Úprava dvoucívkového regulačního relé za pár korun snadno a rychle
Regulační relé motocyklu a velorexu má dvě funkce: 1) regulovat napětí dodávané dynamem do elekrické sítě stroje a při neschopnosti dynama dodávat požadované napětí (při nízkých otáčkách nebo stojícím stroji ) 2) zamezit zpětnému vybíjení akumulátoru odpojením dynama od sítě.
Motocykly Jawa a ČZ ale také Velorex byly z výroby vybaveny mechanickými relé, nejdříve jednocívkovými, později dvoucívkovými. Zatímco u jednocívkového relé zajišťuje obojí jedna cívka, u dvoucívkového je jedna cívka regulační a druhá připojuje a odpojuje dynamo od sítě.
Připojování dynama k síti zajišťuje spínací kontakt, který spíná až při určitém napětí a rozpíná při výrazném poklesu napětí nebo velkém zpětném proudu. Problém je, že kontakt spíná podle hodnoty napětí na dynamu, což není zrovna ideální, protože baterka může být různě nabitá. Proto je lepší kontakt nahradit diodou, která okamžitě reaguje na rozdíl mezi napětím dynama a napětím v síti (na baterce). Při provozu bez baterky už z důvodu nějaké poruchy případně její absence se motorka či velorex lépe roztlačuje. Je to dané tím, že dioda propouští proud pro zapalování ihned po nabuzení dynama a při lehce zvýšeném ( cca 1000ot/min) volnoběhu nehrozí zastavení motoru kvůli odpadnutí spínacího kontaktu.
Existují dvoucívková relátka bez odporu na zadní straně, ale také rele s odporem na zadní straně. U dvocívkového relé s odporem je odpor rozdělený na dvě části, jedna vede na svorku M, druhá je v sérii s napěťovým vinutím cívek. Střed odporu je ukostřen. Při odstranění jedné cívky se změní proud odporem a tím i úbytek na něm, je proto třeba buď chybějící cívku nahradit rezistorem o stejném odporu nebo upravit odpor vzadu. Poznámka: U jednocívkových relátek umístěných na statoru dynama lze úpravu taky provést, usnadní se tím i seřizování protože spínací kontakt lze oddělat. U strojů se spínačkou v nádrži je výhodné umístit diodu pod ní, mezi vývody 51 a 61.
Pozor u strojů s + na kostře, diodu je podle toho třeba polarizovat (anodu, katodu), při dobíjení totiž proud teče opačným směrem, tzn. ze sítě do dynama.
K samotné úpravě dvoucívkového relé potřebujeme:
1) Plochý šroubovák na šroub držící víčko relé
2) Diodu osvědčila se KSY30-40. Dioda vydrží 30A v propustném směru a 40A v závěrném. Tyto parametry bohatě stačí na běžný provoz, Také má malý úbytek napětí cca 0,4 voltů. Cena této součástky je cca do 40 korun.
3) Nůžky na plech či přímočarou brusku s řezným kotoučem
4) Kousek hliníkového plechu
5) Kleště na uskřípnutí silného drátu z cívky
6) Vrtačku s vrtákem o rozměru závitu diody k odvrtání původního relé a provrtání chladicí destičky
7) Stranové klíče na přidělání diody místo relé
8) Páječku a cín na přiletování vodiče k diodě
9) Kladivo 600g
10) Svěrák- není podmínkou
11) Multimetr na překontrolování funkčnosti relé a jeho seřízení
Postup :
A) Vezmeme si připravené poškozené relé se spálenou spinací cívkou. Pomocí šroubováku odšroubujeme šroub držící kryt relé
B) Sundáme kryt. Nyní vidíme obě cívečky. Levá cívka s přepínacím kontaktem je cívka regulační, pravá cívka s jedním dvojitým spínacím kontaktem připojuje dynamo do sítě. Obě cívky mají pod papírovým obalem schované napěťové vinutí, které je tenkými drátky vyvedeno ven (pozor, nepoškodit!). Kromě toho je kolem cívek jěště několik závitů tlustého drátu, to je proudové vinutí.
