Cesta: » » » Hodnoty odporů dynamostarteru
Hodnoty odporů dynamostarteru
Hierarchický výpis
Textová verze
Seznam odpovědí (5)
-
Hodnoty odporů dynamostarteru
21.11.2024 v 08:03
Brown napsal:
Ahoj, mohl by někdo, kdo má zdravý dynamostarter, napsat odbory odporů?
Mezi lamelami, mezi lamelou a kostrou, svorek na statoru apod. Chtěl bych
porovnat hodnoty mého, než ho budu nechávat převíjet. Nikde jsem to
nenašel. Je to 350/16 rv.1965. díky moc.
Přidat odpověď
-
Re:Hodnoty odporů dynamostarteru
21.11.2024 v 10:01
... napsal:
Na odpor mezi lamelami potřebuješ čtyřbodový ohmmetr. Není ani tak
důležitá hodnota, ale aby jsi měl mezi stejným počtem lamel vždy stejný
odpor: měříš průrazy na křížení vodičů a přerušení smyčky
(rozdílné hodnoty znamenají problém). Kotva je vinutá tak, že smyčka
vinutí je vždy mezi první a jedenáctou lamelou
(1–11–21–31–41–10–20–30–40–9-19–29–39–8-18 …
3–13–23–33–2-12–22–32–1). Odpor mezi
každou 1. a 11. lamelou (podle výpisu výše) je kolem 4 mΩ
(0,004 Ω) – běžný měřák to nezměří. Ostatní hodnoty si
dopočítej.
Mezi lamelou a kostrou kotvy musí ideálně být nekonečno. Vetšinou je
ale všude prach z uhlíků, tak tam nějaký svod bude, takže nějaké
stovky kΩ až MΩ asi naměříš. Malé hodnoty znamenají průraz vinutí
na kostru.
Pro přesnou hodnotu mezi S1 a S2 na statoru potřebuješ opět
čtyřbodový ohmmetr, ale hodnotu si nepamatuji. Vzhledem ke způsobu vinutí
tohoto vinutí si bez viditelného poškození neumím průraz představit,
takže zpravidla stačí změřit, že je tam „zkrat“. S1 nebo S2
proti D nebo M opět nekonečno (jsou to dvě samostatná vinutí a opět ta
bude pravděpodobně svod). D proti M ~6,2 Ω. Pokud tam máš nějakou
zásadně velkou hodnotu, projdi hlavně vedení ze svorek M a D k vinutí,
že nikde není ulomené (jsou tam cekem křehký vodiče, pájení) a jsou
navzájem spojená jednotlivá vinutí mezi póly (je tam pod isolací kapka ze
svařování). Pokud ne, je, pravděpodobně, vyhnilé – v dolní
části dynamáku (tak jak je namontovaný na motoru) se zdržuje vysrážená
voda a je potřeba převinout.
Všechny svorky na statoru proti kostře opět nekonečno (se svodem).
Pokud máš na D nebo M zkrat na kostru, prohlídni napřed izolace na šroubech
D a M a na přívodech k domečkům a domečkách dolních uhlíků (časem
křehne a kolem nýtů a ostrých hran se může poškodit). Ale už jsem také
viděl prodřenou izolaci na vinutí od nedostatečně obrobeného pólu.
Všechny hodnoty se měří při odpojené kabeláži od dynamáku a BEZ
uhlíků!
