Velor-X-Trike, aneb byli jsme v Brně - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Velor-X-Trike, aneb byli jsme v Brně

autor: rex6818. 3. 2010Velopříbuzníkomentářů: 4přečteno: 14763 xfoto: 27známka: 1

Postoj veřejnosti k fenoménu specifické a unikátní české koncepce pohybu po třech kolech zabalený do koženky se za šedesát let dostal od trpěné nezbytnosti, přes posměšné úšklebky, zvědavost a údiv až k uznávanému a respektovanému obdivu. Z jednoduchého a levného vozítka pro invalidní spoluobčany se v posledních deseti letech stal vyhledávaný a uznávaný veterán na straně jedné, ale i objekt mnoha úprav a přestaveb na straně druhé. Objektem takových úprav a nevratných změn se stal i jeden z prvních Os-karů. Jeho majitelem je opavský podnikatel ing. Pavel Brída, předseda představenstva pražské akciové společnosti Motoscoot, která v těchto dnech představila nový tříkolový stroj Velor-X-Trike, o kterém bylo ve sdělovacích prostředcích hodně napsáno, ale z pochopitelných důvodů jej nikdo před premiérou na brněnském výstavišti neviděl. Vypravili jsme se proto do Brna a tady jsou naše poznatky.

Celkový pohled do výstavní haly
Celkový pohled do výstavní haly


Mezinárodní veletrh motocyklů, příslušenství a oblečení – Motosalon se tentokrát poprvé konal v Brně. Výstavní plocha prostorného pavilonu P byla více než důstojná pro pořádání takové akce. Na rozdíl od Prahy bylo také kde zaparkovat. Na mimobrněnské návštěvníky bylo ale náležitě pamatováno cenou parkovného, která byla vyšší nežli cena vstupenky na veletrh samotný….

Pohled na obležený stánek firmy Motoscoot a.s.
Pohled na obležený stánek firmy Motoscoot a.s.


Je třeba říci, že výstavu tentokrát navštívili nejen příznivci motocyklů, ale i početná skupina zvědavců z řad vyznavačů jízdy ve třech stopách. Než jsme ale našli expozici firmy Motoscoot a.s. porozhlédli jsme se po ostatních vystavovaných exponátech. Naší pozornosti nemohl ujít stánek Honzy Čejchana a jeho časopisu Motoxpress. Zde bylo možné získat starší číslo časopisu z podzimu 2005, kde je čtyřstránková reportáž o cestě Velorexů na nejsevernější místo Evropy – Nordkapp. Ten, kdo ví že výrobní družstvo Velorex vyrábělo z trubek mnoho výrobků prakticky až do svého rozpadu na počátku devadesátých let nemohl nechat bez povšimnutí skůtr Honda Zoomer, který vypadá jako by solničtí stáli minimálně u jeho vývoje. Také zadní vidlice italských strojů Bimota jako by pocházely přímo z Velodružstva…. Ale teď už slibovaný stroj Velor-X-Trike.

Honda Zoomer
Honda Zoomer


Bimota, trubky kam se podíváš.....
Bimota, trubky kam se podíváš.....


Velor-X-Trike
Velor-X-Trike


Expozice s tříkolovým strojem Velor-X-Trike byla stále v obležení návštěvníků a nebylo proto jednoduché se ke stroji vůbec dostat. Díky vstřícnosti ing. Pavla Brídy jsme si nakonec mohli stoj osahat, podívat se na něj zblízka, na cokoli se zeptat a cokoli vyfotit.

Vystavený stroj byl opatřen speciálním metalickým lakem
Vystavený stroj byl opatřen speciálním metalickým lakem


Letecký uzávěr hrdla třicetilitrové nádrže je použit  z motocyklu Honda.
Letecký uzávěr hrdla třicetilitrové nádrže je použit z motocyklu Honda.


