Jak je z nadpisu zřejmé budu popisovat žárovky. Ono v dnešní době důležité nejen bejt viděn zároveň i vidět.
Osadíme li velorex žárovkami, abychom se vešli do nějaké wattáže a ještě při tom trochu dobíjeli baterii většinou nejsme ani moc vidět ani nevidíme. Konstrukce dynama a jeho výkon splňoval požadavky v době kdy se nemuselo ze zákona svítit po celý den. Ani se dříve většinou v noci nejezdilo, jelikož to nebyla potřeba ani silnice neodpovídali takovému stavu, aby se po nich bez ujmy dalo v noci jezdit. Dnes se k takovému stavu zase rychle přibližujeme. Děr kde zapadnete kolem, div ho neutrhnete, je čím dál tím víc. Možná pro to je lepší volit silnější žárovku, aby se dalo nějaké té kolizi předejít. Jenže tady je problém nelze zvyšovat wattáž žárovek s přibývajícíma dírama na silnici do nekonečna. Dynamo co je s ním osazen motor 250 má kupříkladu 45-55 a 75 wattů dle typu dynama a jeho regulátoru. Mylná myšlenka je že si k dynamu co je pro výkon 45 wattů dáme relé z novějšího typu u výkonu 75wattů a hnedle tím máme o 30wattů víc. Takhle to opravdu nefunguje byť je to škoda. Z toho plyne že výkon dynama neurčuje výkon relátka. Možná dynamo má nějakou tu rezervu ve výkonu, ale určitě né dostačující a nám potřebnou. Už samotnej fakt že bylo konstruované pro motocykl, který má po jednom světle jak v předu tak v zadu je krapet v rozporu s velorexem ten má podle typu a roku výroby některá světla zdvojená.
Vezmeme li nejslabší žárovky co se dají použít do předních a zadních světel u velorexu co má v předu dvě světla a koncové jen na blatníku. K tomu přičteme zapalovací soustavu tak jsme s příkonem už za hranicí výkonu dynama 55wattů. Tím pádem jde ač nesvítí kontrolka dobíjení tento chybějící proud z baterie. Pokud by jsme měli novější verzi velorexu co už má po stranách vzadu sdružená světla překročíme hranici 75 wattů. Tak že ani tady do baterie moc proudu nepoteče spíše na opak. S tímto problémem se už počítalo při vývoji dynamostartéru u velorexu 350. Tam se při použití určité wattáže žárovek určených ke svícení dá vejít do nějakého příkonu. Zas na úkor času potřebného k dobití baterie při svícení. Tady při průzkumu odborníků z Rakouska kde se taky tuším pouze na rok zavedlo celoplošně denní svíceni zjistila větší spotřeba pohonných hmot. Bylo to způsobeno právě tím, že pokud na jedné straně potřebujeme výkon musíme na druhé straně něco přidat. V tomto případě paliva a následně i zplodin. Právě ten příkon doháněný výkonem má vliv na větší zátěž motoru a větší spotřebu.
Tady se dá jít cestou světel pro denní svícení. Tato světla mají mít menší požadavky na příkon. Jenže použití světel pro denní svícení narušuje celkovém vzhled stroje. Přední světla musí svítit vždy a zadní jen za snížené viditelnosti. Tímto faktem se naskýtá určitá možnost přes den a za nesnížené viditelnosti ušetřit nějaký ten watt na zadních světlech při používání předních světel. Tím pádem i trochu dobíjet baterii.
Poznámka autora: K dostání jsou žárovky i diodové kterýma jde nahradit běžné žárovky jak kontrolkové tak i dvouvlkáknové případně i jiné. Mají menší odběr.jejich cena je však vycenásobná. Mají různá provedení ,svítivosti i patic od běžných tady popsaných tak i atipických
Popis žárovek možných pro velorex
Dvouvláknové žárovky předních světel:
12V 35/35W s paticí BA20d halogen.
