Poškození dynamostartéru "zevnitř" a za provozu

Autor: Brťka (velorex.rudolf@velorexy.cz)
Datum: 15. 5. 2010
Rubrika: Poznatky
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=798

V Garážích tohoto serveru je spousta výborných článků, které patří spíše do sekce články. Tento by naopak mohl patřit jen do mojí garáže, ale protože jsem si podceněním situace zavinil poškození velmi cenného dynamostartéru, budiž to radou či ponaučením i pro ostatní.

Na konci loňské sezony jsem si lámal hlavu s povolováním statoru a i celého "talířku", který je uchycen do pravého bloku motoru a na nějž se u "mechanik" dynamostartér uchycuje. Nutno podotknout, že ročně cca těch 5000km najezdím a nejen s odkazem na dobové přírůčky to prostě nějakou tu údržbu vyžaduje chtě nechtě.

"talířek" k uchycení statoru k bloku motoru. pevnost musí být ve 100%. 
Šroub vlevo nejblíže řetězovému kolečku je příčinou poškození součástí.
"talířek" k uchycení statoru k bloku motoru. pevnost musí být ve 100%. Šroub vlevo nejblíže řetězovému kolečku je příčinou poškození součástí.


Při rozborce jsem zjistil, že závit zejména u jednoho ze čtyř vnitřních šroubů M6 je silně volný. Co může způsobit volný dynamák /tření rotoru o stator/, to jsem již zažil, naštěstí jen při montáži, takže jsem nejprve mínil vztekle ukončit sezonu předčasně. Jenže byl pátek a dopoledne před odjezdem na sraz v Bukovanech, celé jsem to navíc zjistil náhodou, když jsem jen chtěl jen máznout, zkontrolovat a případně doseřítit zapalování a tak jsem dělal vše pro to, abych tento problém ještě nějak alespoň nouzově vyřešil. Po několika telefonátech na různé strany jsem to vyřešil tak, že co šlo, to jsem dotáhl, jeden šroub narychlo fixoval silikonem na motory a vnější tři šrouby k uchycení dynamostartéru jsem zespod podepřel matkami.

Sraz jsem absolvoval zdárně, i dalších pár set kilometrů, když jsem v tomto stavu zahájil i letošní sezonu. Rotor jsem za tu dobu 2x kontroloval a zdánlivě se "nehnul". Až do minulého víkendu, kdy jsem podnikl jízdu na valašsko, do Vizovic na oblíbený Fleret.

Cestou zpět jsem začal mít z jízdy špatný pocit, při jednom startování jsem jakobych cítil drhnutí, ale nepřikládal jsem tomu větší význam. Jen ten motor po dálnici ne a ne přes 80tku na cyklokompjůtru. :((.

Velorex má duši, ať si kdo chce co chce říká, a jestli s úsměvem namítnete, že minimálně tři :)) + rezerva, tak bych řekl, že můj má prostě o jednu navíc a ta mne dovezla až domů, bych neskončil v dešti někde na cestě čekajíc na odtah. Až před domem, po otevření vrat garáže jsem cítil, jak mu to nejde, jak ztrácí výkon a trápí se do mírného kopečku k zaparkování. Síla vůle tohoto stroje je x krát větší, než ta moje.

Ale to jsem značně odbočil, abych se dostal zpět k jádru. Jeden z šroubků, držící zmíněný talíř, si hledal cestu ven, prosmýkl se mezi rotorem a statorem, v němž pak ve škvíře uvízl. Následek je zatím u odborníků elektro nekonzultovaný, ale došlo k odření rotoru o šroubek a spečení mědi na "cívkách" statoru.

viditelné poškození statoru
viditelné poškození statoru


poškozené vinutí rotoru. Bude stačit zalakování nebo zátěr barvou?
poškozené vinutí rotoru. Bude stačit zalakování nebo zátěr barvou?


Takže jsem s pomocí místního strojního zámečníka nouzovo převrtal závit 6 na 8 u zmíněného šroubku (bohužel závit ale není zcela dle představ, není vyřezán v celém obvodu závitu v bloku, byť šroub zatím drží), všechny šroubky jsem dal zároveň nové a budu je fixovat alespoň barvou či jinou chemickou závlačkou. Vnější 3 šrouby "talířku" jsou taktéž zvětšeny na závit 8. Při rozborce motoru v budoucnu se pokusím provést definitivní opravu, pokud se někomu zručnému bude do toho chtít a pomůže mi opravit to poškozené místo, např. vložkou či zavařením a novým otvorem. Snad to takto prozatím vydrží, byť teď již budu mít docela velké obavy a budu častěji kontrolovat a znovu seřizovat zapalování. Nejraději bych to jistil nějakým lepidlem na šrouby. Ovšem pokud by to pak ale bylo zase rozdělatelné v případě potřeby.

Věřím, že leckdo s pěkným patiňákem, který na motor 20 let nesáhl, nemá takový problém, tam vše krásně již dávno zatuhlo, někdy naopak až moc. Ale myslím hlavně při renovacích, repasích a GO, kdy se vše promaže, aby to krásně chodilo, je třeba být o to více ve střehu, protože nejezdíme na silnicích, jak tu psal někde myslím Láďa Šustr, nýbrž po tankodromech, a co se neuláme, to se uklepe, vyvikle či povolí. A škody jsou pak někdy nedozírné.

Já jsem zatím zvědav, jak to dopadne, zda bude stačit zalakovat "šrámy", nebo zdali jsou škody většího rázu. Každopádně budiž moje nedůslednost a nevědomost, snad i tímto humorným pojetím, ponaučením či varováním pro ostatní, protože tak málo stačí.......



poškození statoru. Co s tím?
poškození statoru. Co s tím?