Test kufru a brašen Zitex do Velorexu

Autor: Brťka (velorex.rudolf@velorexy.cz)
Datum: 12. 11. 2007
Rubrika: Poznatky
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=680

Ve Velorexu je málo místa. To všichni, myslím, víme a leckdo si již pomohl vlastní výrobou nebo nákupem různých doplňků pro lepší využití prostoru.

Foto volného prostoru před instalací kufru
Foto volného prostoru před instalací kufru


U mne to není jinak a jak se o mně ví, většinou tahám mnohem více věcí, než potřebuji. Před plánovanou expedicí do Rumunska jsem dozrál k úvaze, že tzv. "urob si sám" u mne nebude fungovat, tak jsem se obrátil na jednoho z výrobců kufrů a brašen do Velorexů se svou akutní potřebou a ještě navíc speciálním požadavkem na co nejlepší využití prostoru a s prosbou o radu, kam s olejem, který mnohdy z lahví teče, a hlavně zavazí.

Bylo mi zcela vyhověno, hlavně i díky ochotnému Betonovi (díky Martine), jež se ujal mé poptávky a ochotně zapůjčil svůj velorex k měření a prozkoumání, co a jak by mohlo být, skoro jako pod heslem "lépe a radostněji k příštím zítřkům" :) .

A tak se zrodila speciální úprava standardně nabízeného kufru do Velorexu, jehož montáž navíc nijak nepoškozuje rám, neboť se připevňuje jen pomocí suchých zipů a přezek. (Přiznám se, že mne lehce před lety inspiroval "svým podpalubím ve stroji" kolega z VTPL Petr Kment, jemuž tímto děkuji.) Vše bylo namysleno a vyrobeno v rekordním čase, do 14-ti dnů jsem už doma instaloval.

detail
detail


Speciální úprava tkví v tom, že v přední části jsou zapuštěny dvě trojúhelníkové kapsy, do každé z nich se pohodlně vejdou-částečně zapustí vždy tři lahve MOGULU TSF (placaté) a i navíc půl litru převoďáku (takže do Rumunska jsem jel s dostatečnou zásobou oleje). Spodní švy kapes se ukotví tak, že sahají až pod vodorovnou výztužnou trubku v přední části (viz foto), natáhnou se před ni, aby byly mezi touto trubkou a koženkou. Tím jsou pevně přichytlé, "nelítají" v prostoru, nemohou se jakkoliv vysunout či vysmeknout a olej či jiné věci "sedí" na trubce, čímž není nijak ohroženo řízení a ani nejsou omezena brzdová lana. Nad olej je pak možno dávat další věci, nehrozí jeho vylití a nezabírá se v kufru zbytečně místo.

otevření přepážky uvolněním suchého zipu
otevření přepážky uvolněním suchého zipu


Z boku od řidiče mi byla navíc vyrobena samostatná kapsa k zavěšení vedle nádrže, do které se vleze např. 2l láhev s pitím, či rukavice, pracovní utírací hadr/y, či další věci, které chceme mít po ruce.

Celý kufr se musí standardně před instalací do Velorexu vyztužit dvěma kusy nějaké tenké+pevné podložky pro jeho zpevnění. Já jsem si výztuže vyrobil podle přiloženého nákresu z doma nalezeného sololitu, po dopasování a instalaci jsou nyní výztuže schovány a uzavřeny v dvojitém dně na suchý zip.

Tímto opatřením je kufr včetně prostoru před polujezdcem účelně zpevněn. Vedle nádrže ze strany spolujezdce je podélná volnější přepážka, opět např. pro 2l láhev vody. Pro typy s hydraulickým ovládáním spojky nechybí zazipovaný otvor pro přístup k nádobce s brzdovou kapalinou.

detail prostoru před spolujezdcem - kapsa na nápoj a přístup k nádobce "hydrauliky"
detail prostoru před spolujezdcem - kapsa na nápoj a přístup k nádobce "hydrauliky"


V prostoru nad nohami spolujezdce dále nechybí zevnitř Velorexu přístupná spodní velká kapsa na mapy, lékárničku a jiné potřebné věci, uzavíratelná zipem.

Pro svoji potřebu jsem zvolil a i doporučuji uzavíratelný typ, kdy se celý kufr před zaklopením koženkou uzavře ve dvou dílech na zip.

kufr se uzavírá pomocí 3 zipů, uchycený k rámu je festovně pomocí přezek a suchým zipem obepínajícím celou trubku na obou stranách.
kufr se uzavírá pomocí 3 zipů, uchycený k rámu je festovně pomocí přezek a suchým zipem obepínajícím celou trubku na obou stranách.


Má to několik praktických důvodů. Při průjezdu prašnou cestou se dovnitř nic nedostane, a při chladných ránech či větších deštích mívám zespod koženku vlhkou či mokrou. Takto zůstane rosa či voda při kontaktu s kufrem na jeho horní části a věci uvnitř zůstanou suché. Každý jistě ocení suché prádlo, nenavlhlé mapy či potraviny.

Přestože jsem si za sebe letos natunil bednu s reproduktory, objednal jsem si a otestoval zároveň, místo stále vozící cestovní tašky, dva díly brašen do koše. Rovněž mohu doporučit, vešly se mi tam, dovnitř se nepráší, nic nelítá za hlavou či nepadá ven, vše je schováno a skryto "nenechavým" očím a rukou.

pohled na letmo uchycenou přední brašnu
pohled na letmo uchycenou přední brašnu




Brašny jsou propojitelné zevnitř, sezipovatelné k sobě, s kapsou na drobné věci k ruce a uchopitelné za rukojeť.

systém spojení brašen k sobě zipem.
systém spojení brašen k sobě zipem.


Hodila by se možná přezka na rameno, ale myslím že velorexáři necestují příliš po hotelích, a brašnám chybí pevné dno, aby byly volně formovatelné v koši, takže by to asi nebyl nejlepší způsob jejich uchopení. Pokud se při cestě často nepočítá s jejich manipulací, tak je nejlepší nainstalovat je nejprve do Velorexu a až následně do nich naskládat věci dle potřeby. Předejde se tak jejich přeházení při instalaci do Velorexu. Brašny totiž kvůli jejich střihu a konstrukci drží formu v podstatě jen při pevné instalaci a uchycení do koše, na rozdíl od úmyslně vyztužených cestovních tašek.

Díky brašnám už snad aspoň není tolik vidět nepořádek, který vozím, ale nejen proto jsou moje zkušenosti jen a jen pozitivní. :o)

Toliko moje zkušenosti s těmito doplňky, když máme po sezóně a mnozí možná touží třebas po zlepšovácích, nebo větším pohodlí při svém cestování Velorexem :o) .


nevyužité místo
nevyužité místo
pohled na instalovaný kufr
pohled na instalovaný kufr
pohled na kapsy v "podpalubí" a přepážku v přední části
pohled na kapsy v "podpalubí" a přepážku v přední části
detail přepážky v přední části kufru
detail přepážky v přední části kufru
pohled na zapuštěné kapsy a systém uchycení
pohled na zapuštěné kapsy a systém uchycení
pohled do kapes
pohled do kapes
detail
detail
náhled do kapsy, v přední části je vidět její stažení před spodní vodorovnou trubku
náhled do kapsy, v přední části je vidět její stažení před spodní vodorovnou trubku
detail
detail
zadní - menší z brašen v koši
zadní - menší z brašen v koši
připojená přední - větší z brašen
připojená přední - větší z brašen
pohled z boku
pohled z boku