Velorexy.CZ - vše o tříkolkách Velorex

ExpediceInfoPovídkyPoznatkyReportáže ze srazůTipy na výletVaše strojeVelopříbuzníZ médiíZajímavostiFotky dne

Hodnoty odporů dynamostarteru

Hierarchický výpis

Rss export Textová verze

Seznam odpovědí (5)

  • Hodnoty odporů dynamostarteru

    21.11.2024 v 08:03

    Brown napsal:

    Ahoj, mohl by někdo, kdo má zdravý dynamostarter, napsat odbory odporů? Mezi lamelami, mezi lamelou a kostrou, svorek na statoru apod. Chtěl bych porovnat hodnoty mého, než ho budu nechávat převíjet. Nikde jsem to nenašel. Je to 350/16 rv.1965. díky moc.

    Přidat odpověď

  • Re:Hodnoty odporů dynamostarteru

    21.11.2024 v 10:01

    ... napsal:

    Na odpor mezi lamelami potřebuješ čtyřbodový ohmmetr. Není ani tak důležitá hodnota, ale aby jsi měl mezi stejným počtem lamel vždy stejný odpor: měříš průrazy na křížení vodičů a přerušení smyčky (rozdílné hodnoty znamenají problém). Kotva je vinutá tak, že smyčka vinutí je vždy mezi první a jedenáctou lamelou (1–11–21–31–4­1–10–20–30–40–9-19–29–39–8-18 … 3–13–23–33–2-12–22–32–1). Odpor mezi každou 1. a 11. lamelou (podle výpisu výše) je kolem 4 mΩ (0,004 Ω) – běžný měřák to nezměří. Ostatní hodnoty si dopočítej.
    Mezi lamelou a kostrou kotvy musí ideálně být nekonečno. Vetšinou je ale všude prach z uhlíků, tak tam nějaký svod bude, takže nějaké stovky kΩ až MΩ asi naměříš. Malé hodnoty znamenají průraz vinutí na kostru.
    Pro přesnou hodnotu mezi S1 a S2 na statoru potřebuješ opět čtyřbodový ohmmetr, ale hodnotu si nepamatuji. Vzhledem ke způsobu vinutí tohoto vinutí si bez viditelného poškození neumím průraz představit, takže zpravidla stačí změřit, že je tam „zkrat“. S1 nebo S2 proti D nebo M opět nekonečno (jsou to dvě samostatná vinutí a opět ta bude pravděpodobně svod). D proti M ~6,2 Ω. Pokud tam máš nějakou zásadně velkou hodnotu, projdi hlavně vedení ze svorek M a D k vinutí, že nikde není ulomené (jsou tam cekem křehký vodiče, pájení) a jsou navzájem spojená jednotlivá vinutí mezi póly (je tam pod isolací kapka ze svařování). Pokud ne, je, pravděpodobně, vyhnilé – v dolní části dynamáku (tak jak je namontovaný na motoru) se zdržuje vysrážená voda a je potřeba převinout.
    Všechny svorky na statoru proti kostře opět nekonečno (se svodem). Pokud máš na D nebo M zkrat na kostru, prohlídni napřed izolace na šroubech D a M a na přívodech k domečkům a domečkách dolních uhlíků (časem křehne a kolem nýtů a ostrých hran se může poškodit). Ale už jsem také viděl prodřenou izolaci na vinutí od nedostatečně obrobeného pólu.
    Všechny hodnoty se měří při odpojené kabeláži od dynamáku a BEZ uhlíků!
    Lidi většinou svádí problémy se startováním na dynamák, ale často za to můžou kontakty na křížáku (oxidace, používáním postupně zohybané kontakty, takže špoatně dosedají apod.), shnilý kostřící pásek u motoru nebo odpojovač (pokud je zamontovaný). Při správném zapojení NESMÍ při rozběhu vpřed klesnout napětí na S1 (při obráceném na S2 – každopádně to vyšší) proti kostře měřené přímo na statoru klesnout pod 10,5V! Pokud jde níž, ověř si, že je baterka v kondici – napětí při rozběhu (při zatížení) nejde na začátku pod cca 12V a změř úbytky na cestě k dynamáku. Když je odečteš od napětí na baterce, číslo musí být větší než minimální napětí na S1 vs. kostra – těch 10,5V. Ta hodnota je opravdu ta nejnižší, kdy má dynamák chuť ještě tak nějak převalit kompresi (na novém studeném motoru). A další problém se často objevuje při nedostatečném dosednutí uhlíků – slabá pružinka, drhnutí v domečcích. To se dá celkem lehce ověřit, že při startování dynamák oživne, když problematický uhlík přitlačíte. Občas se stává, že kontrolka dobíjení velmi slabě svítí při vysokých otáčkách (je to vidět ve tmě). To je způsobené excentricitou komutátoru, kdy s ním uhlíky nestačí držet kontakt. Při zatlačení na problematický uhlík kontrolka zhasne. Síla pružiny je kompromisem mezi tím, kdy uhlík spolehlivě vede a ještě se zbytečně nadměrně neobrušuje.

