Brzdové bubny a štíty z panelky | |
autor: 12. 12. 2007přečteno: 15357 xfoto: 14známka: - |
Leckdo z nás to již zažil a leckdo již kola z panelky na Velorexu má. Nepřicházím s ničím novým, nebo převratným, jen tyto informace zde dosud chyběly. Prasklá boční stěna kývačkového bubnu, nebo uvolněná ložiska v něm. Trvalým řešením (a drobným prohřeškem proti původnosti) je použití bubnů z panelky, které mají boční stěnu vyztuženou bohatým žebrováním záběru rozety a ložiska jsou vlisována nikoli rovnou do lehké slitiny, ale do ocelové vložky. Působení bočních sil na buben není čistě doménou Velorexů, vyskytuje se i u motorek se sidecarem, proto asi v Jawě byli nuceni vymyslet panelkvý buben, který se pak montoval na všechny další modely Jaw.
Štíty k panelkovým bubnům jsou 2 druhy a jeden je pro adaptaci na Velorex vhodnější. Jde o ten, který nemá v místě nálitku záchytu bovdenu z druhé strany ztenčenou stěnu (důlek). Zároveň má trochu menší vnější průměr a trochu méně žebrování (viz foto). Právě tento nálitek spolu se záchytem reakce brzdné síly je nutné částečně odsoustružit a zmíněný důlek by mohl zeslabit stěnu štítu pod únosnou mez. Poprosíme tedy šikovného obráběče, aby nám štít upravil (ideálně podle starého kývačkového).
Otvory pro šrouby M6 na dosedací ploše na kyvném rameni mají, bohužel, nešťastnou polohu a na štítu vycházejí tak těsně vedle žebra, že to neumožňuje našroubování matice, natož nasazení podložky. Proto je nutné vyříznout ze 4mm pásoviny obdélníčky cca 20mm x 25mm a ty přivařit na obvod dosedací plochy v místě původních otvorů. Nové díry pak provrtáme tak, aby byly vzhledem k ose kola protilehlé a nepřibližovaly se k žebrování. Tím, že budou nyní šrouby dál od osy, bude na ně působit menší síla, ale i tak dejte šrouby pevnostní. Spodní šroub je možné nahradit šroubovaným záchytem bovdenu, nebo pro ten vyvrtat další díru.
Tato úprava je důležitá hlavně pro ty velorexáře, kteří svým strojem najedou řádově tisíce km za sezonu, nebo i víc. Pro sváteční jezdce (promiňte mi to označení) dbalé originality je tato úprava bezpředmětná. Vřele doporučuji i výměnu zadního bubnu za panelkový. Rozeta se rovněž dá předělat. Není nad to mít všechna 3 kola stejná, i když rezervu budete v tomto případě potřebovat jen a pouze v případě píchnutí. Panelkový buben vám jen tak nepraskne.
Informace:
Tomášové Klener a Jaroň, sem tam vlastní zkušenosti.
|
|
Na pravé straně jsou výčnělky pro záchyt reakce posunuté a spodní vadí navařené pásovině. Zhruba polovinu výčnělku je potřeba odbrusit - jde to flexou s jistou dávkou opatrnosti.
| Obě strany již hotové, jen místo spodních šroubů budou záchyty bovdenů.
| Zde je vidět vnitřní kruhové žebro, které brání použití původních děr.
| Původní díry jsem zavařil, i když to, možná, není nutné. Svar je pro jistotu z obou stran.
| Levý štít po opracování
| Pravý štít po opracování - zde je navíc nutné ubrousit jeden z výčnělků, aby nevadil přivařené pásovině.
| Vpravo je vhodný typ štítu, vlevo červená šipka ukazuje nebezpečný "důlek".
|
Oznámkujte článek jako ve škole: nehodnoceno Známkovat mohou jenom přihlášení uživatelé
Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů. | Vlastní pozorování - doplnění. | |
| | Uživatele můžete kontaktovat po | |
|
| Teď to mám rozebrané a potvrzuji Honzovy poznatky. Někdo to takto už udělal přede mnou, akorát tak, jak píše v komentáři Brťka - vnitřní kruhové žebro prostě propiloval až na stěnu víka a použil ocelové podložky - viz foto. Dalším vylepšením je to, že na tu vnější - osoustruženou - stěnu víka přišrouboval silný hliníkový kruhový mezikus, který funguje jako výztuha proti bočním silám.