Ing. Pavel Brída toužil mít Velorex s dostatkem výkonu, kde by nemusel neustále řadit a do kopce jezdit na vytočenou dvojku. Nechtěl však jít cestou, která je nejrozšířenější ale tak trochu mimo legislativu, tedy přestavbou stávajícího stroje zástavbou účinnějších brzd a výkonného motoru do původního chassis. Rozhodl se proto postavit úplně nový stroj.

Přední část stroje s otevřeným kufrem skromného objemu.
Přední část stroje s otevřeným kufrem skromného objemu.


Přeci jsem našel jednu podobnost z originálem: Do dveří se dá snadno zavřít oblečení....
Přeci jsem našel jednu podobnost z originálem: Do dveří se dá snadno zavřít oblečení....


Prostor nad motorem je přístupný díky výklopné zadní části
Prostor nad motorem je přístupný díky výklopné zadní části


Ve velmi krátkém čase, přesně od 3.9. 2009 do 9.3. 2010, tak vznikl tříkolový sportovní stroj. Podvozek je tvořen rámem svařeným z chrommolybdenových trubek, přední kola jsou tlumena plynokapalinovými tlumiči, vzadu byla použita hliníková kyvná vidlice Honda, upravená a rozšířená na širší kolo. O zpomalení se starají vpředu dva kotouče Nissin z motocyklu Honda se čtyřpístkovými třmeny Brembo. Na zadním kole je namontován kotouč Nissin, a dva dvoupístkové třmeny stejné značky. Jeden je součástí integrálního brzdového systému, druhý je určen pro parkovací brzdu. Vystavený prototyp byl obut do pneumatik o rozměru 215/40-16 vpředu a 225/40-18 vzadu. Velmi výrazným designérským prvkem jsou chromované ocelové ráfky s výpletem 7,5“/16“ vpředu a 8,5/18“ vzadu.

Jak se asi myjí od bláta taková kola ? A co vydrží nízkoprofilová pneumatika s nápisem Made in China ?
Jak se asi myjí od bláta taková kola ? A co vydrží nízkoprofilová pneumatika s nápisem Made in China ?


Detail zadního kola se dvěma brzdiči Nissin
Detail zadního kola se dvěma brzdiči Nissin


Kombinovaný otáčkoměr s digitálním rychloměrem ve středu přístrojové desky. Vidět jsou i ovladače pod volantem převzaté též z motocyklu
Kombinovaný otáčkoměr s digitálním rychloměrem ve středu přístrojové desky. Vidět jsou i ovladače pod volantem převzaté též z motocyklu


Do rámu je díky zvláštní konstrukci z montážních lyžin možno zabudovat téměř libovolný motocyklový motor. Vystavený prototyp pohání čtyřdobý, kapalinou chlazený, motocyklový čtyřválec Honda o obsahu 1284 cm3 DOHC, vrtání 78mm x zdvih 67,2 mm, kompresní poměr 9,6:1. Zajímavostí je použití čtyř karburátorů oproti dnes díky emisním limitům běžnému vstřikování paliva. Převodovka je pětistupňová. O pohyb vzad se stará elektromotor. Sekundární pohon zadního kola obstarává řetěz. Vyladěný motor dává výkon 90 kW při 7800 otáčkách za minutu. Točivý moment se dostane na velmi slušných 132 Nm při 5300 ot./min. Při provozní hmotnosti do 500 kg slibují tyto hodnoty velice adrenalinové jízdní zážitky. Stroj byl však dokončen těsně před výstavou a tak s ním bylo zatím ujeto doslova jen pár metrů.

Pohled na průhledný kryt motoru. Motor samotný lze zevnitř nasvítit modrým světlem.
Pohled na průhledný kryt motoru. Motor samotný lze zevnitř nasvítit modrým světlem.


"Tak slečny pořádný úsměv ! fotí předseda Velorex clubu". Je vidět, že ing. Brídu opravdu poslouchají...
"Tak slečny pořádný úsměv ! fotí předseda Velorex clubu". Je vidět, že ing. Brídu opravdu poslouchají...