6V 35/35W s paticí BA20d halogen
6V 25/25W s paticí BA20d halogen
12V-6V 35/35W s paticí BA20d
12V 40/45W s paticí BA20d
12V-6V 25/25W s paticí BA20d
6V 15/15W s paticí BA20d
12V 45/40W s paticí P45t asymetrická žárovka
HR2 12V 45/40W s paticí P45t halogenová náhrada asymetrické žárovky
H4 12V 60/55W s paticí P43t halogen
H4 6V 60/55W s paticí P43t halogen
6V 25/25W BA20d halogen
HR2 12V 45/40W s paticí P45t halogenová náhrada asymetrické žárovky
6V 35/35W BA20d
žárovka 12V 35/35W BA20d halogen
H4 6V 60/55W P43t
6V 35/35W BA20d halogen
j
Poziční obrysová žárovka v předním světle
žárovka 12V 4W s paticí BA9s
žárovka 6V 4W s paticí BA9s
žárovka 12V 4W BA9s
Žárovky v předích blinkrech dle typu světla
12V 21W s paticí BAU15s
12V 20W s paticí BAU15s
12V 15W s paticí BAU15s
6V 15W s paticí BAU15s
žárovka 12V 21W BA15s
Žárovky v zadním blinkru
6V 15W s paticí BAU15s
Žárovky v zadním sdruženém světle
žárovka 12V 21W s paticí BA15s pro blinkr
žárovka 12V 20W s paticí BA15s pro blinkr
žárovka 12V 15W s paticí BA15s pro blinkr
žárovka 6V 15W s paticí BA15s pro blinkr
žárovka 12V 21/5W s paticí BAY15d ve světle kde je brzdové a obrysové
žárovka 12V 20/5W s paticí BAY15d ve světle kde je brzdové a obrysové
žárovka 6V 21/5W s paticí BAY15d ve světle kde je brzdové a obrysové
žárovka 12V 5W s paticí BA15s ve světle kde je jen obrysové
žárovka 6V 5W s paticí BA15s ve světle kde je jen obrysové
žárovka 12V 21/5W BAY15d
Žárovky v zadním sdruženém světle na rampičce velorex 250
Sulfit 6V 5W osvětlení SPZ
žárovka 6V 15W s paticí BA15s brzdové světlo
Žárovky v zadním světle na rampičce velorex 175 a 350 pro vývoz
žárovka sufitová 12V 5W osvětlení SPZ
Žárovky v zadním světle umístěném na blatníku
žárovka sufitová 12V 5W osvětlení SPZ
žárovka sufitová 6V 5W osvětlení SPZ
žárovka sufit 12V 10W brzdové světlo
žárovka sufit 12V 15W brzdové světlo
žárovka sufit 6V 10W brzdové světlo
žárovka sufit 6V 15W brzdové světlo
sulfitka 6V 15W
sulfitka 6V 5W
žárovka 12V 15W BA15s
žárovka 12V 5W BA15s
Žárovka 12V 10W BA15s
Žárovky kontrolkové a osvětlení tachometru
žárovka 12V 2W s paticí BA9s
žárovka 6V 2W s paticí BA9s
žárovka 12V 2W BA9s
Poznámka autora: Před časem jsem řešil potřebu žárovky do skleněného blinkru. Jelikož se tam nevešla velikosti žárovky o wattáži 21W. Žárovky o 20wattech měli svou skleněnou baňku stejně velikou jako žárovky o 15W tudíž se pod sklíčko blinkru vešli. Žárovky o dvaceti wattech se už nevyrábějí. Naskytlo se řešení buď změnou přerušovače na 2x15w nebo najít vhodnou žárovku. K mému překvapení jsem se při návštěvě mototechny dozvěděl, že se vyrábějí 21wattové žárovky s malou skleněnou baňkou. Tak je tomu i s dvouvláknovejma žárovkama s paticí BAY15d.
Značení patic ve sdruženém zadním světle:
Ve sdruženém světle na límci patic jsou vyražena čísla a písmena pro dvouvláknové žárovky 12V20/5W BAY15d případně 21/5W BAY15d.
Ve sdruženém světle pro obrysová světla na límci patic jsou vyražena čísla a písmena pro jednovláknové žárovky 12V5W BA15s
Ve sdruženém světle pro blinkr na límci patic jsou vyražena čísla a písmena pro jednovláknové žárovky 12V20W BA15s případně 12V15W BA15s nebo 12V21W BA15s
Pokud není nic vyraženo na límci patic je vyraženo přímo na těle samotného světla podle druhu použitých žárovek a to 12V20W BA15s případně 12V15W BA15s nebo 12V21W BA15s pod tímto 12V20/5W BAY15d případně 21/5W BAY15d případně 12V5W BA15s. dobrá fotka těchto popisek je zde v této části webu http://www.velorexy.cz/poradna/elektro-predstih-dynamostarter-rele-kabely/6073-brzdova-svetla/#6098
barevné kryti zadního sdruženého světla
Nalezl jsem v podstatě tři druhy kombinace krytů.
