Nový život Velorexe - Jarmo Alaraudanjoki

Autor: Jalli (jorski@netti.fi)
Datum: 9. 1. 2009
Rubrika: Vaše stroje
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=738

Unikátní článek od Jarma Alaraudanjoki z Finska o renovaci jeho Velorexe. Článek je zveřejněn jak v češtině, tak v původní znění v angličtině. Více fotografií z Jalliho renovace. Jalliho garáž.

Ještě před rokem jsem nevěděl nic o tomto skvělém vozidle – o Velorexu. Pak jsem uviděl inzerát na internetu. Na prodej byl byl Velorex a bylo to tady ve Finsku. Tady jsou Velorexy velká zvláštnost. Podle mých informací je ve Finsku jenom 8 velorexů.

Protože jsem velký fanda motocyklů Jawa inzerát vzbudil můj zájem – co je to za zvláštní tříkolku? Zanedlouho nato jsem byl rozhodnut – musel jsem ho mít! Bohužel velorex byl mezitím prodán, tak jsem musel začít s hledáním jiného stroje na prodej. Hledal jsem v Česká a Maďarsku.

Pak jsem našel na prodej velorexe na serveru eBay. Prodejce byl z Rakouska. Můj přítel z Vídně mi pomohl s koupí a přepravou do Finska. Nebylo snadné zajistit přepravu. V listopadu 2007 jsem měl velorexe konečně doma ve Finsku v Rovaniemi.

Velorex byl ve špatném stavu. Byl dovezený z Čech a rok stál venku na dešti. Veškeré plachty byly odstraněny, střecha a dynamostartér také chyběly. Jinak byl Velorex docela kompletní. Renovace započasla v prosinci 2007 kompletní rozborkou. První na řadu přišla oprava rámu, který byl hodně zřezlý. Střešní konstrukce byla odříznutá, takže bylo nutné ji přivařit zpátky. Chlazení bylo v neopravitelném stavu. Nákresy na výrobu nového chlazení jsem dostal od Betona a podle něj ho vyrobil. Jedna z nejsložitějších částí byly přední dveře. Musel jsem je celé vyrobit nové. Už jsem dříve o výrobě nových dveří napsal článek.

Motor pro mě nebyl žádný problém Už jsem předtím několik motor rozebíral a zase skládal. Jenom převodovka a spojka byly odlišné od motorů Jawa co jsem viděl. Téměř všechny díly do motoru jsem objednal od společnosti Motoren ze Slovenska.

Plachty jsem objednal u Čalounictví Rekovi. Samotné oblékání Velorexů byla velká výzva. Naštěstí jsem dostal instrukce od Vlasta. Takže to nakonec dopadlo velmi dobře.

Když se ohlédnu zpátky musím konstatovat, že renovace dala spoustu práce. Když žijete ve Finsku je velice obtížné Velorexe sehnat a zrenovovat jej. Už jen shánění náhradních dílů – dynamostartér, plachty...

Během renovace mi hodně pomohli ím konstatovat, že renovace dala spoustu práce. Když žijete ve Finsku je velice obtížné Velorexe sehnat a zrenovovat jej. Už jen shánění náhradních dílů – dynamostartér, plachty...

Během renovace mi hodně pomohli čeští velorexáři. Například Vlastimil Vávrů, Tomáš Jaroň, Tomáš Kostík, Beton, Miloslav Tůma..

Tomáš Jaroň pro mě sehnal dynamostartér a spoustu dalších důležítých dílů. Tomáš Kostik a jeho eshop mi také pomohl s náhradními díly a také koupit spojku na Aukru. Několikrát jsem též komunikoval s Vlastou Vávrů a Mílou Tůmou. Jejich odpovědi mi pomohly rychle vyřešit moje problémy. Bez pomoci všech výše jmenovaných by byl téměř nemožné renovaci úspěšně dokončit. Takže ještě jednou díky moc.

Nyní je Velorex dokončen – po roce tvrdé práce. A já ho můžu předvést ostatním lidem.

Vždy když Velorexe ukazuji zdejším lidem jsou okouzlení. Je to unikátní vozítko! Je úžasné být součástí té velorexářské rodiny!

Asi před deseti lety navštívilo několik velorexů z České republiky Rovaniemi. Bylo by skvělé vidět je tu znovu. Kdyby někdo chtěl jet znovu velorexem za polární kruh budu velmi potěšen a rád mu budu dělat průvodce.