Oskar 16 Vlastimila Vávrů

Autor: Vlasta (vlastimil@vavru.cz)
Datum: 31. 3. 2003
Rubrika: Vaše stroje
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=64

Oskara jsem přivezl ve velmi zuboženém stavu. Samozřejmě bez SPZ a TP. Asi čtvrtina trubek kostry byla zrezlá nebo zohýbaná a bylo nutné je vyměnit. Celkem bylo stráveno na opravě kostry asi 30 hodin čistého času - práce s autogenem, svářečkou, flexou atd. Renovace byla hned od začátku brána velmi vážně. Předběhnu a uvedu, že trvala rok a půl.

Nyní se podrobněji zmíním o kostře. Jedná se o typ, kde jsou táhla řazení a startování vedena pod podlanou, uchycení předních reflektorů je pomocí spojovací trubky, přední brzdy pomocí trojkladky, zadní brzda pomocí táhla. Oskar jezdí po šestnáctkových půlbubnech. Bohužel je předchozí majitel vyměnil za celobubny. A tak nastalo období shánění chybějících dílů po burzách. V současné době již Oskar má půlbubny s chromovanými ráfky.

Další kapitolou je motor a výfuk. Motor se ve vraku nacházel, dokonce i s raménkem chlazení. Řemeničku jsem si musel nechat vyrobit. Motor jsem zgenerálkoval a zachoval jsem původní relé přímo na statoru. Velmi zajímavý je výfukový systém. Je realizován pomocí "dvojkolena". To svádí výfukové plyny z obou výkových kanálů do jedné rybiny. Celý výfukový systém byl přebastlený a dvojkoleno i rybinu bylo nutné sehnat.

Oskara jsem oblékl do solnických plachet. Klasická hnědá koženka s bílým lemováním. Nová je též střecha (Rekovi) a sedačka (Rekovi). V roce 2002 jsem s Oskarem absolvoval tyto akce: sraz Velorexů v Boskovicích, Lipnici, Týnci nad Sázavou a Blansku. Celkem jsem v roce 2002 najel s nově zrenovovaným Oskarem asi 5000 km.

Oskar se od třiapůle liší v několika směrech. Tak například ve spotřebě. Ta v mém případě činila například během lipnického srazu 4,92 l/100 km. Zatímco s třiapůlí jezdím běžně za 4,2 l/100 km. Též výkonové parametry jsou nesrovnatelné. Pro porovnání jsem Oskara vybavil digitálním tachometrem. Maximální stálá rychlost po rovině činí zhruba 70 km/h. Rozjezd je velmi vlažný. O akceleraci se dá hovořit jen velmi opatrně. Nicméně jízda s Oskarem je skvělý zážitek a v jistém směru lepší než s třistapadinou.

Na fotografiích je vidět původní stav, postup renovace a konečně stav po renovaci.
































Související články:
Oskar 16 Vlastimila Vávrů II
Můj Oskar 16 - aktuální stav