Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru
Hierarchický výpis
Seznam odpovědí (4)
-
Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru
15.06.2021 v 14:57
Theor napsal:
Dobrý den, co se může stát pokud se při jízdě vpřed omylem stiskne
páčka křížového přepínače ve směru pro jízdu vzad? Jednou se mi to
stalo a motor okamžitě zhasnul, ale hned zase šel nastartovat a nic jiného
se nestalo. Proto se chci zeptat jestli se tímhle může něco poškodit a
proč vlastně motor zhasnul? A další dotaz zní jestli když dynamák
krásně startuje na obě strany a hned nad volnoběhem zhasíná kontrolka
dobíjení tak jestli i tak může třeba dobíjet, ale jen málo?
-
Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru
01.07.2021 v 21:35
Brťka napsal:
Dobrý den či zde ahoj, nejsem odborník, ale sám se snažím dávat pozor
nebo když se mnou náhodou jede, tak upozorňuji, že na malou páčku
u sedadla se nesahá, zejm. to platí pro caparty :)
určitě se tam pustí slušné proudy a to nemusí elektrické soustavě
celkově prospět. Stran dobíjení není špatné mít zkoušečku a změřit
si na baterce proud v různé zátěži a tak uvidíš, zda a kolik dává
dobíjení.
-
Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru
02.07.2021 v 06:53
HonzaBK napsal:
pokud to bude krátkodobé tak se určitě nestane vůbec nic. Poslední
dobou to dělám za jízdy vědomě často. Mám tam nějaký špatný kontakt
v křížáku, tak mě za jízdy začne vynechávat jeden válec. Tak
zahejbu páčkou a zase to třeba 50 km jede. Samozřejmě v tu
chvilku asi nespojím ty silný startovací kontakty, nebo pokud ano tak jen na
desetiny sekundy).
-
Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru
06.07.2021 v 21:35
Killy napsal:
Měl jsem problémy s dobíjením – špatné relátko – tak
jsem u p.Němce zakoupil nové. Zajíždím motor takže mám mírně
vyšší volnoběh a při něm jsem na baterce naměřil 14,8 V.
-
Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru
07.07.2021 v 07:00
Beton napsal:
Na základě dotazu stisknutí páčky pro startování dynamostarterem jsem
provedl určitou zkoušku zároveň s měřidly.
Vše aby jsem vyvrátil spoustu domněnek.
- pokud při nastartované motoru na místě dojde k nechtěnému
(nepatrnému) pohybu páčky do opačného chodu vypnou nebo přepnou se
kontakty kladívek – motor pouze zhasne.
- pokud při nastartované motoru na místě dojde k chtěnému pohybu
páčky až se silové kontakty startovacího obvodu do opačného chodu sepnou
zároveň se sepnou kontakty kladívek – motor zhasne případně přejde
na druhý chod. Odběr proudu nepatrně vyšší jak při startování.
Dobíjecí části to nezpůsobí žádné škody jelikož magnetické pole
které je potřebné k dobíjení je přebito startovacím , které jde do
rotoru a statoru. Relé při správné funkci rozpojí.
- za jízdy k nechtěnému přepnutí bez domáčnutí se pouze rozepnou
nebo přepnou kontakty kladívek motor nebude mít správný předstih ( může
střílet do výfuku nebo do karburátoru) většinou ovšem vypne. Na nic
jiného to vliv nemá.
- přepnutím za jízdy na obrácený chod až do funkce sepnutí
startovacích kontaktů dojde k vypnutí zapalování případně
nepravidelného chodu motoru. Odběr dynama při této činnosti o krapet
víc jak při startování. Dobíjení nefunguje vlivem jiné polarity buzení
ale i že proud protéká do dynama ne z dynama. Lze pocítit brzdný
účinek obráceného buzení startéru.
- Aby nedošlo při přepnutí a vypnutí kladívek obešel jsem tuto část
přímo napojením kladívek na zapalovací cívky. Sepnutí při jízdě vpřed
do polohy startování vzad odběr z baterie normální jak při
startování snižující se rychlostí odběr narůstal. Zas byl cítit brzdný
účinek obdobné jako při použití elektrodynamické brzdy u tramvaje
či vlaků a pod. Dobíjení při této činnosti zas nefunkční (popsáno
výše)
- nejhorší vedoucí ke zkáze dynama je zablokování motoru třeba
rychlosti bez pohybu stroje a startování proudy jsou zkratovací totiž
takové které je schopná dát baterie. To dojde ke spálení dynama.
Přesněji jeho startovací části statoru a samotného rotoru.
Poznámka: jelikož mám 350 opatřené alternátorem vše jsem zkoušel
na obou mejch velorexech opatřených motorem 175 jeden má elektronickou
regulací druhý mechanické relé. V obou strojích nedošlo
k žádnému poškození jak dobíjecí tak startovací části.
U mechanického relé mám vsazenou 30A pojistku pro případ přetížení
při odběru a spečení kontaktu spínacího relé jistícího zpětný proud
procházející od baterie do dynama než samotné dynamo začne dobíjet a je
tedy buzení z baterie.
Tak že asi tak.
Předchozí dotaz: Přebíjení a zástavba relé AEV
Následující dotaz: Jiskreni komutatoru
Zpět do kategorie Elektro - předstih, dynamostartér, relé, kabely