Červen patří Rychnovu

Autor: rex68 (aksustr@centrum.cz)
Datum: 21. 12. 2009
Rubrika: Příprava knihy
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=777

Červen jsme zahájili pravidelnou úterní schůzí v restauraci U Kozla 2.6. 2009 Zde jsme se již začali zabývat kostrou textů do připravované publikace a také jsme domlouvali další postup při sběru informací. Vozítka zn. Velorex, to není jen Solnice, ale také závod v Rychnově nad Kněžnou. Proto jsme se rozhodli věnovat měsíc červen právě tomuto středisku VD Velorex.

Restaurace U Kozla, práce rychle ubíhá
Restaurace U Kozla, práce rychle ubíhá


Díky Luďkovi, který již několik týdnů komunikoval s jedním z pamětníků rychnovské výroby, bylo na pátek 5.6. 2009 domluveno setkání v restauraci Na panelech v Rychnově nad Kněžnou, kam přišlo osm pamětníků výroby. Mezi nimi byl také poslední vedoucí závodu, pan Jiří Skalický. Za nás se zúčastnili Luděk, Tomáš, Kléma a Láďa. Detailní informace o tom, jak se které součásti připravovaly pro solnickou montáž, byly pro nás zase něčím novým. Přesné vyčerpávající informace dali pánové z Rychnova též o sériové čtyřkolce. Nakonec setkání jsme zajeli přímo do areálu závodu na prohlídku.

Prostředí rychnovského závodu
Prostředí rychnovského závodu


U vrátnice družstva Kovex s pamětníky výroby
U vrátnice družstva Kovex s pamětníky výroby


Cestou domů jsme pak navštívili bývalého zaměstnance, který nejen že pamatoval výrobu tříkolek i čtyřkolek, ale jezdil i s prototypovým vozítkem. V neděli 7.6. 2009 jsem si sám udělal výlet do Rychnova znovu. Vyzpovídal jsem ještě k nějakým nejasnostem jednoho z účastníků setkání „Na panelech“

Brána rychnovského závodu
Brána rychnovského závodu


V úterý 9.6. 2009 jsme na schůzi v restauraci U Kozla pokračovali ve vyhodnocování výsledků návštěvy v Rychnově. Informací je mnoho a nezbývá než je urychleně zapracovávat do nově vznikajících textů. Týden s knihou je ale teprve ve své prvé třetině a tak plánujeme úkoly nejen pro všechny, ale i pro jednotlivé skupiny, abychom náhodu nevypadli z tempa prací na knize. Následně ve středu 10.6. 2009 navštívili Jindra, Kléma a Tomáš archiv Ministerstva Dopravy (teď je to teprve on Jirko Bartuši). Rovněž informace z tohoto zdroje velmi dobře posloužily pro exaktní popis peripetií okolo schvalování jednotlivých modelů do provozu. Ve čtvrtek 11.6. 2009 vyjel vůz řízený Vaškem, s Klémou, Tomášem a Romanem na palubě do České Třebové. Posádku čekal veliký úkol – pokud možno efektivně a co nejpodrobněji vyzpovídat Mojmíra Stránského! Ten byl návštěvou velmi potěšen, přizval také svého synovce Františka, který měl co říci k historii v České Třebové - Parníku, a který měl také zajímavé materiály a fotografie.

U Mojmíra Stránského doma
U Mojmíra Stránského doma


S Mojmírem Stránským byla probrána všechna témata od roku 1938 až do současnosti. Při konfrontaci s listinami a fotografiemi, které mu byly předloženy se podařilo udržet ho u témat, která pro nás byla důležitá. Na závěr s účastníky výpravy absolvoval prohlídku České Třebové spojenou s historií tříkolek. Zastavil se na Parníku u bývalé dílny, u rodného domku, na hřbitově ale také v zatáčce, která se stala osudnou Františku Stránskému v lednu 1954.

Mojmír Stránský průvodce
Mojmír Stránský průvodce


Mojmír Stránský vzpomíná
Mojmír Stránský vzpomíná


Domů se všichni vraceli plni nových zážitků. V úterý 16.6. 2009 jsme pokračovali mravenčí prací na textech a vyhodnocovali zjištěná fakta. Den na to vyrazil Láďa s Tomášem do Rychnova, protože jsme měli dohodnuté setkání s panem Skalickým a také s vedoucím současného družstva ASV v Solnici panem Ing. Kovářem. Přivezli jsme do Prahy fotografie uložené v archivu rychnovského závodu, ale také celou kroniku, kterou v osmdesátých letech vytvořil pan Beno Bílek. Zachytil v ní okolnosti vzniku rychnovského závodu a události které tomu předcházely. Čísla, jména, fakta a data odtud jsou pro nás k nezaplacení! Výsledkem jednání v Rychnově byla domluva předběžné spolupráce na jednom budoucím projektu družstva ASV na straně jedné a množství nových informací, fotografií a listin pro nás na straně druhé. Také jsme se zastavili v Solnici, kde jsme mimo jiné zjišťovali, zda některé historické fotografie pocházejí odtud nebo zda jsou fotografovány na jiných místech rychnovska.

Parkujeme v Solnici.....
Parkujeme v Solnici.....


Další historické fotografie získané tentokrát v Rychnově
Další historické fotografie získané tentokrát v Rychnově


V neděli 21.6. 2009 Petr fotil další unikátní dochovaný stroj.

Focení dochovaného stroje
Focení dochovaného stroje


Dva dny na to jsme se sešli opět v restauraci U Kozla. Pracovali jsme na textech a také jsme se připravovali na opětovný výjezd do Rychnova za panem Skalickým a dalšími pamětníky. Celý tým společně nocoval v dílně na Parníku. Ráno jsme se vydali všichni do Rychnova. Zde jsme dokončili výslechy pamětníků, upřesnili si některé nejasnosti a vrátili jsme vypůjčené fotografie. Cestou zpět jsme se zastavili u Luďka a probírali další postup.

V dílně Na Parníku chystáme nocleh
V dílně Na Parníku chystáme nocleh


Diskutujeme u Luďka
Diskutujeme u Luďka


Náročný šestý měsíc jsme ukončili úterní schůzí v restauraci U Kozla dne 30.6. 2009 Za tři měsíce jsme shromáždili tolik materiálu, že nám začíná být jasné, že se vše do knihy ani nevejde. A to ještě nejsme s pátráním u konce….

Schůze Na Parníku
Schůze Na Parníku


Pokračování příště…


Související články:
Březen za kamna vlezem - Duben ještě tam budem, aneb jak to bylo přesně naopak
Květnové dny aneb s Velorexem nejdál dojdeš
Květen ještě nekončí