Proč vlastně pískovat ? Původně jsem o pískovaní vůbec nepřemýšlel, říkal jsem
si je to zbytečné, stačí přece kostru obrousit ocelovým kartáčem a smirkem. Většina
zkušenějších kolegů velorexářů mi řekla : „Ano stačí kostru obrousit ale už předem
můžeš počítat s tím že do 4 let se začne barva odlupovat a bude nutné natřít kostru
znovu. Pokud to myslíš s renovací vážně, kostru opískuj.“ Byl jsem na rozpacích,
zda zvolit levnější a rychlejší obroušení nebo zdlouhavější a nákladnější pískovaní.
Když jsem ale zjistil že se dá pískovací pistole koupit za necelých 700 Kč a k
jejímu provozu postačuje i malý kompresor, byl rozdíl ceny broušení vers. pískování
tak malý v celkovém rozpočtu na renovaci, že jsem se rozhodl pro kvalitnější pískování.
Navíc po opískování je povrch kostry lehce zdrsněn a ideálně připraven na nátěr.
Na první pokus jsem použil 1 díl přední nápravy a koš. Chvíli mi trvalo než jsem
dostal ten správný grif, ale ověřil jsem si, že nebude problém opískovat celého
velorexe doma.
Příprava:
Než začnete pískovat je velmi důležité se na to náležitě připravit:
- Pracovní místo: při tryskání písek odletuje úplně všude, takže pracujte
raději někde v ústraní, ideální je natáhnout pod pracovní místo dostatečně
velkou plachtu na které písek zůstane ležet, můžete ho znovu shrabat a použít.
- Materiál: Pro začátek jsem použil jako tryskací materiál běžný betonářský
písek prosetý přes cedník a částečně vysušený u kamen. Rozhodně to není to
nejlepší řešení, dá se to použít jako nouzovka na nějaké malé díly. Ideální
je použít SUCHÝ křemenný písek, mají ho například v HORNBACHU na zásyp spár
zámkových dlažeb, s tímto pískem je pískování hračka.
- Ochranné pomůcky: při této práci platí dvojnásob že "bez brýlí ani
ránu" , dobré je mít na sobě dlouhé nohavice a rukávy, a sundat si hodinky,
přes opískované sklo není nic vidět.
- Kompresor: minimálně 6 Atm, a dostatečný zásobník vzduchu, ja mám jenom
24 litrů a je to minimum, kompresor bez zásobníku vzduchu vůbec nedoporučuju,
tryskací pistole pouští maximální průtok vzduchu velkou tryskou takže tlak
klesá velmi rychle.
- Pískovací pistole: koupil jsem ji v Baumaxu za 690 Kč, je možné ji použít
na tryskání libovolným materiálem do velikosti zrna 1,5 mm.
Postup:
Hodně záleží na počtu vrstev staré barvy. Pokud je na kostře pouze jedna původní
vrstva barvy můžete začít rovnou pískovat, bohužel moje kostra byla natřená
3 někde i více vrstvami měkké hodně husté barvy takže jsem musel nejdříve použít
ocelový kartáč na rozbrušovačce, odstranit horní silnou vrstvu a poté až začít
se samotným pískováním.
Pískoval jsem po malých plochách, většinou bylo nutné každé místo přejet minimálně
dvakrát, sváry i vícekrát. Když některé místo nechtělo povolit ani po několikanásobném
přejetí použil jsem špachtli k narušení povrchu barvy a poté jsem problémové
místo znovu přejel, většinou už povolilo.
Převrátil jsem kostru na levý bok a začal jednou kratší trubkou u kola na vnitřní
straně levého boku a od této trubky jsem pokračoval postupně na všechny strany.
Takto jsem opískoval celý vnitřní levý bok až do poloviny dveří, přední a střední
podlahové trubky zespoda a z boku, a trubky přední “kapoty“ zespoda. Poté jsem
převrátil kostru na pravý bok a postup zopakoval na pravé vnitřní straně. Nakonec
jsem postavil kostru na podlahu a opískoval celý předek z venkovní strany.
Stejný postup použiji na zadní část a střešní konstrukci. Je nutné pískovat
kostru z několika směrů aby jste se dostali ke všem trubkám, svárům, skulinám
a na nic nezapomněli.
Náklady:
materiál: písek 4 pytle po
25 kg |
400 Kč |
ocelovy kartac na rozbrušovačku 2x 180 Kč |
360 Kč |
|
Při výpočtu nákladů je též nutné kalkulovat s časem. Celou přední část jsem
dělal 12 hodin až do poloviny prahu, 12 hodin zadní část a 6 hodin střešní konstrukci
a rám okna. Cenu kompresoru (4000 Kč) do celkových nákladů nezahrnuji, jelikož
jej využiji i při jiných činnostech a nekupoval jsem ho tudíž výhradně kvůli
pískování.
|