Ještě na počátku devadesátých let minulého století, nebylo obvyklé, že by někdo Velorex udržoval a provozoval v původním stavu jako historický a jedinečný objekt sběratelského zájmu. Než se pustíte do díla, pečlivě si svůj stroj prohlédněte, srovnejte s historickými prameny a zvažte, zda „obnova do nova“ je tou správnou a jedinou možnou cestou.
Zveme Vás všechny kdo jste propadly kouzlu prchajících stanů na již druhý sraz ve Svojkovicích u Rokycan. Příjemné prostředí naší hospůdky na Niagaře je Vám opět k dispozici pro velorex potlach a pár najetých kilometrů zpříjemněných několika soutěžemi oceněných hodnotnými cenami.
Doufáme že se vše vydaří jako v roce 2010, a všichni se u nás budete cítit jako doma.
Konec dvanáctého měsíce v roce je obdobím, kdy se často ohlížíme za tím, co se za uplynulé období podařilo. Vnímáme také to, co mohlo být lepší jakož i to, co se z jakýchkoli důvodů nepovedlo nebo se nestihlo vykonat. Tak nebudeme napínat a vzpomeneme na důležité události zanedlouho minulého roku.
veme Vás všechny kdo jste propadly kouzlu prchajících stanů na již druhý sraz ve Svojkovicích u Rokycan. Příjemné prostředí naší hospůdky na Niagaře je Vám opět k dispozici pro velorex potlach a pár najetých kilometrů zpříjemněných několika soutěžemi oceněných hodnotnými cenami.
Doufáme že se vše vydaří jako v roce 2009, a všichni se u nás budete cítit jako doma.
Píše se rok 2010 a je to velká příležitost začít se srazem čtyřkolek Velorex. Nyní už jde jen o to abychom se sjeli do Blanska na náměstí v 9hod. 29. 8. 2010.
Pozvánky pro ty, co nejedou na Velorexčundr, nebo nechtějí začínat Velorexčundr v Praze. Můj domovský klub - veteránský spolek "Classic Car Króžek Brno" pořádá od pátku 21.8 do neděle 23. 8. veteránský víkend v Bystřici nad Pernštejnem. Jedná se již o 9. ročník tohoto srazu, který se každoročně setkává se stále větší a větší účastí.
Odjezd strojů za oceán se uskuteční již tuto středu 6. srpna 2008. V tomto článku přináším reakce z tisku a internetu. 6. srpna 2008 11 - 11:30 ČT24 - živý vstup z nakládání velorexů do kontejneru aktualizováno
Vyhrajte golfový víkend pro 2 osoby v srdci České Kanady v GolfResortu Monachus v Nové Bystřici v ceně 10 000 Kč. Soutěž je vhodná i pro uplné nováčky. V ceně je kurz golfu včetně zapůjčení výbavy.
Zastavte se na výstavě Mobil salon, která právě probíhá na výstavišti v Českých Budějovicích. Velorexy tam mají svůj pavilón. Pod patronací Velorex Týmu Orlík a Velorex Týmu Praha Lysice zde najdete 12 velorexů.
I když tento článek neí na 100% velorexářské téma, přece jenom se nás těsně týká. Jde o zachování zříceniny hradu Orlík, který tvoří takovou základnu naše orlického týmu. Pomozte nám hlasováním v nové anketě.
Máme nového partnera - stal se jím internetový obchod Vaše kontaktní čočky.cz. A co to znamená pro vás čtenáře? Například odstranění reklamy a dále finanční stabilizace serveru. Více informací v článku.
Právě mi skončil v e-mailové schránkce velmi hezký e-mail od pana Lubomíra Pavelčáka, který inkognito nafotil naší expedici přímo v Djerbu. Fotografie a text e-mailu najdete v článku.
Podařilo se ještě vyjednat možnost výroby originální koženky pro naše stroje! Jedná se o originální koženku na plátně (pevný podklad ne na gumě či silonu), s hladkou jemnou strukturou, která momentálně na trhu zcela chybí. Více informací v článku.
Po delší době přicházím s informacemi o technických novinkách. Během posledních několika týdnů jsem vytvořil novou verzi chatu, která je technologicky zcela odlišná od té staré.
Po dohodě s Ivošem jsem udělal na stránkách jednu malou úpravu - všem se po přihlášení zobrazí stránka, na které mohou vyjádřit svůj souhlas se zařazením svých strojů v albu dochovaných Velorexů, které bude součástí připravované Knihy vozítka Velorex.
Jaro a předsezónní příprava strojů jsou již v plném proudu. Od našeho poslední setkání již uběhlo několik měsíců a stále je tu velká chuť pořádat setkání další. Více informací v článku.
aktualizováno - Sejdeme se v pátek 27. dubna 2007 v restauraci U Českého Lva na Florenci
Ještě jsem se nesetkal s moderní tříkolkou, která by mezi velorexáři vzbudila takový ohlas jako právě T-Rex. Přiznám se, že mi už nejméně tři z vás poslali obrázky této třílkolky. Po tlakem okolností jsem se konečně rozhoupal a seznamuji s ní všechny.
