Náš únor patří do jara

Autor: rex68 (aksustr@centrum.cz)
Datum: 14. 3. 2010
Rubrika: Příprava knihy
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=790

V Praze 1 přesně na půl cesty mezi náměstím Krasnoarmějců (dnes Palachovo), kde filmový pan Pařízek spáchal dopravní přestupek a byl se svou zánovní Škodou 120 zastaven příslušníkem Veřejné bezpečnosti, a rohem Kaprovy a Žatecké ulice kde se nachází knihkupectví, v němž prodával knihkupec - falešný vrchní Dalibor Vrána (dnes knihkupectví Fišer), byla dne 12.8. 1978 pro veřejnost otevřena stanice metra Staroměstská.

Předsériový Os-kar z přelomu čtyřicátých a padesátých let s prototypovými prvky. Bohužel neušel též zásahům kutila - snížená přední část.
Předsériový Os-kar z přelomu čtyřicátých a padesátých let s prototypovými prvky. Bohužel neušel též zásahům kutila - snížená přední část.


Zašlé časy - Oskar 1954.
Zašlé časy - Oskar 1954.


Ve vestibulu stanice nemůžete přehlédnout velký stánek Trafika – Metro. Nebylo tomu tak vždy. Zadní stěna stánku zakrývá impozantní mozaiku od akademického malíře Martina Sladkého připomínající historické události Února roku 1948 na Staroměstském náměstí. Skrývá také báseň ze které odcituji jen nepatrný kousek: „ Ať třeba sněží na rafije, náš únor patří do jara.“

Velorex 16/350 z roku 1969, jak se zachoval do dnešních dnů. Za povšimnutí stojí jednoděrový brzdový buben. I o něm se dočtete v připravované knize.
Velorex 16/350 z roku 1969, jak se zachoval do dnešních dnů. Za povšimnutí stojí jednoděrový brzdový buben. I o něm se dočtete v připravované knize.


Vůně oleje a železa....
Vůně oleje a železa....


Ač ideový obsah původní básně je odlišný, musíme s verši plně souhlasit. V únoru jsme se potýkali s haldami sněhu a se silným mrazem. Náš únor při práci na knize však patřil jednoznačně do jara. Obtížné, nekonečné korektury se chýlily ke konci a my jsme s nadějí vzhlíželi k budoucnosti, kde jsme tušili světlo prvních jarních slunečních paprsků, které jak doufáme spočinou na obálce nové knihy.

Velorex 435-D. Řidiči vyšších postav měli problémy se do skromné kabiny dostat.
Velorex 435-D. Řidiči vyšších postav měli problémy se do skromné kabiny dostat.


Velorex 435-O z roku 1971
Velorex 435-O z roku 1971


Nebyli jsme však sami, kdo si s budoucností spojoval byť na rozdíl od nás marné naděje. Naše drahé polovičky se těšily na to, až už se konečně přestaneme scházet, až konečně přestaneme neustále někam jezdit, až konečně přestaneme vysedávat u počítačů a neustále někam telefonovat. Pro ně jsme měli báječnou uklidňující informaci: „ Až bude kniha hotová, začneme konečně zase jezdit do svých garáží k Velorexům !“

I takto mohl vypadat vozík z Velodružstva. Tentokrát návrh zůstal jen u skici na papíře.
I takto mohl vypadat vozík z Velodružstva. Tentokrát návrh zůstal jen u skici na papíře.


Prototyp dokončeného vozíku JAWA s nápisem Motorex.
Prototyp dokončeného vozíku JAWA s nápisem Motorex.


V únoru jsme se sešli U Kozla druhého, devátého, šestnáctého a třiadvacátého dne. Pracovalo se na jazykových korekturách. Práce probíhaly tak, že všichni po síti zapracovali postupně do jednoho textového dokumentu připomínky. Luďěk je pak po Skype vyřešil s grafikem a jazykovým korektorem. Grafik nám pak poslal kontrolní výtisk v PDF formátu se zapracovanými připomínkami. Ten všichni opět přečetli a následovala série nových připomínek a tak stále dokola.

Velorex 16/350 v původním stavu. Paprsky v přídi nesou zřetelné stopy po neodborné opravě.
Velorex 16/350 v původním stavu. Paprsky v přídi nesou zřetelné stopy po neodborné opravě.


Do dnešních dní dochovaný původní stroj 16/350.
Do dnešních dní dochovaný původní stroj 16/350.


Návod k obsluze a údržbě stroje 16/175.
Návod k obsluze a údržbě stroje 16/175.


