Načipujte si Velorex aneb "rychle a zběsile" | |
autor: 20. 9. 2005přečteno: 29518 xfoto: 8známka: 1 |
Už pět let jsem hledal někoho, kdo by mi vyrobil elektonické zapalování, které by nahradilo kladívka. Bohužel jsem byl neuspěšný. Tak jsem si ho vyrobil sám bylo to upravené elektonické zapalování (EBZA) používané v dovážených vozidlech Trabant od roku 1986. Podařilo se mi vyřešit i chod vzad. Do té doby nespolehlivá kladívka byla nahrazena snímači obsahující Hallovu sondu snímající změnu magnetického pole ze speciálního magnetu. Spolehlivost zapalování byla 100%. Zapalování neohrožovala voda, olej či jiné nečistoty. Spotřeba klesla jelikož jiskra byla přesně kde jsem chtěl a to 3,5 mm před horní úvratí a to i pro zadní chod. Zapalování EBZA mi fungovalo a funguje stále. Přesto jsem stále tvořil pomocí kamarádů zapalování, které by řídil čip a hýbalo předstihem pro snažší startování a lepší chod motoru. Při tvoření zapalování jsem narazil na to, že kamarád co ho dělal, neměl pořád čas. Nebylo to jednoduché převést myšlenky do reality. Pár prototypů se ovšem vyrobilo, některé i fungují. Přesto přezevšecko nesplňovala má očekávání. Bylo složité je seřídit tak poslední kousek byl vybaven i přípojkou nahrazující stroboskop. Byla to vysoce svítivá dioda. Na seřízení uplně stačila. Ovšem pohyb předstihu byl dán, což bylo sice uspokojivé, ale nebylo to ono. Cena posledního zapalování by se pohybovala okolo 800 korun českých v seriové výrobě, ale přesto z toho sešlo. Proč tomu bylo tak?
Osazení na místo kde bývají kladívka bylo jednoduché. Zasuvka pro připojení počítače.
Jednoho dne jeden velorexí kolega dal hlášku na forum na velorexy.cz, že firma IMFsoft, s.r.o. začala vyrábět zapalování s řízeným předstihem na motocykl Jawa. Kontaktoval jsem firmu emailem. Pak to šlo ráz na ráz. Domluvil jsem se z konstruktérem onoho zapalování jestli by šlo vyrobit i pro chod vzad. Netrvalo ani dva týdny a zapalování jsem si vyzvedl na poště. Zapalování je osazeno ještě jedním snímačem a má pár součástek navíc. Jinak uchycení a clona je stejná.
Velorex 350 má ovšem vačku jinačí než motocykl jawa. Muselo se naměřit a vyrobit něco na co by se přidělala clona. Požádal jsem Mílu307, který souběžně montoval totéž zapalování jen s tím rozdílem, že má jen pro chod vpřed, aby to odměřil a já jsem to vyrobil. S zapalováním EBZA jsem jel ješte do Prahy webmasteru tohoto webu na svatbu. Velouš jel jako by to cejtil že přijde změna. V sobotu jsem si připravil vše potřebné k výměně zapalování EBZA za zapalování Ignition. Do notebooku nahrál patřičné programy a vyrazil do garáže. V 8 ráno jsem začal. Vyštrachal jsem základní desku s kladívky a začal postupovat podle návodu. hned po pár minutách jsem zjistil, že se do ní musí vrtat dvě dírky a udělat o nich závit. V návodu o tom nebyla ani zmíňka. Vyvrtal jsem teda dírky udělal do nich závit M3,5. Uchytil plošný sloj vypodložený dodanýma podložkama. Nasadil jsem do rotoru část nahrazující vačku. Seřízl přečnívající šrouby na desce s plošným spojem na patřičnou délku a přišrouboval na původní místo na statoru, kde dříve byla destička s kladívky. Přišla na řadu úprava clony. Úprava spočívala v tom, že se musela převrtat středová díra z průměru 6mm na průměr 8mm jelikož velorex 350 má šroub držící vačku a rotor M8x1. Natáhl jsem vodiče. Propojil tištěný spoj s indukčníma cívkama. Po připojení notebooku začalo zdlouhavé seřizování a ladění dle návodu. O to horší bylo to, že mé zapalování má možnost chodu vzad, na kterej jsem musel stale brát ohled. Po pár hodinách bylo hotovo a seřízeno.
