Elektrárna pro dvěstěpadesátky - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Elektrárna pro dvěstěpadesátky

autor: Honza2. 10. 2008Poznatkykomentářů: 17přečteno: 47646 xfoto: 15známka: 1

Článek je nyní pozměněn o novou hřídelku chlazení. Původní provedení se ukázalo nedostatečné, přestože cca 7 tis.km vydrželo sloužit.

Majitelé Velorexů s motory 250ccm mi asi dají za pravdu, že původní dynamo 6V/45W je na pokrytí potřeby el. proudu u hadráka, vzhledem k nárokům dnešního provozu, nedostatečné.

Narozdíl od tradičního zapalování tvoří rotor Vape vnější součást. Stator s cívkami je schován pod ním.
Narozdíl od tradičního zapalování tvoří rotor Vape vnější součást. Stator s cívkami je schován pod ním.


Vlevo nahoře od rotoru je snímač otáček.
Vlevo nahoře od rotoru je snímač otáček.


Nová hřídelka pohonu chlazení. Robustní uložení do jemného závitu pro stahovák rotoru zaručuje (již doufám) bezproblémový provoz.
Nová hřídelka pohonu chlazení. Robustní uložení do jemného závitu pro stahovák rotoru zaručuje (již doufám) bezproblémový provoz.


Kontramatice proti povolení na klíč č. 36
Kontramatice proti povolení na klíč č. 36


otvor pro hlavu imbusu M6, utahujícího rotor na čepu.
otvor pro hlavu imbusu M6, utahujícího rotor na čepu.


Původně vymyšlená hřídelka pohonu chlazení. Nedoporučuji jít touto cestou.
Původně vymyšlená hřídelka pohonu chlazení. Nedoporučuji jít touto cestou.


Jeho zachování má význam pouze z historického hlediska. Do dvěstěpadesátek je však možné namontovat modernější a podstatně výkonější "elektrárnu" spojenou i s bezkontaktním zapalováním. Jediná větší úprava, kterou je nutné udělat, spočívá v nové hřídelce pohonu chlazení. Rotor je na čepu klikovky zajištěn imbusem M6 přes velkoplošnou podložku. V tomto zahloubení je vnitřní závit M27x1,25 pro stahovák rotoru. Tento závit použijeme pro montáž nové hřídele pohonu chlazení. Její nové, robustnější provedení je na následujícím obrázku. Zajištění hřídele proti povolení je řešeno velkou kontramaticí M27x1,25 s šestihranem 36mm. Hřídel je takto pevně spojena s nábojem rotoru, resp. s čepem klikovky.

Na obrázcích vidíte soupravu SZ 13. Výčet součástí, které sada obsahuje:

  • rotor
  • stator
  • držák statoru
  • snímač
  • držák snímače
  • spínač (náhrada cívky)
  • regulátor napětí
  • kabeláž
  • šrouby pro upevnění statoru a snímače
  • Mimo téma - výhoda nepůvodního motoru 559 (panelka), možnost otočení hlavy o 90°.
    Mimo téma - výhoda nepůvodního motoru 559 (panelka), možnost otočení hlavy o 90°.


    A pro úplnost ještě seznam součástek, které je třeba dodělat nebo upravit:

  • prodloužit 2 kabely k regulátoru pod sedadlo a spojit se sítí.
  • od cívky (spínače) dovést kabel "chcípáku" k vypínači na pal. desce. Napojit vysokonapěťový kabel s konc. ke svíčce.
  • vyrobit hřídelku pohonu chlazení.
  • velkoplošná podložka M12 3x
  • "dlouhá" matice M12 1x
  • normální matice M12 2x
  • samojistící matice M12 1x
  • řemenice chlazení z 16/350

  • Cívka / spínač zdědil umístění po své předchůdkyni, regulátor napětí je ukryt pod sedadlem.
    Cívka / spínač zdědil umístění po své předchůdkyni, regulátor napětí je ukryt pod sedadlem.


    Ovládání zapalování nejde přes spínací skříňku, ale spínačem - zkratem na kostru. Na palubní desce (nebo jinde skrytě) vám přibude spínač. Zkoušel jsem i variantu s rozpínacím relé, avšak několikrát došlo k jeho spálení. Vypínač je spolehlivější.
    Ovládání zapalování nejde přes spínací skříňku, ale spínačem - zkratem na kostru. Na palubní desce (nebo jinde skrytě) vám přibude spínač. Zkoušel jsem i variantu s rozpínacím relé, avšak několikrát došlo k jeho spálení. Vypínač je spolehlivější.