    Přidat odpověď

  • Re:Hodnoty odporů dynamostarteru

    21.11.2024 v 17:38

    Brown napsal:

    Děkuji za vyčerpávající odpověď, moc si toho vážím. Pár motorů jsem na učňáku kdysi převinul. Takže úplně nepolibenej asi nejsem. Trochu mě zarazilo, že ze všech lamel na kostru jsem naměřil +- stejný odpor. V sobotu rotor sundám, vykoupu v benzínu, proškrabnu komutátor a uvidíme. Dynamak startoval ale bylo mu potřeba někdy pomocí. Je mi jasný že El. cesta k dynamaku je stejně důležitá jako samotný dynamak. Ještě jednou díky ????

    Přidat odpověď

  • Re:Hodnoty odporů dynamostarteru

    21.11.2024 v 18:08

    ... napsal:

    Ale to je celkem logické. Z hlediska obyčejného měřáku jsou všechny lamely spojené dohromady kusem měděného drátu (první odstavec) a kostra kotvy je kus železa (vypadá to, že plechy nejsou od sebe izolované). Takže je prakticky jedno na které lamele a na které části kotvy měříš. Pozorovatelný rozdíl by mohl být asi jen v případě, kdy by bylo vinutí přerušené na dvou místech.
    Zásadní je, jak velký ten odpor je a jestli se mění při změně tlaku na různé části vinutí (jemně ;-)
    Jestli startoval a bylo mu třeba pomoci, většinou to fakt NENÍ v dynamáku. Projdi všechny návrhy v posledním odstavci – opravdu si změř to napětí na svorce S1 vs. kostra na statoru, ať eliminuješ všechny úbytky (vyjma úbytků na kontaktu uhlíků s komutátorem). Dost často jsou opravdu zoxidované nebo zdeformované kontakty ve křížáku (určitě se na ně roky ani nepodíval ;-) Extra se věnuj uhlíkům. A opravdu si nabij baterku a ujisti se, že je v kondici. Ten dynamák je navržený na hraně schopností běžných akumulátorů.
    Vyčisti drážky mezi lamelami (nečím měkkým), to bývá důležitější.
    A na čištění nepoužívej benzín ani jiné rozpouštědlo, které by mohlo narušit izolace.

    Přidat odpověď

  • Re:Hodnoty odporů dynamostarteru

    27.11.2024 v 17:10

    Brown napsal:

    Tak nakonec odpor na kostru byl cca 15 ohmů. Ještě jsem tam pustil cca 1 A a krásně bylo vidět kde vinutí prohořívá k plechu rotoru. Takže se bude převíjet. Ještě jednou díky za rady :-)

    Přidat odpověď

  • Re:Hodnoty odporů dynamostarteru

    02.12.2024 v 13:14

    ... napsal:

    Tak to mě mírně překvapuje, že měl vůbec snahu točit :-)

    Přidat odpověď

Následující dotaz: Křížový spínač

Zpět do kategorie Elektro - předstih, dynamostartér, relé, kabely