Mám stroj "velorex" 16/250 podle TP, po několika nejasných výměnách celého rámu, motoru a značných hybridizacích celé konstrukce předchozími majiteli se však o něm dá říct jen to, že je to 250 :-) Nicméně je "na papírech".
Rok narození 1. majitele je 1895, jmenoval se Bedřich.
Přátelé, Velorex 16/250 mi byl v pondělí 10.7.2023 ukraden. Pokud byste někdo zaznamenal nějakou inzerci, byl bych vděčný za informaci! Děkuji! Pavel Lochman
Přidávám radostnou zprávu - hadrák byl nalezen a navrácen. Policie odvedla skvělou práci a patří jí můj vděk a uznání.
Poučení - když vám u baráku provádějí výkopové práce, buďte obezřetní, kdo se tam pohybuje a šmejdí...
Oslovil mě kamarád, zda bych odvezl jejich kolegu na letiště k vyhlídkovému letu u příležitosti jeho 60. narozenin. Na letišti už čekal špalír účastníků, projeli jsme po ranveji až k letadlům a hadrák byl po celou dobu letadlům rovnocennou atrakcí.
Letošní třetí vyjížďka, pořád šlape bez závad. Jeli jsme ve dvou s mírnými obavami, abychom díky vibracím nedojeli ve třech, ale malý zůstal tam, kde má ještě pár týdnů vydržet :-) ;-) Jinak místy až krásných 70 km/h po hladkém asfaltu, bez střechy po svěžím dešti...
Konečně jsem se odhodlal zrepasovat asi poslední zásadní věc na svém stroji, což je zadní kyvka. Už měla takovou vůli ve starých čepech, že jsem ve vyjetých kolejnicích na cestě lítal jako papírový drak.
Zakoupil jsem od Roberta Němce silony, čepy a pružiny, letos zjara jsem sehnal hranatou kyvku v dobrém stavu a tak jsem mohl začít.
Staré čepy šly ven ztuha, ač byly vyběhané...
Dnes brzo ráno jsem s Velorexem prožil první "vážné" dobrodružství, kdy mě nechal na cestě.
Vzniklá situace je klasickou ilustrací pořekadel typu "na posraného i hajzl spadne" nebo "čert sere na větší hromadu", jak říkají Valaši...
Je to v pořadí pouze druhá drobná závada, která mě nechala na cestě a zajímavé je, že se obě týkaly řazení. Není to však zatím zas tak špatná bila...
Byl jsem líný fotit - a nakonec jsem tam nejel kvůli focení - tak jen pár údajů a poznatků, spíš pro vlastní evidenci.
Cesta tam a zpět 2 x cca 285 km. Vždy cca 7 hodin. Tam z Olomouce přes Boskovice, Nové Město, Žďár, Humpolec, Pelhřimov a Benešov do Bukovan. Jel jsem víceméně intuitivně. Trasa hezká leč kopcovitá. Zpátky mi poradili plumlováci jet na Kutnou Horu, Čáslav a ...
Tak jsem tomu neunikl. Ač jsem všeobecně řidič opatrný a defenzívní, včera jsem Oskara převrátil na bok. Asi jsem tu zkušenost potřeboval a na druhé straně můžu děkovat, že jsem ji dostal takhle lacino.
50 metrů za bránou, kde jedu na jedničku po úzké cestě mezi ploty, se cesta stáčí kolmo doprava, do kopce a ještě s náklonem ven ze zatáčky. Obvykle tam dojedu na jedničku s no...
Teplé letní noci jsou ideální příležitostí pro noční vyjížďku a tato Jardova výzva mne přiměla k urychlenému dotěsnění mého polorozebraného motoru a zpojízdnění stroje za rekordní půlden.
Sraz účastníků z VT Plumlov byl stanoven na večerní půl osmou na benzínce u Drahanovic. Dojel jsem nedočkavě s mírným předstihem a za chvíli se objevily známé stroje pilotované Jardou a Pald...