Mentos Motorbikers Club Vás srdečně zve na již 3. sraz PAvů a ostatních
přívěsných vozíků do Lhotky u Mělníka, který se bude konat v létě ve dnech 21. - 22. 7. 2007.
Myšlenku uspořádat setkání návštěvníků serveru Velorexy.cz nosím v hlavě již dlouho. Nyní jsem se rozhodl setkání konečně uskutečnit. Místo setkání nemůže být stylovější - jedna z restaurací, ve které řádil falešný vrchní.
Setkání se uskuteční v pátek 21. dubna od 18 hodin.
Už se vám také stalo, že jste úplnou náhodou (například zde v Chatu) zjistili, že nedaleko vás bydlí jiný velorexář? Dříve bylo toto zjištění dílem náhody, né tak nyní.
Od několika z vás jsem se dozvěděl, že vám nová forma poradny (Forum) nevyhovuje. V článku máte možnost vyjádřit svůj názor v anketě. Podle jejich výsledků buď zůstane současné Forum zachováno, a nebo nastane návrat ke staré Poradně.
Soutěž se serverem Velorexy.CZ a firmou Zitex pomalu finišuje. Ještě není nic ztraceno. Můžete začít soutěžit třeba ihned. Odpovídat můžete do půlnoci 28. 7. 2005.
Letos v červnu po téměř 57 letech zmizí z domácího trhu legendární dvouválcová Jawa 350, která byla desítky let nosným modelem nabídky stejnojmenného výrobce motocyklů.
Pod trochu zkreslujícím názvem "Fotky dne" spouštíme, z mého pohledu velmi užitečný, nový typ článků. V něm bude umístěna fotografie, kterou můžete známkovat od jedné do deseti.
Sekce Články doplněna o novou část - Top fotky. Název napovídá, že v ní najdete nejvíce zobrazované fotky na webu. Těch je v současnosti více než 5 000.
Před nedávnem mě zkontaktoval Mirek Šíma. Člověk, který má velkou zásluhu na tom, že v časopise ABC vyšla vystřihovánka Velorexu. V článku naleznete skvělou dobovou fotografii a oskenovaný článek z ABC.
Rok se s rokem sešel a náš spřátelený Velorex tým Praha & Lysice opět pořádá podzimní sraz velorexů. Tento je v pořadí již pátý. V článku najdete stručnou rekapitulaci předchozích ročníků.
Začalo to nevinně. Měl jsem telefonát od jakéhosi pana Duby z Jindřichova Hradce, že by potřeboval poradit s renovací Velorexe. Po chvíli jsem se dozvěděl, že mezitím, co já jsem byl tady v Praze, pan Duba nás na jihu Čech navštívil a moje babička mu ukázala všechny moje Velorexy. Další věcí pro mě zásadního významu byl fakt, že pan Duba koupil svůj stroj od stejného člověka jako já svého prvního Velorexe - třistapadinu. Ze sentimentálních důvodů jsem se rozhodl o nadcházejícím víkendu pana Dubu navštívit.
Dalším tématem po Zapalování a seřizování předstihu, které jsem se rozhodl zpracovat, je spojka. V článku budu mluvit o spojce Velorexu 16/350, ale vše lze vztáhnout i na spojku jiných jawáckých motorů. A proč téma spojka? Důvodů je několik - vaše dotazy v Poradně, a také fakt, že jsem se nedávno s prokluzováním spojky také potýkal.
Měl jsem to velké štěstí, že jsem se dostal k půlení jiného velorexího motoru než svého vlastního. Dva členové Velorex týmu Střední Čechy - Honza a Míla - půlili své třistapadesátkové motory. Míla klasickou "mechaniku" a Honza motor z Jawy 350 typ 632. Neodolal jsem (jak Honza správně dopředu tušil) a půlení se zúčastnil.
Odpověď pana Mgr. Miroslav Kňažka na můj článek o ložiscích. Musím říci, že mě potěšilo, že tento server čtou i "nevelorexáři" a ještě více mě potěšila nabídka pana Kňažka viz. konec článku.
Redakce VelorexKurýra.CZ navázala spolupráci s se stránkami Klub - Servis Jawamaniak. Na uvedených stránkách si lze koupit velké množství reklamních předmětů, ale můžete si nechat vyrobit i reklamní předměty s logem vlastním. Bez zajímavosti není, že v jejich základním sortimentu nechybí výrobky s velorexí tématikou.