Nejběžnější oranžovočervený.
Čím dál častěji objevující se oranžovobílí . Tady je nutno použít v bílé části žárovek červené barvy.
Poslední co má červenočervenou kombinaci. Takové to světlo s největší pravděpodobností nemusí projít na STK.
Volba kombinace žárovek dle odběru
Nejnižší možný odběr při rozsvícení hlavních světel u 250
Přední světla 2x 15w
Poziční světla vpředu 2x4w pokud není využit kontakt 57 na spínací skříňce popsané zde http://www.velorexy.cz/garaz/beton/verolex-neboli-modrasek-lex/cim-vic-toho-umis-tim-vice-jsi-clovekem-
Zadní koncové světlo na blatníku 5w
Osvětlení tachometru 2x 2w
Celkem odběr 47Wattů. Při této kombinaci toho moc nevidíte ani nejste moc vidět. Stejně se překročil výkon dynama, které má pouze 45w,55w. Nesmí se opomenout, že i zapalovací soustava má svůj odběr cca 24w. Ono ani při použití 75wattového dynama se čtyřmy watty budete jen trochu lechtat baterii než jí plnohodnotně udržovat v nabitém stavu. Mimimální odběr 71w
Nejnižší možný odběr při rozsvícení hlavních světel u 175
Přední světla 2x 25w
Poziční světla vpředu 2x4w pokud není využit kontakt 57 na spínací skříňce popsané zde http://www.velorexy.cz/garaz/beton/verolex-neboli-modrasek-lex/cim-vic-toho-umis-tim-vice-jsi-clovekem-
Zadní sdružená světla 2x5w
Zadní koncové světlo na blatníku 5w
Osvětlení tachometru 2x 2w
Celkem odběr 77Wattů. Při této kombinaci toho moc nevidíte ani nejste moc vidět. I tak se překročil výkon dynama, které má pouze 100W. I zde se nesmí se opomenout, že i zapalovací soustava má svůj odběr 48w. Na tomto příkladu k nabíjení baterie už vůbec nic ba naopak ještě 25w z baterie jde do spotřebičů. Jelikož velorex 175 má dynamospouštěč, který je žrout energie z baterie když se používá. Tak že se baterie vybije víc při jeho používání a na krátké tratě bez svícení baterii nedobijete. Mimimální odběr 125w
Nejnižší možný odběr při rozsvícení hlavních světel u 350
Přední světla 2x 25w
Poziční světla vpředu 2x4w pokud není využit kontakt 57 na spínací skříňce popsané zde http://www.velorexy.cz/garaz/beton/verolex-neboli-modrasek-lex/cim-vic-toho-umis-tim-vice-jsi-clovekem-
Zadní sdružená světla 2x5w
Zadní koncové světlo na blatníku 5w
Osvětlení tachometru 2x 2w
Celkem odběr 77Wattů. Při této kombinaci toho moc nevidíte ani nejste moc vidět. I tak se překročil výkon dynama, které má pouze 150W. I zde se nesmí se opomenout, že i zapalovací soustava má svůj odběr a to dvojnásobek jednoválcového motoru to 2x 48w. I velorex 350 je vybaven dynamospouštěčem, který je žrout energie z baterie když se používá. Dokonce je dynamospouštěč většího příkonu než u 175. Tak že se baterie vybije víc při jeho používání a na krátké tratě bez svícení baterii nedobijete. Mimimální odběr 173w
Poznatek
Samo sebou málo kdo má ve velorexu vpředu slabé žárovky a přes den nesvítí zadníma, aby ušetřil nějaký ten Watt. Nejběžnější žárovky jsou o příkonu 35/35Wattů, ale ani ty se moc nepoužívaji. Sám používám žárovky 40/45w v předních světlometech.
Před časem se mě zeptal kolega velorexář jaký mám názor na nově vyráběná regulační relé, že mu někdo řekl, že nevydrží jako ta stará. Není to o relátku, ale jeho přemáhání jakmile se přesáhneme maximální odběr/výkon dynama. Shora popsané příklady odběrů a výkonů nelze popřít ani vyvrátit. Tady je ten problém proč odchází relátko a opalují se kontakty v části regulace to má pak za následek špatné seřizovací hodnoty. V horším případě se spečou kontakty na spínací části relé úplně. To může mít za následek zničení dynama. V lepším případě spálení spínacího vinutí relé.