Nakonec jsme kontrolní PDF nechali přečíst úplným laikem, abychom zjistili, jak práce působí na člověka, který nemá s Velorexy nic společného. Následoval týden pauzy. Ten byl důležitý k tomu, abychom i my získali patřičný odstup. Nevěřili byste, co po tom týdnu člověk ještě objeví nepřesností. Poslední kolečka se ale točila v průměru jen pro deset až patnáct zásahů. Šlo vesměs jen o čárky a dělení slov.

Tomáš se občas nemohl ohnout a tak vyfasoval dlouhé brčko a ledovec do Kofoly.
Tomáš se občas nemohl ohnout a tak vyfasoval dlouhé brčko a ledovec do Kofoly.


Stroj 16/250 z roku 1957. Úpravu na valník provedla solnická opravna.
Stroj 16/250 z roku 1957. Úpravu na valník provedla solnická opravna.


Nejdůležitější setkání bylo 9.2. 2010. Tehdy jsme se sešli i s jazykovým korektorem. Ten na jednu stranu zapracovával do tištěné podoby naše poznámky. Na druhou stranu nám v mnoha případech vysvětloval na teoretických pravidlech českého pravopisu, že pravda není na naší straně. Posun vpřed urychlila i přítomnost grafika, který nakonec většinu věcí od „češtináře“ převáděl rovnou na místě do počítačové podoby knihy.

Diskuze s grafikem a jazykovým korektorem.
Diskuze s grafikem a jazykovým korektorem.


Zátiší z New - Parníku.
Zátiší z New - Parníku.


Představu, jak by měla knížka vypadat a co všechno by měl čtenář spolu s knihou dostat jsme měli od září loňského roku. Nedovedli jsme si ale vůbec představit, jak náročné bude vybrat správný papír, obálku a další věci. Museli jsme se seznámit s používanými materiály, jejich kvalitou a vlastnostmi. V tomto nám hodně pomohl grafik, se kterým se vše konzultovalo. Od něj jsme měli vstupní údaje a technické požadavky na kvalitu a tisk. Pronikali jsme tak do tajů papíru, plátna, laků, barev, ofsetu, sítotisku a vazby. Neméně náročný byl také výběr správné tiskárny. Doufáme, že jsme vybrali to nejlepší. Kompromisům jsme se snažili v maximální míře vyhnout a grafik nás v tom jen podpořil.

Grafik nad vzorníkem barev
Grafik nad vzorníkem barev


Zašlé časy - Nezapomenutelná atmosféra závodu Velodružstva, který se zachoval do dnešních dnů.
Zašlé časy - Nezapomenutelná atmosféra závodu Velodružstva, který se zachoval do dnešních dnů.


Poslední setkání v restauraci U Kozla na pražském Žižkově se uskutečnilo 23.2. 2010. Sešli jsme se v plném počtu. Nad prací čas rychle uběhl a ani nebyl čas na nějakou nostalgii. Krátce po půlnoci jsme se naposledy zvedli, prošli lokálem s dávno zvednutými židlemi a kolem obsluhy počítající tržbu vyšli na čerstvý žižkovský vzduch. Chvíli jsme ještě klábosili na chodníku jako bychom se snažili co nejdéle oddálit okamžik, kdy se rozjedeme domů s pocitem, že po dvanácti měsících práce máme hotovo. V posledních únorových dnech nám pak grafik předal hotové dílo s daty v plné tiskové kvalitě.

Oslava narozenin našeho dobrého kamaráda dne 25.2. 2010 v restauraci U Kozla. Aneb autorský kolektiv se vrací na místo činu.
Oslava narozenin našeho dobrého kamaráda dne 25.2. 2010 v restauraci U Kozla. Aneb autorský kolektiv se vrací na místo činu.


Tuto pěknou kárku také vyráběl jeden ze závodů Velodružstva.
Tuto pěknou kárku také vyráběl jeden ze závodů Velodružstva.


Velorex, to nejsou jen vozítka, ale také sajdy. Úprava laminátových skořepin přívěsných vozíků.
Velorex, to nejsou jen vozítka, ale také sajdy. Úprava laminátových skořepin přívěsných vozíků.


Prospekt na přívěsný vozík Velorex, který se nedostal do sériové výroby.
Prospekt na přívěsný vozík Velorex, který se nedostal do sériové výroby.


Zbývá nám jen počkat několik týdnů na to, až budeme vytištěnou knížku držet v ruce.

Zašlé časy....
Zašlé časy....


Stroj 16/350 z roku 1969. Vše co je na snímku odvezl najednou na vzdálenost 70 km. Chybí pouze máma, která pořizuje fotografii.
Stroj 16/350 z roku 1969. Vše co je na snímku odvezl najednou na vzdálenost 70 km. Chybí pouze máma, která pořizuje fotografii.


Pokračování příště…..