    Na hřídelku patří věci v tomto pořadí od rotoru:

  • podložka
  • dlouhá matka
  • kontramatka (průchod víkem)
  • matka
  • podložka
  • řemenice
  • podložka
  • samojisticí matka


  • Ve 12V provedení má alternátor max. výkon asi 140W, při běžných provozních otáčkách motoru dává asi 120W. Cena sady je 4.000,- Kč (nezahrnuje výrobu hřídelky chlazení a drobný materiál). 6V provedení (SZ14) je o 500,- Kč levnější, avšak má o 30% nižší výkon.

    Při pohledu do motorového prostoru upoutá nová cívka zapalování. Vape ji nazývá spínač.
    Při pohledu do motorového prostoru upoutá nová cívka zapalování. Vape ji nazývá spínač.


    Téměř vše je ukryto pod víkem. Na první pohled žádná změna.
    Téměř vše je ukryto pod víkem. Na první pohled žádná změna.


    A na závěr malý přehled některých typů zapalování a jejich výkonů.

    Typ zapalování Výkon zapalování
    Jawa 250
    45 W
    Velorex 16/350
    150 W
    Vape
    140 W

    Další detaily najdete na www.vape.cz.

    Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

    Hlasů: 2, Známka: 1

    Známkovat mohou jenom přihlášení uživatelé


    Komentáře (17)

    Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

    Elna pro 250Elna pro 250
    Venca
    Vaše řešení je přímo fantastické,ALE?Vzhledem k tomu,že mám rok 62 a tedy i zpětný chod tímto se ptám?Přijdu o tuto vymoženost?

    Posláno 10.03.2004 v 20:24

    Re: Elna pro 250Re: Elna pro 250
    AUTOR ČLÁNKŮHonza
    To je otázka spíš pro elektrikáře, osobně si myslím, že to nepůjde. Pokud je mi známo, alternátor se narozdíl od dynama nemůže točit oběma směry. Řešením by bylo ponechat původní stator bez cívek, jen jako nosič kladívek, místo rotoru dát řemenici, která by poháněla extrní automobilový alternátor. Tuto kombinaci jsem na svém stroji měl od předchozího majitele, dokonale funkční, ale dokonale nevzhledné.

    Posláno 11.03.2004 v 11:25

    Re: Elna pro 250Re: Elna pro 250
    suk pepa
    V chytrý knížce jsem našel,že alternátor je generátor střídavého proudu s usměrňovačem a změna otáčení mu nevadí. Jediný co se musí zachovat je směr otáčení vrtulky chlazení,když ji alternátor má.

    Posláno 13.03.2004 v 19:17

    Re: Elna pro 250Re: Elna pro 250
    AUTOR ČLÁNKŮBeton605820940
    chod vzad je mozny a alternatoru je to jedno a kor tomuhle kam se toci

    Posláno 3.10.2008 v 16:48

    250 - zpětný chod s VAPE250 - zpětný chod s VAPE
    AUTOR ČLÁNKŮPavelL
    Jak bych ale vyřešil startování? Ruční nakopávačka na 250 funguje fixně jen jedním směrem...

    Posláno 16.08.2011 v 09:54

    Re: 250 - zpětný chod s VAPERe: 250 - zpětný chod s VAPE
    AUTOR ČLÁNKŮHonza
    Teoreticky by řešení bylo, jako u dvouvačky - startovat vždy dopředu a zpětný chod přepínat přepínačem na pal. desce - vytáhneš bošák, motor dobíhá, sepneš druhé kladívko pro zpětný chod a v momentě doběhu pístu bošákem opět zapneš jiskru. Chce to trochu cviku. U Vape je však problém, že rotor má výstupky, které spínají impuls jiskry pouze pro jeden směr otáčení. Bylo by potřeba asi promluvit s někým od Vape, kdo by pochopil o co jde a dal doporučení k úpravě. Na rotoru jsou totiž z vnitřku přilepené magnety a ty ztěžují jakoukoli úpravu.

