Velice často se stává že velorex brzdí tak nějak na prd. Buď táhne k nějaké straně nebo nebrzdí vůbec či skoro vůbec. Sám jsem se s jeho brzdama aby to brzdilo mordoval pěkně dlouho.
Lankové brzdy mají jednu nevýhodu a to tu že lanka se propínají . Respektivě bovden má snahu se při brždění rovnat. Tak že každej ohyb je znát na prodloužení pohybu pedálu. Někdo má tažené přední lanka otvorem v plachtě kde prochází spojovací tyč. Někdo pozvolna pod přední čelní plachtou .
Já jsem po dlouhých pokusech zvolil druhou možnost. Zdála se mi schůdnější. Lanko a bowden jsou tařka v jednom obloučku. Tak že při brždění nemusí lanko překonávat takových prudkých ohybů bránícímu v jeho lehčím pohybu v bowdenu.
Samo osobě to ovšem nepomáhá k tomu aby to lépe brzdilo. Lanko se v bowdenu musí čas od času promazat. Tuto činnost je lépe provádět na vyndaném lanku ze stroje. Člověk alespoň může pohybovat lankem v bowdenu do mezních poloh při tom prolévat vhodným mazadlem dokud se lanko nepohybuje v bowdenu lehce. Takto připravená lanka po promazání všeho co se má hýbat ať to jsou brzdové klíče, pedály či vahadla brzd je možno nainstalovat zpět do stroje.
Sám jsem zvolil při seřizování brzd postup pokus omyl.
Nakonec jsem vyhodnotil nejvhodnější variantu k seřízení brzd. Tu tady také popíšu. Předem upozorňuji že nemusí bejt nejlepší . Ovšem mě funguje.
Po všech procedůrách co jsem prve napsal jsem začal přednima brzdama .
Odpojil jsem zadní brzdu, aby mě lanko nikterak neovlivňovalo chod brzdového pedálu.vyšrouboval jsem seřizovací šroub v přední kladce na maximum tak aby páka kladky nevadila spojovačce řízení (cca 2cm od ní).Vypodložil jsem přední kola aby s nina šlo volně točit. A tak nějak od oka seřídil brzdy aby lehce škrtaly brzdové pakny o buben. Sešlápl brzdovej pedál na maximum a brzdu zaaretoval pomocí táhla ruční brzdy. Koukl na vahadlo kde jsou uchycena lanka předních brzd.
Obrázek 2
Příklad z obrázku 2 kde vahadlo je na doraz k jedné straně a to k pravé. Tady je zřejmé pokud chodí volně lanka a brzdové klíče se pohybují lehce ,že pravé lanko je volné o toto kolo moc nebude brzdit následek bude to táhnout vlevo.
Odstraní se to tak že trochu povolím na levém kole lanko a naopak na pravém přitáhnu. Opakuji zabrždění a zaretování ruční brzdou. Pokud je vahadlo tak nějak v rovině postavím veloucha zpět na kola a krátkou jízdou prubnu kam to táhne. Pokud to táhne příklad vlevo lanka kladky a vše okolo je jak jsem popisoval, brzdové obložení je v pořádku a nepomáhá nic. Je dobré přehodit přední kola mezi sebou.pak seřídit kladku zas tak jak je potřeba a to při zatažení brzdy do roviny. To většinou pomůže k ustálení brzd.
Na řadu příjde zadní brzda. Já ji dlouhou dobu nepoužíval jelikož mi zarezlo lanko ,ale naskytla se příležitost to rozhejbat. Jelikož lanko zadní brzdy je delší. Zas na druhou stranu je skoro bez ohybů přes to vyžaduje delší krok jak lanka přední.. Převod na pedálu dle mého názoru není až tak dostatečný. Přes to se dá zadní brzda seřídit aby brzdila tak nějak dostatečně.
Jalikož jsme prve zadní brzdu odpojili ať už vyšroubování seřizovací matice nebo sundání háčku z úchytu na pedálu. Vše připojíme tak jak by mělo bejt. Přizdvihneme zadní kolo aby s ním šlo dobře točit. Na lanku k zadní brzdě dotahujeme seřizovaci matici tak až brzdové čelisti začnou zlehka drhnout o brzdovej buben. Při zatažené ruční brzdě zabrzdíme pedálem.
Obrázek 1
Pokud se při tom opřem ospojovací tyčkou o seřizovací šroub zadní brzdy co je na kladce před pedály a jakoby chceme brzdit i předníma brzdama přitom se nedosáhne na zadním kole k nějakému brzdnému účinku je nutno trochu víc dotáhnout seřizovací matici na zadním lanku. Pokud nám to už zadní lanko neumožní musí se lehce o otáčku či dvě povolit matice předních lanek.