Vystavená tříkolka je 3800 mm dlouhá, 1900 mm široká a 1320 mm vysoká, světlá výška dosahuje 180 mm. Nádrž pojme 30 litrů benzínu. Předpokládaná spotřeba by se měla pohybovat mezi sedmi a osmi litry. Povrchové díly jsou z laminátu. Jednoduchý interiér podtrhuje sportovní charakter stroje a je vybaven přístroji a ovladači z motocyklu Kawasaki. Pro posádku jsou připraveny anatomické sedačky a čtyřbodové bezpečnostní pásy. Dveře se vyklápějí vpřed šikmo nahoru a umožňují pohodlné nastupování. Luxusní provedení podtrhuje speciální hnědý metalický lak, karbonové blatníky a světla s xenonovými výbojkami.

Detail vyklápěcích dveří
Detail vyklápěcích dveří


Po shlédnutí více ročníků výstavy musím přiznat, že ing. Brída vybral pro prezentaci výrobku skutečně to nejlepší....
Po shlédnutí více ročníků výstavy musím přiznat, že ing. Brída vybral pro prezentaci výrobku skutečně to nejlepší....


Slavnostního představení stroje se ve středu 10.3. zúčastnil i Mojmír Stránský, autor původní tříkolky, který ocenil konstrukci i pečlivé dílenské zpracování nového projektu. A že se mu z jeho pohledu konstruktéra a vynálezce stroj opravdu líbil bylo patrné také z toho, že o dva dny později nemohl dospat a sám vlakem přijel do Brna znovu, aby si vše ještě jednou prohlédl.

Podpis Mojmíra Stránského na předním kevlarovém blatníku
Podpis Mojmíra Stránského na předním kevlarovém blatníku


Nový stroj je určen pro zámožnou klientelu extravagantních lidí, kteří se chtějí něčím odlišit od běžné motoristické konfekce. Je exkluzivní hračkou pro bohaté. Základní cena začíná na částce zhruba půl milionu korun bez DPH. Za tuto cenu zájemce dostane stroj vybavený běžnými koly, běžnými dveřmi a motorem do 750 cm3. Každý stroj bude vyráběn na individuální objednávku a také jako individuální stavba bude jednotlivě homologován. Počítá se s výrobou čtyř verzí, lišících se právě úrovní výbavy a použitými motory. S, L, GLS a R.

Záď stroje a název webových stránek, kde je možné dozvědět se více. Snaha získat co nejvíce z popularity originálu je zřejmá...
Záď stroje a název webových stránek, kde je možné dozvědět se více. Snaha získat co nejvíce z popularity originálu je zřejmá...


Model z atelieru Jiřího Rožnovského z Opavy. Každý, kdo zaplatí více než půlmilionovou kupní cenu jej dostane zdarma jako dárek ke svému jedinečnému stroji
Model z atelieru Jiřího Rožnovského z Opavy. Každý, kdo zaplatí více než půlmilionovou kupní cenu jej dostane zdarma jako dárek ke svému jedinečnému stroji


Vystavovaný kus výr. č. 00 je v té nejluxusnější úpravě GLS a jeho cena uváděnou spodní hranici výrazně převyšuje. Předpokládá se, že by Velor -X - Trike mohl oslovit především zájemce ze zahraničí. Největší pozornost je proto upřena za oceán. Pravděpodobnost, že by si stroj pořídil někdo v ČR je velmi malá.

Oficiální fotografie ze stránek firmy Motoscoot a.s.
Oficiální fotografie ze stránek firmy Motoscoot a.s.


Studie z roku 2008. Inspirace je zřejmá na první pohled.
Studie z roku 2008. Inspirace je zřejmá na první pohled.


Někomu se nový stroj může líbit, jinému ne. Je to věc individuálního vkusu a názoru. Každopádně vznikl zajímavý projekt, kterému nezbývá než popřát hodně úspěchů a movitých zákazníků, aby se vynaložené prostředky na vývoj a výrobu co nejdříve vrátily zpět.

