Jednoho krásného dne jsem se vydal na výlet k daleké Plzni pro nějaké ty díly na velouše. Jak se takový výlet může prodražit, to poznáte nejen z následujících řádků, ale i z fotografií k němu...
Takhle to vypadá, když do Vás drcne Meďour z roku 2003. A to jsem stál na spojce, on se jen rozjel a já poskočil. Kdybych stál "natvrdo", třeba s ruční brzdou, dopadlo by to myslím mnohem hůř.
A jak se to vlastně seběhlo? zcela jednoduše, na STOPce, ze silnice 19 na 20. nedaleko Plzně, asi 4km od cíle mé cesty, v době, kdy jsem si už pomyslel, jak mi ta cesta pěkně utekla. Jen vím, že auto, co do mě na stopce vrazilo a žduchlo mne kus do silnice, už za mnou nějakých pár km jelo. Jestli teprve dojíždělo do křižovatky, nebo už za mnou stálo, to už přesně nevím, protože jsem se po něm moc nedíval. Ale asi spíš ta druhá možnost. Stál jsem a dával ještě přednost zleva jedoucímu motocyklu, ale už jsem sundal nohu z brzdy, abych se pak mohl rychle rozjet. Mám pocit, že řidička nesledovala provoz a brala to jako signál k jízdě. Zeptat jsem se jí na to nemohl, neboť nemluvila česky :-(, mohl jsem jen klít. Jak mi řekl HonzaBK, taková "malá pusinka" na záď vozu za 50 tis.
Každopádně jsem volal policii, protože pak by mohl být problém s pojišťovnou.
Co se týče řešení pojistky, tak to je oříšek, řešil jsem to s několika lidmi a bylo mi doporučeno nechat si udělat rozpočet pojišťovnou, která zastupuje poškoditele (z povinného ručení), i pojišťovnou, u které mám havarijní pojistku. To jsem udělal. Na výběr je u každé z nich úhrada buď na zákl. faktur, nebo tzv. rozpočtem. Při volbě rozpočtu bych jako poškozený taky měl mít nárok na poskytnutí jeho detailu. V tom mi ale moje pojišťovna (Kooperativa) nechtěla být příliš nápomocna, navíc dlouho trvalo vůbec zaregistrování škodní události, materiály se někde toulaly. Nicméně teď jsem již snad v konečné fázi a pojistka, vypadá to, plně pokryje vynaložené náklady na pečlivé uvedení auta do původního stavu. Nezvolil jsem autorizovaný servis FIAT, nýbrž servis v okolí, u nějž věřím v pečlivost v práci. Taky v lakovně to snad bude podobné. Takže náhradu škody řeším "rozpočtem", z havarijní pojistky, mám malou spoluúčast, což může být při tomto způsobu výhodné, může to vyjít s malým výtěžkem na alespoň část zimního obutí. Kdybych volil servis značkový, rozhodně bych volil naopak úhradu z faktury, kdy pojišťovna uhradí vše, kromě u povinného ručení amortizace, resp. u havarijní pojistky spoluúčasti. U obou případů je ale vždy nutno počítat s nějakým stropem úhrady ceny, protože pokud by se blížila cena škody totálce, může to mít za následek to, že vám ocení zbytek vozu a uhradí rozdíl mezi ní a současnou tržní cenou. Prostě ať se vám havárky vyhýbají, nestojí to za ty nervy......
Každý vždy hlavně musí pečlivě zvážit, co je pro něj nejvhodnější, u povinného ručení Vám odečtou amortizaci z ceny materiálu, u havarijního spoluúčast, která pak jde ale vymáhat z ručení poškoditele, u rozpočtu není úhrada škody ve 100%, ale zase se dá oprava udělat v neautorizovaném servisu či svépomocí, a tudíž levněji. Jednoduše řečeno, pokud požádáte o vyplacení škody rozpočtem, může se vám v konečném důsledku stát, že pak z této vyplacené částky buď něco zbude k dobru, nebo taky ne, nebo bude te muset přisypat něco z kasičky.
Myslím si, že se to může stát každému z nás, třeba já s velorexem jsem se už do pár ošemetných situací, třeba cestou na srazy a z nich, v koloně i osamocen, dostal. Takže dávejte na silnici pozor, nejezděte zbrkle, riskantě, vyhýbejte se hustému provozu. Na velorexu by jste udělali škodu velkou, ale příliš peněz by jste náhradou pro jeho stáří nedostali, nehledě na jeho, pro posádku, malou bezpečnost. I když jste v řízení dobří, ostatní účastníci nemusí...
...a na to už teď taky hodně pamatuji...
|