C) Po levé straně cívky je vyvedeno tenkým drátkem napěťové vinutí a je připájeno ke kontaktu regulačního relé spolu s jeho vlastním vývodem. Drátek vedoucí k pravé odpojovací cívce přestřihneme, drátek od regulačního relé však nesmíme poškodit!. Pomocí skřípacích kleští uskřípneme silný vodič vedouci od spínacího relé. Poznámka: Tady pozor uskřípnout drát, aby byl dostatečně dlouhý. Nejlépe druhý zavit na relé.
D) Relé otočíme a následné upneme do svěráku tak aby nedošlo k poškození regulační cívky.
E) Za pomoci vrtačky s vhodným vrtákem odvrtáme nýt držící spínací relé(někdy je relé přichyceno pouze maticí což nám usnadní práci) a zároveň provrtáme větší otvor v krabicovém rele.
F) Vyndáme relé ze svěráku
G) Odejmeme spínací relé
H) Nůžkami na plech či přímočarou bruskou s řezným kotoučem připravíme kousek hliníkového plechu na chladič rozměr cca 8x2 cm. Vrtačkou s vhodným vrtákem do něj vyvrtáme dírku.
I) Pomocí svěráku, kleští a kladiva ohnem plech dle obrázku. Plech nasadíme na závit diody a společně s diodou vsadíme z vnitřní strany krabicového relé do otvoru vzniklém po spínacím relé.
J) Stranovými klíči a maticí s vějířovou podložkou dotáhneme diodu.
K) Volný konec drátu co zůstal po spínacím relé upravíme na vhodnou délku skřípacími kleštěmi následně očistíme od laku a naletujem pomocí pájky s cínem na kontakt diody.
Takto připravené relé je potřeba překontrolovat jestli je dobře seřízené:Protože je na diodě úbytek napětí, musíme voltmetr zapojit až za ni, tedy mezi svorku B a kostru. Samotné seřizování napětí se provádí jemným přihýbáním zadního úchytu pružinky. Přesnější popis jak seřídit relé a na jaké parametry je popisované zde: http://www.velorexy.cz/clanky/poznatky/betonovaRukovet/2-Elektricka-zarizeni.pdf
Poznámka: dioda se liší pro použití minus pólu a plus pólu na kostře.
Závěrem:
Popisoval jsem zde http://www.velorexy.cz/garaz/beton/bezejmeny/zarovky,-vykon,-odber úskalí dobíjení pomocí dynama ať už motorkového na 6 voltů tak velorexýho na 12 voltů. Touto úpravou ne jen že zachráníte původní poškozené relé v jeho spínací části a ušetříte pár korun za nové, ale také předejdete spálení dynama, které nastavá při spečení spínacích kontaktů. Proč k tomu spečení dochází je prosté, jelikož odběr převyšuje výkon dynama. Relé pak balancuje na hranici svých možností. Proto se stává, že neodpadne kotva při zastavení motoru.
Schéma změn
Tato úprava dopomáhá pouze k lepšímu a rychlejšímu nabuzení dynama a následné výrobě proudu. Nedodá nikoliv chybějící výkon dynama. Dynamo se stále při celodenním svícení přetěžuje.
Poznámka:
Není relé jako relé. Setkal jsem se s relátky jiného typu. Viz foto kontaktů.
Úprava takového relé je krapet složitější. Nejdřív je potřeba odskřípnout spínací kontakt.
Následné pomocí kleští narovnat otočit každou zbylou část 90°a položit.
Tyto části pak už slouží jako kontakt s diodou.
Pak už je vše stejné jako v popisu.
Převzato a upraveno :z webu
http://home.zcu.cz/~mikr/motorky/technika/relatko/relatko.htm