autor: 1. 4. 2005přečteno: 21167 xfoto: 3známka: 1 |
APRÍL - vše v tomto článku je smyšleno.
Přímo od pana Mojmíra Stránskéeho se nám podařilo zjistit, ze v roce 1959 bylo vyrobeno několik kusů Velorexe s motorem Jawa 500 ohc a duralovou karosérií.
Velorex 16/500
Pan Stránsky k tomu říká:
Přijelo za mnou tehdy několik lidí z pražského motoklubu, že by chtěli vyrobit několik vozítek velorex s duralovou karoserii a motorem z Jawy 500 ohc. Bylo to zrovna v době kdy jsem byl v tíživé finanční situaci. Souhlasil jsem a vzniklo pět vozítek, ktere jsem pojmenoval Velorex 16/500.
My jsme s bráchou už karosérii z duralového plechu zkoušeli, ale bylo to všechno špatně. Tříkolka musí být lehká, duralovýy plech řinčí. Použili jsme dvojku duralový plech.
Pohled do motorového prostoru - motor z Jawy 500 OHC je však již vymontován.
Ale hoši z Prahy si to nenechali vymluvit. Stejně to bylo i s motorem. O jawe 500 OHC jsme věděli, ale byl to drahej motor. To nebylo ono.
Trvalo to asi měsíc než vzniknul prvni prototyp. Pražaci přijeli, vyzkoušeli a byli úplně bez sebe. Trochu problém byl se startováním. Ale udělalo se žduch a trojkolka chytla. S tím pětiskovkovým motorem to uhánělo o moc líp než s třistapadesátkou. Oktávka měla s takovým hadrákem co dělat.
Zde je přehled některých vlastností vozítka:
Výkon motoru |
28 K |
Max. rychlost |
120 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
18 s |
Spotřeba paliva |
5,5 l/100 km |
Hmotnost |
380 kg |
|
Pan Stránský měl ještě po těch téměř padesáti letech doma schované adresy majitelů vozítek. Vzhledem k tomu, že se všech pět strojů nacházelo v Praze jsem s velkou dávkou očekávání a fotoaparátem vydal na dodané adresy. Ve čtyřech případech na dané adrese již dotyčný člověk nebydlel nebo jsem se od sousedů dozvěděl, že je po smrti. Avšak v jednom případě jsem měl štěstí. V Satalicích se mi podařilo nalézt pana M. (přál si, aby jeho jméno bylo utajeno). Bohužel však ani zde jsem nenašel Velorexe 16/500. Pan M. ho před léty dal do Kovošrotu.
Pohled do motorového prostoru - motor z Jawy 500 OHC je však již vymontován.
Pan M. byl tak hodný a půjčil mi na oskenování jediné tři fotografie jeho stroje, které měl. |
Oznámkujte článek jako ve škole: Hlasů: 6, Známka: 1
Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů. | 16/250 | |
| |
| Tak pánové, kdo se domnívá, že se jedná o apríl, tak se velmy plete protože tento vývojový typ opravdu existoval. Podařilo se mě na něj narazit při hledání některého originálního kousku oskara do mé zbírky. V článku chybí jen jedna podstatná zmínka - tedy spíš o ní autor neví. Jeden s pražáků, který na vývoji tohoto prototypu s panem Stránským spolupracoval byl pan Jaroslav C. (poprosil mě, abych celé jméno nezveřejňoval), který pochází od sázavy a do dnešní doby žije v obci Čičořice na Plzeňsku. Jeden ze strojů stále má a vedu s ním jednání o odkupu. Problém je jen v tom, že stroj nyní slouží jako pohonná jednotka sekačky a já musím sehgnat jinou. Nevíte někdo o šikovném traktůrku na předělání? - Rád odkoupím.
Vzláštnost tohoto velorexe byla také v tom, že měl o jeho nákup a dovoz zájem tehdejší svaz invalidů Ňemecké spolkové republiky a to pro tehdejší mocipány u nás nebylo přijatelné. V ránci RVHP jsme měly nalajnován vývoj a vývoz vozů Škoda. A tak musel velorex ustoupit a vývoj prototypu byl zakázán.
Tak to jsou celkem přesné údajé od mého zdroje - p. Jaroslava C.
BLESKPosláno 1.04.2005 v 20:37 |
|
|
| | 500 ohc | |
| |
| Blesk má pravdu.můj známý z vedlejší vesnice měl velorex s motorem 500 ohc.Říkal mi to už asi před rokem.Zkoušel jsem se ho dohledat ale marně.Tak se budu snažit dál Posláno 1.04.2005 v 22:30 |
|
|
| | | 16/500 | |
| |
| Musím říct, že už jsem o takovém stroji také slyšel. Člověk, který mě o tom vyprávěl pracuje u ČEZu a řikal, že měli v práci služebního velorexa s motorem z Jawy500 a že to bylo origo. Mělo to být někdy v 70tých letech a že s ním jezdili po poruchách na elektrosíti. Avšak můj zdroj této informace není odborník na velorexy a tak jsem si ani netroufnul s touto informací vyjít na veřejnost. A možná že měl i pravdu.
Zajímalo by mě, jak byla ta pětistovka chlazená.Posláno 1.04.2005 v 11:44 |
|
|
| | Re: 16/500 | |
| |
| Pětistovka byla chlazená jednoduchým axiálním ventilátorem (vrtule), poháněným z vačkové hřídele. Fotografii podobného motoru jsem viděl někde ve Světě Motorů.
Zajímavější je, jak se dávala zpátečka. To byla vemi zajímavá mechanická lahůdka...Posláno 1.04.2005 v 13:36 |
|
|
| | Re: 16/500 | |
| |
| Ráno jsem se na tento článek podíval, a zdálo se mi to nějaké divné, hlavně to jakým způsobem je stroj focen... na žádné fotce není předek vozidla a když jsem viděl nádrž v zadní části - pak mi došlo, že se jedná o Vlastovu zubatku... Ale i tak jsem byl na vahách, to co se v roce 1958-9 s motory dělo by tuto aprílovou teorii jen potvrdilo
Velice dobrý ftípek Posláno 1.04.2005 v 20:24 |
|
|
| | Velorex 16/500 | |
| |
| Nezbývá nic jiného než pogratulovat autorovi článku za takový objev. A navíc velmi vhodné datumové načasování uveřejnění. Posláno 1.04.2005 v 16:09 |
|
|
| | Hezky | |
| |
| Bylo by to pekne, takový moturek v velorexu, proc ne on by to nemel byt problem ho uchytit do ramu ma podobné drzaky jako 350.
Ale jenom se tomu smeju, zatim neprozradim proc jeste je moc brzy. Posláno 1.04.2005 v 11:54 |
|
|
|
Komentáře mohou psát pouze a uživatelé.
|
|
|
| Celkem článků: | 842 | Celkem fotografií: | 9451 |
|
| TOP články | |
| | Diskuse u článků | |
| | |
|