Fotky:
- osoustružené víko bubnu
- ocelové podložky v místě provrtání víka
- výztuha víka I
- výztuha víka II
- výztuha víka IIIPosláno 14.06.2011 v 08:33 |
|
|
| | Ještě detail k brzdové páčce | |
| | Uživatele můžete kontaktovat po | |
|
| Ještě jedna maličkost k tématu - včera jsem skládal štíty dohromady a mezi páčkou na tisícihranu a víkem má být těsnění. Z původních zbyly jem popraskané černé kousky. Přesně tam sedlo PRŮHLEDNÉ SILIKONOVÉ 1/2 COULOVÉ na sprchovou hadici. Těsně přiléhá k osičce a zvenčí přesně lícuje s nálitkem na štítu. Provoz prověří odolnost. K mání v jakémkoli hobbymarketu za pár šestáků. Posláno 9.08.2011 v 08:59 |
|
|
| | Panelkové štíty | |
| | Uživatele můžete kontaktovat po | |
|
| Ahoj Honzo,
pěkný článek, pro váhající přidám pár vlastních zkušeností.
Já jsem, a nevím zda jsem to tu nepřehlédl, během shánění náhradního panelkového kola a štítů byl spraven, že i bubny se liší. pozná se to tak, že ten jeden má směrem od štítu malý vyfrézovaný "zářez", takže vnější hrana štítu je výš než vnitřní, a tam "zapadne" štít. Je dobré koupit komplet, nebo si vhodně dopasovat, a nejlépe všechny 3 kola stejně, protože pak je lehká záměna a hlavně štíty dobře sednou do bubnů. vozím s sebou náhradní štít do předu + komplet kolo. Když jsem stroj koupil, panelková kola byly vepředu, ale zrovna problém byl, že díry pro uchytávací šrouby byly vyštípané. Tehdy mne někdo nabádal, a přiznám se, že to beru za originální úpravu, že z vnitřní strany štítů se pod šroubek dá pásek plechu, který tomuto zabrání. Od té doby jej tam na nových štítech mám.
Jinak musím podotknout, že mám zrovna typ s tím šlábkem uvnitř, který na levé fotce zvýrazňuješ, šroub mám bohužel vrtlý blízko výztuže a tak jsem to řešil drážkou v pásovině. Návarky na kyvky jsem neřešil, vnitřek i venek jsem upravil flexou :o). Šrouby jasně že pevnostní, a hlavně občas kontroluji a dotahuji.
Kdyžtak mohu někdy příležitostně nafotit, stejně bych měl kouknout do garáže :o)). Ale není se čím chlubit, byť to funguje.
PS: já mám navíc vadu v tom, že štít není kolmo na osu, což jsem viděl u vícero lidí, a tam se pak o to víc projeví, když nejsou vhodně pospárované štíty s bubny.Posláno 13.12.2007 v 17:40 |
|
|
| | | | Panelkové štíty | |
| | Uživatele můžete kontaktovat po | |
|
| Ahoj Honzo,
pěkný článek, pro váhající přidám pár vlastních zkušeností.
Já jsem, a nevím zda jsem to tu nepřehlédl, během shánění náhradního panelkového kola a štítů byl spraven, že i bubny se liší. pozná se to tak, že ten jeden má směrem od štítu malý vyfrézovaný "zářez", takže vnější hrana štítu je výš než vnitřní, a tam "zapadne" štít. Je dobré koupit komplet, nebo si vhodně dopasovat, a nejlépe všechny 3 kola stejně, protože pak je lehká záměna a hlavně štíty dobře sednou do bubnů. vozím s sebou náhradní štít do předu + komplet kolo. Když jsem stroj koupil, panelková kola byly vepředu, ale zrovna problém byl, že díry pro uchytávací šrouby byly vyštípané. Tehdy mne někdo nabádal, a přiznám se, že to beru za originální úpravu, že z vnitřní strany štítů se pod šroubek dá pásek plechu, který tomuto zabrání. Od té doby jej tam na nových štítech mám.
Jinak musím podotknout, že mám zrovna typ s tím šlábkem uvnitř, který na levé fotce zvýrazňuješ, šroub mám bohužel vrtlý blízko výztuže a tak jsem to řešil drážkou v pásovině. Návarky na kyvky jsem neřešil, vnitřek i venek jsem upravil flexou :o). Šrouby jasně že pevnostní, a hlavně občas kontroluji a dotahuji.
Kdyžtak mohu někdy příležitostně nafotit, stejně bych měl kouknout do garáže :o)). Ale není se čím chlubit, byť to funguje.
PS: já mám navíc vadu v tom, že štít není kolmo na osu, což jsem viděl u vícero lidí, a tam se pak o to víc projeví, když nejsou vhodně pospárované štíty s bubny.Posláno 13.12.2007 v 17:40 |
|
|
|
Komentáře mohou psát pouze a uživatelé.
|
|
|
| Celkem článků: | 847 | Celkem fotografií: | 9499 |
|
| TOP články | |
| | Diskuse u článků | |
| | |
|