Velorex tým Střední Čechy půlí motory

Autor: Vlasta (vlastimil@vavru.cz)
Datum: 18. 8. 2004
Rubrika: Vaše stroje
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=339

Měl jsem to velké štěstí, že jsem se dostal k půlení jiného velorexího motoru než svého vlastního. Dva členové Velorex týmu Střední Čechy - Honza a Míla - půlili své třistapadesátkové motory. Míla klasickou "mechaniku" a Honza motor z Jawy 350 typ 632. Neodolal jsem (jak Honza správně dopředu tušil) a půlení se zúčastnil. Digitál jsem vzal s sebou, takže máte možnost také vidět co se onoho večera událo.

Honza půlil svůj motor z důvodu "poškubávající" jedničky. Míla se rozhodl pro kompletní generálku. Na fotografiích jsem se snažil zachytit konstrukční rozdíly obou motorů. V podstatě se dá říci, že jsou oba motory velmi podobné. 632 motor má "ojnice na jehlách" nahoře u pístu, má alternátor, převodovku pouze se dvěma posuvně uloženými kolečky (stejně jako hydraulika). Velmi mě zajímala velikost a uspořádání kanálů ve válci a bloku motoru. Co se týká sacího kanálu (od karburátoru směrem do motoru a pod píst), 632 má průměr sacího kanálu v místě uchycení karburátoru téměř stejný jako původní mechanický motor (mechanickým motorem je myšlen motor 572-01). Jinak je tomu v místě styku s válcem. Zde je kanál mírně vyšší a hlavně širší - tak, aby navazoval na otvor ve válci. Nutno podotknout, že ani u jednoho motoru hrana sacího kanálu nesouhlasila s otvorem ve válci. Byly tam až milimetrové rozdíly. Na první pohled shodné jsou přepouštěcí kanály v blocích motoru. Velikost kanálů (přepouštěcích a výfukových) ve válcích jsem porovnal jenom letmým pohledem a neshledal jsem výraznějšího rozdílu. Při srovnání hlav obou motorů jsem zjistil, že 632 má výrazně menší kompresní prostor. Spalovací prostor u motoru 632 je mělčí. Mile mě u motoru 632 překvapilo množství šroubů, které jsou mezi bloky motoru. Zejména na spodní části motoru po obvodě je přítomno několik velmi vhodně umístěných šroubů, které velmi pomáhají zamezovat úniku oleje z motoru. Všichni známe, že po zastavení je pod velorexem vždy několik kapek oleje. Jak Honza řekl - tento motor trpí únikem oleje jenom velmi nepatrně a to kolem řetězového kolečka. Bloky motoru těsní dokonale.

Motor 572-01 má papírový výkon 16 koní, motor 632 24 koní. Musím se příznat, že jsem nepřišel na to, čím je onen teoretický rozdíl osmi koní způsoben. V motorech sice mírné rozdíly jsou - hlavy, nepatrný rozdíl v sacím kanálu, ale podle mých zkušeností nejsou tyto rozdíly takové, aby způsobily takto obrovský nárůst výkonu. Závěr mám tedy spíše takovýto - partně se nikdy nedozvíme skutečné výkonu našich motorů, ale faktem je, že mezi dvěma zgenerálkovanými velorexími motory mohou být (a jsou) ve výkonu obrovské rozdíly (v řádu koní). Není tedy vůbec vyloučeno, že povedený původní velorexí motor bude mít stejný nebo i vyšší výkon, než motor 632 nebo dokonce 638. O čemž jsem se na vlastní kůži přesvědčil.

Proto pokud chcete mít velorexe s vyšším výkonem motoru, neosazujte jej neoriginálními pohonnými jednotkami, ale proveďte citlivou a precizní generálku originálního velorexího motoru. S opravdu špičkovým motorem se to dá po rovině svištět i 100 km/h. Omlouvám se těm, kterým naprosto nesejde na výkonu motoru jejich hadráka - mohlo by jim moje polemizování lézt na nervy :-).

Předchozí odstaveček platí i pro dvěapůle. Znám několik skvělých dvěstěpadesátek, u kterých se běžná cestovní rychlost (ne maximální) pohybuje lehce pod 80 km/h, což je absolutně dostačující hodnota. Pokud bude zájem, připravím článek o zvyšování výkonu motoru.

Držme Velorex týmu Střední Čechy palce při generálkování. Na závěr ještě poznámka k motoru Honzy (632) - poškubávající jedničku způsobovala povolená kulisa řazení (díl, který slouží pro vedení vidliček). Motor už je opět dán dohromady - proběhla výměna pístních kroužků, gufer a výměna ocelových vidliček za kované. O tom, jak se povede generálka Milovi budu opět informovat.

Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Míla a Honza v akci.
Míla a Honza v akci.
Míla a Honza v akci.
Míla a Honza v akci.





Motor 632 - velmi vhodně umístěné šrouby na spodku bloků motoru.
Motor 632 - velmi vhodně umístěné šrouby na spodku bloků motoru.
Honzův motor 632 ve výstavním stavu.
Honzův motor 632 ve výstavním stavu.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Rozpůlený Mílův motor 572-01.
Míla a Honza v akci.
Míla a Honza v akci.
Míla a Honza v akci.
Míla a Honza v akci.





Detail klikového hřídele a převodovky motoru 632.
Detail klikového hřídele a převodovky motoru 632.
Pravý blok motoru 632.
Pravý blok motoru 632.
Levý blok motoru 632 s klikovou hřídelí a převodovkou.
Levý blok motoru 632 s klikovou hřídelí a převodovkou.
Převodovka motoru 632.
Převodovka motoru 632.
Ojnice motoru 632.
Ojnice motoru 632.
Sací kanál motoru 632.
Sací kanál motoru 632.
Sací kanál motoru 572-01.
Sací kanál motoru 572-01.
Přepouštěcí kanály v bloku motoru 572-01.
Přepouštěcí kanály v bloku motoru 572-01.
Srovnání přepouštěcích kanálů v bloku obou motorů.
Srovnání přepouštěcích kanálů v bloku obou motorů.
Přepouštěcí kanály v bloku motoru 632.
Přepouštěcí kanály v bloku motoru 632.
Přepouštěcí kanály v bloku motoru 632.
Přepouštěcí kanály v bloku motoru 632.
Spalovací prostor v hlavě motoru 632.
Spalovací prostor v hlavě motoru 632.
Spalovací prostor v hlavě motoru 572-01.
Spalovací prostor v hlavě motoru 572-01.
Srovnání hlav obou motorů.
Srovnání hlav obou motorů.
Srovnání hlav obou motorů.
Srovnání hlav obou motorů.
Levý blok motoru 572-01 s převodovkou a klikovou hřídelí.
Levý blok motoru 572-01 s převodovkou a klikovou hřídelí.
Levý blok motoru 572-01.
Levý blok motoru 572-01.
Levý blok motoru 572-01 s převodovkou a klikovou hřídelí.
Levý blok motoru 572-01 s převodovkou a klikovou hřídelí.
Levý blok motoru 572-01 s převodovkou a klikovou hřídelí.
Levý blok motoru 572-01 s převodovkou a klikovou hřídelí.

Související články:
Velorex tým Střední Čechy sestavuje motory