Převodovky ve Velorexech - Velorexy.CZ - vše o třikolkach Velorex

Převodovky ve Velorexech

autor: Vlasta16. 5. 2005Poznatkykomentářů: 20přečteno: 158911 xfoto: 26známka: 1

Musím přiznat, že mě téma převodovek ve velorexech velmi zajímá. Léta s velorexkámošema vedeme spory o tom, jestli je lepší "hydraulická převodovka" (převodovka motoru 572-03) nebo "mechanická převodovka" (převodovka motoru 572-01). Pravdou je, že jednoznačná odpověď neexistuje. Pojďmě se ale na oba typy převodovek podívat podrobněji. Došlo to dokonce tak daleko, že o nějakém kopci tvrdíme, že to je "hydraulickej kopec" nebo "mechanickej kopec". Pojmenování volíme podle toho, jaká převodovka více sedí na daný kopec. Tak kupříkladu Valchovák (kopec za Boskovicemi směrem na Valchov) je klasický příklad hydraulického kopce. Pokud tedy do tohoto kopce pojedou dva velorexy s různými převodovkami, bude rychlejší ten s hydraulickou převodovkou. A to i za předpokladu, že motor takového velorexe má menší výkon. Je to dáno tím, že Valchovák je příliš strmý na to, aby v něm mechanika slušně brala trojku (slušně znamená jet na trojku více než 70 km/h a zrychlovat), zatímco hydraulická trojka je pro Valchovák jako dělaná. Převod je úplně ideální, a tak není problém letět s dobrým strojem v tomto úseku rychlostí okolo 70 km/h. Jako třetí zařazuji do článku převodovku z Jawy 634, která má, jak o pár řádků níže uvedu, spoustu velkých výhod.

Kdo jste četl článek Moje velorexářské začátky, možná si vzpomenete na moje trápení s převodovkou. Tehdy, jako zcela neznalý velorexář, jsem sestavil koupený motor a vždy po první testovací jízdě a zařazení čtvrtého převodového stupně došlo ke zničení jedné z vidliček (té na trojkovém kolečku). Prozradím na sebe, že jsem uvedený kolotoč - rozpůlení motoru - výměna zničené vidličky - sestavení motoru - testovací jízda s okamžitým zničením vidličky, absolvoval celkem 3x než mi došlo, že tudy cesta nevede. V té době (rok 1996) ještě neexistovali žádné Robertové Němcové nebo Kostíci (samozrejmě existovali, ale já o nich nevěděl a kdo ví, jestli v té době měli potřebná kolečka ve svém sortimentu) a já se rozhodl kompletní převodovku nahradit jinou. Zprvu jsem ani nevěděl, jestli výměna bude možná - zda tam bude kývačkovská převodovka pasovat. No zkusil jsem to a dílo se podařilo. Ve své hydraulice jsem měl výborně fungující kývačkovskou převodovku. Tato převodovka mi sloužila dlouhých 9 let bez sebemenšího zaváhání. Jak sami tušíte, nic netrvá věčně. Cestu z lipnického srazu jsem ještě absolvoval v pořádku, ale když jsem chtěl následující týden s velorexem jet domů, dočkal jsem se nemilého překvapení - vyskakující trojky. Motor šel ven a závada byla inentifikována - opotřebená hlavní hřídel spolu s posuvným kolečkem. Tolik k úvodu - chtěl jsem, abyste vědeli, co vzniku tohoto článku předcházelo.

A co konkrétně se v článku dozvíte? Porovnám všechny tři převodovky, uvedu jejich výhody, nevýhody a nejčastější poruchy.


Převodovka motoru 572-01 (mechanika)

Velorexy s tímto motorem se vyráběly v letech 1963 až 1968. Jedná se o klasickou kývačkovskou převodovku s tím rozdílem, že oproti motocyklu byla v převodovce prohozena posuvná soukolí. Přesněji tedy soukolí 17z/19z na dvojce byla prohozena se soukolím 16z/20z na trojce. Výsledkem je pomalejší dvojka a trojka. S touto konfigurací převodovky nemám zkušenost. V mém velorexu jsem měl kývačkovskou převodovku v původní konfiguraci z motocyklu. Výhodou této převodovky je fakt, že se dají snadno sehnat veškerá kolečka. Buď starší na burzách (kde se jich válí doslova hromádky) nebo přímo nová v Mototechnách.