Zapalování s jedním snímačem určeným jen pro chod vpřed
Dle návodu jsem nastavil píst válce do horní úvrati a začal nastavovat clonu. První problém ze clonou byl ten, že nelze zvrtat s náhradou vačky a tím zafixovat proti pootočení při dotahování. Je to způsobeno tím že na plošném spoji je otvor o velikosti asi 13,5mm tudíž musí bejt náhrada menšího průměru a už nezbejvá na kolíček co by držel clonu při dotahování. Je to dosti závažná chyba. Další věc co je k seřizování potřeba, aby se dosáhlo požadovaného výkonu, je stroboskop. Ten v mé dílně chybí - musel jsem si ho pučit u kamaráda. Jelikož seřízení dle návodu sice funguje, ale je to tak bajlaj oko a dle "Brzdy" co program umožňuje není zrovna seřizování od oka to pravé ořechové. Výkon se pohyboval od 9kW do 11,5kW. Motor kolikrát nešel vůbec nastartovat, a když běžel byl línej.
K uchycení tištěného spoje je použita původní destička zbavena kladívek a víčnělků. Nutnost vyvrtání dvou dírek se zavitem
Po seřízení pomocí stroboskopu a úpravě křivky předstihu motor chytal velice dobře. Volnoběžné otáčky se pohybovaly okolo 800 ot/min maximální otáčky 8532 ot/min bez zátěže. Na programové motorové brzdě výkon 14,5kW (19,3 koňských sil). Program umožňuje řídit jiskru a vypínat proud do civek v rozmezí 10- 120 sekund. Což je velice praktické, jelikož se po zastavení motoru nestane, že se přehřejí cívky a můžou zkolabovat. Program nahrává nastavení při běhu motoru. Omezovat otáčky nebo motor trvale blokovat moc nedoporučuji ani řízení jiskry. Další funkce je, že v průběhu jízdy můžete měnit přednastavené křivky například budete mít motor seřízen na special a budete chtít jezdit na natural 98 tato změna se bez změny předstihu projevuje přehříváním a nedostatečným výkonem motoru. Změnou křivek se dá hýbat s kroutícím momentem motoru - to se dá také využít při jízdě do kopců či po rovině, ale přednastavené křivky se nehodí pro každý motor. Křivky lze různě upravovat a měnit sám program má nastavenejch 7 křivek. Dají se využít pro dobrý start a v průběhu chodu přepnout na ostřejší jízdu. Osobně jsem si musel udělat pro motor co mám ve velorexu svou, abych dosáhl nejlepších výsledků. Pomocí ONLINE VIZUALIZACE se dají sledovat otáčky a okamžitý předstih.
Při konzultaci s konstruktérem jsem se domluvil, aby softwérově změnil pro chod vzad i výstup k civkám A1->B1 a z B1->A1. Tím pádem by odpadl přepínač cívek. Dělo by se to automaticky.
Na zavěr: Klady a zápory
+ provedení tištěného spoje
+ dodaný propojovací kabel
+ softwér jednoduché ovládaní
+ možnost změny programu během provozu v zařízení
+ sledování otáček motoru a úhlu zážehu při seřizování
+ možnost ukládání křivek a grafu k měření výkonu
+ zapalování s chodem vzad lze připojit na originální křížový přepínač
+ možnost automatického vypínání přívodu proudu do cívek po svévolném zhasnutí motoru
- složitost přesnějšího nastavení
- při seřizování nutnost připojení k pc
- pro přesné nastavení potřeba stroboskop
- pro snímání polohy použití optočlenů
- nutnost vrtání pro uchycení tištěného spoje
- malá díra v tištěném spoji pro průchod náhrady vačky
- obtížné svrtání stínítka s náhradou vačky
- závažná chyba při automatickém vypínání přívodu do cívek vznik jiskry na obou svičkách možnost jednorázového zážehu v motoru nebo elektrícký šok
a možná ještě nějakej ten plus a mínus, ale už mě nic nenapadá :-)
Zapalování bych hodnotil jako dobou věc pro získání nějakého koně navíc a přesné jiskry. Přes pár nedostatků, které se určitě časem vyřeší jsem ze zapalováním nadšen a mohu doporučit do každého velorexe či motocyklu. Hardwerově a softwérově dobře provedené.
|
|
Náhodná křivka brzdy co jsem zrovna namaloval pro informaci a přiblížení této funkce programu
| Křivka předstihu se dá libovolně nastavovat a tato data se dají ukládat rovnou při chodu motoru do připojeného zapalování
| Zde v online vizualizaci se dá sledovat aktuální otáčky a úhel sepnutí kdy pálí svíčka
| Tady se dá nastavit kdy chcem odpojit buzení do cívek, omezit otáčky nebo při dosažených otáčkách uplně vypnout motor zapnout se dá i vstup na přepínání křivek ovšem jen u zapalování co nemají chod vzad
|
Oznámkujte článek jako ve škole: Hlasů: 8, Známka: 1 Známkovat mohou jenom přihlášení uživatelé
Provozovatel serveru nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů. | a jak to dopadlo?? | |
| |
| Velice dobre napsany komentar a velmi zajimave zapalovani.
