Nový motor v třiapůli - DOPLNĚNO

Autor: Vlasta (vlastimil@vavru.cz)
Datum: 26. 10. 2004
Rubrika: Vaše stroje
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=375

Před 14 dny jsem s velorexem absolvoval jeho poslední cestu v tomto roce. Z Prahy domů na jih Čech. Vzdálenost asi 120 kilometrů. Před vyjetím měl motor najeto 220 kilometrů.

Mým cílem jednoznačně bylo nezadřít motor, a tak jsem koupil kvalitní olej Castrol a naředil jej v poměru 1:30. Malými cestičkami jsem se vydal k domovu. Hadrák však jel překvapivě dobře, takže jsem to nakonec vzal po dálnici a pak nejkratší cestou před Benešov a Tábor domů.

Během cesty jsem stavěl pouze jedinkrát a to kvůli nandání okýnek. Motor šlapal skvěle, žádné přehřívání, zadírání. Těch 220 kilometrů záběhu vyvolalo velké změny. Pořád to ale ani zdaleka není můj původní motor. Pro srovnání uvádím běžně dosahované rychlosti na jednotlivé rychlostní stupně s původním motorem a novým motorem. Ještě dodávám, že v novém motoru je originální velorexí hydraulická převodovka (tedy 1-2-3 nakopete v pěti metrech a pak jakoby mezi 3 a 4 chyběl kvalt) a v původním motoru mechanická převodovka (klasická kývačková).

Stupeň Nový motor Původní motor
I. 35 km/h 50 km/h
II. 55 km/h 70 km/h
III. 65 km/h 85 km/h
IV. 95 km/h 105 km/h


Veškeré údaje o rychlosti jsou naprosto přesné. Používám cyklocomputer. Zajímavé je, že i když má nový motor odhadem o 5 koní méně, maximální rychlost po rovině je nižší pouze o 10 - 15 km/h. Po dálnici jsem udělal maximálku 102 km/h, přičemž 93 km/h jsem jel po rovině trvale a naprosto bez problémů. Horší to bylo když přišel kopec. Tam se obsence výkonu projevila na plné čáře. Dalším nepříjemným faktem je, že pokud jste s hydraulikou pod kopcem rozjeti například na 90 km/h, musí nechat rychlost klesnout až na 65 km/h, protože ve větší rychlosti by se vám trojka "rozskočila". To u původního motoru jsem podřazoval na trojku jakmile rychlost klesla na 80 km/h.

Jak jsem se již zmiňoval v Garáži, motor půjde ven a hydraulickou převodovku nahradí předovka z Jawa 350 typ 634. Prozradím, že připravuji sérii článků na téma převodovka, kde podrobně rozeberu všechny druhý převodovek a upozorním na jejich přednosti a naopak nedostatky.

Další informace v mojí Garáži.

Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Krásné "hydraulické kartery".
Zgenerálkovaná klika...na pouzdrech.
Zgenerálkovaná klika...na pouzdrech.
Nahřívání karteru.
Nahřívání karteru.
Nahřívání karteru.
Nahřívání karteru.
Nahřívání karteru.
Nahřívání karteru.
Motor už je skoro sestaven.
Motor už je skoro sestaven.