Kompletní převodovka 572-01.
Kompletní převodovka 572-01.


Na obr č. 2 vidíte komletní převodovku z motoru 572-01 v konfiguraci, která je používaná v motocyklech (vidlička je nasazena obráceně - při focení jsem nedával pozor). Problémem této převodovky je řazení z prvního na druhý převodový stupeň. To se nejvíce projevuje když jedete do strmého kopce a potřebujete vytočit jedničku do maximálních otáček a co nejrychleji zařadit dvojku. Neobejde se to bez silného "počítání" zubů. Přesně to ale bylo často nutné při našich expedicích. Když jedete s hadrákem, který váží komplet 600 kg a pohání ho slaboučký 17 K motoru do kopce prudkého 15%, pak prodleva při řazení z jedničky na dvojku je naprosto klíčová. Stači desetinka sekundy navíc a dvojka to nevezme. Můj kamarád Luděk Brož jistě ví, o čem mluvím. I on je totiž (stejně jako já) milovníkem alpských sedel a jejich rychlých výjezdů. Navíc má ve velorexu také kývačkovskou převodovku.

Kompletní převodovka 572-01.
Kompletní převodovka 572-01.


Problémy při řazení jsem si uvědomil až ve chvíli, kdy jsem se projel se strojem, který měl hydraulickou převodovku. Do této chvíle jsem to bral jako věc, která k hadrákovi prostě patří. Můj osobní názor je ten, že pokud máte dobrý motor, který má dostatek výkonu na to, aby se dokázal rozjet za ztížených podmínek, má tato převodovka vhodněji odstupňované převodové stupně než hydraulická převodovka. Za těch téměř deset let ježdění s kývačkovskou převodovkou jsem na jednotlivé rychlostní stupně dosahovat běžně tyto rychlosti (maximální rychlosti uvádím též):

Převodový poměr
I. II. III.
IV.
Běžně dosahované rychlosti
40 km/h 65 km/h 80 km/h 105 km/h
Maximální rychlosti
50 km/h 75 km/h 90 km/h 120 km/h

Každý motor je různý a ten můj byl prostě "točivej". Znám spoustu stojů, které jezdí naprosto skvěle, ale jejich silnou stránkou je naopak tah v nízkých otáčkách. Mluvím například o skvělém stroji Jindry Kynzla.

Hlavní a vedlejší hřídel motoru 572-01.
Hlavní a vedlejší hřídel motoru 572-01.


Slabé místo těchto převodovek je drážkování v kolečku a na hlavní a vedlejší hřídeli. Při zařazení druhého a třetího převodového stupně je totiž veškerá síla přenášena jenom přes několik málo milimetrů širokou záběrovou plochu. Hrany drážkovaní jak na hřídeli tak na kolečku se při provozu mohou opotřebit až do té míry, že o sebe zabírají dvě šikmé plochy. Tento šikmý styk se snaží vysunout obě kola ze záběru. Tomu ale brání vidlička, která je ovšem dimenzorána tak, že má pouze posunovat kolečko, ale ne přenášet žádnou axiální sílu. Nakonec dojde k tomu, že bude nejčastěji třetí rychlostní stupeň vyskakovat. Zařadíte trojku, přidáte plyn a rychlost vyskočí. Mechanismu vyskočení rychlosti je tedy následující - šikmý styk hřídele a posuvného kolečka tlačí axiálně na vidličku. Přes ní se síla přenáší na řadící kulisu - dojde k zařazení neutrálu mezi trojkou a čtyřkou. Toto tedy být naprosto nečastější porucha těchto převodovek. Párkrát v životě jsem se setkal i s tím, že došlo k vylomení zubu nebo ulomení výstupků koleček.

Detail drážkování koleček z převodovky 572-01.
Detail drážkování koleček z převodovky 572-01.


Výstupní kolečko z převodovky 572-01 a 20z kolečko z hlavní hřídele, které s ním tvoří záběr.
Výstupní kolečko z převodovky 572-01 a 20z kolečko z hlavní hřídele, které s ním tvoří záběr.


Vidlička z převodovky 572-01.
Vidlička z převodovky 572-01.


Na obrázku vidíte použitou vidličku. Nese již známky opotřebení, ale velmi mírné. Vidlička je od koleček spíše vyleštěna.