Nevim zda bych dokazal nebo zda bych vedel co spravne nastelovat, ale presto by mne zajimalo jak to dopadlo, udelal vyrobce pozadovane zmeny a je tu moznost toto zapalovani koupit
a jake jsou po letech skusenosti s timto zapalovanim?
StanousPosláno 25.09.2011 v 23:59 |
|
|
| | Zápalko IMFsoft nedostupné? | |
| |
| Kamarádi, nevíte kde sehnat tohle zapalování pro velorex? Na stránkách výrobce mají uvedeno že je nedostupné a nelze je kontaktovat, neodpovídají. Pokud máte nějaké info, moc to uvítám. Anebo jak je to s Vapem, protože to jsem v nabídce neviděl pro velorex....
DíkPosláno 22.08.2011 v 14:49 |
|
|
| | Re: Zápalko IMFsoft nedostupné? | |
| |
| Někomu to funguje někomu už ne. špatná a zhoršující se domluva s výrobcema byla vždycky což je špatné samo osobě. Proto jsem šel svojí cestou a to výroby zapalování z dílů vape pro velorex 350 a 250 viz inzerce Posláno 22.08.2011 v 16:20 |
|
|
| | Surne kupim | |
| |
| Elektronicke zapalovani z Řizenim predstihem pouzite Posláno 6.01.2007 v 20:38 |
|
|
| | nejede a nejede | |
| |
| zakoupil jsem si to tedy též a vše potřebné jsem zajistil,včetně počítače a veškerých úprav.ale nepodařilo se mi podle návodu nastavit předstih.jak tedy?neni z Vas velorexářů s touto zkušeností přímo z Brna,že by jste poradil na místě?pokud ne,alespoň po netu?děkuji za jakkoukoliv odpověď Posláno 19.11.2005 v 17:44 |
|
|
| | Re: nejede a nejede | |
| |
| mas li zapalovani umoznujici i chod vzad tak si clonu nastav do polohy aby jeji hrana byla presne oproti prostredni zdirce na konektoru co je dole jelikoz rozmisteni cidel je oproti te dirce na te zdirce soumerne a na nastelovani nejakeho zakladniho predstihu to uplne staci hlavne musis mit nejakej pist v horni uvrati a pak uz si jen hrajes s daty co vkladas do toho zapalovani pomoci notasu Posláno 20.11.2005 v 22:53 |
|
|
| | Re: nejede a nejede | |
| |
| pak dalsi vec co jsem zapomel musis v programu nastavit ze mas maximum 30° ne 27°jak se tam pise je to dano tim jelikoz mas cidla od sebe 60° kdyz tak napis na icq kominíček (207-422-590) a nebo na muj email poradim vic Posláno 20.11.2005 v 22:56 |
|
|
| | Re: nejede a nejede | |
| |
| Oprava !!! čidla nejsou od sebe 60° ale 100° tim se mění nastavení. Podrobnosti a nastaveni se dá stáhnout u mě v garáži http://www.velorexy.cz/garaz/beton/betonecek/elektronicke-zapalovani-s-rizenym-predstihem-popis-serizovani-a-funkcni-konfiguracni-soubor Posláno 21.09.2006 v 09:57 |
|
|
| | Re: nejede a nejede | |
| |
| povídani k zápalku Posláno 22.09.2006 v 12:29 |
|
|
| | Re: nejede a nejede | |
| |
| tak znova http://imfsoft.cz/hardware/produkty/velorex-ignition.asp Posláno 22.09.2006 v 12:30 |
|
|
| | Re: nejede a nejede | |
| |
| na tonto odkazu
http://imfsoft.cz/hardware/produkty/velorex-ignition.asp
se toho moc nedočtete o zapalování určeného pro velorex ale jinak se tam dá sáhnout novej obslužnej vylepšenej program
Posláno 23.09.2006 v 19:04 |
|
|
| | kedy, kde a za kolko? | |
| |
| Klobuk dole pred vykonanou pracou. Chcem sa opytat, ci po vychytani vsetkych detskych nemoci bude toto zapalovanie dostupne sirokej velorexackej verejnosti, ak ano, kedy to asi bude? Vdaka Jano SK Posláno 23.09.2005 v 11:07 |
|
|
| | rozmluva přímo a konstruktérem a programatorem v jednom | |
| |
