Hranatá kyvka 350-tky a přístup ke spojce v rámu

Autor: Brťka (velorex.rudolf@velorexy.cz)
Datum: 3. 10. 2007
Rubrika: Poznatky
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=674

Nevím čím to je, ale moje zkušenosti se spojkou vzhledem k intervalům GO motoru nejsou moc dobré. Za dobu co jezdím s velorexem, tedy těch cca 7 let, jsem byl nucen kuchat a řešit spojku z různých důvodů aspoň 10x. Naposledy o víkendu v Bukovanech na srazu kolegů VTPL.

Objevila se mi opět loňská závada z čundru, když při dotahování šroubu na ovládání spojky z pravé strany se zvedne délka jejího chodu, tudíž se při sešlápnutí pedálu lamely dostanou z koše. Loni se mi to stalo kvůli příliš dlouhé tyčce spojky, letos zřejmě díky přismahlým "ferodům" při dlouhém popojíždění a "stání na spojce". Navíc při GO jsem nově použil převodovku z 634ky, ta má delší vývod u "řetězky", ovládání spojky je v jiné pozici a i tyčka tomu musí být uzpůsobena, aby poloautomat správně chodil. To asi ještě nemám správně odladěno.

Kolegové s hydraulikami řeknou: "to je lehké, sundáš dekl spojky a je to". Při mé odpovědi: "já mám hranatou kyvku", však leckdo "otočí oči v sloup" a ozve se výmluvné "a jéje". U hranaté kyvky není místa nazbyt a když už není problém sundat řadičku, tak se alespoň narazí při sundávání deklu, který nejde protáhnout, tudíž se musí vyndat celý motor, buď samotný, nebo se zadním úchytem, takže to každopádně představuje více úsilí a hlavně práce a času.

Nejen kvůli tomuto využívám několik let přednosti nůžkového heveru, který místo toho klasického vozím pod sedadlem. Vyplatí se to!.

Blíže k věci tedy, po známém postupu: vypuštění oleje, demontáži táhel a startovačky, řemenice, vymontování šroubů deklu, ještě uvolním sání filtru od držáku a vyndám oba zadní šrouby držící motor v rámu, který podepřu zmíněným heverem. Motor pak postupně zvedám, jde to o ty potřebné cca 1-2 cm. Chce to nepřepínat, spíš postupně zkoušet přizvedávat. Dekl se pak sundá dolů a ze segmentu řazení se stáhne zvedáním jeho přední části nahoru a natáčením, až se to podaří. Ušetří to snad slušný čas a hlavně námahu s taháním se s motorem či spotřebu solviny :o).

Třebas tento poznatek leckomu pomůže, či naopak, když to zde zveřejním, nenaštvu znalce :o). Závěrem přeji, aby vás takové trable míjely.

PS: jinak ten hever často asi jako mnozí využívám třeba i tehdy, když motor při montáži nechce sednout na "své místo". :o)

PS2: Velké poděkování patří Honzovi za nabídnutou a poskytnutou pomoc, díky níž se Rudolf navíc ocitl v Praze, byť jen na jejím okraji a na letmý okamžik :o)). Cestou zpět spokojeně brblal a při míjení závodiště v Chuchli měl chuť si s koňmi zazávodit :))))).