19. července jsem podnikl první větší testovací jízdu. Jednak jsem se nemohl dočkat projížďky letní krajinou a jednak bylo nutno odzkoušet jízdní vlastnosti na delší trase, co kde upadne, povolí se, začne drnčet a také rychlost, řazení, spojku, spotřebu, nastavení karburátoru, svíčku, chlazení a řadu dalších věcí. Po připevnění digitálního cyklotachometru jsem ještě musel namon...
... a neuvěřitelné se opět stalo skutkem, slovy klasika. Po 16 letech opět mohu na cesty. Před hodinou jsem obdržel protokol a známku STK. Děkuju Vám, přátelé, za Vaši bohatu pomoc, bez Vás bych to nikdy neudělal. Těším se na viděnou a přeji krásné léto.
Malá improvizace - zkusil jsem k napnutí řetězu využít starší přehazovačku z horského kola. Prakticky jsem z ní jen očesal nepotřebné úchyty a přišrouboval ji na místo původního držáku v takovém směru, aby napínala.
Ještě nevím, jak se osvědčí v provozu a jaká bude životnost toho plastového pastorku, ještě dodělám k pastorku nějaké vodítko či rámeček z plechu......
Pokusil jsem se vyrobit stěrač z dostupných dílů, co mi leží v garáži. Úchytka s pružinou je původní, samotné ramínko s gumičkou jsem vyrobil rozpůlením moderního ramínka stěrače z nějakého auta. Uvidím, zda a jak bude fungovat.
Krásně patinový starý Morgan, podle SUV v pozadí docela současná fotka. Jen nechápu, k čemu má v čumáku ty jakoby chladicí žebra, možná jen designově?
**********************************************************
Přidávám další obrázek - skutečně hardcore tříkolka stejné koncepce jako Velorex.
**********************************************************
Další zajímavá tříkolka -...
Původní štítek nalezen – Oskar 16
Postrádaný štítek mého stroje jsem konečně objevil na chalupě, připlácnutý na magnetu z gramofonového motorku. Asi jsem se kdysi bál ztráty při uložení s ostatními díly, ale hlavně, že je na světě.
Nemá pro mě už sice význam legislativní, protože kostra mého hadráka , patřící k tomuto původnímu štítku, je formou „výměny rámu“ zapsaná v TP...
Opět jeden drobný objev nového kontinentu - spíš moje překvapení, jak si to lze usnadnit.
Kdo nasazoval přední pružinu na těleso tlumiče se již pravděpodobně více či méně potýkal s tím, jak uchopit pružinu, stlačit ji a ještě založit do drážky jisticí půlkroužky. Když jsem to navíc skládal bez plechových nohaviček čili jenom samotnou pružinu, tak už to šlo hodně špatně, aspoň ...
Jenom drobnost pro nějakého začátečníka, zkušené techniky prosím o shovívavost... :-)
Léta používám tento nástroj na řetězy jízdních kol. Když jsem teď chtěl roznýtovat řetěz motocykový, zjistil jsem, že je pro toto zařízeníčko příliš široký. Jeden z nýtovačů jsem tedy rozbruškou s tlustším kotoučem zbavil jedné přepážky pro cyklořetězy a udělal z něj jednoúčelový na motořetěz...
Zúročím své chemické vzdělání a zkušenosti a podělím se o postup čištění OCELOVÝCH součástek v louhu – roztoku hydroxidu sodného (NaOH).
Je to jednoduchý a velmi účinný způsob očištění od starých barev, nečistot, mastnoty a částečně koroze v jednom kroku, zvláště malých a členitých věcí. Výsledek je dokonale čistá součástka hladkého ocelově šedého povrchu, připravená k dalš...
V roce 1997 byl můj stroj zatopen při povodni a tak, jak byl, když voda opadla, jsem ho přetáhl do stodoly, kompletně rozebral a sem tam něco očistil a pomalu sháněl potřebné součástky a studoval tematické webové stránky, které v polovině 90. let, kdy jsem ještě jezdil, naprosto neexistovaly.
Nyní začínám rekonstruovat.
Níže přidávám postupné informace o průběhu práce.
----...