Elektrárna pro dvěstěpadesátky
Autor: Honza (honza@velorexy.cz) Datum: 2. 10. 2008 Rubrika: Poznatky Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=215 |
Článek je nyní pozměněn o novou hřídelku chlazení. Původní provedení se ukázalo nedostatečné, přestože cca 7 tis.km vydrželo sloužit.
Majitelé Velorexů s motory 250ccm mi asi dají za pravdu, že původní dynamo 6V/45W je na pokrytí potřeby el. proudu u hadráka, vzhledem k nárokům dnešního provozu, nedostatečné.
Jeho zachování má význam pouze z historického hlediska. Do dvěstěpadesátek je
však možné namontovat modernější a podstatně výkonější "elektrárnu" spojenou i
s bezkontaktním zapalováním. Jediná větší úprava, kterou je nutné udělat, spočívá
v nové hřídelce pohonu chlazení. Rotor je na čepu klikovky zajištěn imbusem M6 přes velkoplošnou podložku. V tomto zahloubení je vnitřní závit M27x1,25 pro stahovák rotoru. Tento závit použijeme pro montáž nové hřídele pohonu chlazení. Její nové, robustnější provedení je na následujícím obrázku. Zajištění hřídele proti povolení je řešeno velkou kontramaticí M27x1,25 s šestihranem 36mm. Hřídel je takto pevně spojena s nábojem rotoru, resp. s čepem klikovky.
A pro úplnost ještě seznam součástek, které je třeba dodělat nebo upravit:
Na hřídelku patří věci v tomto pořadí od rotoru:
Ve 12V provedení má alternátor max. výkon asi 140W, při běžných provozních otáčkách motoru dává asi 120W. Cena sady je 4.000,- Kč (nezahrnuje výrobu hřídelky chlazení a drobný materiál). 6V provedení (SZ14) je o 500,- Kč levnější, avšak má o 30% nižší výkon.
A na závěr malý přehled některých typů zapalování a jejich výkonů.
Další detaily najdete na www.vape.cz. |