Říjen to je vývoj, aneb po stopách prototypů

Autor: rex68 (aksustr@centrum.cz)
Datum: 18. 1. 2010
Rubrika: Příprava knihy
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=782

3.10. 2009 jsme se vypravili fotit zrenovovaný, přesto velmi jedinečný stroj. Cestou se k nám připojil ještě Blesk. Shodou okolností jsme hned za Prahou náhodně potkali Velorex 16/250, který právě měnil majitele.

Velorex 16/250 podroben našemu zkoumání. V bílém Passatu užasle přihlíží kupující s prodávajícím....
Velorex 16/250 podroben našemu zkoumání. V bílém Passatu užasle přihlíží kupující s prodávajícím....


Po jeho prozkoumání jsme nakonec dorazili k profesoru MUDr. Janu Pirkovi, DrSc. který nás mile přivítal u svého stroje. Během focení jsme si povídali o všem možném ale vždy jsme skončili u historických motocyklů, které pan profesor obdivuje. Bylo to velmi milé setkání.

Prof. MUDr. Jan Pirk DrSc. se svým strojem
Prof. MUDr. Jan Pirk DrSc. se svým strojem


Cestou zpět jsme se ještě zastavili u vily, kde se vrchní Dalibor Vrána ve filmu Vrchní prchni setkal se svými spolužáky. Mezitím do Prahy dorazil Luděk. Petr ještě nafotil detail staré nádrže použité u prvních vozítek.

Petr fotí nádrž , která se zachovala v původním stavu
Petr fotí nádrž , která se zachovala v původním stavu


Poté jsme pokračovali u Petra prací na historických textech. Na pořadu dne, vlastně noci byla léta šedesátá, která mohou pro někoho znamenat naději na socialismus s lidskou tváří, jiný si vzpomene na sovětské tanky, pro jiného je toto období spojené s Embéčkem nebo Dvanáctsettrojkou. No a pro nás to znamená změnu vyráběných typů i změnu organizace výroby Velorexů v Hradeckém družstvu.

Pracovní setkání u Petra
Pracovní setkání u Petra


K práci jsme tentokrát přibrali nového spolupracovníka
K práci jsme tentokrát přibrali nového spolupracovníka


6.10. 2009 bylo úterý a to je čas na pracovní setkání v restauraci U Kozla. Zde jsme probírali časový plán, návštěvy dalších pamětníků a focení zbylých strojů. Hotové texty pak procházejí společným čtením a připomínkami. 10.10. 2009 se podařilo nafotit jeden z nejstarších dochovaných strojů, včetně detailů jeho konstrukce. Pak následuje přesun k Luďkovi, kde pokračujeme prací na textech a přípravou na další den, kdy máme v plánu ponořit se za pomoci pamětníků k úplnému počátku vývojového střediska v Dolech u Nového Hrádku.

Focení unikátního stroje
Focení unikátního stroje


11.10. 2009 tým vyráží do Dobrušky. Zde jsme navštívili syna prvního vedoucího vývojového střediska. Ing. Hanousek bohužel před půl rokem zemřel. To byla velmi smutná zpráva. Ještě smutnější však bylo vyprávění pozůstalých, kteří hovořili o tom, že Ing. Hanousek se slibované knihy nedočkal. Nedočkal se ani slibované nahrávky z natáčení, která s ním byla pořízena před lety v rámci původního projektu. Rodina by o ni moc stála. Zatím čekají marně. Jiří Hanousek si přesto spoustu důležitých věcí od otce pamatoval. Objasnil nám spoustu důležitých věcí a dokonce našel fotografie, které byly léta zapomenuty.

Model Motorexu podle něhož vznikal skutečný stroj
Model Motorexu podle něhož vznikal skutečný stroj


Po obědě jsme navštívili v Hradci Králové dalšího pamětníka z Dolů. Ten stál u zrodu prvních prototypů z tohoto vývojového střediska. Miroslav Matyska, aktivní osmdesátník je vášnivý sběratel všeho důležitého, co souvisí s veterány a jejich historií. Pozemek a dům však nemá neomezenou rozlohu a tak je všude plno.

Pan Matyska ve svém království
Pan Matyska ve svém království


Než si v Pardubicích Josef Váňa dojel pro vítězství v nejprestižnějším dostihu v ČR, byly všechny fotografie neskenovány a důležité celky rozebraného Jawamobilu nafoceny.

Pan Matyska vysvětluje, jak měl být v některých prototypových vozítkách  řešen pohon zadních kol
Pan Matyska vysvětluje, jak měl být v některých prototypových vozítkách řešen pohon zadních kol


Dozvěděli jsme se podstatné věci o druhé polovině padesátých let ve vývojovém středisku. Plni nových informací jsme se vraceli domů. V úterý 13.10. 2009 v restauraci U Kozla plánujeme první velké celovíkendové sezení na hradě Orlík. Řeší se detaily a přesné informace k vývojovému středisku i k sériové výrobě v Solnici a Rychnově. Opět voláme pamětníkům a domlouváme nové schůzky s dalšími důležitými lidmi.

Při práci na textech
Při práci na textech


O dva dny později 14.10. 2009 Jindra a Kléma vyrazili do Archivu Národního muzea. To množství materiálů které se týká pro nás zajímavých témat je obrovské. Pustili se s odhodláním do mravenčí práce. Hledají a dokumentují veškeré zmínky o vozítkách Oskar a Velorex. Vše se ale nedá stihnout za jeden den a tak si hned plánují další návštěvu. Nemalé množství času pak zabírá analýza a zpracování dokumentů. Na základě nových informací pak postupně doplňujeme fakta a čísla do příslušných kapitol.

Výkres brzdového štítu čtyřkolky
Výkres brzdového štítu čtyřkolky


16.10. 2009 Tomáš a Kléma navštívili v Praze synovce ing. Hanouska. Ten jako kluk vášnivě fotil a fotografie sbíral. Strýc jej často brával do vývojového střediska do Dolů. Získali jsme spoustu důležitých informací a samozřejmě i řadu pěkných fotografií. Pokračování příště…