45W
je na pokrytí potřeby el. proudu u hadráka, vzhledem k nárokům dnešního provozu,
nedostatečné.
Narozdíl od tradičního zapalování tvoří rotor Vape vnější součást. Stator s cívkami je schován pod ním.
Vlevo nahoře od rotoru je snímač otáček.
Nová hřídelka pohonu chlazení. Robustní uložení do jemného závitu pro stahovák rotoru zaručuje (již doufám) bezproblémový provoz.
Kontramatice proti povolení na klíč č. 36
otvor pro hlavu imbusu M6, utahujícího rotor na čepu.
Původně vymyšlená hřídelka pohonu chlazení. Nedoporučuji jít touto cestou.
Jeho zachování má význam pouze z historického hlediska. Do dvěstěpadesátek je
však možné namontovat modernější a podstatně výkonější "elektrárnu" spojenou i
s bezkontaktním zapalováním. Jediná větší úprava, kterou je nutné udělat, spočívá
v nové hřídelce pohonu chlazení. Rotor je na čepu klikovky zajištěn imbusem M6 přes velkoplošnou podložku. V tomto zahloubení je vnitřní závit M27x1,25 pro stahovák rotoru. Tento závit použijeme pro montáž nové hřídele pohonu chlazení. Její nové, robustnější provedení je na následujícím obrázku. Zajištění hřídele proti povolení je řešeno velkou kontramaticí M27x1,25 s šestihranem 36mm. Hřídel je takto pevně spojena s nábojem rotoru, resp. s čepem klikovky.
Na obrázcích vidíte soupravu SZ 13. Výčet součástí, které sada obsahuje:
rotor
stator
držák statoru
snímač
držák snímače
spínač (náhrada cívky)
regulátor napětí
kabeláž
šrouby pro upevnění statoru a snímače
|
|
Mimo téma - výhoda nepůvodního motoru 559 (panelka), možnost otočení hlavy o 90°.
A pro úplnost ještě seznam součástek, které je třeba dodělat nebo upravit:
prodloužit 2 kabely k regulátoru pod sedadlo a spojit se sítí.
od cívky (spínače) dovést kabel "chcípáku" k vypínači
na pal. desce. Napojit vysokonapěťový kabel s konc. ke svíčce.
vyrobit hřídelku pohonu chlazení.
velkoplošná podložka M12 3x
"dlouhá" matice M12 1x
normální matice M12 2x
samojistící matice M12 1x
řemenice chlazení z 16/350
|
|
Cívka / spínač zdědil umístění po své předchůdkyni, regulátor napětí je ukryt pod sedadlem.
Ovládání zapalování nejde přes spínací skříňku, ale spínačem - zkratem na kostru. Na palubní desce (nebo jinde skrytě) vám přibude spínač. Zkoušel jsem i variantu s rozpínacím relé, avšak několikrát došlo k jeho spálení. Vypínač je spolehlivější.
Na hřídelku patří věci v tomto pořadí od rotoru:
podložka
dlouhá matka
kontramatka (průchod víkem)
matka
podložka
řemenice
podložka
samojisticí matka
|
|
Ve 12V provedení má alternátor max. výkon asi 140W, při běžných provozních otáčkách
motoru dává asi 120W. Cena sady je 4.000,- Kč (nezahrnuje výrobu hřídelky chlazení
a drobný materiál). 6V provedení (SZ14) je o 500,- Kč levnější, avšak má o 30% nižší
výkon.
Při pohledu do motorového prostoru upoutá nová cívka zapalování. Vape ji nazývá spínač.
Téměř vše je ukryto pod víkem. Na první pohled žádná změna.
A na závěr malý přehled některých typů zapalování a jejich výkonů.
Typ zapalování |
Výkon zapalování |
Jawa 250
|
45 W |
Velorex 16/350
|
150 W |
Vape
|
140 W |
|
Další detaily najdete na www.vape.cz.
|