Brzdové bubny a štíty z panelky

Autor: Honza (honza@velorexy.cz)
Datum: 12. 12. 2007
Rubrika: Poznatky
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=683

Leckdo z nás to již zažil a leckdo již kola z panelky na Velorexu má. Nepřicházím s ničím novým, nebo převratným, jen tyto informace zde dosud chyběly. Prasklá boční stěna kývačkového bubnu, nebo uvolněná ložiska v něm. Trvalým řešením (a drobným prohřeškem proti původnosti) je použití bubnů z panelky, které mají boční stěnu vyztuženou bohatým žebrováním záběru rozety a ložiska jsou vlisována nikoli rovnou do lehké slitiny, ale do ocelové vložky. Působení bočních sil na buben není čistě doménou Velorexů, vyskytuje se i u motorek se sidecarem, proto asi v Jawě byli nuceni vymyslet panelkvý buben, který se pak montoval na všechny další modely Jaw.

Štíty k panelkovým bubnům jsou 2 druhy a jeden je pro adaptaci na Velorex vhodnější. Jde o ten, který nemá v místě nálitku záchytu bovdenu z druhé strany ztenčenou stěnu (důlek). Zároveň má trochu menší vnější průměr a trochu méně žebrování (viz foto). Právě tento nálitek spolu se záchytem reakce brzdné síly je nutné částečně odsoustružit a zmíněný důlek by mohl zeslabit stěnu štítu pod únosnou mez. Poprosíme tedy šikovného obráběče, aby nám štít upravil (ideálně podle starého kývačkového).

Otvory pro šrouby M6 na dosedací ploše na kyvném rameni mají, bohužel, nešťastnou polohu a na štítu vycházejí tak těsně vedle žebra, že to neumožňuje našroubování matice, natož nasazení podložky. Proto je nutné vyříznout ze 4mm pásoviny obdélníčky cca 20mm x 25mm a ty přivařit na obvod dosedací plochy v místě původních otvorů. Nové díry pak provrtáme tak, aby byly vzhledem k ose kola protilehlé a nepřibližovaly se k žebrování. Tím, že budou nyní šrouby dál od osy, bude na ně působit menší síla, ale i tak dejte šrouby pevnostní. Spodní šroub je možné nahradit šroubovaným záchytem bovdenu, nebo pro ten vyvrtat další díru.

Tato úprava je důležitá hlavně pro ty velorexáře, kteří svým strojem najedou řádově tisíce km za sezonu, nebo i víc. Pro sváteční jezdce (promiňte mi to označení) dbalé originality je tato úprava bezpředmětná. Vřele doporučuji i výměnu zadního bubnu za panelkový. Rozeta se rovněž dá předělat. Není nad to mít všechna 3 kola stejná, i když rezervu budete v tomto případě potřebovat jen a pouze v případě píchnutí. Panelkový buben vám jen tak nepraskne.

Informace: Tomášové Klener a Jaroň, sem tam vlastní zkušenosti.


Na pravé straně jsou výčnělky pro záchyt reakce posunuté a spodní vadí navařené pásovině. Zhruba polovinu výčnělku je potřeba odbrusit - jde to flexou s jistou dávkou opatrnosti.
Na pravé straně jsou výčnělky pro záchyt reakce posunuté a spodní vadí navařené pásovině. Zhruba polovinu výčnělku je potřeba odbrusit - jde to flexou s jistou dávkou opatrnosti.
Obě strany již hotové, jen místo spodních šroubů budou záchyty bovdenů.
Obě strany již hotové, jen místo spodních šroubů budou záchyty bovdenů.
Zde je vidět vnitřní kruhové žebro, které brání použití původních děr.
Zde je vidět vnitřní kruhové žebro, které brání použití původních děr.
Původní díry jsem zavařil, i když to, možná, není nutné. Svar je pro jistotu z obou stran.
Původní díry jsem zavařil, i když to, možná, není nutné. Svar je pro jistotu z obou stran.
Levý štít po opracování
Levý štít po opracování
Pravý štít po opracování - zde je navíc nutné ubrousit jeden z výčnělků, aby nevadil přivařené pásovině.
Pravý štít po opracování - zde je navíc nutné ubrousit jeden z výčnělků, aby nevadil přivařené pásovině.
Vpravo je vhodný typ štítu, vlevo červená šipka ukazuje nebezpečný "důlek".
Vpravo je vhodný typ štítu, vlevo červená šipka ukazuje nebezpečný "důlek".