Lidi většinou svádí problémy se startováním na dynamák, ale často
za to můžou kontakty na křížáku (oxidace, používáním postupně
zohybané kontakty, takže špoatně dosedají apod.), shnilý kostřící
pásek u motoru nebo odpojovač (pokud je zamontovaný). Při správném
zapojení NESMÍ při rozběhu vpřed klesnout napětí na S1 (při obráceném
na S2 – každopádně to vyšší) proti kostře měřené přímo na
statoru klesnout pod 10,5V! Pokud jde níž, ověř si, že je baterka
v kondici – napětí při rozběhu (při zatížení) nejde na
začátku pod cca 12V a změř úbytky na cestě k dynamáku. Když je
odečteš od napětí na baterce, číslo musí být větší než minimální
napětí na S1 vs. kostra – těch 10,5V. Ta hodnota je opravdu ta
nejnižší, kdy má dynamák chuť ještě tak nějak převalit kompresi (na
novém studeném motoru). A další problém se často objevuje při
nedostatečném dosednutí uhlíků – slabá pružinka, drhnutí
v domečcích. To se dá celkem lehce ověřit, že při startování
dynamák oživne, když problematický uhlík přitlačíte. Občas se stává,
že kontrolka dobíjení velmi slabě svítí při vysokých otáčkách (je to
vidět ve tmě). To je způsobené excentricitou komutátoru, kdy s ním
uhlíky nestačí držet kontakt. Při zatlačení na problematický uhlík
kontrolka zhasne. Síla pružiny je kompromisem mezi tím, kdy uhlík
spolehlivě vede a ještě se zbytečně nadměrně neobrušuje.
Přidat odpověď
-
Re:Hodnoty odporů dynamostarteru
21.11.2024 v 17:38
Brown napsal:
Děkuji za vyčerpávající odpověď, moc si toho vážím. Pár motorů
jsem na učňáku kdysi převinul. Takže úplně nepolibenej asi nejsem. Trochu
mě zarazilo, že ze všech lamel na kostru jsem naměřil +- stejný odpor.
V sobotu rotor sundám, vykoupu v benzínu, proškrabnu komutátor a
uvidíme. Dynamak startoval ale bylo mu potřeba někdy pomocí. Je mi jasný
že El. cesta k dynamaku je stejně důležitá jako samotný dynamak.
Ještě jednou díky ????
Přidat odpověď
-
Re:Hodnoty odporů dynamostarteru
21.11.2024 v 18:08
... napsal:
Ale to je celkem logické. Z hlediska obyčejného měřáku jsou
všechny lamely spojené dohromady kusem měděného drátu (první odstavec) a
kostra kotvy je kus železa (vypadá to, že plechy nejsou od sebe izolované).
Takže je prakticky jedno na které lamele a na které části kotvy měříš.
Pozorovatelný rozdíl by mohl být asi jen v případě, kdy by bylo
vinutí přerušené na dvou místech.
Zásadní je, jak velký ten odpor je a jestli se mění při změně
tlaku na různé části vinutí (jemně ;-)
Jestli startoval a bylo mu třeba pomoci, většinou to fakt NENÍ
v dynamáku. Projdi všechny návrhy v posledním odstavci –
opravdu si změř to napětí na svorce S1 vs. kostra na statoru, ať
eliminuješ všechny úbytky (vyjma úbytků na kontaktu uhlíků
s komutátorem). Dost často jsou opravdu zoxidované nebo zdeformované
kontakty ve křížáku (určitě se na ně roky ani nepodíval ;-) Extra se
věnuj uhlíkům. A opravdu si nabij baterku a ujisti se, že je
v kondici. Ten dynamák je navržený na hraně schopností běžných
akumulátorů.
Vyčisti drážky mezi lamelami (nečím měkkým), to bývá
důležitější.
A na čištění nepoužívej benzín ani jiné rozpouštědlo,
které by mohlo narušit izolace.
Přidat odpověď
-
Re:Hodnoty odporů dynamostarteru
27.11.2024 v 17:10
Brown napsal:
Tak nakonec odpor na kostru byl cca 15 ohmů. Ještě jsem tam pustil
cca 1 A a krásně bylo vidět kde vinutí prohořívá k plechu
rotoru. Takže se bude převíjet. Ještě jednou díky za rady :-)
Přidat odpověď
-
Re:Hodnoty odporů dynamostarteru
02.12.2024 v 13:14
... napsal:
Tak to mě mírně překvapuje, že měl vůbec snahu točit :-)
Přidat odpověď
Následující dotaz: Křížový spínač
Zpět do kategorie Elektro - předstih, dynamostartér, relé, kabely
|
|