Nákladní Velorex

Autor: Vlasta (vlastimil@vavru.cz)
Datum: 7. 5. 2003
Rubrika: Zajímavosti
Celý článek: https://www.velorexy.cz/?loc1=48&article_id=84

Nejeden z nás (včetně mě) by se chtěl stát majitelem tohoto unikátního typu Velorexe. Podle dostupných údajů jich bylo vyrobeno pouze několik kusů. Některé z nich vznikly přestavbou z klasického hadráka, kterou v Solnici prováděli. Tyto "náklaďáky" bývají osazeny motory 250 i 350. Ve své době sloužili například jako služební vozidlo přímo v solnickém závodě pro rozvážení obědů, jako služební vozidlo kominíků nebo jako vozidlo faráře.

Majitelem vozítka na prvním snímku je Tomáš Jaroň. Má motor Jawa 250 typ 353. Rok výroby 1957 - na nákladní byl oficiálně přestavěn v roce 1973 a tato skutečnost je uvedena v technickém průkazu. Stroj má za sebou "bleskovou" třítýdenní renovaci.

Na dalších dvou snímcích je pohled zepředu a zezadu na dva náklaďáky. Snímky pocházejí ze srazu v Boskovicích v roce 1998. Stroj s nižší nástavbou vlastní Jiří Pilař z Pardubic a boduje s ním v soutěžích krásy. Jak se mi podařilo zjistit přímo od něj, koupil ho přímo v solnickém závodě, kde sloužil pro rozvoz obědů. Vyroben byl v roce 1953 - původně měl tedy krátkou střechu, devatenáctky kola, dlouhé nápravy, jinou zadní kyvku, pérácký motor atd. Avšak výkon dvěstěpadesátkového motoru nedostačoval, a tak vozítko osadili silnějším třistapadesátkovým motorem. Psal se rok 1956. Po této upravě se již kostra téměř shoduje s kostrou klasického Velorexe - šestnáctky kola, klasické předná nápravy, zadní kyvná vidlice. Přestavba tříkolky je též zaznamenána v jejím technickém průkaze. Tato tříkolka je též unikátní tím, že má namontované ruční ovládání pro invalidy - prototyp Mojmíra Stránského. Pomocí jedné páky je ovládána spojka i brzda. Je opatřen novou střechou od firmy Zitex.

Majitel nákladního Velorexe s vyšší nástavbou je též z pardubického týmu. Nástavba není originální. Tento stroj byl upraven z klasické třiapůle.

Poslední dva snímky vyšly v tištěné podobě VelorexKurýra.