Správná funkce zapalování je jedním z předpokladů dobrého výkonu motoru. Poruchy zapalovací soustavy a karburátoru jsou, co se motoru týče, u Velorexe (a obecněji u dvoutaktních zážehových strojů české výroby) nejčastější. Proto jsem se rozhodl, že dalším článkem v rubrice Poznatky bude právě tento článek pojednávájící o zapalování a seřizování předstihu.
V souvislosti s nedávno zveřejněnou papírovou vystřihovánkou Velorexe z časopisu ABC jsem zapátral na internetu a podařilo se mi sehnat několik obrázků modelu Velorexe (některé od firmy ARTAPO) a přeložený originální komentář.
Tříkolka Lomax se vyráběla i se čtyřmi koly. Nepřeberné je množství tvaru karosérie, pneumatik, poháněcího ústrojí. V článku naleznete stručnou historii tříkolek Lomax a též nejzajímavější z fotografií, které se mi podařilo sehnat.
Kultovní sraz Velorexů, kterého se účastním již potřetí. Tentokrát je můj spolujezdec moje dívka Katka. S Velorexem 435.0 jede také Vítek Švácha, který před dvěma lety pro poruchu diferenciálu do Boskovic nedojel. S ním jede jeho dívka Romana. Čtyřkolák má nové plachty, lak, motor po GO atd.
Když jsem před rokem Jirku poznal, vlastnil pouze Velorexe 16/250 z roku 1958. O svém stroji tvrdil, že jezdí skvěle a po silnějším typu tříkolky netoužil. To se změnilo na srazu v Týnci nad Sázavou 2002.
Tento Velorex, který má zadní kolo z formule, byl dříve častým účastníkem srazů. Zpočátku byl osazen klasickou pohonnou jednotkou o obsahu 350 ccm, kterou vystřídal silnější motocyklový čtyřtakt.
Přinášíme Vám novinový článek o tomto zajímavě upraveném vozítku.
Tříkolky Velorex, nesmrtelná vozidla s trubkovým rámem potaženým plachtovinou, jejichž jediné zadní kolo poháněl motocyklový motor, se zařadily do zlatého fondu našeho motorismu. Během let se dočkaly nejrůznějších úprav a přestaveb - k nejzdařilejším patří dva čtyřkolové exempláře, které v letech 1966 a 1973 postavil všestranný brněnský konstruktér Július Kubinský.
V tomto článku přinášíme ojedinělou sadu snímků. Jsou to fotografie, které vznikly při tvorbě článku "Velorex je stále více populární",který vyšel 28. února 2003 jako příloha Hospodářských novin. Materiály dodal Ivo Fajman.
O tom, že Velorex je ideální vozidlo do svatebního průvodu, si je jist můj kamarád Ing. Martin Bláha. Když se se mnou domlouval, jakým vozidlem přijedu na jeho svatbu, pronesl větu, kterou si dodnes pamatuji: "Proč dráždit kočku, když máš tygra". (tou kočkou byla myšlena Felicie). Zbývá dodat jediné. Buďte spolu šťastni.
Obsahem čtyřstránkového článku je historie Velorexu, o které vypráví jeden z jeho vynálezců pan Mojmír Stránský.
V článku je dále zmínka o současnosti - největší srazy Velorexů v Boskovicích, sraz na Lipnici. Také se dočteme, že pan Stránský připravuje nové vozítko, které bude mít karosérii, jejímž základem bude materiál, který slouží na výrobu PET lahví.
Po Velorexu 16/350 jsem se rozhodl stát majitelem dalšího stroje. Stát se jím měl slabší Oskar, který má motor o objemu 250 ccm. Po pročtení několika inzerátů jsem se rozjel do Loun k Martinu Keslovi. Prodával Oskara z roku 1956. V té době jsem ještě neměl tušení, že existuje též Oskar na 16" kolech. Po rozpačitém obcházení vraku jsem ho nakonec koupil a jel k domovu s tím, že přesně nevím, jaký typ vlastně vezu.
Když už jsem se pomalu smířil s tím, že v mém okolí žádný další velorexář není, zjistil jsem, že asi sedm kilometrů daleko bydlí Jirka Ježek. Vlastní typ Velorex 16/250 rok výroby 1958. I když na štítku je neúprosně napsáno Oskar 16. Jeho dvěapůla je opatřena dvěma rybinami, plnými bubny, původním motorem se čtyřlistou vrtulí, kterou si Jirka sám vyrobil podle originální třílisté. Velorex má několik úprav. Je předělán na dvanáct voltů - kliková hřídel na straně zapalování pohání automobilový alternátor. Jirka ho vlastní asi dva roky. Předchozím majitelem byl jeho děda. Svůj první sraz absolvoval Jirka 2. - 4. 2002 v Lipnici nad Sázavou. Musím přiznat, že mého Oskara 16 se zgenerálkovaným motorem pěkně proháněl.