    Posláno 16.08.2011 v 11:06

    Re: 250 - zpětný chod s VAPERe: 250 - zpětný chod s VAPE
    REGISTROVANÝ UŽIVATELsupermet
    Ahoj, chystám se přes zimu pokusně vyřešit zpětný chod na mém velorexu 638, a udělat jeden panelkový 250 motor se starterem samozřejmě taky se zpátečkou. na tu 250 startér z felicie půjde přidělat jen dořešit ten zpětný chod na vape třeba montáži dalšího spínače?!

    Posláno 16.08.2011 v 11:34

    zpětný  chod u vapezpětný chod u vape
    AUTOR ČLÁNKŮBeton605820940
    nepříjdeš o zpětný chod stačí mě kontaktovat

    Posláno 15.01.2014 v 13:30

    elektrika 250elektrika 250
    AUTOR ČLÁNKŮPavelL
    Mám vše nachystané na stole - VAPE, vrtuli chlazení i osičku, zesílenou dle Honzy. Zpátečku jsem se rozhodl vyřešit tradičně folklórně - pravá noha z levých dveří.

    Posláno 12.02.2012 v 23:28

    elektrika 250 - opravaelektrika 250 - oprava
    AUTOR ČLÁNKŮPavelL
    Levá noha z levých dveří, jasně...

    Posláno 12.02.2012 v 23:30

    ElktrárnaElktrárna
    Míra
    Jo,
    mám to na Panelce a je to Boží...
    No problem...
    Akorát ten vypinač si hodně dobře schovej, jde to totiž strašně jednoduše nahodit a ujet.

    Posláno 10.03.2004 v 16:37

    Re: ElktrárnaRe: Elktrárna
    REGISTROVANÝ UŽIVATELvinnetou476919166
    vypínač může schovávat jak chce a stejnak to bude k ničemu pokud zloděj bude vědět, že má vape tak stačí na cívce odpojit ten modrej drát.

    Posláno 17.09.2009 v 19:28

    Re: ElktrárnaRe: Elktrárna
    AUTOR ČLÁNKŮHonza
    Vinettou, dík za tuto - říká se tomu medvědí služba. Za to, že dáváš návod všem potenciálním chmatákům... O modrém drátu zloději mohou vědět, asi tak stejně, jako o tom, že bošák nahradíš hřebíkem.

    Posláno 18.09.2009 v 09:29

    Re: ElktrárnaRe: Elktrárna
    AUTOR ČLÁNKŮMe2dd
    Já ti dám me2dí služba, ale vinetou je ... asi vykopeme válečnou sekeru

    Posláno 20.09.2009 v 08:47

    relérelé
    REGISTROVANÝ UŽIVATELvinnetou476919166
    ohledně toho relé tak já mam na motrkách dvě sady vape a u obou mám chcípání motoru řešeno přez přepínací relé a bez problému to funguje několik let

    Posláno 17.09.2009 v 19:31

    DoplněníDoplnění
    AUTOR ČLÁNKŮHonza
    K vypnutí zapalování lze místo nepraktického vypínače použít "rozpínací relé". Toto relé zkratuje zapalování a je ovládané klasicky - klíčkem ze spínačky.

    Posláno 16.12.2004 v 11:30

    Re: DoplněníRe: Doplnění
    AUTOR ČLÁNKŮBeton605820940
    Jen ze strojírenského pohledu, bych rad podotkl, ze rešení je velice povedene ovsem nová hridelka ač robusnější bude mít tendenci praskat také v přechodu mezi malym a velkým průměrem. To se řeší radiusem místo ostreho rohu staci R6
    Tak že až to budete někdo vyrábět tak to berte jako radu a predejití problému preskající hridelky

    Posláno 3.10.2008 v 16:44


    Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

    Hlavní stránka
    Přehled článků
    Seznam autorů
    Top fotky
    Fotka dne
    Další fotky dne

    Info

    Celkem článků:842
    Celkem fotografií:9451

    TOP články

    125Jarní Boskovice č 26...
    120POTKALI SE U KOLÍNA
    90MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
    69Zapalování a seřizov...
    66Převodovky ve Velore...
    55Vrchní, prchní! Velo...
    53Maďarsko 2010 aneb s...
    51Kampaň - stop zbyteč...
    47III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
    4325. Jarní sraz Velor...

    Diskuse u článků

    Bylo fajn
    Všechny kostýmy vítá...
    Re: Čím přijet na 25...
    Uzavírka pro příjezd...
    Re: Výstava
    Výstava
    Výstava
    flux capacitor
    Vrchni Prchni Velore...
    Čím přijet na 25. Bo...

    Reklama