Celkový pohled na nový Velor-X-Trike
Celkový pohled na nový Velor-X-Trike


Kdo však očekává, že budeme stroj Velor-X-Trike srovnávat s původním Velorexem, toho asi zklamu. Ve skutečnosti totiž nový stroj nemá, vyjma koncepce dvou kol vpředu a motocyklovým motorem poháněného jednoho kola vzadu, s originálem nic společného. Spojení s původním Velorexem je pouze velmi šikovným a přiznejme si úspěšným reklamním tahem ing. Brídy. Že se záměr povedl, to je zřejmé ze sdělovacích prostředků, které tuto informaci do jednoho ochotně převzali. Všude je možné číst zavádějící titulky „Nový Velorex“

Výběr ohlasů z tisku po prezentaci 10.3. 2010
Výběr ohlasů z tisku po prezentaci 10.3. 2010


Z pohledu řidiče, sedícího na červené koženkové sedačce před upravenou nádrží z motocyklu Jawa, jemuž se za jízdy krajina klidně odvaluje do stran a jemuž staženou plátěnou střechou slunce a vítr přejí šťastnou cestu, je vlastně dobře, že se nový stroj nemůže díky ochranné známce jmenovat stejně. Velorex ten je totiž jen jeden.


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 1, Známka: 1

Známkovat mohou jenom přihlášení uživatelé


Komentáře (4)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

ReklamaReklama
AUTOR ČLÁNKŮstita252759362
Myslím si, že je to docela dobrý počin, Když nic jiného, dostalo se naším platěným miláčkům trochu větší pozornosti než bylo v místních krajích obvyklé i když to na druhou stranu možná bude někdy i trochu ke škodě, no uvidíme. Autor využil veleorex jako dobrý reklamní tah a to mu nelze zazlívat i když si ho většina z nás jistě nekoupí a samozřejmě uhnu a klidně zamávám jako uhnu a zamávám na jiné i silné motorky.

Posláno 20.03.2010 v 08:32

Velor-X-TrikeVelor-X-Trike
REGISTROVANÝ UŽIVATELrejd298Osobní WWW stránkarejd.borec.cz
je dobře že název není stejný,mohl by být stejný,kdyby se jednalo o retro co nejpodobnějšího vzhledu s moderníma vychytávkama,jako je nový mini,fiat500 atd.tohle je mediálně spojováno,ale nesouvisí to. jako stará felicie a nová felicie.Loni sem s veloušem udělal jen 3000km,letos překonám5000.a až potkám tohle,uhnu ke straně,ahlásit se nebudu.

Posláno 19.03.2010 v 19:43

Velor-X-TrikeVelor-X-Trike
REGISTROVANÝ UŽIVATELrejd298Osobní WWW stránkarejd.borec.cz
je dobře že název není stejný,mohl by být stejný,kdyby se jednalo o retro co nejpodobnějšího vzhledu s moderníma vychytávkama,jako je nový mini,fiat500 atd.tohle je mediálně spojováno,ale nesouvisí to. jako stará felicie a nová felicie.Loni sem s veloušem udělal jen 3000km,letos překonám5000.a až potkám tohle,uhnu ke straně,ahlásit se nebudu.http://www.http://www.velorexy.cz/images/smajlici/smajlik_22.gifvelorexy.cz/images/smajlici/smajlik_011.gif

Posláno 19.03.2010 v 19:42

ukradený názevukradený název
REGISTROVANÝ UŽIVATELJirkar
jistě vzniknou 2 skupiny rozdělené na ty, kterým se new-velorex líbí a ty, kteří ho zatratí.

Co mě ale mrzí, je úplně něco jiného - ukradené jméno Velorex ...

Pěkný víkend

Posláno 19.03.2010 v 11:30


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

139XII. Film Fest Velor...
134Jarní Boskovice č 26...
105MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
78Převodovky ve Velore...
67Maďarsko 2010 aneb s...
66Zapalování a seřizov...
59Vrchní, prchní! Velo...
56Kampaň - stop zbyteč...
56XXIV. PODZIMNÍ SRAZ ...
56III. VELOREXÁŘSKÝ PL...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama