Poškození dynamostartéru "zevnitř" a za provozu - Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

Poškození dynamostartéru "zevnitř" a za provozu

autor: Brťka15. 5. 2010Poznatkykomentářů: 6přečteno: 14754 xfoto: 7známka: 1

V Garážích tohoto serveru je spousta výborných článků, které patří spíše do sekce články. Tento by naopak mohl patřit jen do mojí garáže, ale protože jsem si podceněním situace zavinil poškození velmi cenného dynamostartéru, budiž to radou či ponaučením i pro ostatní.

Na konci loňské sezony jsem si lámal hlavu s povolováním statoru a i celého "talířku", který je uchycen do pravého bloku motoru a na nějž se u "mechanik" dynamostartér uchycuje. Nutno podotknout, že ročně cca těch 5000km najezdím a nejen s odkazem na dobové přírůčky to prostě nějakou tu údržbu vyžaduje chtě nechtě.

"talířek" k uchycení statoru k bloku motoru. pevnost musí být ve 100%. 
Šroub vlevo nejblíže řetězovému kolečku je příčinou poškození součástí.
"talířek" k uchycení statoru k bloku motoru. pevnost musí být ve 100%. Šroub vlevo nejblíže řetězovému kolečku je příčinou poškození součástí.


Při rozborce jsem zjistil, že závit zejména u jednoho ze čtyř vnitřních šroubů M6 je silně volný. Co může způsobit volný dynamák /tření rotoru o stator/, to jsem již zažil, naštěstí jen při montáži, takže jsem nejprve mínil vztekle ukončit sezonu předčasně. Jenže byl pátek a dopoledne před odjezdem na sraz v Bukovanech, celé jsem to navíc zjistil náhodou, když jsem jen chtěl jen máznout, zkontrolovat a případně doseřítit zapalování a tak jsem dělal vše pro to, abych tento problém ještě nějak alespoň nouzově vyřešil. Po několika telefonátech na různé strany jsem to vyřešil tak, že co šlo, to jsem dotáhl, jeden šroub narychlo fixoval silikonem na motory a vnější tři šrouby k uchycení dynamostartéru jsem zespod podepřel matkami.

Sraz jsem absolvoval zdárně, i dalších pár set kilometrů, když jsem v tomto stavu zahájil i letošní sezonu. Rotor jsem za tu dobu 2x kontroloval a zdánlivě se "nehnul". Až do minulého víkendu, kdy jsem podnikl jízdu na valašsko, do Vizovic na oblíbený Fleret.

Cestou zpět jsem začal mít z jízdy špatný pocit, při jednom startování jsem jakobych cítil drhnutí, ale nepřikládal jsem tomu větší význam. Jen ten motor po dálnici ne a ne přes 80tku na cyklokompjůtru. :((.

Velorex má duši, ať si kdo chce co chce říká, a jestli s úsměvem namítnete, že minimálně tři :)) + rezerva, tak bych řekl, že můj má prostě o jednu navíc a ta mne dovezla až domů, bych neskončil v dešti někde na cestě čekajíc na odtah. Až před domem, po otevření vrat garáže jsem cítil, jak mu to nejde, jak ztrácí výkon a trápí se do mírného kopečku k zaparkování. Síla vůle tohoto stroje je x krát větší, než ta moje.

Ale to jsem značně odbočil, abych se dostal zpět k jádru. Jeden z šroubků, držící zmíněný talíř, si hledal cestu ven, prosmýkl se mezi rotorem a statorem, v němž pak ve škvíře uvízl. Následek je zatím u odborníků elektro nekonzultovaný, ale došlo k odření rotoru o šroubek a spečení mědi na "cívkách" statoru.

viditelné poškození statoru
viditelné poškození statoru


poškozené vinutí rotoru. Bude stačit zalakování nebo zátěr barvou?
poškozené vinutí rotoru. Bude stačit zalakování nebo zátěr barvou?


Takže jsem s pomocí místního strojního zámečníka nouzovo převrtal závit 6 na 8 u zmíněného šroubku (bohužel závit ale není zcela dle představ, není vyřezán v celém obvodu závitu v bloku, byť šroub zatím drží), všechny šroubky jsem dal zároveň nové a budu je fixovat alespoň barvou či jinou chemickou závlačkou. Vnější 3 šrouby "talířku" jsou taktéž zvětšeny na závit 8. Při rozborce motoru v budoucnu se pokusím provést definitivní opravu, pokud se někomu zručnému bude do toho chtít a pomůže mi opravit to poškozené místo, např. vložkou či zavařením a novým otvorem. Snad to takto prozatím vydrží, byť teď již budu mít docela velké obavy a budu častěji kontrolovat a znovu seřizovat zapalování. Nejraději bych to jistil nějakým lepidlem na šrouby. Ovšem pokud by to pak ale bylo zase rozdělatelné v případě potřeby.

Věřím, že leckdo s pěkným patiňákem, který na motor 20 let nesáhl, nemá takový problém, tam vše krásně již dávno zatuhlo, někdy naopak až moc. Ale myslím hlavně při renovacích, repasích a GO, kdy se vše promaže, aby to krásně chodilo, je třeba být o to více ve střehu, protože nejezdíme na silnicích, jak tu psal někde myslím Láďa Šustr, nýbrž po tankodromech, a co se neuláme, to se uklepe, vyvikle či povolí. A škody jsou pak někdy nedozírné.

Já jsem zatím zvědav, jak to dopadne, zda bude stačit zalakovat "šrámy", nebo zdali jsou škody většího rázu. Každopádně budiž moje nedůslednost a nevědomost, snad i tímto humorným pojetím, ponaučením či varováním pro ostatní, protože tak málo stačí.......


poškození statoru. Co s tím?
poškození statoru. Co s tím?


Oznámkujte článek jako ve škole: 12345

Hlasů: 1, Známka: 1

Známkovat mohou jenom přihlášení uživatelé


Komentáře (6)

Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.

zajištění talířkuzajištění talířku
AUTOR ČLÁNKŮPytlak37119192
Zdar Brťko, já tyhle šrouby zajišťuji Loctitem, funguje to naprosto spolehlivě, nikdy se mi to nepovolilo. Mohu tak používat nové šrouby, ať už křížév= nebo spíš na imbus.

Posláno 18.05.2010 v 09:26

Re: zajištění talířkuRe: zajištění talířku
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
no jo, Ty seš zkušené servisman. a jak se to jmenuje od teho loctíta?

Posláno 20.05.2010 v 19:50

Rada a zkušenostRada a zkušenost
AUTOR ČLÁNKŮLuděk
Ahoj Brťko, myslím, ¨že dle fotek jsi dopadl ještě velmi dobře a věřím, že po proměření to bude ještě fungovat a chodit v pořádku. Jednu radu bych ale měl, která vychází z originálního montování talíře dynamostarteru.
Na jeho přichycení je lepší použití originálních šroubů se šlicem na běžný šroubovák a zamezit jeho povolení tím, že okraje talířku kolem šroubu rozklepneš do šlice šroubu.My mechanikáři víme, o čem mluvíme, také se mi jeden šroub na expedici povolil, ale ostatní takto rozklepnuté drželi. I tento znovu rozklepnutý už se mi nepovolil.
Jízde zdar

Posláno 15.05.2010 v 13:04

Re: Rada a zkušenostRe: Rada a zkušenost
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
ahoj Luďku a dík za velmi cennou radu s tím rozklepáváním, to určitě udělám. Jinak ty šroubky s křížem jsem již koupil jako náhradu, protože v relativně velké prodejně D-holz klasické jen se zářezem pro šroubovák neměli. Budu to tedy jistit hned 2x. Barvou a i mechanicky. Ještě bych k tomu měl jeden poznatek, který mne docela překvapil. Protože mám ještě jeden samotný blok s talířem, vyndal jsem z něj jeden šroubek, který končil pod úrovní vnitřní části karteru. Nejde ale použít pro můj motor, protože pak vylízá a již se opírá o setrvačník. Přitom mám vše originál, motor je původní. Možná je to jen vymačkanými otvory v talířku, nevím. Každopádně rozdíl mezi délkou šroubků, které jsem tam měl a těmi z druhého bloku je dobré 3 závity, což se mi zdá celkem dost. Každopádně detailně to mohu posoudit, až půjde zase motor pod kudlu.

