Načipujte si Velorex aneb "rychle a zběsile"

Autor: Beton (betonecek@seznam.cz)
Datum: 20. 9. 2005
Rubrika: Poznatky
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=522

Už pět let jsem hledal někoho, kdo by mi vyrobil elektonické zapalování, které by nahradilo kladívka. Bohužel jsem byl neuspěšný. Tak jsem si ho vyrobil sám bylo to upravené elektonické zapalování (EBZA) používané v dovážených vozidlech Trabant od roku 1986. Podařilo se mi vyřešit i chod vzad. Do té doby nespolehlivá kladívka byla nahrazena snímači obsahující Hallovu sondu snímající změnu magnetického pole ze speciálního magnetu. Spolehlivost zapalování byla 100%. Zapalování neohrožovala voda, olej či jiné nečistoty. Spotřeba klesla jelikož jiskra byla přesně kde jsem chtěl a to 3,5 mm před horní úvratí a to i pro zadní chod. Zapalování EBZA mi fungovalo a funguje stále. Přesto jsem stále tvořil pomocí kamarádů zapalování, které by řídil čip a hýbalo předstihem pro snažší startování a lepší chod motoru. Při tvoření zapalování jsem narazil na to, že kamarád co ho dělal, neměl pořád čas. Nebylo to jednoduché převést myšlenky do reality. Pár prototypů se ovšem vyrobilo, některé i fungují. Přesto přezevšecko nesplňovala má očekávání. Bylo složité je seřídit tak poslední kousek byl vybaven i přípojkou nahrazující stroboskop. Byla to vysoce svítivá dioda. Na seřízení uplně stačila. Ovšem pohyb předstihu byl dán, což bylo sice uspokojivé, ale nebylo to ono. Cena posledního zapalování by se pohybovala okolo 800 korun českých v seriové výrobě, ale přesto z toho sešlo. Proč tomu bylo tak?

Osazení na místo kde bývají kladívka bylo jednoduché. Zasuvka pro připojení počítače.
Osazení na místo kde bývají kladívka bylo jednoduché. Zasuvka pro připojení počítače.


Jednoho dne jeden velorexí kolega dal hlášku na forum na velorexy.cz, že firma IMFsoft, s.r.o. začala vyrábět zapalování s řízeným předstihem na motocykl Jawa. Kontaktoval jsem firmu emailem. Pak to šlo ráz na ráz. Domluvil jsem se z konstruktérem onoho zapalování jestli by šlo vyrobit i pro chod vzad. Netrvalo ani dva týdny a zapalování jsem si vyzvedl na poště. Zapalování je osazeno ještě jedním snímačem a má pár součástek navíc. Jinak uchycení a clona je stejná. Velorex 350 má ovšem vačku jinačí než motocykl jawa. Muselo se naměřit a vyrobit něco na co by se přidělala clona. Požádal jsem Mílu307, který souběžně montoval totéž zapalování jen s tím rozdílem, že má jen pro chod vpřed, aby to odměřil a já jsem to vyrobil. S zapalováním EBZA jsem jel ješte do Prahy webmasteru tohoto webu na svatbu. Velouš jel jako by to cejtil že přijde změna. V sobotu jsem si připravil vše potřebné k výměně zapalování EBZA za zapalování Ignition. Do notebooku nahrál patřičné programy a vyrazil do garáže. V 8 ráno jsem začal. Vyštrachal jsem základní desku s kladívky a začal postupovat podle návodu. hned po pár minutách jsem zjistil, že se do ní musí vrtat dvě dírky a udělat o nich závit. V návodu o tom nebyla ani zmíňka. Vyvrtal jsem teda dírky udělal do nich závit M3,5. Uchytil plošný sloj vypodložený dodanýma podložkama. Nasadil jsem do rotoru část nahrazující vačku. Seřízl přečnívající šrouby na desce s plošným spojem na patřičnou délku a přišrouboval na původní místo na statoru, kde dříve byla destička s kladívky. Přišla na řadu úprava clony. Úprava spočívala v tom, že se musela převrtat středová díra z průměru 6mm na průměr 8mm jelikož velorex 350 má šroub držící vačku a rotor M8x1. Natáhl jsem vodiče. Propojil tištěný spoj s indukčníma cívkama. Po připojení notebooku začalo zdlouhavé seřizování a ladění dle návodu. O to horší bylo to, že mé zapalování má možnost chodu vzad, na kterej jsem musel stale brát ohled. Po pár hodinách bylo hotovo a seřízeno.

Zapalování s jedním snímačem určeným jen pro chod vpřed
Zapalování s jedním snímačem určeným jen pro chod vpřed


Dle návodu jsem nastavil píst válce do horní úvrati a začal nastavovat clonu. První problém ze clonou byl ten, že nelze zvrtat s náhradou vačky a tím zafixovat proti pootočení při dotahování. Je to způsobeno tím že na plošném spoji je otvor o velikosti asi 13,5mm tudíž musí bejt náhrada menšího průměru a už nezbejvá na kolíček co by držel clonu při dotahování. Je to dosti závažná chyba. Další věc co je k seřizování potřeba, aby se dosáhlo požadovaného výkonu, je stroboskop. Ten v mé dílně chybí - musel jsem si ho pučit u kamaráda. Jelikož seřízení dle návodu sice funguje, ale je to tak bajlaj oko a dle "Brzdy" co program umožňuje není zrovna seřizování od oka to pravé ořechové. Výkon se pohyboval od 9kW do 11,5kW. Motor kolikrát nešel vůbec nastartovat, a když běžel byl línej.