| Hned jak se oběvila zmínka o elektronickém zapalování s řizeným předstihem jsem měl dosti dlouhé rozhovory na téma udělat zapalovani z možností zpětného chodu bylo mi ochotně vyhověno Zapalování má zpětný chod. Rozhovor po otestování zapalování byl o softwérovém přepnutí cívek pro zpětný chod . Domluveno že prototip zapalovani ze zpětným chodem vymontuji a pošlu na upgrade softweru. Eliminuje se tím možná závada při přepínání chodů. Zvětšení středové díry na tištěném spoji je v jednání, ale asi z toho nic nebude jelikož tištěný spoj je už tak nadupanej součástkama není tam dostatek místa. V jednání je také, že by zařízení mělo výstup na náhradu stroboskopu, kterej by nahradila vysoce svítivá dioda umožnilo by to pak všem možnost přesnějšího seřízeni. Dohodli jsme se že součástí dodávaného příslušenstvý bude i 5 kusů konektorů na propojení zařízení s cívkama a napětím. Další věc co bude vylepšena je návod k použití. Upozornuji že samozřejmě nebude vše hned zitra doplněno a odstraněno Posláno 21.09.2005 v 07:31 |
|
|
| | Elektronicke zapalovani | |
| |
| Ja jen doplnim nekolik mojich postrehu pri instalaci a nastavovani. Ja mam verzi urcenou pro motocykly Jawa pouze s jednim snimacem a tedy pouze s jednim smerem otaceni. (viz. druhe foto v clanku).
Nemusite se bat ze zapalovani lze nastavit pouze s stroboskopem, jde to samozrejme i jen s posuvkou, ale nebude to tak presne +- 0,1 mm.
Problem s malym vnitrnim prumerem v tistenem spoji pro pruchod vacky je velmi dulezity, otvor ma 14 mm a moje testovana vacka (od Betona za coz mu jeste jednou dekuju)mela 12,5 mm takze prochazela hodne natesno je tedy nutne svrtat zakladni desticku a desku zapalovani velmi presne vyoseni o 0,5 mm uz muze byt drobny problem.
Pri testovani se mi stalo ze se zapalovani 2 x rozhodilo, tedy konkretne zakladni predstih nastaveny na stinitku se zmensil, nevim jestli se mi pootocila cela desticka zapalovani anebo se pootocilo stinitko na klikovce, budu to muset jeste vyzkouset, rozhodne nejake zajisteni polohy stinitka na "vacku" by bylo dobre, ale zase se da zatim tezko realizovat protoze vacka ma prumer pouze 12,5 mm a prochazi ji sroub 8 mm takze tlousta steny ja pouze 2,25 mm a tam se toho moc nevymysli.
Na zaver musim rict ze Velorex ma nyni naprosto pravidelny chod bez vynechavani valcu a krasny plynuly zatah od spodu, horni cast otacek jeste musim doladit.
Jinak je docela srandy jezdit s velorexem po ulici vedel sebe mit polozeny notebook a na krizovatce menit predstih abyste hned na nasledujici rovince vyzkouseli jestlise neco v chodu motoru zmenilo, lide nechapou.
Kdo bude v Tynci muze se u mne zastavit a prohlednout si zapalovani na vlastni oci Posláno 21.09.2005 v 00:35 |
|
|
| | Super | |
| |
| o5 neuveritelna fantazie a realizace. Tak diky Betonecku tohle je konecne zapalovani III.generace Posláno 20.09.2005 v 23:22 |
|
|
| | Elektronické zapalování | |
| |
| Mluvil jsi s výrobcem zda odstraní tebou zjištěné nedostatky Posláno 20.09.2005 v 22:59 |
|
|
| | jsem nadsen a unesen! | |
| |
| Ja jsem doted byl o necem takovem schopnej jen snit, a ty jsi to realizoval! Gratuluju, doufam ze se k instalaci tohohle zazraku techniky taky dostanu. Myslim ze kdyz na tvuj velorex shlizeji z kosmicky lodi Enterprise, plihnou jim tykadla! Posláno 20.09.2005 v 17:29 |
|
|
|
Komentáře mohou psát pouze a uživatelé.
|
|
|
| Celkem článků: | 842 | Celkem fotografií: | 9451 |
|
| TOP články | |
| | Diskuse u článků | |
| | |
|