Výhody:

  • velmi dobré odstupňování jednotlivých převodů (není "díra" mezi 3 a 4)
  • velmi dobrá dostupnost náhradních dílů (repliky veškerých koleček se dají běžně sehnat)
  • šest kolíků pro přenos síly při zařazeném prvním a čtvrtém rychlostním stupni
  • možnost vybrat až ze 4 variant pro převodové poměry při zařazeném druhém a třetím rychlostním stupni
Nevýhody:
  • příliš subtilní profil zubů
  • příliš rychlá jednička - problémy při rozjíždění do kopce
  • velký skok mezi jedničkou a dvojkou
Nejčastější poruchy:
  • vyskakující třetí rychlost
  • vyskakujicí druhá rychlost
  • opotřebení řadících vidliček

Převodovka motoru 572-03 (hydraulika)

Praktické zkušenosti s touto převodovkou mám asi půl roku. Generálkoval jsem si do hadráka druhý motor. Moje zkušenosti s hydraulickou převodovkou jsou detailně popsány v daném článku, takže zde pouze stručně - při rozjezdu není téměř nutné přidávat plyn. Jednička je tak proklatě pomalá, stejně tak dvojka a podobně i trojka. Zato mezi trojkou a čtyřkou jakoby chyběl kvalt. Rozdíl je tam opravdu propastný. Trojku je nutné vytočit až do maximálních otáček, aby to čtvrtka pobrala. Ale existuje spousta lidí, kteří hydrauliku mají a určitě se mnou souhlasit nebudou. Také to bude tím, že každý motor je prostě jiný. Srovnání převodových poměrů všech tří převodovek na veškeré převodové stupně ale mluví za všechno. Naleznete jej na konci článku. Mezi velké nevýhody hydraulické převodovky patří kromě zmiňované díry mezi trojkou a čtyřkou i fakt, že některé kolečka se nedají běžně koupit a byla vyráběna pouze pro Velorex. Jedná se o výstupní kolečko, hlavní hřídel, vedlejší hřídel, jedno z posuvných koleček (je přibližně o 1,3 mm nižší než druhé), kolečko 25z. Co se týče toho atypického posuvného kolečka - jedná se o to, které zajíždí do výstupního kolečka. Zajímavé je, že jsem se setkal s lidmi, kteří mají na místo tohoto kolečka běžně dostupného kolečko z Jawy 350 634, a tvrdí, že už dlouhá léta bez problémů jezdí. Toto kolečko z Jawy 350 634 je shodné jeho druhé z posuvných koleček v hydraulické převodovce.

Srovnání posuvných koleček převodovky 572-01 a 572-03.
Srovnání posuvných koleček převodovky 572-01 a 572-03.


Srovnání posuvných koleček převodovky 572-01 a 572-03.
Srovnání posuvných koleček převodovky 572-01 a 572-03.


Převodovky z motorů 572-01 a 572-03 v celé své kráse.
Převodovky z motorů 572-01 a 572-03 v celé své kráse.


Kompletní převodovka 572-03. Pozor - posuvná kolečka jsou na obrázku prohozena!
Kompletní převodovka 572-03. Pozor - posuvná kolečka jsou na obrázku prohozena!


Jedno z posuvných koleček převodovky 572-03.
Jedno z posuvných koleček převodovky 572-03.


Výstupní kolečko převodovky 572-03.
Výstupní kolečko převodovky 572-03.


Kompletní převodovka 572-03. Pozor - posuvná kolečka jsou na obrázku prohozena!
Kompletní převodovka 572-03. Pozor - posuvná kolečka jsou na obrázku prohozena!


Na obrázku vidíte plechovou vidličku, která už nese známky opotřebené a do hadráka bych ji už nedával. Setkal jsem se i se zkušeností, že se objevují série vadných vidliček. Jejich vada spočívá v tom, že se vidlička, která je naohýbána z plechu, zahřáta a poté zakalena, zkroutí. Toto zkroučení může být i v řádu milimetrů. Proto vidličky při nákupu bedlivě kontrolujte. Lepším řešením jsou kované vidličky.

Vidlička z převodovky 572-03.
Vidlička z převodovky 572-03.