K uchycení tištěného spoje je použita původní destička zbavena kladívek a víčnělků. Nutnost vyvrtání dvou dírek se zavitem
K uchycení tištěného spoje je použita původní destička zbavena kladívek a víčnělků. Nutnost vyvrtání dvou dírek se zavitem


Po seřízení pomocí stroboskopu a úpravě křivky předstihu motor chytal velice dobře. Volnoběžné otáčky se pohybovaly okolo 800 ot/min maximální otáčky 8532 ot/min bez zátěže. Na programové motorové brzdě výkon 14,5kW (19,3 koňských sil). Program umožňuje řídit jiskru a vypínat proud do civek v rozmezí 10- 120 sekund. Což je velice praktické, jelikož se po zastavení motoru nestane, že se přehřejí cívky a můžou zkolabovat. Program nahrává nastavení při běhu motoru. Omezovat otáčky nebo motor trvale blokovat moc nedoporučuji ani řízení jiskry. Další funkce je, že v průběhu jízdy můžete měnit přednastavené křivky například budete mít motor seřízen na special a budete chtít jezdit na natural 98 tato změna se bez změny předstihu projevuje přehříváním a nedostatečným výkonem motoru. Změnou křivek se dá hýbat s kroutícím momentem motoru - to se dá také využít při jízdě do kopců či po rovině, ale přednastavené křivky se nehodí pro každý motor. Křivky lze různě upravovat a měnit sám program má nastavenejch 7 křivek. Dají se využít pro dobrý start a v průběhu chodu přepnout na ostřejší jízdu. Osobně jsem si musel udělat pro motor co mám ve velorexu svou, abych dosáhl nejlepších výsledků. Pomocí ONLINE VIZUALIZACE se dají sledovat otáčky a okamžitý předstih.

Při konzultaci s konstruktérem jsem se domluvil, aby softwérově změnil pro chod vzad i výstup k civkám A1->B1 a z B1->A1. Tím pádem by odpadl přepínač cívek. Dělo by se to automaticky.

Na zavěr: Klady a zápory

+ provedení tištěného spoje
+ dodaný propojovací kabel
+ softwér jednoduché ovládaní
+ možnost změny programu během provozu v zařízení
+ sledování otáček motoru a úhlu zážehu při seřizování
+ možnost ukládání křivek a grafu k měření výkonu
+ zapalování s chodem vzad lze připojit na originální křížový přepínač
+ možnost automatického vypínání přívodu proudu do cívek po svévolném zhasnutí motoru


- složitost přesnějšího nastavení
- při seřizování nutnost připojení k pc
- pro přesné nastavení potřeba stroboskop
- pro snímání polohy použití optočlenů
- nutnost vrtání pro uchycení tištěného spoje
- malá díra v tištěném spoji pro průchod náhrady vačky
- obtížné svrtání stínítka s náhradou vačky
- závažná chyba při automatickém vypínání přívodu do cívek vznik jiskry na obou svičkách možnost jednorázového zážehu v motoru nebo elektrícký šok


a možná ještě nějakej ten plus a mínus, ale už mě nic nenapadá :-)

Zapalování bych hodnotil jako dobou věc pro získání nějakého koně navíc a přesné jiskry. Přes pár nedostatků, které se určitě časem vyřeší jsem ze zapalováním nadšen a mohu doporučit do každého velorexe či motocyklu. Hardwerově a softwérově dobře provedené.


Náhodná křivka brzdy co jsem zrovna namaloval pro informaci a přiblížení této funkce programu
Náhodná křivka brzdy co jsem zrovna namaloval pro informaci a přiblížení této funkce programu
Křivka předstihu se dá libovolně nastavovat a tato data se dají ukládat rovnou při chodu motoru do připojeného zapalování
Křivka předstihu se dá libovolně nastavovat a tato data se dají ukládat rovnou při chodu motoru do připojeného zapalování
Zde v online vizualizaci se dá sledovat aktuální otáčky a úhel sepnutí kdy pálí svíčka
Zde v online vizualizaci se dá sledovat aktuální otáčky a úhel sepnutí kdy pálí svíčka
Tady se dá nastavit kdy chcem odpojit buzení do cívek, omezit otáčky nebo při dosažených otáčkách uplně vypnout motor zapnout se dá i vstup na přepínání křivek ovšem jen u zapalování co nemají chod vzad
Tady se dá nastavit kdy chcem odpojit buzení do cívek, omezit otáčky nebo při dosažených otáčkách uplně vypnout motor zapnout se dá i vstup na přepínání křivek ovšem jen u zapalování co nemají chod vzad