Jízdě v tříkolce zdar ) a hlavně lepší počasí.

Posláno 15.05.2010 v 14:11

Re: Rada a zkušenostRe: Rada a zkušenost
AUTOR ČLÁNKŮLuděk
To rozklepnutí má ale právě význam v případě, že použiješ šroub, který má šlic(drážku)až do kraje šroubu a tím se ti rozklepnutý materiál dostane až do té drážky a šroub se ti nejenom nevytočí, ale také ani nepovolí.
Jinak s tou délkou šroubu je to různé, to už jsem také zjistil a ukazuje to na to, že když to pasovali k sobě, někdy byl více odfrézovaný blok motoru a museli zase přidat materiál na talířku. Já například, aby mi rotor pod vačkou neštrejchal o stator, musel celý talířek v celé ploše podložit podložkou z 1,5mm plechu.

Posláno 15.05.2010 v 15:45

Re: Rada a zkušenostRe: Rada a zkušenost
AUTOR ČLÁNKŮBrťka343725581Osobní WWW stránkavelorexrudolf.webnode.cz/velorex-blog/pruziny-do-sedacek/
ahoj Luďku,

po vzoru "čemu nerozumíš, to neřeš", jsem nějak více nezkoumal Tvoji poznámku o štrejchání rotoru o stator, jen jsem vzal jako fakt, že šroubky jsou prostě různě dlouhý. Na Tvá slova ale došlo i u mne. Bohužel až po té, co jsem mírně zařízl křížky na šroubech flexou, nandal kapku syntetické barvy a po dotažení šroubků mírně klepl šroubovákem do hliníku. Jenže jsem se jal zkusit dynamák z hydrauliky a hned jsem narazil na známe štrejchání, které jsem již kdysi dávno absolvoval a pak se bez analýzy hbytě vrátil ke stávajícímu Rudolfovu dynamáku. Rotor pěkně štrejchá, a než jsem si znovu přečetl Tvoje řádky, absolvoval jsem hovor s Joudou a taky ještě jeden pokus s dalším rotorem, křižmý pokus kombinací rotorů a statorů a měření dosedu na klikovku.

Takže stále nováček v oboru a fčíl znova kuchat a hledat nějaké ty podložky, předpokládám taky z celého plechu a dumám, jak to vlastně udělám. Mch. ono by mne to asi napadlo dříve, jenže můj rotor měl už kraj komutátoru odřenej staršího data, tak jsem tomu nevěnoval pozornost, byť jsem před léty na ten problém narazil a nechápal jsem to. Takže soudruzi někde udělali opět chybu a teď se s tím musim poprat a příští týden urobit do čtvrtka technickou.

Posláno 20.05.2010 v 19:49


Komentáře mohou psát pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé.

Hlavní stránka
Přehled článků
Seznam autorů
Top fotky
Fotka dne
Další fotky dne

Info

Celkem článků:842
Celkem fotografií:9451

TOP články

139XII. Film Fest Velor...
134Jarní Boskovice č 26...
105MUZEJNÍ SRAZ ČESKÁ T...
78Převodovky ve Velore...
67Maďarsko 2010 aneb s...
66Zapalování a seřizov...
59Vrchní, prchní! Velo...
56XXIV. PODZIMNÍ SRAZ ...
56III. VELOREXÁŘSKÝ PL...
56Kampaň - stop zbyteč...

Diskuse u článků

Bylo fajn
Všechny kostýmy vítá...
Re: Čím přijet na 25...
Uzavírka pro příjezd...
Re: Výstava
Výstava
Výstava
flux capacitor
Vrchni Prchni Velore...
Čím přijet na 25. Bo...

Reklama