Výhody:

  • velmi pomalá jednička - skvělé rozjíždění i do těch nejprudčích kopců (na jedničku vyjedete opravdu všechno)
  • malý skok mezi jedničkou a dvojkou - dvojka vám "vezme" takřka všude
  • snadnější řazení převodových stupňů (pouze dvě posuvná kolečka)
  • větší modul zubu ( mohutnější zuby) - teoreticky větší životnost a menší náchylnost na vylamování zubů
Nevýhody:
  • díky pomalým prvním třem převodovým stupňům je obrovský skok mezi trojkou a čtyřkou
  • v této převodovce se nachází několik koleček, které se vyráběly pouze pro velorexe - velmi špatně se shání
Nejčastější poruchy:
  • vylomené kolíky na posuvném kolečku pro první a čtvrtý převodový stupeň

Převodovka motoru Jawa 350 - 634

Na první pohled je převodovka z 634 takový hybrid mezi oběma předešlými převodovkami. Po hydraulické má pouze dvě posuvná a po mechanické ma výstupní kolečko podobného tvaru. Můj osobní názor je ten, že tato převodovka je do velorexe tím nejlepším řešením. Je robustní, má dokonalé odstupňování převodových stupňů a je léty prověřená. Vnější páry jsou navíc oproti předchozím převodovkám naprosto totožné - pár koleček s 16z/19z. Všechna kolečka jsou běžně k sehnání a co víc - na burzách je tato převodovka často ve špičkovém stavu komplet k mání za méně než 500 Kč. Jediná komplikace, která může nastat, je s výstupním kolečkem. Pokud jsou moje informace správné, tak kromě několika prvních stovek kusů měly všechny Jawa 350 typ 634 na výstupu dvouřadé ložisko 3205, kdeždo u velorexe má být jednořadé 6205. Ložisko 3205 je širší o 6 mm a bez úprav jej do velorexe nedostanete. Avšak můžete na to jít obráceně - dát tam tuto převodovku a nechat původní ložisko s tím, že pod sekundární kolečko budete muset udělat 6 mm vysoké futro, které rozdíl délek vymezí. Takto to má na svém stroji Milan Tůma a bez problémů jezdí. Obráceně na to šel Martin Loubek - ten ložisko 6205 nahradil dvouřadým ložiskem 3205. Bylo nutné odstranit ségrovku, která axiálně zajišťuje ložisko a upravit si hliníkové futro, ve kterém drží simering (snížit ho o 6 mm). V této převodovce jsou naprosto stejné vidličky jako v hydraulické převodovce. Je mi jasné, že tímto názorem se možná dostanu do křížku se zastánci velorexí originality. Ale v tomto článku jsem posuzoval převodovky ne z hlediska původnosti, z úplně jiných hledisek, které jsou zřejmé - životnost, odstupňování převodových stupňů.

Kompletní převodovka Jawa 350 634.
Kompletní převodovka Jawa 350 634.


Výhody:

  • veškerá kolečka se dají běžně koupit
  • pouze dvě posuvná kolečka - snadnější řazení
  • velmi dobré odstupňování převodových stupňů (nejsou zde žádné "díry")
  • mohutnější zuby než je tomu u převodovky v motoru 572-01 (teoreticky větší životnost)
Nevýhody:
  • nutnost vyřešit odlišnou šířku výstupního kolečka (634 má na výstupu dvouřadé ložisko 3205) - je o 6 mm vyšší. Nutnu dodělat mezikroužek pod sekundární kolečko
  • není to originál
Nejčastější poruchy:

Bohužel nemám dostatek zkušeností s touto převodovkou, abych mohl uvést seznam nejčastějších poruch. Ale soudě podle příbuznosti s převodovkou 572-03 budou nejčastější poruchy podobné. Přičemž je velmi pravděpodobné, že se budou vyskytovat v daleko menší míře. Pokud chcete slyšet konkrétní zkušenosti, můžete zkusit kontaktovat Milana Tůmu, který ji ve své mechanice má. Jak se dočtete o několik řádků níže - stalo se mi, že obě 634 převodovky, které jsem koupil, měly ohnutý hlavní hřídel (to zřejmě způsobil spadnutý řetěz, méně pravděpodobně zadření motoru).


Na co si dát pozor u všech převodovek

Řadící kulisa.
Řadící kulisa.


Řadící kulisa.
Řadící kulisa.


V případě řadící kulisy je nutné zjistit, jestli nemá přehnanou vůli na otočném čepu. Dále zda nejsou vydřené drážky od řadících kolíků (velmi častá závada). Další důležitou částí kulisy jsou zuby, které zajišťují přesné řazení. V případě opotřebení se ostré zuby změní v obloučky. Kontrolu si zadlouží i stav roznýtovaného půlsoudku s pružinou a kuličkou, která slouží pro zajištění kulisy v pořadovaném zubu (poloze). Často se stává, že je pružina "unavená" a zajišťovací síla je nízká. Důležitý je i stav dvou plechových půlsoudků s pružinami, které slouží pro vracení řadící hřídele do původní polohy. Stává se, že při nepozorném sestavování motoru umístíte kolík řadícího mechanismu mezi závity jedné z pružin. Může to zapříčinit i úplnou poruchu řazení. Toto se mi přihodilo při startu naší expedice Alpská sedla 2002. Dojel jsem do vedlejší vesnice kde mi velorex přestal řadit. Po příjezdu domů a sundání levého deklu jsme sice na první pohled žádnou závadu neviděli a po opětovném nandání deklu velorex opět řadil. Dnes už vím, že došlo pravděpodobně k právě k této chybné montáři řadícího mechanismu a středící kolík vnikl do závitu spodnější pružiny.

Je také třeba připomenout, že v poslední době se na trhu objevují řadící kulisy s "obráceným řazením". Myslím tím to, že jedničku nebudete řadit pohybem páky k sobě, jak je to obvyklé, ale pohybem od sebe. Problém, jak sami tušíte, může nastat když svůj stroj někomu půjčíte a on o obrácením řazení neví. V lepším případě se bude pokoušet rozjet na dvojku či vyšší převodový stupeň a v horším se mu podaří nalézt jedničku, dvojku a místo toho, aby při vytočení dvojky řadil trojku, zařadí znovu jedničku.

Co se týče libuntyčky - je nutné, aby byla naprosto rovná. A to naprosto myslím doslova. Pokud najdete v motoru ohnutou libuntyčku nepokoušejte se ji narovnávat a dávat do motoru znovu. S největší pravděpodobností to opet nědopadne dobře. Navíc tento náhradní díl není drahý, běžně se dá sehnat. Důležité je též zkontrolovat vůli libuntyčky v jejím ložení v karterech. V radiálním směru by měla mít vůli maximálně v řádu desetin mm. Pokud máte velkou vůli libuntyčky v karteru (výjimkou nebývá ani vůle kolem 3 mm) nemusí vám řazení bezvadně fungovat ani s fungl novou převodovkou a řadící kulisou.

Řadící "čertíci" s pružinkami a libuntička.
Řadící "čertíci" s pružinkami a libuntička.


Velmi častou bolestí bývá vůle ložiska výstupního 6205 v karteru. Trpí jím většina motorů a spíše než neodborností při kompletaci motoru (aplikace ložisek zastudena) to bude konstukčními vlastnostmi karteru. Vůle se dá odstranit aplikací tmelů, kterých je v součastnosti velké množství (například Loctite).

Blok motoru 572-03.
Blok motoru 572-03.


Dále je potřeba zkontrolovat vůli uložení hlavní hřídele v bronzovém pouzdře výstupního kolečka. Donesla se ke mně informace o tom, že se na trhu vyskytuje několik mírně odlišných průměrů. A pokud zkompletujete do svého stroje převodovku ze dvou takto nekompatibilních dílů, můžou nastat při provozu potíže.

Vedlejší hřídel převodovky by měla mít po dotažení vůli asi 0,3 mm. Je vhodné si vyzkoušet vůli vedlejší hřídelky (a také řazení všech převodových stupňů ještě předtím, než namontujete klikový hřídel. Zkompletujeme tedy převodovku a složíme obě půlky karterů. Mě se touto zkouškou podařilo přijít na to, že zánovní převodovka, kterou jsem koupil na burze není tak úplně v pořádku - hlavní hřídel byla ohnutá. Dokonce i hlavní hřídel z druhé převodovky, kterou jsem koupil také na burze byla ohnutá. Nezbývá než při koupi převodovky "z druhé ruky" velmi pečlivě kontrolovat co vlastně kupujeme. I při té největší pečlivosti často zjistíme vadu převodovky až doma...po namontování do motoru. Od pana Plocka (člověk z mé domoviny na jihu čech, který se celý život živý opravou českých motocyklů) jsem se dozvěděl, že jediný problém bývá s třetím rychlostním stupněm...a to velmi zřídka.

Od kamaráda Betona jsem se dozvěděl, že na razil na několik různých druhů vidliček pro 634 (a tím pádem i pro hydrauliku). Nemám na mysly rozdíly v materiálů, ale v rozměrech vidličky. Problém tedy opět hrozí při nákupu vidliček např na burzách. Dnes je velmi pravděpodobně v obchodní síti na prodej pouze jediný (a správný) typ vidličky.

Převodové oleje

Kdysi byl můj názor takový, že velorexí převodovce zcela postačuje ten nejobyčejnější převodový olej (klasický PP90 nebo PP90). Myslím, že lepší je používat kvalitní olej. Můj kamarád Honza Matl používá Paramo Gyrol-Syn 75W-90. Použítí kvalitního oleje má několik výhod:

  • čím kvalitnější olej, tím menší rozdíl mezi viskozitou zatepla a zastudena. Neboli - v případě nekvalitního oleje budete mít při 30°C řídkou kapalinu a při -5°C hustou "skorovazelínu". Při nastartování studeného stroje pak tato hustá hmota velmi těžko proniká do všech míst, která potřebují okamžité mazání a dochází tím k většímu opotřebení
  • nelepí spojku - po několika dnech či týdnech přijdete k hadrákovi, nastartujete a řazení převodového stupně se obejde bez známého "počítání zubů".
  • lepší mazací schopnosti kvalitnějšího oleje
Nevýhodou je samozřemě cena, která se u kvalitního syntetického oleje přehoupne i přes 200 Kč/l.

Do velorexí převodovky patří necelý litr oleje. Při lití nového oleje do převodovky je dobré motor nejdříve zahřát na provozní teplotu a až teprve potom starý olej vypouštět. Dojde k vyplavení nečistot a v motoru zůstane méně starého oleje. Při lití nového oleje je třeba si uvědomit, že olej musí protéci z prostoru spojky do převodového prostoru. To se děje malým otvorem, který je přibližně 1 cm vysoký a 3 cm dlouhý. Pokud je nový olej hustý, může co chvíli trvat. Proto nepřestaňtě lít olej ihned, jakmile začne vytékat kontrolním otvorem. Může se stát, že hladina oleje v prostoru spojky je vyšší než v prostoru převodovky. Proto je vhodnější například nalít do motoru 3/4 litru oleje a až potom povolit kontrolní šroub a dolít chybějící množství. Když si uvědomíme, že olej v převodovce má živostnost kolem 5 000 km, tak na provozních nákladech téměř nepoznáme, zda za litr převodového oleje utratíme 80 nebo 250 Kč.


Srovnání převodových poměrů všech tří převodovek

Níže uvedená tabulka myslím nepotřebuje příliš obsáhlý komentář. Důležité je připomenout, že Velorexy mechanickou spojkou se vyráběly s konfigurací koleček 572-01 B (20z/16z+17z/19z). Já jsem jezdil celých 9 let s konfigurací 572-01 A (17z/19z+20z/16z). V závorkách uvádím vždy nejdříve dvojkové a poté trojkové soukolí.
Varianta Převodový poměr
I. II. III.
IV.
572-01 A (17z/19z+20z/16z) 3,17 1,77 1,27 1
572-01 B (20z/16z+19z/17z) 3,17 1,98 1,42 1
572-01 C (17z/19z+19z/17z) 3,17 1,77 1,42 1
572-01 D (16z/20z+20z/16z) 3,17 1,98 1,27 1
572-03 4,13 2,16 1,45 1
Jawa 350 - 634 3,17 1,88 1,33 1

Ještě se zmíním o jedné často přehlížené skutečnosti. Primární převod Velorexe 16/350 má následující počty zubů: primární kolečko - 29z, spojkový koš 47z. V případě jednořadého primárního převodu, který má například kývačkovský nebo pérácký motor jsou počty zubů 22 a 45. Z čehož vychází primární převody:

Varianta Převodový poměr
Velorex 16/350 0,62
Jawa 250 0,49

Primární převod má samozřejmě stejně jako převodovka vliv na výsledný celkový převod na zadní kolo.

Trocha teorie ze staré knížky

Následujících pět obrázků mi dodal Beton. Po jejich prostudování si uděláte představu jakým způsobem je při daném zařazeném rychlostním stupni přenášen výkon.