Pokud jsme dosáhly nějakého uspokojivého účinku brzd tak poslední co se seřídí je onen zmiňovanej šroub v kladce zadních a předních brzd. Povolí se ruční brzda . šroub určený k seřízení se lehce dotahuje až se začne pohybovat páka kladky předních brzd. Po této proceduře by mohl velorex brzdit líp jak brzdil. Ono pokud přejdete z oktávky co má posilovač brzd a řízení nikdy se vám nebude zdát, že velorex brzdí dostatečně a řízení jde lehce.
Následuje li zkouška brzd nemělo by se vysloveně "hamstnout" na brzdy. Chce to spíše pozvolna sešlapovat pedál brzdy. Tak se nejlépe zjistí které kolo brzdí dříve případně nebrzdí. Dobře seřízené brzdy netáhnou k žádné straně. Při rychlosti cca 20km/h a následném zabrždění nezatíženého stroje by na prašné cestě po velorexu měla zůstat stopa na délkou stroje a poměru brzdné dráhy kol předních a zadních poměr přibližně 1:5 viz foto.
brzdná dráha všech kol při 20km/h
Stopa by měla být samozřejmě rovná.
Co dělat, když shora popisované nefunguje:
Pravdou je to jak jsem popisoval seřízení brzd funguje asi jen u nového stroje či v příručce návodu obsluhy.
Dlouhou dobu jsem si lámal hlavu proč velorex stejně po seřízení s novým zajetým obložením táhne k nějaké straně.
Ono pokud nevychází při seřizování seřizovacím šroubem s maticí co je na konci lanka už závit automaticky se přestaví páku brzdového klíče. Jenže tím vzniká problém nevyvážení tahu vratných pružin jak na čelistech tak na pomocné pružině páky brzdového klíče.
Prostě každé kolo bude vracet lanko jinou silou. Pak se stane ,že vyvažovací kladka nebude moc plnit svůj účel dokonale. Když jsem rozebíral zadní bubnové brzdy u aut tak tam bylo jednoduché aretační zařízení (samostav).
Samostav škoda
To eliminovalo zpětný tah na lanka vlivem pružin spojující brzdové čelisti. Toto jednoduché zařízení také ovlivňuje minimální chod čelistí nutný k zabrždění. Tento samostav chybí u předních brzd velorexu. Kompenzuje se to právě zkracováním lanek pomocí štelovacích šroubu s matkami. Jakmile se začne přitahovat nějaké lanko hned začne popisovanej problém vzájemného přetahování lanek levého a pravého kola. Tím pádem bude jedno kolo přibrzďovat a druhé nebude dobře brzdit. Jak z toho kolotoče ven?
Vyheveruje se jedna přední strana třeba levá, Dotáhne se seřizovacím šroubem brzda tak aby se kolo přestalo točit či začne lehce přibrzďovat. Zpětně povolíme brzdu jen tak, aby se kolo začalo točit a šlo sundat z osy. Tím si tak nějak ustavíme brzdovej klíč pro další popisovanej postup.
Jakmile sundáme kolo vezmeme měřidlo a změříme mezeru mezi čelistmi aníž by jsme někde něčím ještě seřizovali.
Po sundní kola
Po změření povolíme lanko, aby se ekcentr klíče ustavil do základní polohy.
Základní nastavení čelistí
Zase změříme mezeru mezi čelistmi. Rozdíl může bejt třeba až jeden centimetr. Záleží na tom jak moc je opotřebovanéj brzdovej buben a jak moc brzdové obložení.
Tento rozdíl je potřeba vykompenzovat podložkami umístěnými na brzdovou paknu.
Lehce rozevřené čelisti
Vypodloženo
Podložky jsem si vyrobil s plechu o síle 1mm.
Tvar plechu na vypodložení
A postupně přidělával další a po straně svařil k sobě. Tímto se dosáhne minimálního chodu brzdové čelisti nutné k zabrždění bez toho, aby bylo lanko ve chvíli kdy se nebrzdí stále napnuté. Takto se postupuje i na druhé straně.
Ono pokud nebudou lanka po odbrždění volná bude stéle některé kolo přibrzďovat. Tímto vypodložením mezi brzdové čelistí a ekcentr se v podstatě nahradí onen zmiňovaný samostav. Pak už jenom postupovat shora popsaném postupu seřizování jen s tím rozdílem, že lanka už nebudou přetahovat kladku po odbrždění k jedné straně.
Další co potrápí je různá délka lanek předních brzd. V podstatě co série to jiné rozměry. Tento problém jsem vyřešil řetězem s třemi oky přidělaným na vahadle předních brzd.
Nějak vzlášť jsem tomu nefandil, že by to mohlo pomoct.
Šel jsem to zkusit. Nastříhal jsem plechy a přidělal na čelisti. Přeladil lanka. Funguje to. Dík za rady Betone!!