Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

ExpediceInfoPovídkyPoznatkyReportáže ze srazůTipy na výletVaše strojeVelopříbuzníZ médiíZajímavostiFotky dne

Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru

Hierarchický výpis

Seznam odpovědí (4)

  • Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru

    15.06.2021 v 14:57

    Theor napsal:

    Dobrý den, co se může stát pokud se při jízdě vpřed omylem stiskne páčka křížového přepínače ve směru pro jízdu vzad? Jednou se mi to stalo a motor okamžitě zhasnul, ale hned zase šel nastartovat a nic jiného se nestalo. Proto se chci zeptat jestli se tímhle může něco poškodit a proč vlastně motor zhasnul? A další dotaz zní jestli když dynamák krásně startuje na obě strany a hned nad volnoběhem zhasíná kontrolka dobíjení tak jestli i tak může třeba dobíjet, ale jen málo?

  • Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru

    01.07.2021 v 21:35

    Brťka napsal:

    Dobrý den či zde ahoj, nejsem odborník, ale sám se snažím dávat pozor nebo když se mnou náhodou jede, tak upozorňuji, že na malou páčku u sedadla se nesahá, zejm. to platí pro caparty :)

    určitě se tam pustí slušné proudy a to nemusí elektrické soustavě celkově prospět. Stran dobíjení není špatné mít zkoušečku a změřit si na baterce proud v různé zátěži a tak uvidíš, zda a kolik dává dobíjení.

  • Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru

    02.07.2021 v 06:53

    HonzaBK napsal:

    pokud to bude krátkodobé tak se určitě nestane vůbec nic. Poslední dobou to dělám za jízdy vědomě často. Mám tam nějaký špatný kontakt v křížáku, tak mě za jízdy začne vynechávat jeden válec. Tak zahejbu páčkou a zase to třeba 50 km jede. Samozřejmě v tu chvilku asi nespojím ty silný startovací kontakty, nebo pokud ano tak jen na desetiny sekundy).

  • Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru

    06.07.2021 v 21:35

    Killy napsal:

    Měl jsem problémy s dobíjením – špatné relátko – tak jsem u p.Němce zakoupil nové. Zajíždím motor takže mám mírně vyšší volnoběh a při něm jsem na baterce naměřil 14,8 V.

  • Re:Nechtěné stisknutí páčky startování za běhu motoru

    07.07.2021 v 07:00

    Beton napsal:

    Na základě dotazu stisknutí páčky pro startování dynamostarterem jsem provedl určitou zkoušku zároveň s měřidly.
    Vše aby jsem vyvrátil spoustu domněnek.

    1. pokud při nastartované motoru na místě dojde k nechtěnému (nepatrnému) pohybu páčky do opačného chodu vypnou nebo přepnou se kontakty kladívek – motor pouze zhasne.
    2. pokud při nastartované motoru na místě dojde k chtěnému pohybu páčky až se silové kontakty startovacího obvodu do opačného chodu sepnou zároveň se sepnou kontakty kladívek – motor zhasne případně přejde na druhý chod. Odběr proudu nepatrně vyšší jak při startování. Dobíjecí části to nezpůsobí žádné škody jelikož magnetické pole které je potřebné k dobíjení je přebito startovacím , které jde do rotoru a statoru. Relé při správné funkci rozpojí.
    3. za jízdy k nechtěnému přepnutí bez domáčnutí se pouze rozepnou nebo přepnou kontakty kladívek motor nebude mít správný předstih ( může střílet do výfuku nebo do karburátoru) většinou ovšem vypne. Na nic jiného to vliv nemá.
    4. přepnutím za jízdy na obrácený chod až do funkce sepnutí startovacích kontaktů dojde k vypnutí zapalování případně nepravidelného chodu motoru. Odběr dynama při této činnosti o krapet víc jak při startování. Dobíjení nefunguje vlivem jiné polarity buzení ale i že proud protéká do dynama ne z dynama. Lze pocítit brzdný účinek obráceného buzení startéru.
    5. Aby nedošlo při přepnutí a vypnutí kladívek obešel jsem tuto část přímo napojením kladívek na zapalovací cívky. Sepnutí při jízdě vpřed do polohy startování vzad odběr z baterie normální jak při startování snižující se rychlostí odběr narůstal. Zas byl cítit brzdný účinek obdobné jako při použití elektrodynamické brzdy u tramvaje či vlaků a pod. Dobíjení při této činnosti zas nefunkční (popsáno výše)
    6. nejhorší vedoucí ke zkáze dynama je zablokování motoru třeba rychlosti bez pohybu stroje a startování proudy jsou zkratovací totiž takové které je schopná dát baterie. To dojde ke spálení dynama. Přesněji jeho startovací části statoru a samotného rotoru.

    Poznámka: jelikož mám 350 opatřené alternátorem vše jsem zkoušel na obou mejch velorexech opatřených motorem 175 jeden má elektronickou regulací druhý mechanické relé. V obou strojích nedošlo k žádnému poškození jak dobíjecí tak startovací části. U mechanického relé mám vsazenou 30A pojistku pro případ přetížení při odběru a spečení kontaktu spínacího relé jistícího zpětný proud procházející od baterie do dynama než samotné dynamo začne dobíjet a je tedy buzení z baterie.
    Tak že asi tak.

Předchozí dotaz: Přebíjení a zástavba relé AEV
Následující dotaz: Jiskreni komutatoru

Zpět do kategorie Elektro - předstih, dynamostartér, relé, kabely