Stránka č. 1
Stránka č. 1


Stránka č. 2
Stránka č. 2


Stránka č. 3
Stránka č. 3


Stránka č. 4
Stránka č. 4


Stránka č. 5
Stránka č. 5




Článek je u konce a já ujišťují své případné odpůrce, že netvrdím, že jedině to co je napsáno v článku je pravda. Stejně tak netvrdím, že je článek naprosto bez chyb (i když jsem se o to snažil). Veškeré slušně míněné komentáře ze srdce vítám.


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 10, Známka: 1


Komentáře (20)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

prevodyprevody
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení

Posláno 6.10.2014 v 15:57

Re: prevodyRe: prevody
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
V průběhu let jsem sepsal pár článků o převodovkách a jejich opravách a úpravách k zlepšení jejich životnosti případně záludností a rozdílů. podrobnosti naleznete Zde:

http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/prevodovka-572-0304

http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/oprava-ulozeni-vodici-tycky-radicich-vidlicek-libuntycky

http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/prevodovky-v-nasich-strojich

http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/uprava-hadrauliky-na-mechaniku

http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/dvourade-lozisko-na-vystupu-z-motoru

Posláno 7.10.2014 v 05:58

převodovky 634 a 638 - odkazy od jawamaniakůpřevodovky 634 a 638 - odkazy od jawamaniaků
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
V diskusi mi dali odkazy týkající se použití 63x převodovek do starších motorů. V článku mě zaujal Vlastův názor na výhodnost 634 převodovky.
V tom druhém odkazu píše dotyčný o uložení v jehličkách, to se mu však později vysypalo, dal tam tedy pouzdra a od té doby OK.

http://mira354.mzf.cz/motor/zamena-prevodovky-z-kyvacky-panelky-za-prevodovku-z-typu-63x640

http://umastenamanicka.wz.cz/rep.htm

Posláno 8.09.2011 v 09:27

upřesnění použitých koleček v převodovce typ 752-03 a 04upřesnění použitých koleček v převodovce typ 752-03 a 04
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
dlouho jsem bádal a došel k závěruže: originál převody v hydraulice jsou kolečka
první jsou vždy zuby koleček co jsou na předloze
druhé jsou na hlavní hřídely
25z na 11z
16z na 20z
19z na 16z zuby do sebe zapadají tak nějak na volno proto trochu víc rachotí trojka
11z na 20z

asi to nikdo moc nepočítá, kolečko jako kolečko, ale dostalo se mi do rukou pár velorexých motorů a této odlišnosti jsem si povšiml
I v manuálech vychazela trojka trochu jinak na převodovej poměr než když bych použil kolečko 20z na 16z

Posláno 16.06.2010 v 19:46

převody 572-3převody 572-3
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Ahoj mam problem, jezdil jsem v pohodě a došla mi předlohová hřídel (11zubé kolečko se protočilo na hřídeli), tak jsem ji vyměnil za jinou a motor jsem dal do hromady, ale tedko mi začala vyskakovat 4-tý rych. stupeň. Může mi někdo poradit co stím, beroun se blíží.... moc dík Venca z Plzně

Posláno 17.06.2007 v 20:42

Re: převody 572-3Re: převody 572-3
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Pokud ti to před výměnou předlohy nedělalo, mohla by to být při montáži přiohnutá pravá vidlička. Nebo tradičně omleté hrany "špuntů". Před časem mi problémy s řazením dělala také uvolněná kulisa - jediná věc, při které by se nemuselo půlit.

Posláno 18.06.2007 v 08:59

Re: převody 572-3Re: převody 572-3
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
moc dík za typ, vyměním vidličky za odlitkové (prý jsou nejlepší) a uvidíme .... chci se zeptat, když ta 4 vyskakovala v zátěži dá se nějak odskoušet...celá převodovka něž li složím celý motor...

Posláno 18.06.2007 v 11:46

Re: převody 572-3Re: převody 572-3
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášeníOsobní WWW stránkawww.vavru.cz
Pozor na to - výměnou vidličky bych tuto závadu rozdně neřešil. Takto to před léty řešil můj táta - u 350 Jawy Sport mu vyskakovala trojka. On vždy rozpůlil motor, vyměnil vidličku, sestavil motor...a po 1000 km dělal to samé. Zničení vidlička je totož v 90% případů pouze důsledek jiné závady - zpravidla opotřebovaných "špuntíků" nebo dosedacích hran na hřídelích.