Vcelku pěkný článek Betone,
jen u 175 a 350 ti někam zmizelo 20wattů na spotřebu žárovek,vychází při daných watážích 77W.
Pak bych ti zkusil oponovat,že 350 má zapalování o výkonu 2x48W při 12V a 175 má 48W při 12V,když 250 má 24W při 6V.
Z ohmova zákona platí výkon=napětíxproud a vyrábí se stejné zapalovací napětí pomocí transformátoru nebo indukční cívky,takže logicky do cívek na primárním vinutí při 12V napětí teče polovina proudu než při 6V,když výsledek na sekundárním vinutí cívek je totožný při 6V i 12V opomeneme-li malou odchylku indukčnosti cívky při různém napětí.
Používám Vape již dlouho zhruba od roku 1998,začínal jsem u 350 ještě s dvoucívkovým provedením,kde garantovali odběr 1A při 12V tj 12W,což aspoň trošku pomohlo už tak přetížené elektrárně ve Velorexu.
Nikdy jsem to nemeril .Vychazel jsem z níže popsaných údajů pro dvanácti voltove prase (cz175typ 502)
Děkuji za upozornění na chybějících 20w. Jakmile přijdu domů doplnim to
Chybějících 20 Wattů přidáno. A výsledek není potěšující.
K těm cívkám vycházel jsem z chytré knihy kde se bere zkratovej (nabíjecí) proud 4 Ampéry to pak vychází těch 48Wattů na cívku u 12voltového stroje.
S 24 Watty bylo měřeno na ampérmetru co má umístěna motorka kejvačka s 6volty na nádrži. Odběr byl taktéž 4 ampéry. Jsou různé aplikace třeba pro android (např:Ohms Law Calculator) kde si můžeš zadat veličiny a ony dopočítaj co potřebuješ.
Nikterak to nebylo míněno proti tobě,jseš inspirativní a dáváš do pléna spousty dobrých nápadů. Jen mi to nějak nevychází početně,když nakonci máš výslednou jiskru stejnou a získáváme ji z různých napětí,musí být zákonitě i opačně různé proudy,pak by u Velorexu neplatily nejen fyzikální zakony
Možná pomoc bude v tyristorovém zapalování,kde se daji ovlivňovat veškeré veličiny i posouvání plovouciho předstihu,snad jsi o něm i napsal článek. Bejvalej karamád ho údajně někde našel v prodeji,tak vezmu flašku a vyrazím na návštěvu,to bude mít jeho stará asi velikou radost.
Nikterak to nebylo míněno proti tobě,jseš inspirativní a dáváš do pléna spousty dobrých nápadů. Jen mi to nějak nevychází početně,když nakonci máš výslednou jiskru stejnou a získáváme ji z různých napětí,musí být zákonitě i opačně různé proudy,pak by u Velorexu neplatily nejen fyzikální zakony
Možná pomoc bude v tyristorovém zapalování,kde se daji ovlivňovat veškeré veličiny i posouvání plovouciho předstihu,snad jsi o něm i napsal článek. Bejvalej karamád ho údajně někde našel v prodeji,tak vezmu flašku a vyrazím na návštěvu,to bude mít jeho stará asi velikou radost.
Jeden pár těch oranžovo bílých mi kdysi věnoval starý pán a tvrdil mi, že to bývalo na Velorexech, že prý "na to měly výjímku" jeho slovy. Netuším, jak to legislativně bylo, jen zajímavá informace od pamětníka. Osobně si myslím, že to původně bylo něco jako přední obrysovky na nějakou vlečku či návěs, proč se to ale dávalo na hadráky dozadu nevím...
Jen pro informaci... verze zadni lampy v kombinaci
cervena/cervena byly specialne vyrobeny pro vojenskou vyrobu v ZTS Martin.
Takze, to jen pro zajimavost... no a jak se dal dostali na Velorexy a do jineho prodeje to uz se asi nedovime...
také mě napadla ta vojenská technika. ted se naskytla otázka na jakém vojenském vozidle to bylo použito . Plastovejch vršků je dostatek ale tam by se dalo získat nějakého toho nového spodku
Ahoj, pro doplneni informace o pouziti cervenych dvouvlaknovych zarovek ktere autor clanku popisuje do zadni lampy ve verzi oranzova/bila. Uvedene zarovky je trosku problem sehnat, ale uvedene zarovky jsou pouzity do poslednich modelu vozidla Ford Focus Classic (vyrobeny do 06/2011). Koupite je tedy u prodejcu vozidel Ford.