Vezmi výstupní kolečko a kolečko so se do něj zasunuje a odnes to odborníkovi ať se na to mrkne. Jinak se může stát, že budeš půlit velmi brzo znovu.

Posláno 18.06.2007 v 11:55

Re: převody 572-3Re: převody 572-3
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Vlasto myslíš, že by to mohlo být zopůsobeno i tím že mám obě posuvná kola stejně vysoká....

Posláno 18.06.2007 v 12:31

Re: převody 572-3Re: převody 572-3
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášeníOsobní WWW stránkawww.vavru.cz
Mohlo by být. Na čtyřce má být do posuvné kolečko nižší. Já jsem tohle řešil vyjiskřením výstupního kolečka.

Posláno 18.06.2007 v 13:35

Re: převody 572-3Re: převody 572-3
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Ideální je, při vymontované klikovce, vymezit vůli předlohy (0,2-0,3mm) a vyzkoušet na rozpůleném motoru jak řadí - kam až se posouvají posuvná kola, aby nezaskakovaly jen do poloviny hloubky zubů. Odlitkové (kované) vidličky jsou přesnější. Držím palce, na to vyskakování nic jiného nejde...

Posláno 18.06.2007 v 11:57

PřevodovkyPřevodovky
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Zdar Vlasto, musím říct všechna čest Tvému článku. Erda

Posláno 19.05.2005 v 17:03

článekčlánek
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Smekám klobouk nebo šiltovku. Perfektně zpracovyný článek vyslovuji hluboký obdiv. Zachvíli můžeš vydat knížku. Já si ji koupím.

Posláno 17.05.2005 v 13:59

Super článekSuper článek
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášeníOsobní WWW stránkawww.motomagazin.cz
Vyslovuji obdiv k tomuto článku. Věřím, že mnoha lidem opravdu usnadní život a možná i bezesné noci.
Když si představím, jak mi před 10 roky vrtaly převody hlavou a nevěděl jsem je poskládat. Jak jsem si kreslil pilové diagramy abych přišel na to, že kolečka 2 s 3 jsou přehozené atd...
Jinak musím konstatovat, že to přehození převodů u 572-01 a tedy zpomalení dvojky a trojky je pro jízdu do kopců velmi důležité.

Posláno 17.05.2005 v 10:39

př. olejpř. olej
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Ještě k olejům. Dnes se udává životnost olejů spíše v časových úsecích - u minerálů 1 rok, u syntetik minimálně dvojnásobek. (v moderních převodovkách dnešních automobilů bývá trvalá syntetická náplň pro celou dobu životnosti převodovky)

Posláno 17.05.2005 v 10:39

převodovkypřevodovky
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Takhle podrobně zpracované téma muselo stát autora hodně úsilí. Děkujeme, pane webmistře! píšu jedna!

Posláno 17.05.2005 v 10:34

Klobouk dolů!Klobouk dolů!
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášeníOsobní WWW stránkawww.facebook.com/jirikovo.velorex/
Budiž Ti Vlastíku věčná chvála! Výbornej článek!
Myslim, že pomůže hodně lidem...

Posláno 16.05.2005 v 22:22

Re: Klobouk dolů!Re: Klobouk dolů!
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášeníOsobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
opravdu perfektní práce, klobouk dolů a hlavně moc díky!!!

Posláno 17.05.2005 v 09:35

převodovkypřevodovky
AUTOR ČLÁNKŮ
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
Tááák a jsem specialista na převodovky, perfektně napsaný a i já úplnej trotl jsem to pochopil ...

Posláno 17.05.2005 v 09:13

Excellent article !!!Excellent article !!!
REGISTROVANÝ UŽIVATEL
Uživatele můžete kontaktovat po přihlášení
You are incredible !!!

I'm working on the engine and gearbox now. It is very very helpful
for me.

Posláno 17.05.2005 v 01:29


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:847
Celkem fotografií:9489

TOP články

17215. MIKULÁŠSKÝ SRAZ ...
165XXV. ORTOTRAXNÍ SRAZ...
659. SRAZ VELOREXŮ BŘE...
55Zapalování a seřizov...
53Převodovky ve Velore...
52Mapa velorexářů - no...
49Kampaň - stop zbyteč...
48POTKALI SE U KOLÍNA
4514. Mikulášský sraz ...
44Velorex 435.0 - sché...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama